Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-1934: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 217 "E-lietas platformas datu apstrādes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību aktu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 217 "E-lietas platformas datu apstrādes noteikumi""(turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa sēdes protokola Nr. 19 17. paragrāfā noteikto, kur Tieslietu ministrijai tika uzdots līdz 2023. gada 30. novembrim izstrādāt un tieslietu ministram iesniegt izskatīšanai grozījumus Ministru kabinetā 2022. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 217 "E-lietas platformas datu apstrādes noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 217), diferencējot auditācijas pieraksta glabāšanas termiņus atbilstoši procesu elektroniskā vidē veidiem.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā, ka ne visiem e-lietas portāla lietotājiem ir pieejami kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi, tad, lai nodrošinātu arī minētajam personu lokam iespēju atbilstoši procesu normatīvajos aktos noteiktajam iepazīties ar lietas materiāliem elektroniskā formā, noteikumu projektā tiek noteikts, ka minētajām personām tiek nodrošināta iespēja sev piekrītošo lietas materiālu un procesuālo dokumentu aplūkošanai pieslēgties e-lietas portālam ar valsts vai pašvaldības iestādē izsniegtu lietotājvārdu un paroli vai kvalificētu elektroniskās identifikācijas līdzekli (Smart-ID).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi nostiprināt Noteikumos Nr. 217 iespēju personām iepazīties ar lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem e-lietas portālā, tajā identificējoties ar valsts vai pašvaldības iestādē izsniegtiem piekļuves rekvizītiem vai kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, kā arī nostiprināt noteikumos auditācijas pierakstiem atšķirīgus glabāšanas termiņus atkarībā no auditācijas pieraksta veida.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Noteikumu Nr. 217 6. punkts paredz iespēju personām identificēties e-lietas portālā, izmantojot tikai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Ņemot vērā, ka ne visām iedzīvotāju grupām ir iespēja piekļūt e-lietas portālam, izmantojot minētos elektroniskās identifikācijas līdzekļus, kā arī ir konstatēta nepieciešamība nodrošināt iespēju personām tikai iepazīties ar lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem bez iespējām iesniegt dokumentus, tad bija rodami risinājumi, kā nodrošināt šīs vajadzības. Diskusijās ar Latvijas Republikas prokuratūras, tiesu, Ieslodzījuma vietu pārvaldes un tiesībsarga biroja pārstāvjiem tika meklēts atbilstošākais risinājums, proti, tika secināts, ka ir jānodrošina personām iespēja, izmantojot valsts un pašvaldības iestādē izsniegtos piekļuves rekvizītus, piekļūt lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem e-lietas portālā skatīšanās režīmā, dodot iespēju arī lejupielādēt nepieciešamos lietas materiālus. Šobrīd ir identificēts, ka šāda piekļuve e-lietas portālam būtu jānodrošina apcietinātajiem un notiesātām personām, kuras atrodas ieslodzījuma vietā, jo šo personu apliecība, atbilstoši Personas apliecinošu dokumentu likuma 14. panta trešajā daļā noteiktajam, ir nodota ieslodzījuma vietai un neatrodas ieslodzījumā esošas personas rīcībā. Tāpat arī atbilstoši Personu apliecinošu dokumentu likuma pārejas noteikumu 5. punktam ir sabiedrības daļa, kurai nav personu apliecība, kas ietver valsts nodrošinātās personas elektroniskās identifikācijas iespējas. Līdz ar to vairākām personu grupām (ne tikai minētajās tiesību normās uzskaitītajām) var nebūt pieejami kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi vai tehniskie risinājumi to izmantošanai, tādēļ ir nosakāma tiesas, prokuratūras, ieslodzījuma vietas un citu iestāžu rīcība, lai nodrošinātu šo personu procesuālās tiesības piekļūt lietas materiāliem. 
Ņemot vērā, ka ar Digitālās drošības uzraudzības komitejas 2023. gada 18. maija lēmumu Nr. 1/13-6.2ip/29 Smart-ID tika atzīts par kvalificētu elektroniskās identifikācijas līdzekli, tad attiecīgi tika izvērtētas šī risinājuma priekšrocības un pieejamība sabiedrībai un saskatīta iespēja personai, izmantojot šādu identifikācijas līdzekli, nodrošināt pieeju lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem skatīšanās režīmā, dodot iespēju arī lejupielādēt nepieciešamos dokumentus.
Noteikumu Nr. 217 anotācijā attiecībā par noteikumu 7. punktu bija iekļauta atruna, kas noteica, ka Tieslietu ministrijai būs jānodrošina šī noteikumu punkta pārskatīšana, paredzot diferencētu auditācijas glabāšanas termiņu atbilstoši procesu elektroniskā vidē veidiem. Šāda atruna ietverta, jo tika paredzēts, ka e-lietas 2.posmā veicams izvērtējums par tehniskā risinājuma ieviešanas iespējām attiecībā uz noteiktiem auditācijas pierakstiem. Veicot e-lietas platformā esošo auditācijas pierakstu analīzi un aplūkojot auditācijas pierakstu veidus, kuru glabāšanu var nodrošināt e-lietas platformā atbilstoši tehniskajām iespējām, tika secināts, ka sadalīt auditācijas pierakstus atkarībā no procesu elektroniskā vidē veidiem nav iespējams. Taču tika konstatēts, ka e-lietas platformā esošos auditācijas pierakstu veidus ir iespējams sagrupēt pēc e-lietas platformas risinājumu (elektronisko lietu katalogs un e-lietas portāls) ietvaros uzglabājamiem auditācijas pierakstiem. Līdz ar to saskatāma nepieciešamība pēc tāda tehniskā risinājuma, kas piedāvātu iespēju paredzēt atšķirīgu glabāšanas termiņu noteiktas kategorijas auditācijas pierakstiem. Vērtējot e-lietas platformā esošos auditācijas pierakstus, bija iespēja tos nošķirt pēc to turpmākā pielietojuma un informācijas, ko atspoguļo konkrētais auditācijas pieraksta veids. Proti, analizējot auditācijas pierakstus, var nodrošināt e-lietas portālā veikto darbību (tajā skaitā personas identificēšanos e-lietas portālā) un datu aprites starp pamatdarbības informācijas sistēmām izsekojamību (piemēram, informācijas nodošanu no Tiesu informatīvās sistēmas uz Sodu reģistru vai Probācijas klientu uzskaites sistēmu), kā arī veikt auditācijas pierakstu izvērtējumu gadījumos, ja pastāv kādas personas tiesību aizskāruma iespējamība (piemēram, ja persona prettiesiski ir ieguvusi citas personas elektroniskās identificēšanās līdzekļus un tos izmantojusi, lai pieslēgtos e-lietas portālam un iesniegtu citas personas vārdā pieteikumu tiesai). Tāpat arī e-lietas platformas auditācijas pieraksti atspoguļo valsts vai pašvaldības amatpersonas tiesību piešķīrumu personai piekļūt konkrētiem lietas materiāliem. Līdz ar to, izvērtējot auditācijas pierakstu tālākas un ilgtspējīgas izmantošanas iespējas, nodrošinot risku samazināšanu saistībā ar datu apriti starp pamatdarbības informācijas sistēmām vai vērtējot amatpersonu rīcību atbilstošu piekļuvju piešķiršanā lietotājam un e-lietas platformā esošās informācijas atbilstošā apstrādē, tad attiecīgi noteikumu projektā ir ietverts sadalījums un noteikti atšķirīgi auditācijas pierakstu glabāšanas termiņi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Noteikumu Nr. 217 6. punktā ir nostiprināta iespēja identificēties personām, izmantojot kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus, tad tas attiecīgi ierobežo personu loku, kas procesos elektroniskā vidē izmanto e-lietas portālu, lai iepazītos ar lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem. Lai veicinātu plašāku e-lietas portāla lietojamību un nodrošinātu iespēju saņemt un iepazīties ar lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem arī personām, kurām nav attiecīgo identificēšanās līdzekļu, bija jārod atbilstošs un drošs veids šādas iespējas nodrošināšanai. Līdz ar to ir meklēti risinājumi, kas radītu iespēju piekļūt lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem skatīšanās režīmā, t.sk. nodrošinot iespēju izgūt dokumentus no e-lietas portāla personām, kuru rīcībā nav kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļu (piemēram, ieslodzījumā esošas personas; personas, kuru rīcībā nav personas apliecības; personas, kurām nav atbilstošu tehnisko līdzekļu u.c.). Vienlaikus, izvērtējot drošības riskus, nav paredzēts atļaut personām, kuras neizmanto tādus elektroniskās identifikācijas veidus, kuri nav pielīdzināmi fiziskās personas identitātes pārbaudei klātienē, iesniegt e-lietas portālā tiesai vai prokuratūrai pieteikumus, iesniegumus u.c. procesuālos dokumentus. Minētais risinājums ir atbilstošs veids, kā nodrošināt atsevišķām personu grupām piekļuvi lietas materiāliem skatīšanās režīmā, nodrošinot iespēju arī lejupielādēt nepieciešamos lietas materiālus, tādējādi padarot e‑lietas portālu pieejamu un samazinot riskus līdz minimumam gan no tiesiskā aspekta, gan arī attiecībā uz personas tiesību aizskārumu digitālā risinājuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu personām iespēju piekļūt lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem skatīšanās režīmā, nodrošinot iespēju arī lejupielādēt nepieciešamos lietas materiālus:
1. Tiesu administrācija piešķir valsts un pašvaldības iestādes atsevišķiem pārstāvjiem piekļuvi e-lietas portāla administratora videi identifikācijas līdzekļu – lietotājvārda un paroles – izsniegšanai.
2. Valsts un pašvaldības amatpersona vai norīkotais darbinieks (piemēram, tiesneša palīgs), personai ierodoties klātienē, pārbauda personas identitāti, lūdzot uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, vai pārliecinās par personas identitāti iestādei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un tehniski pieejamā veidā. Brīdī, kad persona ir identificēta, iestādes atbildīgā persona administratora vidē izveido piekļuves rekvizītus un izsniedz tos personai uz 24 mēnešiem. Personām izsniegtie piekļuves rekvizīti – lietotājvārds un parole - bloķēsies pēc 24 mēnešiem automātiski. Informācija par rekvizītu derīguma termiņu tiks norādīta vienuviet ar identifikācijas līdzekļiem, proti, ka identifikācijas līdzekļi ir derīgi 24 mēnešus no izsniegšanas brīža. Tāpat tiks izvērtēts arī atbilstošākais tehniskais risinājums, lai informētu personu ar tehniskiem līdzekļiem (piemēram, paziņojuma parādīšanās lietotājam, brīdī, kad pieslēdzas e-lietas portālā). Attiecīgi personai, ja tai vēl nebūs stājies spēkā galīgais nolēmums, būs jādodas atkārtoti uz valsts vai pašvaldības iestādi, lai saņemtu jaunus identifikācijas līdzekļus – lietotājvārdu un paroli.
3. Persona identificējas e-lietas portālā, izmantojot valsts vai pašvaldības iestādē izsniegtos identificēšanās līdzekļus – lietotājvārdu un paroli, bet tai nav pieejama e-veidlapu un procesuālu dokumentu iesniegšanas funkcionalitāte, līdz ar to persona nevarēs iesniegt jebkāda veida pieteikumus, sūdzības u.tml., proti, persona, pieslēdzoties e-lietas portālam, izmantojot valsts vai pašvaldības iestādē izsniegto lietotājvārdu un paroli, varēs iepazīties tikai ar lietas materiāliem un procesuālajiem dokumentiem, ar kuriem tai ir tiesības iepazīties atbilstoši procesu normatīvajos aktos nostiprinātajam regulējumam. Šajā gadījumā, personai tiek nodrošināta identiska informācijas pieejamība, līdzīgi kā gadījumā, kad procesa virzītājs vai tiesa personai nodrošina iespēju iepazīties un saņemt lietas materiālus papīra formātā. Personai e-lietas portālā ir jāidentificējas 7 dienu laikā pēc lietotājvārda un paroles izsniegšanas un, pirmo reizi pieslēdzoties e-lietas portālam, būs obligāti jānomaina sākotnēji izsniegtā parole. Tehniskais risinājums nodrošinās, ka personas varēs ievadīt paroli, kas atbilstu Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 15.4. punktā noteiktajām prasībām, t.i., ka sistēmas lietotāja paroles garums nav mazāks par deviņām rakstu zīmēm un satur vismaz vienu lielo latīņu alfabēta burtu un mazo latīņu alfabēta burtu, kā arī ciparu vai speciālu simbolu. Tāpat tehniskajā risinājumā tiks nodrošinātas pārējās minēto noteikumu 15.punkta noteiktās prasības attiecībā uz paroles ievadi.
Personai, kura identificēsies e-lietas portālā, izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus (Smart-ID), būs nodrošinātas e-lietas portālā tādas pašas piekļuves tiesības, kā personai, kura identificēsies e-lietas portālā, izmantojot valsts vai pašvaldības iestādē izsniegtos identificēšanās līdzekļus – lietotājvārdu un paroli.
Ja personai būs nepieciešamība sazināties ar iestādi elektroniski, tai būs nepieciešams elektroniski identificēties e-lietas portālā, izmantojot kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas rīkus (eID, eMobile, eParaksts) vai izmantot citu saziņas veidus, piemēram oficiālo elektronisko adresi. 
Papildus norādām, ka nerezidentam, tāpat kā jebkuram citam lietas dalībniekam, izsniedzot lietotājvārdu un paroli, tā identitāte ir pārbaudāma iestādē klātienē. Nerezidentam tiek nodrošināta piekļuve konkrētiem lietas materiāliem, ar kuriem tam ir tiesības iepazīties atbilstoši procesu normatīvajos aktos noteiktajam regulējumam. Ņemot vērā informācijas saturu, kāds tiek apstrādāts e-lietas platformā un pieejams e-lietas portālā, tad, lai novērstu riskus, ka minētai informācijai varētu piekļūt persona, kas nav identificēta valsts vai pašvaldības iestādē klātienē, šobrīd nav saskatāma iespēja attālināti izsniegt e-lietas portāla piekļuves rekvizītus - lietotājvārdu un paroli.

Lai iezīmētu nepārprotamu atšķirību starp identificēšanās veidiem e-lietas portālā, jaunā redakcijā ir izteikts Noteikumu Nr.217 6. punkts un II nodaļa tiek papildināta ar jaunu 6.punktu, kurā tiek nodefinētas piekļuves tiesības, atkarībā no veida, kādā persona elektroniski identificējas e-lietas portālā.
Noteikumu projektā ietvertais regulējums par personas identificēšanās iespēju e-lietas portālā, izmantojot kvalificētos elektroniskās identifikācijas līdzekļus vai valsts vai pašvaldības iestādē izsniegtus identifikācijas līdzekļus – lietotājvārdu un paroli, stājas spēkā 2024. gada 1. aprīlī. Šāds termiņš noteikts, lai būtu iespēja ieviest tehnisko risinājumu, nošķirot piekļuves tiesības atkarībā no personas izmantotā identifikācijas līdzekļa, un izstrādāt paroles nomaiņas iespēju pēc pirmreizējās pieslēgšanās, kā arī lai būtu iespēja apmācīt atbildīgās valsts un pašvaldības amatpersonas un norīkotos darbiniekus identifikācijas līdzekļu izsniegšanai. Taču attiecībā uz personām, kurām piemērots brīvības atņemšanas sods vai kuras ir apcietinājumā, noteikumu projekta 1.,2. un 3. punkts piemērojams sākot ar 2026. gada 1. janvāri, minētais termiņš noteikts, jo šobrīd personām, kas atrodas ieslodzījuma vietās, nav iespējams nodrošināt piekļuvi e-lietas portālam. Tas nozīmē, ka ieslodzītajiem arī turpmāk tiks nodrošināta iespēja iepazīties ar lietas materiāliem līdzšinējā kārtībā.
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumu Nr. 217 7. punktā ir paredzēts, ka auditācijas pierakstus glabā 24 mēnešus, taču atbilstoši Ministru kabineta dotajam uzdevumam Tieslietu ministrija ir veikusi e-lietas platformā esošo auditācijas pierakstu veidu izvērtējumu, un secinājusi, ka atsevišķus auditācijas pierakstus ir nepieciešams glabāt ilgāk par šobrīd noteikumos ietverto termiņu. Minēto termiņu pagarinājums ir saistīts ar auditācijas pieraksta ilgtspējīgu izmantošanu, lai nodrošinātu izsekojamību datu apritei starp pamatdarbības informācijas sistēmām, identificēšanās faktu e-lietas portālā un tiesību piešķiršanu lietas materiālu aplūkošanai e-lietas portālā.
Jāpiemin, ka Tieslietu padome 2023. gada 13. janvārī izskatīja Tiesu administrācijas sagatavoto rīcības plānu elektronisku lietu izskatīšanai ieviesto tehnisko risinājumu pilnveidei, kas izstrādāts balstoties uz Tieslietu padomes un tiesas pieteiktajiem nepieciešamajiem uzlabojumiem. Minētais rīcības plāns ietvēra arī uzdevumu saistībā ar auditācijas pierakstiem, kas atspoguļo lietas dalībnieka iepazīšanos ar lietas materiāliem e-lietas portālā, gadījumos, ja pastāv strīds, vai lietas dalībniekam ir bijuši pieejami lietas materiāli. Līdz ar to, lai pastāvētu iespēja izgūt šādu informāciju tiesas vajadzībām, piemēram, pārskata veidā, tad ir jāparedz arī atsevišķu auditācijas pierakstu veidu glabāšana ilgāku laiku, nekā šobrīd ir paredzēts Noteikumu Nr. 217 7. punktā.
Risinājuma apraksts
Diferencējot auditācijas pierakstu glabāšanas termiņus, noteikumu projekta 4. punktā ir paredzēts izteikt Noteikumu Nr. 217 7. punktu jaunā redakcijā, paredzot, ka vairums e-lietas platformas auditācijas pierakstu glabāsies 24 mēnešus, bet attiecībā uz atsevišķiem auditācijas pierakstu veidiem tiek noteikts atšķirīgs glabāšanas termiņš. Noteikumu projektā piedāvātajā 7. punkta redakcijā tiek izdalīti divi e-lietas platformas koplietošanas risinājumi – elektronisko lietu katalogs un e-lietas portāls, kuros atsevišķiem auditācijas pierakstiem nepieciešams ilgāks glabāšanas termiņš – pieci gadi. Pārskatot un izanalizējot e-lietas platformas koplietošanas risinājumos uzkrājošos auditācijas pierakstus, tika vērtēta e-lietas datu tālākā apstrāde un izmantojamība. Izvērtējot no sadarbības partneriem (Iekšlietu ministrija, Latvijas Republikas prokuratūra) sniegto informāciju un aplūkojot vispārpieejamos tiesu statistikas datus par laika posmu, kāds ir no lietas ierosināšanas brīža līdz lietas iztiesāšanas brīdim, tika secināts, lai elektroniskā vidē īstenotu procesu normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, vidēji ir nepieciešami divi gadi (proti, no kriminālprocesa ierosināšanas līdz tiesas nolēmuma spēkā stāšanās brīdim paiet vidēji divi gadi). Savukārt, izstrādājot Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumus Nr.766 "E-lietas datu arhivēšanas noteikumi", ar jomas ekspertiem tika izvērtēts, ka trīs gadi būtu pietiekami ilgs laiks, lai var piekļūt e-lietas platformā esošiem datiem pēc procesa izbeigšanas gan attiecīgas valsts un pašvaldības iestāžu amatpersonas, gan arī personas, kurām ir nepieciešamība šajā periodā īstenot savu interešu aizstāvību vai arī ir vēlme atkārtoti ielūkoties savas lietas materiālos. Proti, minētajā laika posmā persona, kura ir bijusi dalībnieks attiecīgajā procesā elektroniskā vidē, var pilnvērtīgi īstenot savas tiesības un iepazīties ar lietas materiāliem un dokumentiem e-lietas portālā visu procesa īstenošanas laiku, kā arī tiek nodrošināta personai iespēja realizēt savas tiesības noteiktu laiku pēc galīgā nolēmuma spēkā stāšanās. Piemēram, saistībā ar Kriminālprocesa likuma 653. pantu par sodāmības noņemšanu vai tiesībām uz apžēlošanu atbilstoši Apžēlošanas likumam, kā arī kriminālprocesa ietvaros atbilstoši Kriminālprocesa likuma 656. panta trešajā daļā noteiktajam – pastāv iespējas kriminālprocesa atjaunošanai sakarā ar jaunatklātiem apstākļiem, kā arī administratīvā procesa un administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros,  lai ierosinātu lietas izskatīšanu sakarā ar jaunatklātiem apstākļiem, termiņš ir trīs gadi pēc galīgā nolēmuma spēkā stāšanās brīža. Līdz ar to, sasummējot minēto divu gadu un trīs gadu termiņus, iegūstam noteikumu projekta 4. punktā piedāvāto termiņu – piecus gadus.
Valsts un pašvaldības iestādes nodrošina iespēju iepazīties ar lietas materiāliem lietas dalībniekiem atbilstoši tam piekrītošajām procesuālajām tiesībām. Attiecīgi par šādu tiesību piešķīrumu ir nepieciešamība saglabāt auditācijas pierakstus, kas atspoguļo valsts un pašvaldības amatpersonu izsniegtās piekļuves lietotājam piekļūšanai e-lietas portālā. Minēto informāciju ir būtiski saglabāt gan raugoties no procesos iesaistītām personām, kuras var saskatīt savu interešu aizskārumu, piemēram, nesaņemot attiecīgu piekļuvi personai būtiskam lietu materiālam. Vai tieši pretēji, var tikt konstatēts, ka kādam no lietas dalībniekiem ir piešķirta piekļuve lietas materiāliem, kam noteikts ierobežotas pieejamības statuss, un kuru nebija paredzēts kopīgot ar šo personu. Tāpat ir saglabājami dati par datu apmaiņu starp pamatdarbības informācijas sistēmām. Šie dati ir būtiski, lai izsekotu datu apriti, un tādējādi novērstu datu aprites kļūdas, kas varētu skart personas intereses. Piemēram, ja datu aprite starp Tiesu informatīvo sistēmu un Sodu reģistru nav notikusi atbilstoši, tad tas vistiešākā mērā var skart personas tiesības (piemēram, ierobežojums, ko atcēlusi tiesa, bet par to nav paziņots Sodu reģistram, var skart personas tiesības izceļot no valsts, ieņemt amatu vai tml.). Līdz ar to, ir svarīgi saglabāt šādus auditācijas pierakstus arī iestāžu savstarpējā atbildības sadalījumā, iestājoties gadījumam, kad ir jāvērtē personas tiesību aizskāruma apmērs neatbilstošas datu aprites dēļ. Attiecībā par datu dzēšanu un labošanu auditācijas pieraksti saglabājas tieši attiecībā uz e-lietas platformas administratora veiktajām darbībām e-lietas platformā. Datu dzēšanu un labošanu var veikt ierobežots personu loks, kuram ir specifiskas zināšanas un prasmes, un tā kā e-lietas platformā var piekļūt īpašu kategoriju personas datiem, tai skaitā piekļūt personas datiem par sodāmību un pārkāpumiem, tad ir svarīgi saglabāt auditācijas pierakstus, ja šādos datos tiek veiktas izmaiņas.
Saistībā ar e-lietas portālu norādāms, ka tajā ir vairākas darba vietas: Fiziskas personas darba vieta, Advokāta darba vieta, juridiskas personas pārstāvja darba vieta - un auditācijas pieraksti par šajās darba vietās notikušajām darbībām tiek glabāti vienuviet, nenodalot atsevišķi auditāciju pierakstus pēc to rašanās kādā no darba vietām. E-lietas portālā auditācijas pierakstus glabās piecus gadus par lietotāja identificēšanās faktu, e-lietas datu un procesuālo dokumentu iesniegšanu, e-lietas datu meklēšanu, e-lietas datu apskati un lejupielādi. Minētā informācija ir saistīta ar personas interešu aizsardzību konkrēta procesuāla dokumenta aprites fakta pierādīšanā, piemēram, saistībā ar termiņu pārsūdzībai un procesuālo normu izpildi, argumentāciju saistībā ar attiecīga procesuāla dokumenta pieejamību u.tml. Šādu informāciju ir būtiski glabāt arī par e-lietas portālā valsts un pašvaldības amatpersonu veiktajām darbībām, tai skaitā arī par amatpersonas aplūkotiem lietu materiāliem. Aplūkojot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja 2022. gada pārskatu, var redzēt, ka 14% biroja izmeklēto pārkāpumu tieši ir saistīti ar dienesta pienākumu pildīšanai pieejamās informācijas iegūšanu no datubāzēm un šīs informācijas izmantošanu personīgajās interesēs. Līdz ar to šie auditācijas pieraksti var kalpot arī sabiedrības interešu aizsardzībai, tai skaitā arī, ja rodas nepieciešamība, izmantot kā pierādījumu, piemēram, Krimināllikuma 329. pantā paredzētā nodarījuma izmeklēšanā.
Noteikumu Nr.217 8.punkts ietver atsauci uz Noteikumu Nr.217 7. punktu, tā kā noteikumu projekts paredz diferencēt auditācijas pierakstu glabāšanas laiku, tad ir nepieciešams precizēt arī minētajā 8. punktā ietverto termiņu, kurā var apstrādāt un glabāt e-lietas portālā izveidotos lietotāja datus. Noteikumu projekta 5. punktā minētie dati ir saistīti ar identificēšanos e-lietas portālā faktu. Gan šajā noteikumu projekta punktā minētie dati, gan noteikumu projekta 4. punkta redakcijas 7.2.1. apakšpunktā minētie auditācijas pieraksti ir izmantojami kopā. Proti, lai auditācijas pieraksti, kas atspoguļo personas identificēšanās faktu, būtu izmantojami un, kā jau iepriekš minēts, sniegtu gan personai iespēju realizēt savas tiesības, gan iestādei iespēju izgūt un analizēt nepieciešamo informāciju tālāku savu funkciju īstenošanai, tad šo datu glabāšana ir nepieciešama vienlīdz ilgi. Tā kā Noteikumu Nr.217 8. punktā minētie dati ir saistīti ar identificēšanos e-lietas portālā, tad arī tehniskais risinājums paredz, ka gan auditācijas pieraksti, gan informācija par identificēšanās datiem glabājas tādu pašu laiku. Līdz ar to noteikumu projekta 5. punktā tiek precizēts termiņš, paredzot informāciju par identificēšanās datiem glabāt tik pat ilgi kā auditācijas pierakstus par identificēšanos e-lietas portālā, t.i., piecus gadus. Vienlaikus noteikumu projekta 5. punktā tiek precizēts, ka regulējums attiecas uz lietotāja datiem, kas automātiski izveidojas (piemēram, lietotāja ID, kas ir autorizējies (unikāls personas identifikators), darba vieta, kurā lietotājs pieslēdzas) personai identificējoties e-lietas portālā, nevis datiem, kas tiek ievadīti.
Beidzoties divu gadu vai piecu gadu termiņam no auditācijas pierakstu izdarīšanas brīža, attiecīgie auditācijas pieraksti tiks dzēsti. Proti, ir ieviests risinājums, kas nodrošina auditācijas pierakstu dzēšanu pēc diviem gadiem no ierakstīšanas brīža vai pieciem gadiem no to ierakstīšanas brīža (t.i., auditācijas pieraksti, kuriem glabāšanas termiņš ir divi gadi, tiek dzēsti sākot ar 2023. gada 1. decembri, bet noteikumu projekta 4. punkta redakcijas 7.1. un 7.2. apakšpunktā ietvertos auditācijas pierakstus turpinās glabāt vēl atlikušo laiku un šādu auditācijas pierakstu dzēšana tiks nodrošināta sākot ar 2026. gada 1. decembri).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras lietos e-lietas platformas koplietošanas risinājumus un kuru dati tiks apstrādāti e-lietas platformā.
Ietekmes apraksts
Pieslēdzoties e-lietas platformai tiks identificēta konkrēta persona, kuras dati tiks apstrādāti un tās veiktās darbības tiks uzkrātas auditācijas pierakstu veidā, tos glabājot noteikumu projektā noteikto termiņu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tiesu administrācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/d3b2a1c8-ee05-45e5-83a7-54dcdaa5a9ad

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Tiesu administrācija
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts probācijas dienests
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Institūcijas, kuru valsts informācijas sistēmas izmantos e-lietas platformu e-lietas datu apmaiņai

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiek nodrošināts efektīvāks veids auditācijas pierakstu glabāšanai, paredzot noteiktiem veidiem atšķirīgu glabāšanas termiņu, tādējādi nodrošināt ilgtspējīgāku šādu datu izmantošanu, ja rodas tiesiski pamatota nepieciešamība.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. E-lietas platforma izstrādāta no Eiropas Savienības līdzekļiem, šobrīd datu apmaiņa tiek nodrošināta Tiesu informatīvās sistēmas uzturēšanas ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek paredzēts paplašināt e-lietas portāla lietotāju skaitu, nodrošinot iespēju pieslēgties e-lietas portālam ar valsts vai pašvaldības iestādē izsniegtiem rekvizītiem vai kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, lai persona varētu īstenot savas tiesības – iepazīties ar lietas materiāliem, sev ērtākā veidā, nekā dodoties pie procesa virzītāja klātienē.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts noteic atšķirīgus auditācijas pierakstu glabāšanas termiņus, tai skaitā arī uz auditācijas pierakstiem, kas saistās ar personas veiktajām darbībām e-lietas portālā.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi