25-TA-1370: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts), kas izstrādāts atbilstoši 2025. gada 15. maijā pieņemtajam likumam "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" (turpmāk - likums), kas stājās spēkā 2025. gada 2. jūnijā, savukārt likuma 15. pantā iekļautais pārejas noteikumu 199. punkts paredz, ka normas attiecībā uz patstāvīgo vidējo pārējo alkoholisko dzērienu ražotāju, stāsies spēkā 2025. gada 1. oktobrī.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšanas kartību, ņemot vērā 2025. gada 15. maijā pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", attiecībā uz alkoholiskajiem dzērieniem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saeima 2025.gada 15. maijā pieņēma likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", kas no 2025. gada 1. oktobra paredz piemērot samazinātu akcīzes nodokļa likmi patstāvīgā vidējā pārējo alkoholisko dzērienu ražotāja saražotajiem pārējiem alkoholiskiem dzērieniem.
Lai nodrošinātu deklarāciju aizpildīšanu atbilstoši likuma grozījumiem, jāprecizē Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumu Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK 2010. gada 30. marta noteikumi Nr. 300) alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtība.
Lai nodrošinātu deklarāciju aizpildīšanu atbilstoši likuma grozījumiem, jāprecizē Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumu Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK 2010. gada 30. marta noteikumi Nr. 300) alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" paredz piemērot samazinātu akcīzes nodokļa likmi patstāvīgā vidējā pārējo alkoholisko dzērienu ražotāja saražotajiem pārējiem alkoholiskiem dzērieniem. MK 2010. gada 30. marta noteikumi Nr.300 neparedz alkoholisko dzērienu deklarācijas 16. ailē norādīt to pārējo alkoholisko dzērienu apjomu un aprēķināto akcīzes nodokli, ko saražojis patstāvīgais vidējais pārējo alkoholisko dzērienu ražotājs.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts paredz aktualizēt MK 2010. gada 30. marta noteikumu Nr. 300 III. nodaļu, nosakot alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtību arī patstāvīgajam vidējam pārējo alkoholisko dzērienu ražotājam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nav papildu prasības un nav papildu izmaksas
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Attiecas uz juridiskām personām, kas veic alkoholisko dzērienu ražošanu.
Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtībā no 2025. gada 1. oktobra.
Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtībā no 2025. gada 1. oktobra.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildi un priekšlikumi par noteikumu projektu nav saņemti
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde paredzēta esošo funkciju un cilvēkresursu ietvaros. Noteikumu projekta izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
