Anotācija

24-TA-2257: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Balvu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Bankas meža ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Balvu novada pašvaldības domes 2024. gada 25. jūlija lēmums Nr. 379 (protokols Nr. 12, 27.§) "Par Balvu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Bankas meža ceļš", Kubulu pagastā, Balvu novadā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Balvu novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Bankas meža ceļš" Kubulu pagastā, Balvu novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) veikšanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā "Par Balvu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Bankas meža ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk – rīkojuma projekts) minētā nekustamā īpašuma "Bankas meža ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3858 002 0129) Kubulu pagastā, Balvu novadā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 3858 002 0127) 1,6200 ha platībā un inženierbūve "Bankas meža ceļš" (ar kadastra apzīmējumu 3858 002 0127 001) (turpmāk – nekustamais īpašums) pieder Balvu novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Latgales rajona tiesas Kubulu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000872456 uz Balvu novada pašvaldības (reģistrācijas Nr. 90009115622) vārda.

Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamajam īpašumam ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (tips 7311020102) 0,1600 ha platībā;
2) tauvas joslas teritorija gar upi (tips 7311050200) 0,0100 ha platībā;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 1,6200 ha platībā;
4) pierobeža (tips 7316120300) 1,6200 ha platībā.

Pēc NĪVKIS teksta datiem:
1) nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101);
2) nekustamā īpašuma sastāvā esošās inženierbūves (ar kadastra apzīmējumu 3858 002 0127 001) galvenais lietošanas veids – "Ielas, ceļi un laukumi" (kods 2112) un ekspluatācijas uzsākšanas gads ir 2022.

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Balvu novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2024. gada 27. maija iesniegumu Nr. 4.1-2_03z1_260_24_439, Balvu novada dome ar 2024. gada 25. jūlija lēmumu Nr. 379 (protokols Nr. 12, 27.§) "Par Balvu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Bankas meža ceļš",  Kubulu pagastā, Balvu novadā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" nolēma nodot bez atlīdzības īpašumā valstij Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu, lai pildītu noteikto funkciju – Meža likumā noteiktās, valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un vienlaikus noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot Balvu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.

Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tam jābūt uzturētam atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt.

Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, Sabiedrība plāno uzrunāt blakus esošo zemes vienību (zemes vienību kadastra apzīmējumi 3858 003 0161, 3858 003 0106 vai 3858 003 0105) īpašniekus un ierosināt noslēgt servitūta līgumus atbilstoši Civillikuma prasībām par nākotnē ierīkojamu servitūta ceļu, lai nodrošinātu piekļuvi pie Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošās meža platības – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 3658 004 0290) 3551,88 ha kopplatībā, kas ietilpst valsts nekustamā īpašuma "Valsts mežs 36580040290" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3658 004 0290) Jaunannas pagastā, Alūksnes novadā, sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas veikšanai, tas tiks nodots Balvu novada pašvaldībai visā tā sastāvā (galvenā lieta – zemes vienība un tās būtiskā daļa – uz tās esošā būve ar jebkādiem uzlabojumiem, ja tādi tiks veikti) saskaņā ar Civillikuma 968. pantu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.

Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Balvu novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Balvu novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas izpilde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un  neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"
  • Balvu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk