24-TA-1624: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra rīkojumā Nr. 567 "Par valsts pētījumu programmu "Izglītība""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izstrādājusi rīkojuma grozījumus, ņemot vērā nepieciešamību precizēt vienu no valsts pētījumu programmas "Izglītība" uzdevumiem, kas saistīts ar individualizētas mācīšanās, mācīšanas un vērtēšanas procesu īstenošanu izmantojot mākslīgā intelekta un citus tehnoloģiskos risinājumus. Izmaiņas ir balstītas tehnoloģiju nozares ekspertu ieteikumos, kā arī pamatojoties uz pētījumiem un publikācijām par izglītības digitalizāciju (piemēram, Eiropas Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas publikācija par efektīvu digitālās izglītības ekosistēmu “OECD Digital Education Outlook 2023: Towards an Effective Digital Education Ecosystem”).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Apstiprināt rīkojuma par valsts pētījumu programmu "Izglītība" (turpmāk – Programma) grozījumu, ar kuru tiek precizēts Programmas 5.2. mērķa “nodrošināt individualizēta mācīšanās procesa, mācīšanas un vērtēšanas iespējas, izmantojot mākslīgā intelekta un citu tehnoloģiju risinājumus un ievērojot akadēmisko godīgumu un pozitīvu ietekmi uz izglītības kvalitāti” īstenošanas uzdevums (turpmāk – 5.2. uzdevums).
Apstiprinot rīkojuma grozījumus, Ministrija varēs atkārtoti izsludināt Programmas projektu pieteikumu atklātu konkursu 5.2. uzdevuma īstenošanai.
Apstiprinot rīkojuma grozījumus, Ministrija varēs atkārtoti izsludināt Programmas projektu pieteikumu atklātu konkursu 5.2. uzdevuma īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma grozījums ir nepieciešams, lai Ministrija, sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, varētu atkārtoti izsludināt Programmas projektu pieteikumu atklātu konkursu Programmas 5.2. mērķa un uzdevuma īstenošanai, veikt projekta pieteikumu atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumu atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumiem Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi).
Ar rīkojuma grozījumiem netiek mainīts Programmas noteiktais virsmērķis, mērķi, īstenošanas termiņš un finansējuma apjoms.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas līdzeklis, ar kura palīdzību tiks sniegts ieguldījums pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radītas jaunas zināšanas un praktiski pielietojami risinājumi izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Ar rīkojuma grozījumiem netiek mainīts Programmas noteiktais virsmērķis, mērķi, īstenošanas termiņš un finansējuma apjoms.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas līdzeklis, ar kura palīdzību tiks sniegts ieguldījums pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radītas jaunas zināšanas un praktiski pielietojami risinājumi izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada rudenī izsludinātajā Programmas projektu pieteikumu atklātā konkursā 5.2. uzdevuma īstenošanai tika iesniegti divi pieteikumi, taču zinātniskajā vērtēšanā abi pieteikumi nesaņēma atbilstošu vērtējumu (minimālo nepieciešamo punktu skaitu). Attiecīgi, konkurss tika izbeigts bez rezultāta.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību identificēt un pētīt Latvijas izglītības sistēmai nozīmīgus jautājumus, kuru risināšanai tiek koncentrēts Latvijas izglītības jomas zinātnieku darbs un noteikti zinātniskie uzdevumi. Programmas īstenošana rada labvēlīgus apstākļus Latvijas izglītības attīstības mērķu sasniegšanai, īpašu uzmanību pievēršot kvalitatīvas, iekļaujošas un mūsdienīgas izglītības priekšnosacījumu nodrošināšanai, kas sniedz ilgtermiņa ieguldījumu cilvēkkapitāla attīstībā.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams atkārtoti izsludināt projektu pieteikumu atklātu konkursu 5.2. uzdevuma īstenošanai.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību identificēt un pētīt Latvijas izglītības sistēmai nozīmīgus jautājumus, kuru risināšanai tiek koncentrēts Latvijas izglītības jomas zinātnieku darbs un noteikti zinātniskie uzdevumi. Programmas īstenošana rada labvēlīgus apstākļus Latvijas izglītības attīstības mērķu sasniegšanai, īpašu uzmanību pievēršot kvalitatīvas, iekļaujošas un mūsdienīgas izglītības priekšnosacījumu nodrošināšanai, kas sniedz ilgtermiņa ieguldījumu cilvēkkapitāla attīstībā.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams atkārtoti izsludināt projektu pieteikumu atklātu konkursu 5.2. uzdevuma īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Lai sekmētu kvalitatīvu, izglītības nozares vajadzībām un tehnoloģiju attīstības tendencēm (t.sk. mākslīgā intelekta risinājumu strauja attīstība) atbilstošu projektu pieteikumu sagatavošanu, Ministrija ir precizējusi 5.2. uzdevuma formulējumu un sagatavojusi grozījumus ministru kabineta rīkojumā.
Programmas īstenošanas termiņš ir 2026.gads, vienlaikus Programmas īstenošanu bez papildu finansējuma piešķiršanas var pagarināt līdz vienam gadam, t.i. līdz 2027.gadam.
Līdz ar rīkojuma grozījuma apstiprināšanu Ministrija varēs nodrošināt Programmas 5.2. uzdevuma īstenošanu.
Programmas īstenošanas termiņš ir 2026.gads, vienlaikus Programmas īstenošanu bez papildu finansējuma piešķiršanas var pagarināt līdz vienam gadam, t.i. līdz 2027.gadam.
Līdz ar rīkojuma grozījuma apstiprināšanu Ministrija varēs nodrošināt Programmas 5.2. uzdevuma īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma grozījumu projekts ir izstrādāts konsultējoties ar Programmas stratēģiskās vadības padomi, kuras uzdevums, saskaņā MK noteikumu 6. punktu, ir konsultēt ministriju par Programmas stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, sniegt priekšlikumus un rekomendācijas.
Stratēģiskās vadības padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, izglītības nozares eksperti ar izglītības iestādes vadības un metodiskā darba pieredzi, biedrības “Neatkarīgā izglītības biedrība” pārstāvis, Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Latvijas Nacionālās komisijas pārstāvis, pašvaldības Izglītības pārvaldes pārstāvis, Masačūsetsas Tehnoloģiju Institūta (MIT) izglītības inovāciju laboratorijas Latvijā pārstāvis.
Rīkojuma grozījumu projekts ir izstrādāts konsultējoties ar Latvijas Zinātnes padomi.
Stratēģiskās vadības padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, izglītības nozares eksperti ar izglītības iestādes vadības un metodiskā darba pieredzi, biedrības “Neatkarīgā izglītības biedrība” pārstāvis, Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Latvijas Nacionālās komisijas pārstāvis, pašvaldības Izglītības pārvaldes pārstāvis, Masačūsetsas Tehnoloģiju Institūta (MIT) izglītības inovāciju laboratorijas Latvijā pārstāvis.
Rīkojuma grozījumu projekts ir izstrādāts konsultējoties ar Latvijas Zinātnes padomi.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- skolēni
- Zinātniskajās institūcijās nodarbinātie, zinātniskā doktora grāda pretendenti, zinātnieki, stratēģiskās vadības padomes locekļi un zinātniskie eksperti izglītības jomā, pedagogi, akadēmiskais personāls.
Ietekmes apraksts
Latvijas zinātnisko institūciju pārstāvjiem, studējošajiem, zinātniskā doktora grāda pretendentiem, zinātniekiem būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu Programmas projektu pieteikumu atklātajam konkursam un projekta īstenošanā atbilstoši MK noteikumiem.
Stratēģiskās vadības padomes locekļiem īstermiņā ir papildu intensitāte konsultējot Ministriju Programmas stratēģiskā virziena pārdefinēšanā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē.
Stratēģiskās vadības padomes locekļiem īstermiņā ir papildu intensitāte konsultējot Ministriju Programmas stratēģiskā virziena pārdefinēšanā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Zinātniskās institūcijas, pašvaldību iestādes, izglītības iestādes, augstākās izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts
Zinātniskajām institūcijām būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu un projektu īstenošanu atbilstoši MK noteikumiem.
Programmas ietvaros ietekme būs vismaz uz šādām juridiskajām personām: izglītības, grāmatu izdevēju, tulkošanas, informācijas tehnoloģiju nozaru uzņēmumi, kas piedalīsies projektu īstenošanā, lai nodrošinātu rīkojuma grozījumu 5.2. punktā iekļautā mērķa un uzdevuma īstenošanu.
Vidējās, profesionālās un augstākās izglītības institūciju pārstāvjiem, kā arī pašvaldību izglītības speciālistiem papildu slogs radīsies piedaloties Programmas īstenošanā, aprobējot projektu īstenošanas gaitā sasniegto mērķu un rezultātu pārnesi izglītības kvalitātes celšanas pasākumu plānošanā un īstenošanā, kā arī jauna akadēmiskā ietvara ieviešanā.
Programmas ietvaros ietekme būs vismaz uz šādām juridiskajām personām: izglītības, grāmatu izdevēju, tulkošanas, informācijas tehnoloģiju nozaru uzņēmumi, kas piedalīsies projektu īstenošanā, lai nodrošinātu rīkojuma grozījumu 5.2. punktā iekļautā mērķa un uzdevuma īstenošanu.
Vidējās, profesionālās un augstākās izglītības institūciju pārstāvjiem, kā arī pašvaldību izglītības speciālistiem papildu slogs radīsies piedaloties Programmas īstenošanā, aprobējot projektu īstenošanas gaitā sasniegto mērķu un rezultātu pārnesi izglītības kvalitātes celšanas pasākumu plānošanā un īstenošanā, kā arī jauna akadēmiskā ietvara ieviešanā.
Nozare
Informācijas un komunikācijas pakalpojumi, Profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi, Valsts pārvalde un aizsardzība; obligātā sociālā apdrošināšana, Izglītība
Nozaru ietekmes apraksts
Kopumā programma ietekmēs vairākas nozares (primāri izglītības, zinātnes un tehnoloģiju jomas), kuru pārstāvji būs iesaistīti risinājumu izstrādē un izmantošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu personāla ataudzi sociālajās zinātnēs, kas būtu starptautiski konkurētspējīgs ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās izglītības nozares prestižu.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Programmas īstenošanai būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo tās rezultātā tiks radītas nozīmīgas zināšanas un attīstīts cilvēkkapitāls. Zinātnes personāla ataudze balstīsies vidējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā, veidojot nākotnes nodarbinātību, inovāciju radīšanu un virzību uz zinātnes izcilību.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu personāla ataudzi sociālajās zinātnēs, kas būtu starptautiski konkurētspējīgs ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās izglītības nozares prestižu. Zinātnes personāla ataudze balstīsies vidējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā, veidojot nākotnes nodarbinātību, inovāciju radīšanu un virzību uz zinātnes izcilību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu personāla ataudzi sociālajās zinātnēs, kas būtu starptautiski konkurētspējīgs ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās izglītības nozares prestižu. Zinātnes personāla ataudze balstīsies vidējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā, veidojot nākotnes nodarbinātību, inovāciju radīšanu un virzību uz zinātnes izcilību.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Programmas īstenošana radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas darbavietas (pētniekiem un studējošajiem), kā arī tautsaimniecības attīstībai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Piešķirtais valsts budžeta finansējums ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra rīkojumu Nr. 567 “Par valsts pētījumu programmu "Izglītība"” un ar rīkojuma grozījumu netiek mainīts.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste Rīkojuma grozījumu projekta apspriedē netika plānota Programmas specifikas dēļ, tā paredz nozares (t.sk. tehnoloģiju jomas) ekspertu konsultatīvu iesaisti Programmas izstrādē un pilnveidē.
Rīkojuma grozījumu projekta izstrādes ietvaros, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu, Ministrija 2024.gada jūnijā konsultējās ar Programmas stratēģiskās vadības padomi un rakstiskās procedūras ietvaros stratēģiskās vadības padome saskaņoja rīkojuma grozījumu stratēģiskajam pētniecības virzienam (5.2. uzdevumam).
Rīkojuma grozījumu projekta izstrādes ietvaros, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu, Ministrija 2024.gada jūnijā konsultējās ar Programmas stratēģiskās vadības padomi un rakstiskās procedūras ietvaros stratēģiskās vadības padome saskaņoja rīkojuma grozījumu stratēģiskajam pētniecības virzienam (5.2. uzdevumam).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Latvijas Zinātnes padome
- Zinātniskās institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas uzdevumu īstenošana radīs pozitīvu ietekmi uz sabiedrību, jo tās rezultātā tiks sniegts ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radītas jaunas zināšanas un praktiski pielietojami risinājumi izglītības iestādēs valsts mērogā.
Programma ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam Prioritāti: “Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”.
Programma ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam Prioritāti: “Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kopumā Programmas mērķi atbilst 2021.gada 5.februāra MK rīkojumam Nr.72 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un 2022.gada 18.janvāra MK rīkojumam Nr.32 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plānu 2022.–2023. gadam”.
Konkrētie rīkojuma grozījumi ar cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību ir saistīti pastarpināti.
Konkrētie rīkojuma grozījumi ar cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību ir saistīti pastarpināti.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
No Rīkojuma grozījumu projekta tieši neizriet datu aizsardzības regulējuma pielietojuma nepieciešamība. Taču Programmā iekļauto pētniecības uzdevumu īstenošanā zinātniskajām institūcijām (pētījumu īstenotājiem) būs jāizmanto dati uz kuriem, iespējams, attiecas datu aizsardzība. Ņemot vērā minēto, gan programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa nolikumā, gan līgumā ar projekta īstenotājiem ir iekļauts punkts par datu aizsardzību.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas konkursa ietvaros plānots piesaistīt arī pētniekus un studējošos no diasporas.
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi