21-TA-1415: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošās zemes vienības Rīgas ielā 7, Smiltenē, Smiltenes novadā, saglabāšanu valsts īpašumā un nodošanu privatizācijai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 17.panta piektā daļa un pārejas noteikumu 11.punkts; likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” (turpmāk – Privatizācijas likums) 58.panta pirmā daļa un 75.panta noteikumi; likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1 panta pirmās daļas 4.punkts un 8.panta septītā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta „Par valsts zemesgabala Rīgas ielā 7, Smiltenē, Smiltenes novadā, nodošanu privatizācijai” (turpmāk – Rīkojuma projekts) mērķis ir nodot privatizācijai dzīvojamai mājai ar kadastra apzīmējumu 9415 007 0405 001 Rīgas ielā 7, Smiltenē, Smiltenes novadā (turpmāk - Dzīvojamā māja) funkcionāli nepieciešamo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9415 007 0405 Rīgas ielā 7, Smiltenē, Smiltenes novadā, 0,5900 ha, Privatizācijas likuma 75.pantā noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošā institūcija - SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk –Possessor) konstatēja, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra informācijas sistēma) reģistrēts būvju īpašums ar kadastra Nr.9415 507 0401, kura sastāvā ietilpst Dzīvojamā māja.
Smiltenes pilsētas domes zemes komisija ar 1997.gada 11.jūlija lēmumu (protokols Nr.8, 3.#) noteica Dzīvojamas mājas uzturēšanai nepieciešamo zemes gabalu 5800 kv.m platībā, ar norādi, ka pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta.
Privatizācijas likuma 1.panta 20.punktā noteikts, ka privatizējamai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamais zemes gabals ir zeme, uz kuras uzcelta dzīvojamā māja, tās uzturēšanai, apsaimniekošanai un funkcionēšanai nepieciešamie infrastruktūras, labiekārtojuma un komunikāciju elementi, kas uzrādīti šā zemes gabala detālplānojumā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Valkas rajona nodaļas 1997.gada 29.septembra zemes robežu plānu ēku un būvju īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā Dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā (piesaistītā) zemes platība ir 5841 kv.m.
Dzīvojamā māja atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9415 007 0405 Rīgas ielā 7, Smiltenē, Smiltenes novadā, (turpmāk - Zemesgabals) 0.5900 ha platībā (pēc zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta), kura Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta zemes īpašuma ar kadastra Nr.9415 007 0405 sastāvā. Īpašuma tiesības uz minēto zemes īpašumu nav nostiprinātas zemesgrāmatā.
Dzīvojamā māja 1997.gada 22.novembrī ierakstīta Smiltenes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.256 uz juridisku personu - Smiltenes pilsētas dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības “Pagalms” vārda, pamatojoties uz 1995.gada 27.septembra aktu par ēku nodošanu ekspluatācijā Nr.36-/16-54. 49 no 53 dzīvokļu īpašumiem zemesgrāmatā ir atvērti atsevišķi nodalījumi. Tā kā pilnīgi visiem dzīvojamās mājas dzīvokļiem nav atvērti atsevišķi dzīvokļu īpašumu nodalījumi zemesgrāmatā, dzīvojamā māja joprojām pastāv kā īpašuma objekts, kas pieder zemesgrāmatā ierakstītajai juridiskajai personai (izņemot atvērtos dzīvokļu īpašumu nodalījumus).
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1 panta pirmās daļas 4.punkts nosaka, ka zeme, kuras piederība 1940.gada 21.jūlijā nav konstatēta, zemes reformas laikā piekrīt valstij un ierakstāma zemesgrāmatās uz valsts vārda, ja uz šīs zemes ir juridiskajām personām piederošas ēkas (būves) vai tādām fiziskajām personām piederošas ēkas (būves), kurām nav tiesību iegūt zemi īpašumā saskaņā ar zemes reformas likumiem.
Atbilstoši Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem Zemesgabals ar Vidzemes reģionālās nodaļas Valmieras biroja 2011.gada 22.marta aktu Nr.14-06-V3/321 iekļauts rezerves zemes fondā.
Ministru kabinets 2018.gada 8.augustā izdevis rīkojumu Nr. 366 “Par zemes reformas pabeigšanu Smiltenes novada Smiltenes pilsētā”. Zemes pārvaldības likuma 17.panta piektajā daļā noteikts, valstij un vietējām pašvaldībām pēc zemes reformas pabeigšanas piederošo un piekrītošo zemi jāizvērtē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā divu gadu laikā pēc tam, kad Ministru kabinets izdevis rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās.
Ekonomikas ministrija atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” 5.2.apakšpunktam ar 2018.gada vēstuli Nr. 2.13.42-1/2018/4442 informēja Smiltenes novada pašvaldību par Zemesgabala piekritību valstij, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1 panta pirmās daļas 4.punktu, un Zemesgabals Smiltenes novada izvērtētajā sarakstā[1] ir atzīmēts kā piekritīgs valstij.
[1] https://www.vzd.gov.lv/lv/2018-gada-8-augusta-rikojums
Smiltenes pilsētas domes zemes komisija ar 1997.gada 11.jūlija lēmumu (protokols Nr.8, 3.#) noteica Dzīvojamas mājas uzturēšanai nepieciešamo zemes gabalu 5800 kv.m platībā, ar norādi, ka pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta.
Privatizācijas likuma 1.panta 20.punktā noteikts, ka privatizējamai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamais zemes gabals ir zeme, uz kuras uzcelta dzīvojamā māja, tās uzturēšanai, apsaimniekošanai un funkcionēšanai nepieciešamie infrastruktūras, labiekārtojuma un komunikāciju elementi, kas uzrādīti šā zemes gabala detālplānojumā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Valkas rajona nodaļas 1997.gada 29.septembra zemes robežu plānu ēku un būvju īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā Dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā (piesaistītā) zemes platība ir 5841 kv.m.
Dzīvojamā māja atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9415 007 0405 Rīgas ielā 7, Smiltenē, Smiltenes novadā, (turpmāk - Zemesgabals) 0.5900 ha platībā (pēc zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta), kura Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta zemes īpašuma ar kadastra Nr.9415 007 0405 sastāvā. Īpašuma tiesības uz minēto zemes īpašumu nav nostiprinātas zemesgrāmatā.
Dzīvojamā māja 1997.gada 22.novembrī ierakstīta Smiltenes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.256 uz juridisku personu - Smiltenes pilsētas dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības “Pagalms” vārda, pamatojoties uz 1995.gada 27.septembra aktu par ēku nodošanu ekspluatācijā Nr.36-/16-54. 49 no 53 dzīvokļu īpašumiem zemesgrāmatā ir atvērti atsevišķi nodalījumi. Tā kā pilnīgi visiem dzīvojamās mājas dzīvokļiem nav atvērti atsevišķi dzīvokļu īpašumu nodalījumi zemesgrāmatā, dzīvojamā māja joprojām pastāv kā īpašuma objekts, kas pieder zemesgrāmatā ierakstītajai juridiskajai personai (izņemot atvērtos dzīvokļu īpašumu nodalījumus).
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1 panta pirmās daļas 4.punkts nosaka, ka zeme, kuras piederība 1940.gada 21.jūlijā nav konstatēta, zemes reformas laikā piekrīt valstij un ierakstāma zemesgrāmatās uz valsts vārda, ja uz šīs zemes ir juridiskajām personām piederošas ēkas (būves) vai tādām fiziskajām personām piederošas ēkas (būves), kurām nav tiesību iegūt zemi īpašumā saskaņā ar zemes reformas likumiem.
Atbilstoši Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem Zemesgabals ar Vidzemes reģionālās nodaļas Valmieras biroja 2011.gada 22.marta aktu Nr.14-06-V3/321 iekļauts rezerves zemes fondā.
Ministru kabinets 2018.gada 8.augustā izdevis rīkojumu Nr. 366 “Par zemes reformas pabeigšanu Smiltenes novada Smiltenes pilsētā”. Zemes pārvaldības likuma 17.panta piektajā daļā noteikts, valstij un vietējām pašvaldībām pēc zemes reformas pabeigšanas piederošo un piekrītošo zemi jāizvērtē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā divu gadu laikā pēc tam, kad Ministru kabinets izdevis rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās.
Ekonomikas ministrija atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” 5.2.apakšpunktam ar 2018.gada vēstuli Nr. 2.13.42-1/2018/4442 informēja Smiltenes novada pašvaldību par Zemesgabala piekritību valstij, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1 panta pirmās daļas 4.punktu, un Zemesgabals Smiltenes novada izvērtētajā sarakstā[1] ir atzīmēts kā piekritīgs valstij.
[1] https://www.vzd.gov.lv/lv/2018-gada-8-augusta-rikojums
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Privatizācijas likuma 75.pantā noteikts, ka Privatizācijas likums piemērojams, privatizējot zemi, zem dzīvojamām mājām, kurās esošie dzīvokļi privatizēti saskaņā ar likumu “Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju”.
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 6.panta septītajai daļai Ministru kabinetam jāpieņem rīkojums par zemes piekritību valstij attiecībā uz visām šā likuma 8.pantā minētajām valstij piekrītošajām zemēm. Savukārt atbilstoši 8.panta septītajai daļai uz valsts vārda Ministru kabineta noteiktās valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas (Possessor) personā zemesgrāmatā tiek ierakstīti privatizācijai nodoti valstij piederoši un piekrītoši neapbūvēti vai apbūvēti zemes gabali.
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 6.panta septītajai daļai Ministru kabinetam jāpieņem rīkojums par zemes piekritību valstij attiecībā uz visām šā likuma 8.pantā minētajām valstij piekrītošajām zemēm. Savukārt atbilstoši 8.panta septītajai daļai uz valsts vārda Ministru kabineta noteiktās valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas (Possessor) personā zemesgrāmatā tiek ierakstīti privatizācijai nodoti valstij piederoši un piekrītoši neapbūvēti vai apbūvēti zemes gabali.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, lai varētu privatizēt Dzīvojamā mājā esošo privatizēto dzīvokļu īpašumiem piekrītošās Zemesgabala domājamās daļas, ir sagatavots Rīkojuma projekts.
Pēc Zemesgabala ierakstīšanas zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanas uz valsts vārda Possessor personā, tiks uzsākts Zemesgabala privatizācijas process.
Rīkojuma projekts paredz Dzīvojamā mājā esošo dzīvokļu īpašumu īpašniekiem nodot Zemesgabalu īpašumā atbilstoši īpašumā esošā dzīvokļa īpašuma kopīpašuma domājamai daļai vai nomā uz 99 gadiem.
Privatizācijas likuma 75.pantā noteikta šā likuma piemērošana attiecībā uz privatizētajiem kooperatīvajiem dzīvokļiem. Šā panta astotajā daļā minēts, ka dzīvokļu īpašnieki par dzīvojamās mājas ekspluatācijai nepieciešamā zemes gabala noteikšanu, iemērīšanu un reģistrāciju zemesgrāmatā norēķinās euro.
Pēc Zemesgabala ierakstīšanas zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanas uz valsts vārda Possessor personā, tiks uzsākts Zemesgabala privatizācijas process.
Rīkojuma projekts paredz Dzīvojamā mājā esošo dzīvokļu īpašumu īpašniekiem nodot Zemesgabalu īpašumā atbilstoši īpašumā esošā dzīvokļa īpašuma kopīpašuma domājamai daļai vai nomā uz 99 gadiem.
Privatizācijas likuma 75.pantā noteikta šā likuma piemērošana attiecībā uz privatizētajiem kooperatīvajiem dzīvokļiem. Šā panta astotajā daļā minēts, ka dzīvokļu īpašnieki par dzīvojamās mājas ekspluatācijai nepieciešamā zemes gabala noteikšanu, iemērīšanu un reģistrāciju zemesgrāmatā norēķinās euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Dzīvojamās mājas privatizēto dzīvokļu īpašuma īpašnieki
Ietekmes apraksts
Varēs īstenot savas Privatizācijas likuma 75.pantā noteiktās tiesības
Juridiskās personas
- Dzīvojamās mājas privatizēto dzīvokļu īpašuma īpašnieki
Ietekmes apraksts
Varēs īstenot savas Privatizācijas likuma 75.pantā noteiktās tiesības
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts sagatavots, izpildot Privatizācijas likumā imperatīvi noteiktās prasības.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Possessor (valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošā institūcija)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi