24-TA-1644: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Mobilizācijas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 26. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 13 5. §) 7. un 8. punktā dotā uzdevuma izpilde
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka pirmās nepieciešamības preces, kas iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, citu uzdevumu izpildei var nodot ar Ministru kabineta lēmumu.
Kā arī paredzēt, ka pirmās nepieciešamības preces vienu gadu pirms to derīguma termiņa beigām kā nevajadzīga publiska valsts manta tiek nodota bez atlīdzības normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā atsavināma publiskas personas manta, noteiktajā kārtībā.
Kā arī paredzēt, ka pirmās nepieciešamības preces vienu gadu pirms to derīguma termiņa beigām kā nevajadzīga publiska valsts manta tiek nodota bez atlīdzības normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā atsavināma publiskas personas manta, noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 1. punktu apstiprinātā valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (turpmāk – Valdības rīcības plāns) 2.6. pasākums paredz līdz 2025. gada 31. decembrim izveidot pirmās nepieciešamības preču rezervi, kas ir iegādāta valsts īpašumā. Atbildīgā institūcija minētā pasākuma īstenošanai ir noteikta Ekonomikas ministrija, savukārt līdzatbildīgā institūcija ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk - Possessor).
Pamatojoties uz Mobilizācijas likuma 9. panta 6.1 punktā doto deleģējumu, 2024. gada 3. aprīlī stājās spēkā Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumi Nr. 185 “Noteikumi par iedzīvotāju nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējuma gadījumā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 185), kas nosaka:
1) pirmās nepieciešamības preces, ar kurām nodrošināmi iedzīvotāji valsts apdraudējuma gadījumā;
2) kārtību, kādā plānots nodrošināt iedzīvotājus ar pirmās nepieciešamības precēm, kā arī pirmās nepieciešamības preču izsniegšanas un izsniegšanas kontroles kārtību valstī;
3) valsts un pašvaldību institūciju uzdevumus un pienākumus iedzīvotāju nodrošināšanā ar pirmās nepieciešamības precēm.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 185 3. punktu valsts pārvaldes uzdevums nodrošināt iedzīvotājus ar pirmās nepieciešamības precēm ir deleģēts Possessor. Kā arī atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.8. apakšpunktam Possessor ir dots uzdevums nodrošināt pirmās nepieciešamības preču krājumu atjaunošanu.
Ievērojot minēto, atbilstoši Valdības rīcības plāna 2.6. pasākumam un Noteikumos Nr. 185 noteiktajai kārtībai iedzīvotāju nodrošināšanas ar pirmās nepieciešamības precēm sistēmas ieviešana paredz līdz 2025. gada 31. decembrim izveidot pirmās nepieciešamības preču rezervi, kas sākot no 2026. gada 1. janvāra pastāvīgi tiek uzturēta, tostarp veicot to atjaunošanu.
Pamatojoties uz Mobilizācijas likuma 9. panta 6.1 punktā doto deleģējumu, 2024. gada 3. aprīlī stājās spēkā Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumi Nr. 185 “Noteikumi par iedzīvotāju nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējuma gadījumā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 185), kas nosaka:
1) pirmās nepieciešamības preces, ar kurām nodrošināmi iedzīvotāji valsts apdraudējuma gadījumā;
2) kārtību, kādā plānots nodrošināt iedzīvotājus ar pirmās nepieciešamības precēm, kā arī pirmās nepieciešamības preču izsniegšanas un izsniegšanas kontroles kārtību valstī;
3) valsts un pašvaldību institūciju uzdevumus un pienākumus iedzīvotāju nodrošināšanā ar pirmās nepieciešamības precēm.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 185 3. punktu valsts pārvaldes uzdevums nodrošināt iedzīvotājus ar pirmās nepieciešamības precēm ir deleģēts Possessor. Kā arī atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.8. apakšpunktam Possessor ir dots uzdevums nodrošināt pirmās nepieciešamības preču krājumu atjaunošanu.
Ievērojot minēto, atbilstoši Valdības rīcības plāna 2.6. pasākumam un Noteikumos Nr. 185 noteiktajai kārtībai iedzīvotāju nodrošināšanas ar pirmās nepieciešamības precēm sistēmas ieviešana paredz līdz 2025. gada 31. decembrim izveidot pirmās nepieciešamības preču rezervi, kas sākot no 2026. gada 1. janvāra pastāvīgi tiek uzturēta, tostarp veicot to atjaunošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Mobilizācijas likums konceptuāli balstās uz Nacionālās drošības likuma 22. panta piekto daļu, kas nosaka, ka ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa gadījumā var izsludināt mobilizāciju, lai risinātu ar nacionālo drošību un valsts aizsardzību saistītos uzdevumus, kā arī likvidētu ārkārtējās situācijas un to sekas.
Savukārt Nacionālās drošības likuma 22. panta pirmajā daļā ir sniegta valsts apdraudējuma izpratne, kas nosaka, ka atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu terorisma draudu līmeni, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli.
Vienlaikus atbilstoši Mobilizācijas likuma 9. panta 6.1 punktam iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm tiek plānota valsts apdraudējuma gadījumam.
Tādējādi valsts apdraudējuma iestāšanās konstatācija un attiecīgi Mobilizācijas likuma ietvaros iegādāto pirmās nepieciešamības preču izmantošana ir saistīta ar noteiktu apstākļu iestāšanos un attiecīga režīma, situācijas vai stāvokļa izsludināšanu.
Ievērojot minēto, Mobilizācijas likuma normas šobrīd neparedz tiesisko regulējumu pirmās nepieciešamības preču izmantošanai citos gadījumos kā vien Mobilizācijas likumā noteiktās tiesiskās situācijas iestāšanās gadījumā.
[2] Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, publiskajā telpā aizvien tiek piedzīvota aktuāla retorika par nepieciešamību valstij rūpīgi pārdomāt visus ar kopējās sabiedrības aizsardzību saistītos aspektus un tās gatavību spēt operatīvi reaģēt jebkādas negatīvas eskalācijas gadījumā (piemēram, bēgļu uzņemšanā), vai arī humānas palīdzības sniegšanā ārvalstīm. Tāpat jebkādi citi iekšēji notikumi (piemēram, plūdi vai nogruvumi) var radīt situāciju, kad neatliekami liela Latvijas vai ārvalstu sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm.
Reizē šāda veida ģeopolitiski vai iekšēji notikumi, kad neatliekami liela sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, var būt arī tāda veida situācijas, kas neatbilst valsts apdraudējuma raksturam.
Tomēr šādos gadījumos liela apjoma iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir cieši saistīta ar finansiālo līdzekļu piesaistes pasākumu īstenošanu, faktisku iepirkumu plānošanu un organizēšanu, pirmās nepieciešamības preču uzglabāšanas vietu izveidi. Vienlaikus ar lielu ticamību piegādātāju rīcībā var nebūt tik ievērojama skaita preces, kuru nodrošināšanai būtu vēl nepieciešami papildu laika resursi izejvielu sagādāšanai un preču saražošanai. Tāpat steidzamības kārtībā organizējot liela apjoma preču iegādi ar lielu ticamību ar preču nodrošināšanu saistītās izmaksas būtu ievērojami augstākas salīdzinājumā pie situācijas, kad pirmās nepieciešamības preču iegāde tiek organizēta plānveidīgi.
Šādā situācijā nepieciešamības gadījumā operatīva iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir faktiski neiespējama un veidotu ievērojami augstākas nepieciešamās finansiālās investīcijas.
[3] Tāpat Noteikumu Nr. 185 1. pielikumā "Pirmās nepieciešamības preču saraksts" ir iekļauts pirmās nepieciešamības preču saraksts, no kurām tiek veidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā.
Pirmās nepieciešamības preču sarakstā lielākoties ir ietvertas preces, kurām ir noteikti derīgumu termiņi. Attiecīgi pēc derīgumu termiņa beigām attiecīgās preces kļūst par lietošanai nederīgām un tās ir izņemamas no pirmās nepieciešamības preču rezervju sastāva, kā arī atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.8. apakšpunktam tiek veikta pirmās nepieciešamības preču krājumu atjaunošana.
Tādējādi, izveidojot pirmās nepieciešamības preču rezervi, par pastāvīgu procesu kļūst pirmās nepieciešamības preču nomaiņa, lai nodrošinātu, ka pirmās nepieciešamības preču rezervēs ir tikai lietošanai derīgas preces.
Ievērojot minēto, pirmās nepieciešamības preču rezervēs ietverto preču lietderīga izmantošana citos gadījumos pirms to derīgumu termiņa beigām, dotu iespēju racionāli izmantot ieguldītos finansiālos resursus. Tādējādi, gadījumā, ja valstī jau ir izveidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves, ir lietderīgi tās izmantot tāda veida situācijās, kad neatliekami valsts vai pašvaldību iestādēm sabiedrība vai tās daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, vai kādu notikumu rezultātā (piemēram, zemestrīces vai plūdi) ir nepieciešams sniegt humāno palīdzību uz citām valstīm.
Tāpat, lai lietderīgi un racionāli izlietotu par valsts budžeta līdzekļiem iegādātās pirmās nepieciešamības preces, kurām tuvojas to derīguma termiņa beigas un kas praktiski izmantojamas visā sabiedrībā, ir pamatoti nodrošināt to praktisku izmantošanu vēl pirms to derīgumu termiņa beigām.
Savukārt Nacionālās drošības likuma 22. panta pirmajā daļā ir sniegta valsts apdraudējuma izpratne, kas nosaka, ka atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu terorisma draudu līmeni, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli.
Vienlaikus atbilstoši Mobilizācijas likuma 9. panta 6.1 punktam iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm tiek plānota valsts apdraudējuma gadījumam.
Tādējādi valsts apdraudējuma iestāšanās konstatācija un attiecīgi Mobilizācijas likuma ietvaros iegādāto pirmās nepieciešamības preču izmantošana ir saistīta ar noteiktu apstākļu iestāšanos un attiecīga režīma, situācijas vai stāvokļa izsludināšanu.
Ievērojot minēto, Mobilizācijas likuma normas šobrīd neparedz tiesisko regulējumu pirmās nepieciešamības preču izmantošanai citos gadījumos kā vien Mobilizācijas likumā noteiktās tiesiskās situācijas iestāšanās gadījumā.
[2] Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, publiskajā telpā aizvien tiek piedzīvota aktuāla retorika par nepieciešamību valstij rūpīgi pārdomāt visus ar kopējās sabiedrības aizsardzību saistītos aspektus un tās gatavību spēt operatīvi reaģēt jebkādas negatīvas eskalācijas gadījumā (piemēram, bēgļu uzņemšanā), vai arī humānas palīdzības sniegšanā ārvalstīm. Tāpat jebkādi citi iekšēji notikumi (piemēram, plūdi vai nogruvumi) var radīt situāciju, kad neatliekami liela Latvijas vai ārvalstu sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm.
Reizē šāda veida ģeopolitiski vai iekšēji notikumi, kad neatliekami liela sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, var būt arī tāda veida situācijas, kas neatbilst valsts apdraudējuma raksturam.
Tomēr šādos gadījumos liela apjoma iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir cieši saistīta ar finansiālo līdzekļu piesaistes pasākumu īstenošanu, faktisku iepirkumu plānošanu un organizēšanu, pirmās nepieciešamības preču uzglabāšanas vietu izveidi. Vienlaikus ar lielu ticamību piegādātāju rīcībā var nebūt tik ievērojama skaita preces, kuru nodrošināšanai būtu vēl nepieciešami papildu laika resursi izejvielu sagādāšanai un preču saražošanai. Tāpat steidzamības kārtībā organizējot liela apjoma preču iegādi ar lielu ticamību ar preču nodrošināšanu saistītās izmaksas būtu ievērojami augstākas salīdzinājumā pie situācijas, kad pirmās nepieciešamības preču iegāde tiek organizēta plānveidīgi.
Šādā situācijā nepieciešamības gadījumā operatīva iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir faktiski neiespējama un veidotu ievērojami augstākas nepieciešamās finansiālās investīcijas.
[3] Tāpat Noteikumu Nr. 185 1. pielikumā "Pirmās nepieciešamības preču saraksts" ir iekļauts pirmās nepieciešamības preču saraksts, no kurām tiek veidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā.
Pirmās nepieciešamības preču sarakstā lielākoties ir ietvertas preces, kurām ir noteikti derīgumu termiņi. Attiecīgi pēc derīgumu termiņa beigām attiecīgās preces kļūst par lietošanai nederīgām un tās ir izņemamas no pirmās nepieciešamības preču rezervju sastāva, kā arī atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.8. apakšpunktam tiek veikta pirmās nepieciešamības preču krājumu atjaunošana.
Tādējādi, izveidojot pirmās nepieciešamības preču rezervi, par pastāvīgu procesu kļūst pirmās nepieciešamības preču nomaiņa, lai nodrošinātu, ka pirmās nepieciešamības preču rezervēs ir tikai lietošanai derīgas preces.
Ievērojot minēto, pirmās nepieciešamības preču rezervēs ietverto preču lietderīga izmantošana citos gadījumos pirms to derīgumu termiņa beigām, dotu iespēju racionāli izmantot ieguldītos finansiālos resursus. Tādējādi, gadījumā, ja valstī jau ir izveidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves, ir lietderīgi tās izmantot tāda veida situācijās, kad neatliekami valsts vai pašvaldību iestādēm sabiedrība vai tās daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, vai kādu notikumu rezultātā (piemēram, zemestrīces vai plūdi) ir nepieciešams sniegt humāno palīdzību uz citām valstīm.
Tāpat, lai lietderīgi un racionāli izlietotu par valsts budžeta līdzekļiem iegādātās pirmās nepieciešamības preces, kurām tuvojas to derīguma termiņa beigas un kas praktiski izmantojamas visā sabiedrībā, ir pamatoti nodrošināt to praktisku izmantošanu vēl pirms to derīgumu termiņa beigām.
Risinājuma apraksts
[1] Likumprojekts paredz papildināt Mobilizācijas likumu ar jaunu pantu, kas nosaka, ka pirmās nepieciešamības preces, kas iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, citu uzdevumu izpildei var nodot ar Ministru kabineta lēmumu. Tāpat tiek paredzēts, ka Ministru kabineta lēmumā nosaka izdevumu finansēšanas avotu pirmās nepieciešamības preču rezervju atjaunošanai.
Situācijas vai apstākļi, kurās varētu rasties nepieciešamība izmantot pirmās nepieciešamības preču rezerves, kas iegādātas valsts apdraudējuma gadījumam, ir iepriekš neparedzama konteksta. Tāpat nav iepriekš prognozējamas iestādes, kuru kompetencē ietilps sabiedrības nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm vai humānās palīdzības organizēšana uz ārvalstīm.
Tādējādi pie šāda veida nenoteiktiem apstākļiem visi ar preču nodošanu saistītie jautājumi, tostarp ar izdevumu kompensēšanu pirmās nepieciešamības preču rezervju atjaunošanai saistītie jautājumi, būtu nosakāmi individuāli katrā konkrētajā gadījumā.
Ievērojot minēto, lai nodrošinātu korektu un konkrētai tiesiskajai situācijai atbilstošu risinājumu, Mobilizācijas likumā tiek paredzēts, ka par pirmās nepieciešamības preču, kas iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, citiem izmantošanas gadījumiem lēmumu katrā konkrētā gadījumā pieņem Ministru kabinets.
Par šādiem gadījumiem varētu tikt uzskatīti, piemēram, plūdi vai nogruvumi, ārvalstu bēgļu uzņemšana, humānās palīdzības sniegšanā uz ārvalstīm, u.c. Tādējādi attiecīgā panta piemērošana neattiecas uz jebkāda uzdevuma izpildi, bet gan uz tāda veida neikdienišķām kritiskām situācijām, kurās rodas nepieciešamība pēc šīm pirmās nepieciešamības precēm.
Ministru kabineta lēmuma projektu izskatīšanai Ministru kabinetā virza attiecīgā publiskā persona, kuras noteikto uzdevumu izpildes ietvaros ir nepieciešamība pēc pirmās nepieciešamības precēm, vienlaikus Ministru kabineta lēmuma projektā norādot finansējuma avotu pirmās nepieciešamības preču rezervju atjaunošanai.
Savukārt atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis" 77. punktu citu valsts un pašvaldību institūciju vadītāji projektu izskatīšanai virza ar tā Ministru kabineta locekļa starpniecību, kurš ir politiski atbildīgs par attiecīgo jomu, nozari vai apakšnozari.
[2] Likumprojekts vienlaikus paredz, ka pirmās nepieciešamības preces vienu gadu pirms to derīguma termiņa beigām kā nevajadzīgu valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ievērojot kārtību, kādā atsavināma publiskas personas manta, noteiktajā kārtībā.
Pirmās nepieciešamības preces, kuras ir iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, ir uzskatāmas par valsts kustamo mantu Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē (turpmāk - Atsavināšanas likums). Vienlaikus Atsavināšanas likums un uz Atsavināšanas likuma pamata izdotie Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumi Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” (turpmāk - Noteikumi Nr. 109) nosaka kārtību, kādā ir atsavināma publiskas personas kustamā manta.
Lai nodrošinātu Noteikumu Nr. 185 1. pielikumā iekļauto pirmās nepieciešamības preču praktisku izmantošanu, ar likumprojektu tiek paredzēts, ka vienu gadu pirms pirmās nepieciešamības preču derīguma termiņa beigām preces var tikt nodotas bez atlīdzības ievērojot Atsavināšanas likumā un Noteikumos Nr. 109 noteikto kārtību.
Vienlaikus gadījumā, ka pirmās nepieciešamības pilnā apjomā pirms to derīguma termiņa beigām netiek atsavināšanas šajā likumprojektā noteiktajā kārtībā, atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.4. apakšpunktā Possessor dotajam uzdevumam tiek slēgti līgumi par pirmās nepieciešamības preču utilizāciju, ievērojot Publisko iepirkumu likumā noteikto regulējumu iepirkuma veikšanai.
Situācijas vai apstākļi, kurās varētu rasties nepieciešamība izmantot pirmās nepieciešamības preču rezerves, kas iegādātas valsts apdraudējuma gadījumam, ir iepriekš neparedzama konteksta. Tāpat nav iepriekš prognozējamas iestādes, kuru kompetencē ietilps sabiedrības nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm vai humānās palīdzības organizēšana uz ārvalstīm.
Tādējādi pie šāda veida nenoteiktiem apstākļiem visi ar preču nodošanu saistītie jautājumi, tostarp ar izdevumu kompensēšanu pirmās nepieciešamības preču rezervju atjaunošanai saistītie jautājumi, būtu nosakāmi individuāli katrā konkrētajā gadījumā.
Ievērojot minēto, lai nodrošinātu korektu un konkrētai tiesiskajai situācijai atbilstošu risinājumu, Mobilizācijas likumā tiek paredzēts, ka par pirmās nepieciešamības preču, kas iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, citiem izmantošanas gadījumiem lēmumu katrā konkrētā gadījumā pieņem Ministru kabinets.
Par šādiem gadījumiem varētu tikt uzskatīti, piemēram, plūdi vai nogruvumi, ārvalstu bēgļu uzņemšana, humānās palīdzības sniegšanā uz ārvalstīm, u.c. Tādējādi attiecīgā panta piemērošana neattiecas uz jebkāda uzdevuma izpildi, bet gan uz tāda veida neikdienišķām kritiskām situācijām, kurās rodas nepieciešamība pēc šīm pirmās nepieciešamības precēm.
Ministru kabineta lēmuma projektu izskatīšanai Ministru kabinetā virza attiecīgā publiskā persona, kuras noteikto uzdevumu izpildes ietvaros ir nepieciešamība pēc pirmās nepieciešamības precēm, vienlaikus Ministru kabineta lēmuma projektā norādot finansējuma avotu pirmās nepieciešamības preču rezervju atjaunošanai.
Savukārt atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis" 77. punktu citu valsts un pašvaldību institūciju vadītāji projektu izskatīšanai virza ar tā Ministru kabineta locekļa starpniecību, kurš ir politiski atbildīgs par attiecīgo jomu, nozari vai apakšnozari.
[2] Likumprojekts vienlaikus paredz, ka pirmās nepieciešamības preces vienu gadu pirms to derīguma termiņa beigām kā nevajadzīgu valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ievērojot kārtību, kādā atsavināma publiskas personas manta, noteiktajā kārtībā.
Pirmās nepieciešamības preces, kuras ir iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, ir uzskatāmas par valsts kustamo mantu Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē (turpmāk - Atsavināšanas likums). Vienlaikus Atsavināšanas likums un uz Atsavināšanas likuma pamata izdotie Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumi Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” (turpmāk - Noteikumi Nr. 109) nosaka kārtību, kādā ir atsavināma publiskas personas kustamā manta.
Lai nodrošinātu Noteikumu Nr. 185 1. pielikumā iekļauto pirmās nepieciešamības preču praktisku izmantošanu, ar likumprojektu tiek paredzēts, ka vienu gadu pirms pirmās nepieciešamības preču derīguma termiņa beigām preces var tikt nodotas bez atlīdzības ievērojot Atsavināšanas likumā un Noteikumos Nr. 109 noteikto kārtību.
Vienlaikus gadījumā, ka pirmās nepieciešamības pilnā apjomā pirms to derīguma termiņa beigām netiek atsavināšanas šajā likumprojektā noteiktajā kārtībā, atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.4. apakšpunktā Possessor dotajam uzdevumam tiek slēgti līgumi par pirmās nepieciešamības preču utilizāciju, ievērojot Publisko iepirkumu likumā noteikto regulējumu iepirkuma veikšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi