Anotācija

24-TA-2262: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 656 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.3. pasākuma "Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 656 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.3. pasākuma "Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.- 2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.1.3. pasākuma "Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs" (turpmāk - 4.2.1.3. pasākums) ietvaros radušos Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējuma atlikuma turpmāko izmantošanu, ievērojot, ka tas ir atbrīvojies atsevišķām pašvaldībām neiesniedzot projektu iesniegumus 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlasē, kā arī tiek precizēti citi ar 4.2.1.3. pasākuma ieviešanu saistīti nosacījumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 656 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.3. pasākuma "Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 656) un 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajai kārtībai Centrālā finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk aģentūra) izsludinātajā 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlasē iesniegt projektu iesniegumus tika aicinātas 28 pašvaldības, kuru administratīvajā teritorijā darbojas vismaz viena speciālās izglītības iestāde. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajā termiņā - 2024. gada 30. augusts, projektu iesniegumus iesniedza 24 no 28 pašvaldībām. Projektu iesniegumus neiesniedza Jūrmalas valstspilsētas, Dienvidkurzemes novada, Krāslavas novada un Talsu novada pašvaldības, par kopējo ERAF apjomu - 1 133 699 euro. Attiecīgi ir nepieciešams Ministru kabineta lēmums par atbrīvotā ERAF finansējuma tālāko izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Atsevišķas pašvaldības no minētajām četrām, ir norādījušas, ka 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlasē nepiedalās dēļ riska par speciālās izglītības iestādes darbības ilgtspējas nodrošināšanu, ievērojot, ka pašvaldībā paredzamas izmaiņas speciālās izglītības programmu īstenošanā, tās paredzot iekļaujošas izglītības principos balstīta pieejā, ka izglītojamie ar speciālām vajadzībām izglītību iegūst vispārizglītojošās izglītības iestādēs speciālās klasēs/grupās vai vispārizglītojošās klasēs. Jāņem vērā, ka ar 2020. gada 1. septembri stājās spēkā grozījumi Vispārējās izglītības likumā, kas paredz, ka izglītojamie ar fiziskās attīstības traucējumiem, ar somatiskām saslimšanām, ar valodas traucējumiem un mācīšanās grūtībām atbilstošās speciālās izglītības programmas neapgūst speciālās izglītības iestādēs, bet iekļaujoši pašvaldību vispārizglītojošās izglītības iestādēs.

Izglītības un zinātnes ministrija paredz 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros radušos ERAF finansējuma atlikumu – 1 133 699 euro, pārcelt uz Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībā attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtu (turpmāk - 4.2.1.5. pasākuma otrā atlases kārta). Lai ar noteiktu mērķi sniegtu atbalstu pašvaldībām, kas atbilstoši 4.2.1.5. pasākuma otrā atlases kārtas nosacījumiem ir veikušas vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, un to administratīvajā teritorijā nedarbojas speciālās izglītības iestāde vai ir pieņemts lēmums par tās reorganizāciju (likvidāciju) paredzot speciālās izglītības programmu īstenošanu paredzot iepriekšminētajā iekļaujošas izglītības principos balstītā pieejā, ka izglītojamie ar speciālām vajadzībām izglītību iegūst vispārizglītojošās izglītības iestādēs speciālās klasēs/grupās vai vispārizglītojošās klasēs. Ar 4.2.1.3. pasākuma pārcelto finansējumu 4.2.1.5. pasākuma projektos ir jābūt mērķētam darbībām iekļaujošas izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai.

Aģentūrai uzsākot projektu iesniegumu atlasi, atsevišķās MK noteikumu Nr. 656 15. punktā noteiktajās pašvaldībās darbojas vairāk kā viena speciālās izglītības iestāde, savukārt citās darbojas viena speciālās izglītības iestāde ar divām un vairāk speciālas izglītības programmu īstenošanas vietām (filiālēm). Vairums gadījumu saistīts ar 2021. gada administratīvi teritoriālās reformas ietvaros apvienotām pašvaldībām.
Atsevišķas pašvaldības ir informējušas Izglītības un zinātnes ministriju, ka pastāv objektīvi pamatoti ierobežojumi, kas neļauj nodrošināt MK noteikumu Nr. 656 13. punktā noteiktās prasības izpildi – pašvaldības administratīvajā teritorijā darbojas ne vairāk kā viena speciālās izglītības iestāde (izņemot Rīgas valstspilsētu), kas licencētas speciālās izglītības programmas īsteno vienuviet, MK noteikumu Nr. 656 13. punktā noteiktajā termiņā – 2025. gada 31. augusts. Piemēram, divu pašvaldībā esošu speciālās izglītības iestāžu apvienošana (to darbību paredzot citā, trešajā adresē) nav iespējama, neveicot būtiskus uzlabojumus ēkās (izglītības iestādes ēkā un tā darbības nodrošināšanai paredzētajā internāta ēkā), tostarp ēku kapacitātes palielināšanu. Tas ir, šobrīd esošā termiņa ietvaros nav iespējama projektēšanas darbu un būvdarbu veikšana, un speciālās izglītības iestādes ēkas vai internāta ēkas aprīkošana ar tās darbībai nepieciešamo aprīkojumu.

MK noteikumu Nr. 656 13. punktā noteiktā termiņa grozīšanā vienlaikus ir jāņem vērā, ka pēc MK noteikumu Nr. 656 apstiprināšanas Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdē (protokols Nr. 57; 42. §) tika aizkavēta 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikuma apstiprināšana, līdz ar aizkavētā 4.2.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases uzsākšana (2024. gada 8. marts).

Līdz ar to, ir nepieciešams MK noteikumu Nr. 656 13. punktā noteiktā termiņa pagarinājums par diviem gadiem, to pagarinot līdz 2027. gada 31. augustam.

Šāds termiņa pagarinājums nekavē projektu darbību īstenošanas uzsākšanu, un negatīvi neietekmē Eiropas Komisijā deklarējamo izdevumu starpposma mērķus (n+3 princips) mērķu sasniegšanu. Taču ir būtisks MK noteikumu Nr. 656 4. punktā noteikto rādītāju sasniegšanā.

Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek precizēts un papildināts 4.2.1.3. pasākuma projektu attiecināmo izmaksu saraksts, ar attiecināmo izmaksu veidiem pilnvērtīga speciālās izglītības iestādes mācību procesa nodrošināšanai, tostarp pedagoģiskā jeb atbalsta personāla (piemēram, skolotājs logopēds, izglītības psihologs, pedagogs karjeras konsultants u.c.) kabinetu atjaunošana un aprīkošana, ievērojot, ka šādam personālam ir būtiska nozīme speciālās izglītības programmu apguvē, nekā salīdzinoši ar izglītības programmu apguvi vispārizglītojošajās skolās. Atsevišķas papildus attiecināmo izmaksu pozīcijas ir vērstas uz izglītojamo drošības risinājumu uzlabojumiem, piemēram, ir papildināts ar balss apziņošanas sistēmu izveidi, kāpņu atjaunošanu, kas ietver arī evakuācijas kāpnes un evakuācijas platformas. Kā arī papildināts ar speciālās izglītības iestādes ēkas pilna apjoma pārbūves (atjaunošanas) un piebūves būvniecības izmaksām. Paredzētas arī sporta un aktu zāļu pārbūves, atjaunošanas un aprīkošanas izmaksas, kas var būt ierobežotas apjomā – ne vairāk kā 20 procentu no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām. Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz projektu iesniegumu atlasi un projektu iesniedzējiem, jo precizējot un papildinot attiecināmo izmaksu sarakstu, tiek veicināta pilnvērtīgāka, tostarp drošāka, mācību vides, uzlabošana projektu iesniegumos iekļautajās speciālās izglītības iestādēs.

Noteikumu projektā juridiskās noteiktības nolūkos tiek noteikts, ka 4.2.1.3. pasākuma projekta izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav attiecināmas, ir finansējamas ārpus projekta, tostarp ar pašvaldības budžeta līdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Speciālās izglītības iestāžu izglītojamie, pedagogi un citi darbinieki
Ietekmes apraksts
4.2.1.3. pasākuma projektu ietvaros var tikt īstenotas papildus darbības, kas uzlabotu speciālās izglītības iestāžu mācību vidi un infrastruktūru, kā arī pilnveidots materiāltehniskais nodrošinājums.
Juridiskās personas
  • Izglītības un zinātnes ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un pašvaldības
Ietekmes apraksts
Tiks precizēts pašvaldībām pieejamais kopējais ERAF finansējums 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz budžetu, ņemot vērā, ka daļa 4.2.1.3. pasākuma ERAF finansējuma tiek pārcelta uz 4.2.1.5. pasākuma otro atlases kārtu, tādējādi pašvaldībām pieejamais ERAF finansējums un tam attiecīgi plānotais pašvaldību līdzfinansējums nemainās.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Pašvaldības pārstāvošās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar 4.2.1.3. pasākuma atbrīvoto finansējumu 4.2.1.5. pasākuma otrās atlases kārtas projektu ietvaros var tikt radīta iekļaujošas izglītības infrastruktūra, lai tā būtu piemērota speciālo izglītības programmu īstenošanai, pašvaldībās (kas atbilstoši 4.2.1.5. pasākuma otrā atlases kārtas nosacījumiem ir veikušas vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu), kuru administratīvajā teritorijā nedarbojas speciālās izglītības iestāde vai ir pieņemts lēmums par tās reorganizāciju (likvidāciju) paredzot speciālās izglītības programmu īstenošanu iekļaujošas izglītības principos balstītā pieejā, ka izglītojamie ar speciālām vajadzībām izglītību iegūst vispārizglītojošās izglītības iestādēs speciālās klasēs/grupās vai vispārizglītojošās klasēs.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi