Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1866: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu maiņu un ieguldīšanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" pamatkapitālā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1.panta 1.apakšpunkts, 3. panta pirmās daļas 3.apakšpunkts, 4.panta pirmā daļa un otrā daļa, 5. panta pirmā un piektā daļa, 8.panta 1.1 daļa, 9.panta 1.1 daļa un 38. panta pirmā, otrā un trešā daļa, 40.pants, likuma “Par valsts proves uzraudzību” 5.pants.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz mainīt divus valstij Finanšu ministrijas personā piederošus nekustamos īpašumus  (Krišjāņa Barona ielā 99 k-1, Rīgā, un Lapeņu ielā 10, Rīgā) pret valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk - VNĪ) piederošā nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļu, un ieguldīt to valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” (turpmāk - VSIA "Latvijas proves birojs") pamatkapitālā, lai nodrošinātu ar darbam nepieciešamām jaunām telpām atbilstoši tās darbības specifikai un pamatprasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VNĪ īpašumā atrodas nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) – Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, kas ierakstīts zemesgrāmatā Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 6382.
Nekustamais īpašums Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, sastāv no  zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 003 0113) 795 kv.m. platībā – Mārstaļu ielā 6, Rīgā  un šādām būvēm:
1) būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001) – administratīvās ēkas  ar kopējo platību 1118.1 kv.m., apbūves laukums 374.9 kv.m.; galvenais lietošanas veids: muzeji un bibliotēkas – Mārstaļu ielā, Rīgā;
2) būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 003) – noliktavas ar kopējo platību 15.7 kv.m., apbūves laukums 18.6 kv.m., galvenais lietošanas veids: citas, iepriekš neklasificētas, ēkas - Mārstaļu ielā, Rīgā;
3) būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) – administratīvās ēkas  ar kopējo platību 724.7 kv.m., apbūves laukums 223.8 kv.m.; galvenais lietošanas veids: biroju ēkas – Vecpilsētas ielā 7, Rīgā;
4) būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 005) – bruģēts laukums ar kopējo platību 139.4 kv.m., galvenais lietošanas veids: ielas, ceļi un laukumi- bez adreses.
Uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 003 0113) vēl atrodas zemesgrāmatā nereģistrēta inženierbūve, kas atrodas VNĪ valdījumā - būve (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 004) – metālkaluma žogs ar kopējo platību 6 kv.m., galvenais lietošanas veids: citas, iepriekš neklasificētas, inženierbūves.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – NĪVKIS) visa nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 01.01.2022. noteikta 113 0844 euro; zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0908 - pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve.
Saskaņā ar ierakstiem NĪVKIS valsts zemes vienībai noteikti šādi apgrūtinājumi:
 - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0.00 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes siltumvadu, siltumapgādes iekārtu un būvi 0.00 ha;
 - Rīgas elektrotīkliem piederošs ievads 0.00 ha;
 - arhitektūras un pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti 0.0795 ha.

Nekustamais īpašums Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, veido vienotu, vēsturisku nekustamā īpašuma ansambli, kas atrodas UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas “Rīgas vēsturiskais centrs” un Valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa “Rīgas pilsētas vēsturiskais centrs” teritorijā. Īpašuma apbūve celta 17.gadsimtā un tiek uzskatīta par baroka – klasicisma laikmeta Rīgas vecpilsētas apbūve pieminekli. Zemesgabala Mārstaļu ielā 6, Rīgā, apbūve ir valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Rīgas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr.7442) daļa un UNESCO Pasaules kultūras mantojuma objekta "Rīgas vēsturiskais centrs" (Nr.852) daļa, kā arī atrodas valsts nozīmes arheoloģijas pieminekļa - Vecrīgas arheoloģiskais komplekss (valsts aizsardzības Nr.2070) teritorijā. Administratīvajā ēkā (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001) atrodas valsts nozīmes mākslas piemineklis – portāls (valsts aizsardzības Nr.7274).
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra rīkojumam Nr. 522 “Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai” VNĪ īsteno nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas pielāgošanu Rakstniecības un mūzikas muzeja (turpmāk – RMM) vajadzībām.
RMM vajadzībām plānots pārbūvēt administratīvo ēku (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001) un noliktavu (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 003), kā arī  inženierbūves – metālkaluma žogu (būves kadastra apzīmējums 0100 0030113 004) un bruģēto laukumu (būves kadastra apzīmējums 0100 0030113 005). Administratīvā ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001) (turpmāk arī – ēka)  atrodas nolietotā stāvoklī un tajā nav iespējams izvietot RMM bez pārbūves veikšanas. Pārbūves rezultātā administratīvā ēka, noliktava, inženierbūves (metālkaluma žogs, bruģēts laukums) un pagalms būs piemēroti RMM izvietošanai, administratīvajā ēkā tiks iebūvēts lifts, tajā skaitā nodrošinot piekļuvi personām ar kustību ierobežojumiem. Tiks pārbūvētas visas inženiersistēmas, sakārtosi jumts un fasādes, veikta telpu iekšējā pārplānošana, nodrošināta pagrabtelpu aizsardzība pret mitruma iekļūšanu un iedarbību, palielināts izmantojamo bēniņu apjoms, arī citi pasākumi, nodrošinot ēkas atbilstību mūsdienu prasībām.
2020. gada 5. jūnijā starp VNĪ un RMM tika noslēgts priekšlīgums Nr.IEN/2020/1284, kas paredz RMM nodot lietošanā par maksu nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, (kadastra nr.0100 003 0113) daļu, kas sastāv no:
- Zemes vienības, kadastra apzīmējums 0100 003 0113, daļas ar kopējo platību 571,2 kv.m., t.sk. pagalms 144,96 kv.m. platībā;
- ēkas, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 001, telpām ar kopējo platību 994,86 kv.m.;
- ēkas, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 003, ar kopējo platību 15,7 kv.m.;
- inženierbūves – metālkaluma žoga, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 004, ar kopējo platību 6,00 kv.m.;
- bruģēts laukuma, kadastra apzīmējums 0100 003 0113 005, ar kopējo platību 144,12 kv.m.

Savukārt nekustamā īpašuma sastāvā esošā administratīvā ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) ar adresi Vecpilsētas ielā 7, Rīgā (turpmāk arī – ēka  Vecpilsētas ielā 7, Rīgā) jau vairākus gadus nav iznomāta, radot VNĪ zaudējumus. Kopējā nekustamā īpašuma rentabilitāte 2019. gadā bija -98 390 euro, 2020. gadā -111 201 euro, savukārt 2021. gadā -107 476  euro. Pieaugoša negatīva rentabilitāte skaidrojama ar to, ka ēka ir tehniski un vizuāli sliktā stāvoklī (vidējais nolietojums 42%). Ēku ir grūtības iznomāt (2021.gada 18.jūnijā organizētā nomas tiesību izsole beidzās bez rezultāta, nevienam interesantam neizrādot interesi un neiesniedzot piedāvājumu). Tajā pašā laikā uzturēšanas un pamata apsaimniekošanas izmaksas ir spēkā esošas, ar tendenci katru gadu pieaugt.

VSIA “Latvijas proves birojs” šobrīd nomā VNĪ īpašumā esošas telpas Teātra ielā 9, Rīgā. Ņemot vērā minētā nekustamā īpašuma plānoto attīstību un atjaunošanas darbus, 2021.gada jūnijā tika uzsākta sadarbība, lai rastu risinājumu jaunām telpām VSIA “Latvijas proves birojs” darbības nodrošināšanai. Izvērtējot VNĪ nekustamo īpašumu portfeli, tika secināts, ka administratīvā ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, būtu vispiemērotākā VSIA “Latvijas proves birojs” darbības specifikai un pamatprasībām.
Ieguldot ēku Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā, tiktu radīta pozitīva ietekme uz pilsētvidi un nodrošināta ilgtspējīga kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana (atjaunota ēka Rīgas vēsturiskā centra teritorijā), kā arī tā tiktu izmantota VSIA “Latvijas proves birojs” darbības nodrošināšanai. VSIA “Latvijas proves birojs” esamība salīdzinoši klusajā Vecrīgas daļā Vecpilsētas ielā sniegs savu pienesumu arī tā rosības atjaunošanā. VSIA “Latvijas proves birojs” ikdienā apmeklē vairāki desmiti klientu. Savukārt VSIA “Latvijas proves birojs” sniegtie pakalpojumi sekmē tā apkārtnē atvērt juvelierizstrādājumu veikalus un darbnīcas, veidojot šīs nozares sava veida puduri. Neapšaubāmi, ka saimnieciskā darbības atjaunošanās šajā pilsētas daļā veicinās arī nekustamo īpašumu sakārtošanu un kultūras mantojuma saglabāšanu kopumā. Tāpat tiktu ievēroti Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertie principi, nodrošinot lietderīgu rīcību ar mantu, un nodrošināta kultūras mantojuma aizsardzība.
Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde (turpmāk – NKMP) ar 2020.gada 18.decembra vēstuli Nr. 06-05/6174 informēja VNĪ, ka izskatot nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, sadalīšanas priekšlikumu saglabājamo un aizsargājamo kultūrvēsturisko vērtību kontekstā un kultūras mantojuma aizsardzību reglamentējošā normatīvā regulējuma aspektā, NKMP nepiekrīt nekustamā īpašuma sadalīšanai, norādot, ka sadalīšanas rezultātā, atdalot ēku Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, tiktu neatgriezeniski zaudēta viduslaiku Rīgu raksturojošā plānojuma struktūras īpatnība, kas ir mūsdienu pilsētas plānojuma struktūras autentiska kultūrvēsturiska vērtība. Vienlaikus NKMP vēstulē aicina meklēt citus tiesiski iespējamus risinājumus nekustamā īpašuma pārvaldības nodrošināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lūdzu skatīt  sadaļā "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, sadalei domājamās daļās, lai nodrošinātu ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, izmantošanu un saglabāšanu, ir saņemta Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes un NKMP atļauja (Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes 2021. gada 22. septembra protokols Nr.380, 8.punkts).
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļa ir nepieciešama valsts pārvaldes funkciju īstenošanai un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38.panta pirmajā daļā noteikto, ka publiskas personas nekustamo īpašumu var mainīt pret līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, kas nepieciešams publiskas personas funkciju izpildes nodrošināšanai, lai maiņas veidā iegūtu valsts īpašumā nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļu, to nepieciešams mainīt pret līdzvērtīgiem valsts nekustamajiem īpašumiem.
 
Līdz ar to paredzēts veikt šādu valsts nekustamo īpašumu, kas ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, maiņu:
 1) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 027 2014) – zemes vienību (zemes kadastra apzīmējums 0100 027 2014) 2753 kv.m. platībā un administratīvo ēku (būves kadastra apzīmējums 0100 027 2003 001)-  Krišjāņa Barona iela 99 k-1, Rīgā, kopā ar uz zemes vienības esošajām Finanšu ministrijas valdījumā esošajām inženierbūvēm-
laukumu ar cieto segumu  (būves kadastra apzīmējums 0100 027 2014 001);
apgaismes līniju  (būves kadastra apzīmējums 0100 027 2014 002);
 metāla sieta žogiem (būves kadastra apzīmējumi 0100 027 2014 003 un 0100 027 2014 004);
2) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 024 0022) – zemes vienību (zemes kadastra apzīmējums 0100 024 0385) 4464 kv.m. platībā – Lapeņu ielā 10, Rīgā,
pret nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļu.

Lai noteiktu VNĪ īpašuma esošā nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, domājamās daļas apmēru, kāds tiks nodots valsts īpašumā Finanšu ministrijas personā (un sekojoši ieguldīts VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā) maiņas veidā, VNĪ ir veikusi piesaistāmo funkcionāli nepieciešamās zemes vienības daļu noteikšanu no nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā Mārstaļu iela 6, Rīgā (kadastra Nr.0100 003 0113), būves – administratīvās ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) Vecpilsētas iela 7, Rīgā, uzturēšanai, nosakot, ka ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, piekritīgā zemes vienības domājamās daļas ir 7247/18585, jeb 310 kv.m.

Būvēm piekrītošo platību no zemes vienības (zemes vienības kadastra  apzīmējums 0100 003 01130) - Mārstaļu ielā 6, Rīgā, detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā.


VNĪ atbilstoši Atsavināšanas likuma 8.panta nosacījumiem noteica visu maināmo nekustamo īpašumu nosacīto cenu (nekustamā īpašuma vērtība, kas noteikta atbilstoši Standartizācijas likumā paredzētajā kārtībā apstiprinātajiem īpašuma vērtēšanas standartiem).
Nekustamo īpašumu nosacītās cenas apmērs ir noteikts atbilstoši sertificētu vērtētāju sniegtajiem atzinumiem:
1) VNĪ īpašumā esošā nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nosacītā cena uz 2022.gada 11.aprīli ir noteikta 878 000 euro (SIA “VCG ekspertu grupa” 2022. gada 14. aprīļa atzinums);
2) Valsts nekustamo īpašumu nosacītā cenas kopsumma ir 1 000 000 euro  (640 000 euro + 360 000 euro)
- SIA “INTERBALTIJA” 2022. gada 28. janvāra atzinums par nekustamo īpašumu Lapeņu ielā 10, Rīgā, nosakot tirgus vērtību uz 2022.gada 19.janvāri 360 000  euro;
- SIA “VINDEKS” 2021.gada 23.maija atzinums, kas skatāms kopā ar 2022. gada 12. jūnija pielikumu nekustamā īpašuma Rīgā, Krišjāņa Barona ielā 99, 2021. gada 23. maija novērtējuma atskaitei, par nekustamo īpašumu Krišjāņa Barona iela 99 k-1, Rīgā, nosakot tirgus vērtību uz 2022.gada 12.jūniju 640 000 euro. 

Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38.panta trešajā daļā noteiktajam, maināmo nekustamo īpašumu nosacīto cenu starpība nedrīkst pārsniegt 20 procentus, un šo starpību sedz naudā.  Ievērojot iepriekš minēto, maiņas darījumam tika izvērtēti un piedāvāti Finanšu ministrijas aktīvu portfeļa nekustamie īpašumi Rīgas pilsētas teritorijā, kuri šobrīd netiek izmantoti publisko iestāžu vajadzībām un kuru tirgus vērtība būtiski nepārsniedz nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, tirgus vērtību. Izvērtēti tika gan būvju īpašumi, gan neapbūvētu zemju īpašumi. Iespējamie maiņas varianti tika piedāvāti ievērojot nosacījumu, lai maiņā iekļauto nekustamo īpašumu tirgus vērtība neatšķirtos vairāk kā 20% apmērā. Izvēlēto nekustamo īpašumu vērtības starpība ir 122 000 euro (1 000 000 - 878 000 = 122 000), tādējādi maināmo nekustamo īpašumu nosacīto cenu starpība nepārsniedz 20 procentus. Ievērojot iepriekš minēto, VNĪ būs jāveic maiņas darījuma starpības segšanu valstij Finanšu ministrijas personā naudā 122 000 euro apmērā, ko VNĪ segs no saviem finanšu līdzekļiem.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pienešanas tiks sagatavots nekustamā īpašuma maiņas līgums. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 41.panta pirmo daļa nekustamā īpašuma maiņas līgumu valsts vārdā paraksta finanšu ministrs vai viņa pilnvarota persona.
Pēc Rīkojuma pieņemšanas īpašuma tiesības uz nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) - Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, 7247/18585 domājamām daļām tiks nostiprinātas zemesgrāmatā valstij Finanšu ministrijas personā un secīgi VSIA “Latvijas proves birojs” īpašumā, savukārt īpašuma tiesības uz nekustamā īpašuma 11338/18585 domājamām daļām tiks saglabātas VNĪ īpašumā.
Ņemot vērā starp VNĪ un RMM 2020.gada 5.jūnijā noslēgto priekšlīgumu Nr.IEN/2020/1284, starp VNĪ un VSIA “Latvijas proves birojs” tiks risināts jautājums par nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, kopīpašuma (t.sk.zemes vienības) lietošanu un slēgts kopīpašuma lietošanas kārtības līgums.
 
Problēmas apraksts
Rīkojuma projekts paredz saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 40.pantu atļaut Finanšu ministrijai ieguldīt VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā kā mantisko ieguldījumu nekustamo īpašumu (878 000 euro vērtībā), lai nodrošinātu likuma “Par valsts proves uzraudzību” 5.pantā noteikto funkciju īstenošanu un nekustamā īpašuma pielāgošanu VSIA “Latvijas proves birojs” darbības nodrošināšanai.
 
Risinājuma apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 66.panta pirmās daļas 9.punkts nosaka, ka tikai dalībnieku sapulcei ir tiesības pieņemt lēmumus par pamatkapitāla palielināšanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.239 “Finanšu ministrijas nolikums” 25.7. apakšpunktu, Finanšu ministrija ir VSIA “Latvijas proves birojs” valsts kapitāla daļu turētāja. Atbilstoši VSIA “Latvijas proves birojs” 2022.gada 23.februāra dalībnieku sapulces protokola Nr.1 1.punktam nolemts atbalstīt VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitāla palielināšanu, veicot mantisku ieguldījumu 878 000 euro.
Ievērojot minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz atļaut Finanšu ministrijai kā 100% valsts kapitāldaļu turētājai ieguldīt VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā kā mantisko ieguldījumu nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļu, kas atbilstoši rīkojuma projektā paredzētajam risinājumam maiņas rezultātā tiks nodota valsts īpašumā Finanšu ministrijai valdījumā. Nekustamais īpašums tiks ieguldīts VSIA “Latvijas proves birojs”  pamatkapitālā pēc tam, kad akcionāru sapulce būs pieņēmusi lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu.

Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 40.panta pirmajai daļai lēmumu par valsts mantas ieguldīšanu esošas kapitālsabiedrības pamatkapitālā pieņem šā likuma 5. pantā noteiktā institūcija (amatpersona). Saskaņā ar 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.

Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 49.panta pirmā daļa nosaka, ka mantisko ieguldījumu novērtē saskaņā ar Komerclikuma 154.pantā noteikto. Saskaņā ar Komerclikuma 154.panta pirmo un trešo daļu  mantisko ieguldījumu novērtē un atzinumu par to sniedz persona, kura iekļauta mantiskā ieguldījuma vērtētāju sarakstā, mantiskais ieguldījums novērtējams pēc attiecīgās lietas vai tiesības parastās vērtības.

VNĪ īpašumā esošā nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas mantisko novērtējumu, kas paredzēts mantiskajam ieguldījumam VSIA “Latvijas proves birojs” (reģ. Nr. LV40103264961, adrese: Teātra iela 9-2, Rīgā, LV-1050) ir veicis sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs sabiedrība ar ierobežotu atbildību “VCG ekspertu grupa” (LĪVA kvalitātes sertifikāts Nr. 6).
Saskaņā ar sertificētā vērtētāja 2022.gada 14.aprīļa atzinumu Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram 7247/18585 domājamo daļu no nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6,  Rīgā (lietošanā administratīvā ēka lit.002 Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, un tai funkcionāli saistīta zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 003 0113 daļa) mantiskā ieguldījuma vērtība 2022. gada 12. aprīlī ir 878 000 euro (astoņi simti septiņdesmit astoņi tūkstoši euro).
Atbilstoši 2022.gada 30.maija Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra datiem reģistrētais un apmaksātais VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitāls ir 836 333 euro. Saskaņā ar VSIA “Latvijas proves birojs” Statūtu (apstiprināti VSIA “Latvijas proves birojs” ārkārtas dalībnieku sapulcē 2016.gada 12.septembrī (protokols Nr.3)) 8.punktu katras VSIA “Latvijas proves birojs” akcijas nominālvērtība ir 1 (viens) euro. Ieguldot kapitālsabiedrības pamatkapitālā valsts nekustamo īpašumu, kapitālsabiedrības pamatkapitāls palielināsies par 878 000  euro, līdz ar to kapitālsabiedrības pamatkapitāls pēc tā palielināšanas būs  1 714 333 euro.

Saskaņā ar Komerclikuma 154. panta (32) un (33) daļu atzinums par mantiskā ieguldījuma novērtēšanu ir spēkā sešus mēnešus no tā sastādīšanas dienas. Atzinumam par mantiskā ieguldījuma novērtēšanu ir jābūt spēkā arī dienā, kad tiek parakstīts dibināšanas līgums vai pieņemts lēmums par pamatkapitāla palielināšanu. Valdei ir pienākums nodrošināt mantiskā ieguldījuma pārvērtēšanu saskaņā ar šā panta pirmās daļas noteikumiem, ja atklājas apstākļi, kas samazinātu mantiskā ieguldījuma vērtību līdz brīdim, kad pieteikums par sabiedrības ierakstīšanu komercreģistrā vai pieteikums par pamatkapitāla palielināšanu tiks iesniegts komercreģistra iestādei.
Nepieciešamības gadījumā, ja šis termiņš būs notecējis, VSIA “Latvijas proves birojs” nodrošinās atkārtota aktualizēta atzinumu sagatavošanu pirms akcionāru sapulces lēmuma par pamatkapitāla palielināšanu.


Rīkojuma projekta 4.punktā uzdots Finanšu ministrijai kā valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” kapitāla daļu turētājai nodrošināt, ka nekustamais īpašums tiek atgūts valsts īpašumā, attiecīgi samazinot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” pamatkapitālu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots, lai nodrošinātu likuma “Par valsts proves uzraudzību” 5.pantā noteikto funkciju īstenošanu. Ievērojot Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 66.panta trešajā daļā, 78.panta pirmajā daļā un 107.panta otrās daļā noteikto un to, ka VSIA “Latvijas proves birojs” nav izveidota padome, dalībnieku sapulcei ir uzdevums pastāvīgi uzraudzīt, lai sabiedrības (konkrētajā gadījumā VSIA “Latvijas proves birojs”) lietas tiktu kārtotas saskaņā ar normatīvo tiesību aktu prasībām. Ņemot vērā iepriekš minēto, nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7, Rīgā; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas tālāka atsavināšana nebūtu iespējama.


Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma ieguldīšana VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā nav vērtējama kā komercdarbības atbalsts, jo ieguldāmā nekustamā īpašuma pārvaldīšana un attīstīšana ir atbilstoša VSIA “Latvijas proves birojs” stratēģiskajam mērķim –  nodrošināt sabiedrības un valsts intereses, veidojot sakārtotu, drošu un uzticamu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu tirgu, veicinot izcilu uzņēmējdarbības vidi un testēšanas pakalpojumu pieejamību visiem tirgus dalībniekiem saskaņā ar augstākajiem kvalitātes standartiem. Saskaņā ar likuma “Par valsts proves uzraudzību” 5.pantu proves uzraudzība ietver:
1) dārgmetālu un to izstrādājumu proves noteikšanu, sastāva analīzi un ekspertīzi, kontrolanalīžu veikšanu;
2) zīmogošanu ar Latvijas proves iestādes zīmogu un proves zīmogu, proves iestāžu zīmogu un proves zīmogu ekspertīzi;
3) dārgakmeņu un citu juvelierizstrādājumos izmantojamo vērtīgo akmeņu ekspertīzi un novērtēšanu, kvalitātes apliecību izsniegšanu;
4) dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasību ievērošanas kontroli vietās, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem;
5) to vietu reģistrāciju, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personisko zīmogu reģistrāciju;
6) dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu kausējuma sastāva novērtēšanu attiecībā uz atbilstību preču drošuma prasībām.
Iepriekš minēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšana ir deleģēta VSIA “Latvijas proves birojs” un attiecīgi nekustamais īpašums tiks izmantots deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu nodrošināšanai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēts Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā esošais nekustamo īpašumu portfelis, ņemot vērā VSIA “Latvijas proves birojs” darbības nodrošināšanas specifiku (t.sk. VSIA “Latvijas proves birojs” darbības nodrošināšanai nepieciešamo iekārtu un aparatūras izvietošanai) un secināts, ka nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļa ir piemērotākā, lai nodrošinātu VSIA “Latvijas proves birojs” ar nepieciešamajām telpām. Ņemot vērā, ka konkrētais nekustamais īpašums atzīts par piemērotāko nekustamo īpašumu VSIA “Latvijas proves birojs” darbības specifikai un turpmākās darbības nodrošināšanai, tika izvērtēti iespējamie nekustamā īpašuma izmantošanas un pielāgošanas varianti, t.sk.nekustamā īpašuma īpašumtiesību aspekts, finansiālie un lietderības apsvērumi, kā rezultātā secināts, ka nekustamā īpašuma Vecpilsētas ielā 7; Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas ieguldīšana VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā uzskatāma par lietderīgāko risinājumu mērķa sasniegšanai.

 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • VSIA “Latvijas proves birojs
Ietekmes apraksts
Projektam būs pozitīva ietekme uz VSIA “Latvijas proves birojs” bija darbību, nodrošinot lietderīgu rīcību ar nekustamo īpašumu un nodrošinot VSIA “Latvijas proves birojs” ar darbības nodrošināšanai piemērotu nekustamo īpašumu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Saskaņā ar Finanšu ministrijas un VNĪ 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ apņēmusies nodrošināt nepieciešamo darbību veikšanu, tajā skaitā segt izdevumus, lai pēc pārņemšanas nodrošinātu nekustamo īpašumu īpašumtiesību nostiprināšanu/ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi", VSIA “Latvijas proves birojs”
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
 

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija, VNĪ un VSIA “Latvijas proves birojs"
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi