Anotācija (ex-ante)

24-TA-1782: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 274 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.2. pasākuma "Nacionālas nozīmes plūdu un krasta erozijas pasākumi" projektu iesniegumu otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu atbalstu pretplūdu un krasta eroziju mazinošiem pasākumiem nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi un Ministru kabinetā 2024. gada 30. aprīlī apstiprināti noteikumi par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam specifiskā atbalsta mērķa 2.1.3. "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.2. pasākuma "Nacionālas nozīmes plūdu un krasta erozijas pasākumi" projektu iesniegumu otrās atlases kārtas (turpmāk – 2.1.3.2. pasākuma otrā kārta) īstenošanas nosacījumiem.

2024. gada 13. jūnijā tika uzsākta 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas ierobežota atlase ar projektu iesniegšanas termiņu līdz 2026. gada 1. martam. Ņemot vērā projektu iesniedzēju izteikto nepieciešamību iegādāties vai atsavināt nekustamos īpašumus, kas šobrīd neatrodas to īpašumā vai valdījumā, lai sekmīgi īstenotu projektā paredzētās darbības un nodrošinātu projekta rezultātu ilgtermiņa ietekmi, ir izstrādāts noteikumu projekts, paredzot attiecināmās izmaksās iekļaut nekustamā īpašuma iegādes izmaksas atbilstoši Kopīgo noteikumu regulas [1] 64. panta 1. punkta b) apakšpunktam un Vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada plānošanas periodā 15.2. apakšpunktam.


[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt esošos īstenošanas noteikumus par 2.1.3.2. pasākuma otro kārtu ar iespēju tiešās attiecināmās izmaksās iekļaut nekustamā īpašuma iegādes izmaksas, tādējādi nodrošinot iepriekš noteikto projektu veiksmīgu īstenošanu un ieviešanu, un preventīvi samazinot riskus projektu mērķu un uzraudzības rādītāju nesasniegšanai ar ilgtermiņa ietekmi, kas saistīti ar projektu sadārdzinājumu nepieciešamā nekustamā īpašuma iegādes dēļ, kā arī mazinot ietekmi uz pašvaldību budžetu no ārpus projekta izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumiem finansējuma saņēmējs nodrošina, ka nekustamais īpašums, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, ir projekta iesniedzēja īpašumā vai valdījumā visā projekta īstenošanas laikā un šīs īpašuma vai valdījuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā (ja attiecināms), un pēc noslēguma maksājuma veikšanas – termiņā, kas nav īsāks par šo noteikumu 50 gadiem (ja attiecināms), tādējādi nodrošinot tiesības piekļūt zemesgabaliem, kur paredzēts īstenot projektu un veikt tajos infrastruktūras uzturēšanas darbus.

Vienlaikus, izprotot, ka projekta iesniedzējam īpašuma vai valdījuma tiesību iegūšanai nepieciešams laiks, 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumi paredz, ka projektu drīkst uzsākt, pamatojoties uz apbūves tiesību. Tomēr, ņemot vērā, ka daļā projektu tiks izveidotas, atjaunotas un pārbūvētas inženierbūves (dambji), kuru kalpošanas laiks ir 50 gadi, pēc apbūves tiesības izbeigšanās finansējuma saņēmējam jānodrošina īpašuma vai valdījuma tiesības tai zemes vienībai, uz kuras izveidots, atjaunots vai pārbūvēts dambis. Īpašuma vai valdījuma tiesībām jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā ne vēlākais kā līdz būvdarbu uzsākšanas brīdim, taču aizsargdambja izbūves gadījumā zemesgabalam jānonāk finansējuma saņēmēja īpašumā līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas brīdim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 13. jūnijā tika izsludināta 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas projektu atlase, kā ietvaros projekta iesniegums iesniedzams pēc sadarbības iestādes uzaicinājuma saņemšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 1. martam. Projekta iesniedzēji (pašvaldības vai tās iestāde) atbilstoši 2024. gada 31. janvāra Ministru kabineta rīkojumam Nr. 84 "Par projektu ideju priekšatlasi un to iesniedzējiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.2. pasākuma "Nacionālas nozīmes plūdu un krasta erozijas pasākumi"" (turpmāk - Rīkojums) projektu iesniegumu atlases otrās kārtas ietvaros, apzinot nekustamos īpašumus, kuros paredzētas projekta darbības, identificējuši, ka vairāki īpašumi neatrodas to īpašumā vai valdījumā, lai nodrošinātu projekta rezultātu ilgtermiņa ietekmi. Tiek uzsvērts, ka nekustamā īpašuma iegāde vai atsavināšana ievērojami sadārdzina projekta kopējās izmaksas un līdz ar to arī ārpus projekta pašvaldības finanšu ieguldījumu, radot būtisku risku gan projekta ieviešanai un īstenošanai, gan pašvaldības budžetam.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu jau sagatavošanā esošo un plānoto projektu, atbilstoši Rīkojumam, veiksmīgu īstenošanu un ieviešanu, un preventīvi samazinātu riskus projektu mērķu un uzraudzības rādītāju nesasniegšanai, kā arī nodrošinātu projekta rezultātu ilgtermiņa ietekmi un izveidotās infrastruktūras kalpošanas ilgumu, noteikumu projekts paredz, ka tiešās attiecināmās izmaksās papildus var ietvert nekustamā īpašuma iegādes izmaksas un ar to iegādi saistītās uzmērīšanas, inventarizācijas un piespiedu atsavināšanas izmaksas, tai skaitā ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā saistītās izmaksas, ja tās ir radušās uz nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanas pamata, nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Ja ar nekustamā īpašuma nostiprināšanu zemesgrāmatā saistītās izmaksas ir radušās uz nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanas pamata, tad valsts nodeva par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, zvērināta notāra atlīdzība (zvērināta notāra atlīdzība par pirkuma līguma sastādīšanu, apliecināšanu, nostiprinājuma lūgumu zemesgrāmatai) ir attiecināmās izmaksas. Vienlaikus piespiedu atsavināšanas izmaksās netiek iekļauta samaksa advokātiem. Ja nekustamā īpašuma iegādes izmaksas rodas gadījumos, kad netiek veikta nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana, uzmērīšanas, inventarizācijas un īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā izmaksas netiek attiecinātas.

Šādas izmaksas pieļauj Kopīgo noteikumu regulas 64. panta 1. punkta b) apakšpunkts un Vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada plānošanas periodā 15.2. apakšpunkts. Projekta iesniedzējiem ar Rīkojumu noteiktais projekta īstenošanai pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums netiek palielināts.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumu nekustamais īpašums ir nekustamā īpašuma objekts (zemes vienība vai būve) vai šo objektu kopība (zemes vienība un būve), kas saskaņā ar likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” normām atbilst pastāvīga nodalījuma prasībām.

Jāatzīmē, ka atbilstoši Vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada plānošanas periodā 15.3. apakšpunktam projekta iesniedzējam, plānojot nekustamā īpašuma iegādes izmaksas projekta budžetā, jāpamato projekta iesniegumā tā iegādes nepieciešamību. Pamatojumam jābalstās gan uz projekta mērķu sasniegšanu, gan uz saimnieciskuma principu, proti, zemi ar būvi jāizvēlas iegādāties, ja tas ir nepieciešams projekta mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanai, un atkarībā no tā, kas konkrētajā gadījumā ir saimnieciski izdevīgāk. Piemēram, projektu iesniedzējam vienlaikus jāizvērtē iespēja sadalīt nekustamo īpašumu un atsavināt tikai to daļu, kas ir vajadzīga projekta mērķu sasniegšanai. Lai būves un zemes iegādes izmaksas uzskatītu par attiecināmām izmaksām, starp pirkumu un attiecīgā projekta mērķiem ir jāpastāv ciešai saiknei.

Ņemot vērā, ka 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas projektu atlasē projektu iesniegšana turpinās līdz 2026. gada 1. martam, pašvaldības, kuras uzaicinātas sagatavot projektu iesniegumus, 2024. gada 15. augusta semināra laikā tika savlaicīgi informētas par atlases laikā ierosinātajiem grozījumiem attiecībā uz nekustamā īpašuma iegādes izmaksu attiecināšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ievērojot, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3. punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ar 2024. gada 1. jūliju ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, veikti tehniski precizējumi attiecīgajā noteikumu punktā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz izmaiņas 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas īstenošanai plānotā un pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma apmērā, t.sk. nemaina proporciju starp Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu un pašvaldības līdzfinansējumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Noteikumu projektā pārņemtas normas attiecībā uz nekustamā īpašuma iegādes izmaksu attiecināmību, neparedzot stingrākas prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
64. panta 1. punkta b) apakšpunkts
20.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, vienlaikus nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Projektu iesniedzēji, finansējuma saņēmēji - pašvaldības vai to iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ņemot vērā, ka 2024. gada 13. jūnijā izsludināta 2.1.3.2. pasākuma otrās kārtas atlase un tajā turpinās projektu iesniegšana, Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā nepieciešams aktualizēt atlases dokumentāciju.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk