Anotācija (ex-ante)

21-TA-1773: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Zvejnieki" Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, nodošanu privatizācijai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” (turpmāk – Privatizācijas likums) 12.panta pirmā, otrā, trešā, ceturtā un sestā daļa, 66.panta pirmā daļa. Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk - Pabeigšanas likums) 5. panta pirmā daļa, 6. panta trešā un piektā daļa. Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts. Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par nekustamā īpašuma “Zvejnieki”, Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, nodošanu privatizācijai” (turpmāk – Rīkojuma projekts) mērķis ir nodot valsts nekustamo īpašumu privatizācijai Privatizācijas likumā noteiktajā kārtībā, un vienlaikus atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam, saņemt Ministru kabineta atļauju, privatizējot minēto nekustamo īpašumu, privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo meža zemi 0,6 ha platībā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Valsts īpašuma objekta sastāvs:
1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 62800010066) „Zvejnieki”, Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, (turpmāk – Zemesgabals), kopējā platība 1,76 ha;
1.2. Dzīvojamā ēka (būves kadastra apzīmējums 62800010066001), kopējā platība – 188,6 m2;
1.3. Šķūnis–laivu novietne (būves kadastra apzīmējums 62800010066002), kopējā platība – 48,2 m2;
1.4. Galda spēļu nojume (būves kadastra apzīmējums  62800010066003), kopējā platība – 29,3 m2;
1.5. Vasaras mājiņa - "Bosiņi" (būves kadastra apzīmējums 62800010066004), kopējā platība – 19,6 m2;
1.6. Vasaras mājiņa - "Namdarīši" (būves kadastra apzīmējums 62800010066005), kopējā platība – 29,7 m2;
1.7. Vasaras mājiņa - "Braslas krogs" (būves kadastra apzīmējums  62800010066006), kopējā platība – 10,0 m2;
1.8. Vasaras mājiņa - "Brūklenītes" (būves kadastra apzīmējums 62800010066007), kopējā platība – 10,0 m2;
1.9. Vasaras mājiņa - "Dainiņas" (būves kadastra apzīmējums 62800010066008), kopējā platība – 10,0 m2;
1.10. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums  62800010066010), kopējā platība – 9,2 m2;
1.11. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066011), kopējā platība – 30,1 m2;
1.12. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066012), kopējā platība – 52,3 m2;
1.13. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066013), kopējā platība – 13.6 m2;
1.14. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066014), kopējā platība – 24,2 m2;
1.15. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066015), kopējā platība – 19,3 m2;
1.16. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066016), kopējā platība – 20,8 m2;
1.17. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066017), kopējā platība – 58,4 m2;
1.18. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066018), kopējā platība – 39,2 m2;
1.19. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066019), kopējā platība – 27,3 m2;
1.20. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066020), kopējā platība – 26,6 m2;
1.21. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066021), kopējā platība – 29,8 m2;
1.22. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066022), kopējā platība – 29,3 m2;
1.23. Vasaras mājiņa (būves kadastra apzīmējums 62800010066023), kopējā platība – 23,4 m2;
(turpmāk viss kopā – Objekts).

2. Īpašuma tiesības: Īpašuma tiesības uz Objektu ar Kurzemes rajona tiesas tiesneša 2007.gada 6.jūnija un 2019.gada 10.septembra lēmumu  nostiprinātas Rendas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000355963 Latvijas valstij Izglītības un zinātnes ministrijas personā.

3. Valdītājs: Izglītības un zinātnes ministrija. Saskaņā ar  Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem lietotājs ir Valsts Kandavas lauksaimniecības tehnikums.

4. Noma: Objekts nav iznomāts.

5. Pirmpirkuma tiesības: Objektam nav pirmpirkuma tiesīgās personas.

Saskaņā ar Valsts meža dienesta informācijas sistēmas datiem Zemesgabalā ir 3 meža nogabali ar kopējo platību 0.59 ha (meža inventarizācija Zemesgabalā veikta 2014.gada 14.aprīlī).

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts šāds zemes vienības platības sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
mežu platība - 0.6000 ha,
zeme zem ēkām – 1.1600 ha.

NĪVKIS norādītā nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība 29'641,00 euro, t.sk. zemes vienības kadastrālā vērtība 1121,00 euro (mežaudzes vērtība 536 euro).

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrētie apgrūtinājumi:
ūdenstilpes aizsargjoslas teritorija (1.7600 ha),
 tauvas joslas teritorija gar ezeru (0.2100 ha),
 un aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (0.3700 ha).

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts lietošanas mērķis – dabas pamatnes, parki, zaļās zonas un citas rekreācijas nozīmes objektu teritorijas, ja tajās atļautā saimnieciskā darbība nav pieskaitāma pie kāda cita klasifikācijā norādīta lietošanas mērķa - 1.7600 ha.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Privatizācijas likuma 12.panta trešo daļu vienīgi valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija apkopo privatizācijas ierosinājumus un sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektus par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai.

Privatizāciju veicošās insitūcijas, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu ir SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor), Privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006. gada 5. jūlijā ar Nr. 1.151 reģistrēts fiziskas personas privatizācijas ierosinājums par valsts nekustamā īpašuma „Zvejnieki”, Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, kadastra Nr.6280 001 0066, privatizāciju.

Pamatojoties uz Privatizācijas likuma 12.panta ceturto un sesto daļu, Pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par attiecīga valsts īpašuma objekta nodošanu privatizācijai vai atteikumu nodot privatizācijai.

Pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 51.pantu un 56.panta pirmo daļu, ar saņemtā privatizācijas ierosinājuma reģistrācijas brīdi ir ierosināta administratīvā lieta un to izskata iestāde atbilstoši savai kompetencei.

Saskaņā ar Pabeigšanas likuma 6. panta otro daļu Ministru kabinets Privatizācijas likuma 12. panta ceturtajā daļā minēto lēmumu par valsts īpašuma objekta nodošanu privatizācijai vai pamatotu atteikumu par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu pieņem četru mēnešu laikā no privatizācijas ierosinājuma saņemšanas dienas.

Pabeigšanas likuma pārejas noteikumu 12.punkts nosaka, ka Ministru kabinets vai pašvaldības dome šā likuma 6.panta otrajā daļā minēto lēmumu par nodošanu privatizācijai vai pamatotu atteikumu par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu pieņem 52 mēnešu laikā no privatizācijas ierosinājuma saņemšanas dienas par tiem privatizācijas ierosinājumiem, kuri saskaņā ar šā likuma 5.panta pirmo, ceturto un piekto daļu reģistrēti Privatizācijas reģistrā no 2006.gada 1.jūlija.

Pabeigšanas likuma pārejas noteikumu 14.2 punktā ir noteikts, ja laikā līdz šā likuma 6. panta otrajā daļā un pārejas noteikumu 12., 14. vai 14.1 punktā noteiktajam termiņam ir ierosināta un nav pabeigta tiesvedība lietā par īpašuma atzīšanu par bezīpašnieka vai bezmantinieka mantu, Ministru kabinets šā likuma 6. panta otrajā daļā minēto lēmumu par nodošanu privatizācijai vai pamatotu atteikumu nodot privatizācijai pieņem četru mēnešu laikā no dienas, kad likumīgā spēkā stājies tiesas nolēmums vai notariāls akts.

Saskaņā ar Meža likuma 1.panta pirmās daļas 29.punktu meža zeme ir zeme, uz kuras ir mežs, zeme zem meža infrastruktūras objektiem, kā arī mežā ietilpstošie pārplūstošie klajumi, purvi, lauces un tam piegulošie purvi. Atbilstoši Meža likuma 3.panta pirmās daļas 1.punktam minētā likuma objekts ir zeme, kas NĪVKIS reģistrēta kā mežs. 

Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu (atbilstoši grozījumiem Meža likumā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā) zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot valstij piederošu būvi vai tās domājamo daļu kopā ar funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai. Savukārt šā panta piektajā daļā noteikts, ka šā panta ceturtās daļas 5. punktā minētā zeme privatizējama Pabeigšanas likuma noteiktajā kārtībā.

Kuldīgas novada pašvaldība ar 2021.gada 21.jūnija vēstuli Nr.NĪ/21/9.16/375 informēja, ka nepiekrīt/iebilst Zemesgabala reālai sadalei, jo jaunveidojamā zemes vienība 0.6 ha platībā neveidos kompaktu konfigurāciju un nebūs atsevišķi izmantojama. Atbilstoši Kuldīgas novada teritorijas plānojumam Zemesgabala atļautā izmantošana ir Dabas un apstādījumu teritorija (DA2).
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, kā arī Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteikto, sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz nododot privatizācijai nekustamo īpašumu „Zvejnieki”, Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, kadastra Nr.6280 001 0066, tai skaitā minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošo valsts meža zemi 0.6 ha platībā.

Pabeigšanas likuma 6. panta otrajā daļā noteiktais termiņš netika ievērots un Rīkojuma projekts netika virzīts tālākai izskatīšanai Ministru kabinetā objektīvu iemeslu dēļ,
- 2008.gada 19.martā Lauksaimniecības produkcijas ražošanas un realizācijas kooperatīvās sabiedrības “Kurzemīte-K” tiesā cēla prasību pret IZM par īpašuma tiesību atzīšanu būvju īpašuma “Zvejnieki”, Kuldīgas rajona Rendas pagastā 85/100 domājamām daļām. Ar Latvijas Republikas Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas 2010.gada 30.novembra spriedumu civillietā Nr.C02035408 (PAC-0536, 2010.gads; spriedums stājies likumīgā spēkā 2012.gada 15.februārī) KS „Kurzemīte-K” prasība pret Izglītības un zinātnes ministriju noraidīta;
- tiesvedības par 15 būvju, kas atrodas Zemesgabala, piederību (Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas spriedums civillietā Nr.C30526817, ar kuru konstatēts, ka minētās uz Zemesgabala esošās būves ir atzīstamas par Latvijas valsts Izglītības un zinātnes ministrijas personā īpašumu, stājās spēkā 2019.gada 23.maijā.
- Ministru kabineta 2015.gada 1.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.64 9.§) 2.punktā tika noteikts Zemkopības ministrijai sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem Meža likumā, paredzot izņēmumu, ka zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu gadījumos, ja tiek privatizēta vai atsavināta nekustamā īpašuma sastāvā esoša ēka (būve) kopā ar ēkai (būvei) funkcionāli nepieciešamo valsts meža zemesgabalu, un tas iniciēja Meža likuma grozījumu izstrādi, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā;
- Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra protokollēmuma (prot. Nr.57 4.§) 2.punktā tika lemts Ekonomikas ministrijai jautājumu par cita nekustamā īpašuma pārdošanu iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā pēc attiecīga likumprojekta par grozījumiem Meža likumā pieņemšanas. Ievērojot minēto, virzot Ministru kabineta rīkojuma projektu par šā nekustamā īpašuma nodošanu privatizācijai bija sagaidāms līdzīgs rezultāts – lēmums par jautājuma iesniegšanu izskatīšanai Ministru kabinetā pēc Meža likuma grozījumu pieņemšanas. Vienlaicīgi pirms rīkojuma projekta virzības jebkurā gadījumā bija nepieciešams noskaidrot, vai un kādā apmērā ir iespējams nodalīt meža zemi no būvēm nepieciešamās zemes platības un Kuldīgas novada pašvaldības sniegtā informācija par zemes sadales neiespējamību tika saņemta ar 2021.gada 21.jūnija vēstuli Nr.NĪ/21/9.16/375 (rīkojuma projekta virzība TAP ir uzsākta tūlīt pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas, apstrādes un rīkojuma projekta sagatavošanas 21.12.2021.).  

Privatizējot Objektu, jāievēro likuma „Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.pantā noteiktie ierobežojumi personām iegūt īpašumā Objekta sastāvā esošo zemi.

Atbilstoši Pabeigšanas likuma 6.panta otrajai un piektajai daļai Ministru kabinets ir tā institūcija, kas pieņem gala lēmumu par noteikta valsts īpašuma objektu nodošanu vai atteikumu nodot privatizācijai. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.

Ministru kabinets par minētā valsts īpašuma objekta nodošanu privatizācijai vai par atteikumu nodot to privatizācijai nav lēmis. Termiņu kavējums neietekmē pienākumu privatizācijas ierosinājuma izskatīt pēc būtības. Ministru kabinets var lemt par atteikumu nodot privatizācijai tikai tad, ja valsts īpašuma objekts ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai.

Lai izvērtētu vai Objekts nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, Rīkojuma projekts tiek izsludināts saskaņošanai. Gadījumā, ja kādai institūcijai minētais valsts īpašuma objekts būs nepieciešams valsts pārvaldes uzdevumu izpildei, tad konkrētai institūcijai būs jāsagatavo atteikums nodot to privatizācijai.

Papildus informējam, ka gandrīz visi vairāk nekā 1000 ierosinājumi par valsts īpašuma objektu (būves vai būves kopā ar zemi) privatizāciju ir izskatīti un šis ir vērtējams kā izņēmuma gadījums, kurā vēl nav pieņemts lēmums par īpašuma objekta nodošanu privatizācijai vai privatizācijas atteikums, tādēļ šā Ministru kabineta rīkojuma pieņemšana nevar kļūt par pamatu plašai praksei, ka privatizācijai tiek virzīts nekustamais īpašums pēc likumā noteikto privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas termiņu notecējuma.

Ņemot vērā, ka Objekts nav iznomāts un tam nav pirmpirkuma tiesīgās personas, to privatizējot tiks organizēta atklāta izsole saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 28. panta noteikumiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kuras privatizēs Rīkojuma projektā minēto Objektu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kuras privatizēs Rīkojuma projektā minēto Objektu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Netiek mainīts normatīvajos aktos noteikto tiesību vai pienākumu apjoms.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Possessor (privatizāciju veicošā insitūcija)

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Possessor veiks savas funkcijas, kas noteiktas normatīvajos aktos. Rīkojuma projekta izpilde neietekmēs iesaistīto institūciju pieejamos cilvēkresursus. Saistībā ar Rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi