Anotācija (ex-ante)

23-TA-2272: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokola Nr.47 42.§ par Informatīvo ziņojumu "Par Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024. – 2027.gadam izstrādes virzību" 2.punkts, kas paredz Finanšu ministrijai veikt grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli”, lai no 2024.gada pakāpeniski paaugstinātu akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas  ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas  ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem, kā arī atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās. Likumprojekts tiek virzīts "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" pavadošo likumprojektu paketē. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai, trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam pakāpeniski paaugstinot akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem, kā arī atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.
Spēkā stāšanās termiņš
01.03.2024.
Pamatojums
Noteiktām akcīzes precēm akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana ir paredzēta 01.03.2024.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likums “Par akcīzes nodokli” (turpmāk – likums) nosaka akcīzes nodokļa likmes un to piemērošanas nosacījumus alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām (turpmāk - e-šķidrums), tabakas aizstājējproduktiem, kā arī naftas produktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Nepieciešams palielināt valsts budžeta ieņēmumus, lai nodrošinātu valsts funkciju pilnvērtīgu darbību un attīstītību, t.sk. nepieciešams papildu finansējums veselības aprūpes, iekšējās un ārējās drošības un izglītības sistēmas attīstības nodrošināšanai. Akcīzes nodokļa likmes (vai daļa no nodokļa aprēķina) tabakas izstrādājumiem, e-šķidrumam, tabakas aizstājējproduktiem un alkoholiskajiem dzērieniem ir izteiktas naudas vienībās (euro). Nodarbināto bruto alga 2022. gadā salīdzinājumā ar 2021. gadu pieauga par 7,5 %, bet inflācija bija 17,3 %. 2023. gadā un turpmākajos gados prognozēts bruto algas pieaugums, bet inflācijas līmenis stabilizēsies.
Ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa likmes minētajiem produktiem ir jāpalielina vienlaikus ar iedzīvotāju atalgojuma/un labklājības pieaugumu, lai neveicinātu minēto produktu pieejamību.
Risinājuma apraksts
1. Akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem, e-šķidrumam un tabakas aizstājējproduktiem primārie mērķi ir neierobežot šo izstrādājumu brīvu apriti Eiropas Savienības kopējā tirgū, mazināt to ietekmi uz iedzīvotāju veselību, kā arī nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus.
Līdz ar to no 2024.gada 1.marta paredzēts triju gadu periodā pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa likmes cigaretēm, cigāriem un cigarillām, smēķējamai tabakai (smalki sagrieztā tabaka, cita smēķējamā tabaka), tabakas lapām, karsējamai tabakai, e-šķidrumiem un tabakas aizstājējproduktiem, lai padarītu tos mazāk pieejamus sabiedrībai, kā arī mazinātu mazumtirdzniecības cenu atšķirības starp savstarpēji aizvietojamiem produktiem. Savukārt akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana minētiem produktiem 2025.gadā un 2026.gadā notiks ar 1.janvāri.
Ņemot vērā minēto tiek piedāvāts pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokli:
- cigaretēm katru gadu vidēji par 5,6% (cenas pieaugums uz 1 paciņu ~ 0,14 līdz 0,20 euro). Pašlaik akcīzes nodokļa likme cigaretēm par 1 g tabakas (pēc 2023.gada akcīzes nodokļa likmes) veido ~ 0,14 euro. Salīdzinājumā ar akcīzes nodokļa likmi par 1 g tabakas citiem tabakas izstrādājumiem, piemēram, cigāriem un cigarillām tā ir 0,02 euro, smēķējamai tabakai un tabakas lapām 0,09 euro un karsējamai tabakai ~ 0,22 euro. Aprēķinos ir izmantot pieņēmums, ka 1 cigarete = 1 g tabakas, 1 cigārs = 3 g tabakas (var saturēt līdz 6,15 g tabakas), 1 cigarilla = 2,65 g tabakas.
Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm Igaunijā jau no 2024.gada akcīzes nodokļa minimālā likme cigaretēm ir noteikta 169,1 euro par 1000 gab., savukārt Latvija akcīzes nodokļa minimālo likmi cigaretēm 160 euro par 1000 gab. sāks piemērot no 2026.gada 1.janvāra. Lietuvā no 2024.gada paredzētā minimālā akcīzes nodokļa likme cigaretēm 138 euro par 1000 gab, kas būs tikai par 5,9 euro zemāka nekā 2024.gadā paredzētā akcīzes nodokļa likme Latvijā.  

- cigāriem un cigarillām katru gadu vidēji par 23,8%, lai tuvinātu akcīzes nodokļa likmi par 1 g tabakas akcīzes nodokļa likmei cigaretēm un karsējamai tabakai. Līdz ar to sasniedzot 2026.gadā akcīzes nodokļa likmi 240 euro par 1000 gab., akcīzes nodokļa likme par 1 g tabakas veidos ~ 0,08 euro.
Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm Igaunijā jau no 2024.gada noteiktā minimālā akcīzes nodokļa likme cigāriem un cigarillām veidos 222 euro par 1000 gab. un ir paredzēts, ka 2026.gadā tā sasniegs 244 euro par 1000 gab. Savukārt Lietuvā akcīzes nodokļa likme cigāriem un cigarillām tiek piemērota par produkta svaru nevis par produkta vienībām kā tas ir Latvijā un Igaunijā. Lietuvā no 2024.gada akcīzes nodokļa likme cigāriem un cigarillām ir paredzēta 95 euro par 1000 g, kas, pārrēķinot uz likmi par vienībām (izmantojot pieņēmumu, ka 1 gab. = 3 g tabakas) ir 285 euro.

- smēķējamai tabakai (smalki sagrieztā tabaka un cita smēķējamā tabaka) un tabakas lapām katru gadu par 10%. Līdz ar to 2026.gadā sasniedzot akcīzes nodokļa likmi 122,3 euro par 1000 g tabakas, kas par 1 g tabakas veidos 0,12 euro. Pašlaik akcīzes nodokļa likme smēķējamai tabakai veido 67% no minimālā akcīzes nodokļa cigaretēm, līdz ar to arī turpmākajā akcīzes nodokļa paaugstināšanas periodā tiek saglabāta šāda proporcija.
Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm Igaunijā akcīzes nodokļa likme smēķējamai tabakai 2024.gadā ir paredzēta 112,4 euro par 1000 g un 2026.gadā tā sasniegs 124 euro par 1000 g. Lietuvā 2024.gadā ir plānots akcīzes nodokļa likmi smēķējamai tabakai paaugstināt līdz 112,8 euro par 1000 g.

- karsējamai tabakai katru gadu par 5%, lai 2026.gadā tā sasniegtu 252 euro par 1000 g.  
Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm Igaunijā akcīzes nodokļa likme karsējamai tabakai 2024.gadā ir paredzēta 112,4 euro par 1000 g. Savukārt Lietuvā akcīzes nodokļa likmi karsējamai tabakai nosaka par produkta vienību skaitu, līdzīgi kā cigaretēm nevis kā Latvijā un Igaunijā par produkta svaru. Lietuvā  no 2024.gada akcīzes nodokļa likme karsējamai tabakai ir paredzēta 79,5 euro par 1000 gab., kas, pārrēķinot uz likmi par produkta svaru, ir 260,8 euro par 1000 g.

e-šķidrumam un e-šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām katru gadu vidēji par 21%, lai 2026.gadā akcīzes nodokļa likme sasniegtu 0,35 euro par mililitru šķidruma.
Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm, Igaunijā akcīzes nodokļa likme e-šķidrumam 2024.gadā veidos 0,21 euro par mililitru šķidruma, savukārt Lietuva 2024.gadā plāno akcīzes nodokļa likmi e-šķidrumam noteikt 0,25 euro par mililitru šķidruma.

- tabakas aizstājējproduktiem katru gadu vidēji par 10%, lai 2026.gadā akcīzes nodokļa likme sasniegtu 160 euro par 1000 g produkta.
Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm Igaunijā akcīzes nodokļa likme tabakas aizstājējproduktiem 2024.gadā veidos 112,4 euro par 1000 g produkta, savukārt Lietuvā akcīzes nodokli tabakas aizstājējproduktiem nepiemēro.

2. Akcīzes nodokļa alkoholiskajiem dzērieniem primārie mērķi ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus un neierobežot šo produktu brīvu apriti Eiropas Savienības kopējā tirgū, kā arī mazināt alkoholisko dzērienu patēriņu no veselības aspekta. Alkoholiskie dzērieni nav pirmās nepieciešamības preces. Līdz ar to akcīzes nodokļa palielinājums alkoholiskajiem dzērieniem neietekmē iedzīvotāju līdzekļu apmēru, kas tiek izlietots pirmās nepieciešamības preču iegādei. Laika periodā no 2015. līdz 2021. gadam ieskaitot katru gadu tika paaugstināts akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem. Rezultātā tika paaugstinātas akcīzes nodokļa likmes: vīniem, raudzētajiem dzērieniem un starpproduktiem (nepārsniedzot 15 absolūtā spirta tilp.%) par 73,4%, starpproduktiem (no 15 līdz 22 absolūtā spirta tilp.%) par 85,7%, pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem par 28,9% un alum par 165%. Latvijā akcīzes nodokļa paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem pēdējo reizi bija 2021.gada 1.martā.

Pašlaik Latvijā ir šādas akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem: alum (par 100 litriem) — 8,2 euro par katru absolūtā spirta tilpumprocentu, kas izteikts ar precizitāti līdz vienai desmitdaļai, bet ne mazāk kā 15,2 euro par 100 litriem alus; raudzētajiem dzērieniem ar absolūtā spirta saturu līdz 6 tilp.% (ieskaitot) (par 100 litriem)  — 64 euro; vīniem, raudzētajiem dzērieniem (virs 6 absolūtā spirta tilp.%) un starpproduktiem (nepārsniedzot 15 absolūtā spirta tilp.%) (par 100 litriem) - 111 euro; starpproduktiem (no 15 līdz 22 absolūtā spirta tilp.%) (par 100 litriem) - 185 euro un pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem (par 100 litriem absolūtā spirta) - 1724 euro.

Salīdzinājumā ar Baltijas valstīm Igaunijā ir paredzēts palielināt akcīzes nodokli visiem alkoholiskajiem dzērieniem katru gadu par 5% trīs nākamo gadu periodā. Savukārt Lietuvā akcīzes nodokļa paaugstināšana ir paredzēta 2024.gadā. Tādējādi 2024.gadā akcīzes nodoklis par alu (par katru absolūtā spirta tilp.%, par 100 litriem) - Lietuvā 9,46 euro, Igaunijā 13,34 euro; par vīniem un raudzētajiem dzērieniem (Lietuvā līdz 8,5 absolūtā spirta tilp.%; Igaunijā līdz 6 absolūtā spirta tilp.%) (par 100 litriem) - Lietuvā 109 euro, Igaunijā 66,52 euro; par vīniem un raudzētajiem dzērieniem (Lietuvā virs 8,5 absolūtā spirta tilp.%; Igaunijā virs 6 absolūtā spirta tilp.%( (par 100 litriem) - Lietuvā 219 euro, Igaunijā 155,21 euro; par starpproduktiem (par 100 litriem) - Lietuvā (līdz 15 absolūtā spirta tilp.%) 234 euro un (virs 15 absolūtā spirta tilp.%) 333 euro, Igaunijā 303,8 euro, par pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem (par 100 litriem absolūtā spirta) Lietuvā 2467 euro un Igaunijā 1975 euro.

Ņemot vērā minēto, kā arī ņemot vērā akcīzes nodokļa likmju izmaiņas Lietuvā un Igaunijā, Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024. - 2027. gadam ietvarā tika vērtētas akcīzes nodokļa palielināšanas iespējas visiem alkoholiskajiem dzērienu veidiem, ņemot vērā iedzīvotāju pirktspēju. Fiskāli izdevīgākais akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanas variants, kas nodrošinātu papildu ieņēmumus valsts budžetā, paredz alkoholisko dzērienu grupai "pārējie alkoholiskie dzērieni" palielināt akcīzes nodokli katru gadu par 5% trīs nākamo gadu periodā, savukārt citām alkoholisko dzērienu grupām (alum, vīniem, raudzētajiem dzērieniem un starpproduktiem) palielināt katru gadu vidēji par 10% trīs nākamo gadu periodā. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem ir paredzēta - 2024.gada 1.martā, 2025.gada 1.martā un 2026.gada 1.martā.
Problēmas apraksts
2. Ņemot vērā, ka brīvostu teritorijās ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem nodarbojas gan komersanti, kuriem ir brīvās zonas statuss, gan tādi komersanti, kuriem nav brīvās zonas statuss, veidojas nevienlīdzīgi konkurences apstākļi, jo saskaņā ar likumu "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"  saņemt naftas produktus ar akcīzes nodokļa atvieglojumu var tikai tie komersanti, kuriem brīvostas teritorijā ir brīvās zonas statuss. Komersantiem, kuri nodarbojas ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem brīvostu teritorijās, bet kuriem nav brīvās zonas statusa, ir jāizmanto naftas produkti ar standarta akcīzes nodokļa likmi.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt likuma 14.pantu ar 2.3 daļu, kas noteiks akcīzes nodokļa likmi naftas produktiem izmantošanai brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās stacionārās iekārtās, celtņos un tamlīdzīgos objektos, iekārtās, kas tiek izmantotas celtniecības darbos brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, kā arī tehnikā, kas pēc savas konstrukcijas nav paredzēta satiksmei pa koplietošanas ceļiem.
Tā kā ar grozījumiem likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" (23-TA-2373) tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, tiek paredzēta pakāpeniska akcīzes nodokļa likmes palielināšana, lai kompensētu akcīzes nodokļa ieņēmumu samazināšanos un nodrošinātu, ka 2024.gadā fiskālā ietekme ir neitrāla. Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas mērķis nākamajos gados ir mazināt fosilo resursu izmantošanu un veicināt atjaunojamu energoresursu,  t.sk., elektroenerģijas, izmantošanu stacionārajās iekārtās un celtņos brīvostu teritorijās. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Likumprojektā ietverto normu atbilstība Latvijas Republikas Satversmes 105. pantā noteikto pamattiesību tvērumam ir izvērtēta:
1. par akcīzes nodokļa likmju pārskatīšanu un no 2024.gada to pakāpenisku paaugstināšanu alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām un tabakas aizstājējproduktiem:
1.1. akcīzes nodokļa paaugstināšana minētajiem produktiem neietekmē personu līdzekļu apmēru pirmās nepieciešamības preču iegādei. Vienlaikus jāņem vērā, ka nodarbināto bruto alga 2022. gadā salīdzinājumā ar 2021. gadu pieauga par 7,5 %, bet inflācija bija 17,3 %;
1.2. minēto produktu patēriņš negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību, līdz ar to akcīzes nodokļa paaugstināšana tiem ir pozitīvi vērtējama no sabiedrības veselības aspekta un atbilst sabiedrības interesēm, jo neveicinātu minēto produktu pieejamību;
1.3. akcīzes nodokļa paaugstināšanai minētajiem produktiem ir leģitīms mērķis, jo ar akcīzes nodokļa paaugstināšanas rezultātā papildus gūtajiem ieņēmumiem valsts budžetā ir paredzēts nodrošināt daļu no papildus nepieciešamo līdzekļu apjoma valsts budžetā, kuri ir nepieciešami, lai nodrošinātu valsts funkciju pilnvērtīgu darbību un attīstītību, t.sk. nepieciešamo papildu finansējumu veselības aprūpes, iekšējās un ārējās drošības un izglītības sistēmas attīstības nodrošināšanai;
1.4. likumdevēja izraudzītie līdzekļi - pakāpeniska akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana minētajiem produktiem trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, t.sk. nepieciešamo papildu finansējumu veselības aprūpes, iekšējās un ārējās drošības un izglītības sistēmas attīstības nodrošināšanai, kā arī neveicina šo veselībai kaitīgo produktu pieejamību; 
1.5. lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - nav citu saudzējošāku līdzekļu;
1.6. ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa paaugstināšana minētajiem produktiem ir samērīga ar leģitīmo mērķi un likumdevēja rīcība ir atbilstoša.

2. par akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšanu naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās:
2.1. akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostas teritorijās, ir saistīts ar vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu visā brīvostu teritorijā, kurā darbojas komersanti gan brīvās zonas teritorijā, gan brīvostas teritorijā;
2.2. akcīzes nodokļa likmes pakāpeniska paaugstināšana (trijos gados) naftas produktiem ir vērtēta klimata pārmaiņu kontekstā, lai veicinātu atteikšanos no fosilo degvielu izmantošanas, tos aizstājot ar atjaunojamiem un ilgtspējīgiem enerģijas avotiem, piemēram, atjaunojamā elektroenerģija;
2.3. ņemot vērā, ka, nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus komersantiem, palielināsies ar akcīzes nodokļa atvieglojuma izmantojamo naftas produktu apjoms brīvostās, ir nepieciešams fiskāli kompensēt akcīzes nodokļa ieņēmumus valsts budžetā 2024.gadā un papildu ieņēmumus turpmākajos gados;
2.4. līdz ar to, ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, ir samērīga un atbilst likuma leģitīmajam mērķim aplikt ar nodokli videi kaitīgos produktus.Turklāt, nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus komersantiem, likumdevēja rīcība ir samērīga ar leģitīmo mērķi un ir atbilstoša;
2.5. likumdevēja izraudzītie līdzekļi - pakāpeniska akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostas teritorijās trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, kā arī veicinās pāreju uz atjaunojamo resursu izmantošanu un mazinās fosilo resursu patēriņu;
2.6. lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - nav citu saudzējošāku līdzekļu;
2.7. ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, ir samērīga un atbilst likuma leģitīmajam mērķim aplikt ar nodokli videi kaitīgos produktus. Turklāt vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšana visā brīvostu teritorijā ir samērīga ar leģitīmo mērķi un likumdevēja rīcība ir atbilstoša.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz juridiskām un citām personām, kas veic darbības ar tabakas izstrādājumiem, e-šķidrumiem, tabakas aizstājējproduktiem, alkoholiskajiem dzērieniem un atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 980 949 451
0
5 205 838 869
20 127 000
5 493 435 182
53 840 000
87 468 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 980 949 451
0
5 205 838 869
20 127 000
5 493 435 182
53 840 000
87 468 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
93 207
0
6 525
6 525
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
93 207
0
6 525
6 525
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
4 980 949 451
0
5 205 838 869
20 033 793
5 493 435 182
53 833 475
87 461 475
3.1. valsts pamatbudžets
4 980 949 451
0
5 205 838 869
20 033 793
5 493 435 182
53 833 475
87 461 475
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
20 033 793
53 833 475
87 461 475
5.1. valsts pamatbudžets
0
20 033 793
53 833 475
87 461 475
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
1. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tabakas izstrādājumiem, e- šķidrumiem un tabakas aizstājējproduktiem.
1.1. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tabakas izstrādājumiem
Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana cigaretēm
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā (šeit un turpmāk –  2022. gada 11 mēnešos un 2021. gada decembrī) salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu cigarešu patēriņš Latvijā palielinājās par 1,8 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos (šeit un turpmāk 2022. gada decembrī un 2023. gada septiņos mēnešos) salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo pārskata periodu cigarešu patēriņš samazinājās par 4,4 procentiem. Patēriņa samazinājumu ietekmē smēķētāju skaita samazinājums un smēķētāju izvēle par labu citiem tabakas izstrādājumiem un tabaku nesaturošiem nikotīna produktiem, kam ir zemāka akcīzes nodokļa likme.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā vienas paciņas mazumtirdzniecības cenas nodokļu daļas (šeit un turpmāk – akcīzes nodoklis un tam piemērojamā pievienotās vērtības nodokļa daļa) pieaugums atkarīgs no paciņas mazumtirdzniecības cenas un atspoguļots tabulā:
 
  01.03.2024. 01.01.2025. 01.01.2026.
Pieaugums, euro ~0,14 –  0,19 ~0,15 –  0,19 ~0,15 –  0,20
Pieaugums, % ~ līdz 4,5 % ~līdz 4,3 % ~ līdz 4,3 %

Jāatzīmē, ka nodokļa procentuālās daļas dēļ lielāks nodokļa pieaugums gan naudas, gan procentuālā izteiksmē ir cigaretēm, kurām ir zemāka mazumtirdzniecības cena.
Piemēram, cigarešu paciņai, kuras mazumtirdzniecības cena 2023. gadā ir 4,30 euro, ar 2024. gada 1. martu nodokļu daļa pieaugs par 0,19 euro jeb 4,4 %, ar 2025. gada 1. janvāri par 0,19 euro jeb 4,2 %  un 2026. gada 1. janvāri vēl par 0,20 euro jeb 4,3 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +2,350 +6,320 +8,700
Pievienotās vērtības nodoklis +0,490 +1,330 +1,830
KOPĀ +2,840 +7,650 +10,530

Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana cigāriem un cigarillām
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu cigāru un cigarillu patēriņš Latvijā samazinājās par 7,2 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu to patēriņš samazinājās vēl par 6,8 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā vienas cigarillu paciņas (10 cigarillas) mazumtirdzniecības cenas nodokļu daļas pieaugums 2024. gadā būs +0,46 euro jeb +30,0 %, 2025.gadā būs +0,46 euro jeb +23,1 % un 2026. gadā +0,45 euro jeb +18,4 procenti.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,690 +2,260 +3,480
Pievienotās vērtības nodoklis +0,140 +0,470 +0,730
KOPĀ +0,830 +2,730 +4,210

Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana smēķējamai tabakai un tabakas lapām
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu smēķējamās tabakas patēriņš Latvijā samazinājās par 0,6 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu tās patēriņš samazinājās par 2,4 procentiem. Tabakas lapas iepriekšējos pārskata periodos patēriņam nav nodotas.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā smēķējamās tabakas 40 gramu iepakojuma mazumtirdzniecības cenas nodokļu daļas pieaugums 2024. gadā būs +0,45 euro jeb +10,0 %, 2025. gadā būs +0,49 euro jeb +10,0 % un 2026. gadā +0,54 euro jeb +10,0 procenti.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,650 +2,030 +3,250
Pievienotās vērtības nodoklis +0,140 +0,430 +0,680
KOPĀ +0,790 +2,460 +3,930

Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana karsējamai tabakai
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu karsējamās tabakas patēriņš Latvijā samazinājās par 7,8 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu tās patēriņš pieaudzis par 26,9 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā vienas karsējamās tabakas paciņas (5,4 grami) mazumtirdzniecības cenas nodokļu daļas pieaugums 2024. gadā būs +0,07 euro jeb +5,0%, 2025. gadā +0,07 euro jeb +4,8 % un 2026. gadā +0,08 euro jeb +5,0 procenti.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,370 +1,310 +2,180
Pievienotās vērtības nodoklis +0,080 +0,280 +0,460
KOPĀ +0,450 +1,590 +2,640

1.2. Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana e-šķidrumiem
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu e-šķidrumu patēriņš Latvijā pieauga par 81,9 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu to patēriņš pieaudzis par 27,7 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā nodokļu daļa par 2 ml e-šķidrumu 2024. gadā pieaugtu par 0,10 euro jeb 20,0 %, 2025. gadā 0,12 euro jeb 20,8 % un 2026. gadā 0,15 euro jeb 20,7 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,830 +2,290 +3,050
Pievienotās vērtības nodoklis +0,170 +0,480 +0,640
KOPĀ +1,000 +2,770 +3,690

1.3. Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana tabakas aizstājējproduktiem
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu tabakas aizstājējproduktu patēriņš Latvijā pieauga par 141,7 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu to patēriņš pieaudzis par 75,9 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā nodokļu daļa tabakas aizstājējprodukta – nikotīna spilventiņu – iepakojumam, pieņemot, ka viena iepakojuma svars ir 14 g, 2024. gadā pieaugs par 0,20 euro jeb 10,0 %, 2025. gadā par 0,22 euro jeb 9,8 % un 2026. gadā par 0,25 euro jeb 10,3 procentiem.

Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,130 +0,500 +0,890
Pievienotās vērtības nodoklis +0,030 +0,110 +0,190
KOPĀ +0,160 +0,610 +1,080


Fiskālās ietekmes aprēķinos ņemts vērā, ka tabakas izstrādājumi un tabaku nesaturošie nikotīna produkti ir savstarpēji aizvietojami un, mainoties produkta  mazumtirdzniecības cenai, patērētāji var izvēlēties pāriet uz cenas ziņā viņiem izdevīgāku produktu. Prognozēts, ka katras likmes paaugstināšanas rezultātā iepriekš prognozētais patēriņa apjoms samazināsies.

Fiskālā ietekme no akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tabakas izstrādājumiem, e- šķidrumiem un tabakas aizstājējproduktiem kopā:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +5,020 +14,710 +21,550
Pievienotās vērtības nodoklis +1,050 +3,100 +4,530
KOPĀ +6,070 +17,810 +26,080

2. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem un alum
2.1. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem, izņemot alum
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana raudzētajiem dzērieniem ar absolūtā spirta saturu līdz 6 tilpumprocentiem (ieskaitot)
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu raudzēto dzērienu ar absolūtā spirta saturu līdz 6 tilpumprocentiem (ieskaitot)  patēriņš Latvijā palielinājās par 18,8 %, bet 2023. gada astoņos mēnešos to patēriņa apjoms samazinājās par 4,0 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā minētā dzēriena veida mazumtirdzniecības cena par litru (nodokļu daļa) 2024.gadā pieaugs par 0,07 euro jeb 9,4 %, 2025. gadā par 0,08 euro jeb par 10,0 % un 2026. gadā par  0,10 euro jeb 10,4 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,264 +0,698 +1,231
Pievienotās vērtības nodoklis +0,056 +0,147 +0,259
KOPĀ +0,320 +0,845 +1,490

Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana vīnam, raudzētajiem dzērieniem ar absolūtā spirta saturu virs 6 tilpumprocentiem un starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot)
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu vīna, raudzēto dzērienu ar absolūtā spirta saturu virs 6 tilpumprocentiem un starpproduktu ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot) patēriņš Latvijā palielinājās par 6,8 %, bet 2023. gada astoņos mēnešos to patēriņa apjoms bija iepriekšējā gada atbilstošā pārskata perioda līmenī.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā minēto dzērienu mazumtirdzniecības cena par litru (nodokļu daļa) 2024.gadā pieaugs par 0,13 euro jeb 9,9 %, 2025. gadā par 0,15 euro jeb par 9,8 % un 2026. gadā par  0,17 euro jeb 10,4 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +2,444 +6,152 +10,557
Pievienotās vērtības nodoklis +0,513 +1,292 +2,217
KOPĀ +2,957 +7,444 +12,774

Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu no 15 – 22 tilpumprocentiem
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu starpproduktu ar absolūtā spirta saturu no 15 – 22 tilpumprocentiem patēriņš Latvijā samazinājās par 5,1 procentu. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu to patēriņš samazinājies vēl par 18,0 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā starpproduktu ar absolūtā spirta saturu virs 15 tilpumprocentiem mazumtirdzniecības cena par litru (nodokļu daļa) 2024.gadā pieaugs par 0,22 euro jeb 9,7 %, 2025. gadā par 0,23 euro jeb par 9,4 % un 2026. gadā par  0,27 euro jeb 9,9 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,283 +0,715 +1,233
Pievienotās vērtības nodoklis +0,059 +0,150 +0,259
KOPĀ +0,342 +0,865 +1,492

Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana  pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu pārējo alkoholisko dzērienu patēriņš Latvijā pieauga par 3,8 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu to patēriņš pieaudzis par 0,2 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā pārējo alkoholisko dzērienu (ar alkohola saturu 40 tilpumprocenti) mazumtirdzniecības cena par litru (nodokļu daļa) 2024.gadā pieaugs par 0,42 euro jeb 5,0 %, 2025. gadā par 0,44 euro jeb par 5,0 % un 2026. gadā par 0,46 euro jeb 5,0 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +4,784 +12,309 +20,607
Pievienotās vērtības nodoklis +1,005 +2,584 +4,327
KOPĀ +5,789 +14,893 +24,934

2.2. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alum
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2022. gada pārskata periodā salīdzinājumā ar atbilstošo iepriekšējo pārskata periodu alus patēriņš Latvijā samazinājās par 0,7 procentiem. Savukārt 2023. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar iepriekšējo atbilstošo pārskata periodu to patēriņš samazinājās par 5,0 procentiem.
Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanas rezultātā alus (ar alkohola saturu 5,2 tilpumprocenti) mazumtirdzniecības cena par litru (nodokļu daļa) 2024.gadā pieaugs par 0,05 euro jeb 9,8 %, 2025. gadā par 0,05 euro jeb par 8,9 % un 2026. gadā par 0,06 euro jeb 10,2 procentiem.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +3,695 +8,866 +15,112
Pievienotās vērtības nodoklis +0,776 +1,862 +3,173
KOPĀ +4,471 +10,728 +18,285


Prognozēts, ka likmju paaugstināšanas dēļ alkoholisko dzērienu un alus patēriņš iekšzemē, salīdzinot ar iepriekš prognozēto līmeni, būs zemāks.
Fiskālā ietekme no akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem un alum kopā:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +11,470 +28,74 +48,740
Pievienotās vērtības nodoklis +2,409 +6,035 +10,235
KOPĀ +13,879 +34,775 +58,975

3. Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, paaugstināšana
Pakāpeniska akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, paaugstināšana kompensēs akcīzes nodokļa ieņēmumu samazinājumu no grozījumiem likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”, ar ko tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, un vienlaikus palielinās akcīzes nodokļa ieņēmumus.
Aprēķinā pieņemts, ka turpmākajos gados naftas produktu apjoms, kam piemēros šo likmi, nemainīsies un būs 8,3 milj. litri.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
 
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis +0,147 +1,037 +1,994
Pievienotās vērtības nodoklis +0,031 +0,218 +0,419
KOPĀ +0,178 +1,255 +2,413


Fiskālā ietekme pavisam kopā:
milj. euro 2024 2025 2026
Akcīzes nodoklis + 16,637 +44,487 +72,284
Pievienotās vērtības nodoklis + 3,490 + 9,353 +15,184
KOPĀ + 20,127 +53,840 +87,468

 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācijas sistēmās (IS) 2024. gadā ir nepieciešams finansējums 93 207 EUR (ar pievienotās vērtības nodokli):
 
VID IS Izmaksas cilvēkdienās (c/d)
(1 datu kopai)
Vienas c/d cena EUR Izmaksas EUR ar pievienotās vērtības nodokli
EDS 1 16 574,75 9 196,00
MAIS 2 93 641,30 59 640,90
DNS 3 38 641,30 24 369,40
1 Elektroniskās deklarēšanas sistēma
2 Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma 
3 Datu noliktavas sistēma

Uzturēšanas izdevumu segšanai, sākot ar 2025. gadu, ir nepieciešami 6525 EUR gadā.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Paredzētais valsts pamatbudžeta ieņēmumu palielinājums 2024., 2025. un 2026. gadam tiks iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024.,2025. un 2026.gadam".

Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai VID IS 2024. gadam 93 207 EUR apmērā un veikto izmaiņu uzturēšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu 6 525 EUR apmērā tiks nodrošināts likumprojektā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” prioritārajam pasākumam “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” piešķirto līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija noteikumi Nr.525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka ar grozījumu tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, ir nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumus, lai paredzētu, ka lietotājs arī brīvostas teritorijā sniedz ziņas par stacionāro iekārtu, celtni un tamlīdzīgu objektu, kā arī iekārtu, kura tiek izmantota celtniecības darbos un kurās tiks izmantota marķētā degviela.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300 “Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību”.

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka ar grozījumiem likumā tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks un pakāpeniski palielināta akcīzes nodokļa likme naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonas (SEZ) teritorijās un brīvostu teritorijā, ir nepieciešams precizēt naftas produktu akcīzes nodokļa deklarāciju par minētās samazinātās akcīzes nodokļa piemērošanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Finanšu ministrijas izstrādātie nodokļu politikas attīstības virzieni 2024. - 2027.gadam ir izskatīti Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas darba grupā, kurā piedalījās arī NVO pārstāvji.
Papildus tam tika rīkotas vairākas sanāksmes ar tabakas un bezdūmu produktu industrijas pārstāvjiem, proti, Tradicionālo un bezdūmu tabakas izstrādājumu apvienību, Bezdūmu nozares asociāciju un SIA British American Tobacco Latvia. Sanāksmju laikā tika uzklausīti tabakas un bezdūmu produktu industrijas pārstāvju viedokli un pausta nostāja par akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu tabakas izstrādājumiem, e-šķidrumiem un tabakas aizstājējproduktiem.  

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpilde neietekmēs pārvaldes funkcijas un institucionālo struktūru. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija nav nepieciešama. Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvarā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi