Anotācija (ex-ante)

23-TA-1553: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts pētījumu programmu "20.-21. gadsimta vēstures pētniecība un cilvēkkapitāla ataudze"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izstrādājusi rīkojuma projektu saskaņā ar:
1. Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. rīcības virziena  “Saliedētība” 393., 396. un 405. uzdevumu.
2. Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina prioritāros zinātņu virzienus un valsts pētījumu programmas;
3. Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, kas nosaka, ka valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgās nozaru ministrijas, konsultējoties ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi. Ministrija vai citas nozaru ministrijas valsts pētījumu programmu projektu konkursa kārtībā var piešķirt valsts pētījumu programmu projektiem finansējumu no zinātnes finansēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Valsts pētījumu programmu projektu konkursu organizē un īsteno Latvijas Zinātnes padome.
4. Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) 4. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt valsts pētījumu programmu “20. - 21.gadsimta vēstures pētniecība un cilvēkkapitāla ataudze” (turpmāk – Programma), nosakot tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu, piešķirto finansējumu un sasniedzamos rezultātus.
Risinājums: Izglītības un zinātnes ministrija varēs īstenot un finansēt Programmas ietvaros pētniecību vēstures jomā
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai ministrijai atļautu īstenot un finansēt 20.-21.gadsmita Latvijas vēstures pētniecību.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķus, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu. Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas īstenošanu un tās projektu konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, secīgi, saskaņā ar MK noteikumiem, izsludināt Programmas projekta pieteikumu atklāto konkursu, veikt projekta pieteikumu atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumus, kā to paredz noteikumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sociālo un humanitāro zinātņu nozares strukturāli atšķiras no eksakto un dzīvības zinātņu nozarēm ar to, ka tajās tipiski nav iespējams attīstīt komercializējamus produktus industrijas vajadzībām līdzvērtīgi eksaktajām zinātnēm. 2023.gada 5.aprīļa atklātajā vēstulē Latvijas Republikas Saeimai, Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijai un Latvijas Zinātnes padomei vēstures zinātņu pārstāvji informēja par situāciju vēstures zinātnē Latvijā, kas viņu skatījumā atrodas kritiskā situācijā, jo zinātnes finansēšanas sistēma nespēj nodrošināt sistemātisku un pastāvīgu pagātnes akadēmisku izpēti, norādot, ka šīs nespējas galvenais cēlonis ir nepietiekams finansējums. Finansējuma trūkuma sekas veicina profesionāļu aizplūšanu no zinātnes.

 
Risinājuma apraksts
Risinājums – īstenot un finansēt valsts pētījumu programmu, kas nodrošinās iespēju stiprināt vēstures pētniecības un cilvēkkapitāla ataudzes nodrošināšanu.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiks identificēti un pētīti tādi Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgi jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams fokusēt Latvijas zinātnisko institūciju darbu un noteikt zinātniskus uzdevumus. Ievērojot minēto, Programma rada labvēlīgus apstākļus Latvijas ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanai un ekonomiskās izaugsmes stimulēšanai.
Programmas stratēģiskās padomes (turpmāk – stratēģiskā padome) 2023.gada 1.jūnija sēdē, tās pārstāvji vienojās par programmas virsmērki, mērķi un uzdevumiem, kas nodrošinātu vēstures nozares attīstību. 
Programmas rekomendētais ilgums līdz 3 gadi, programmas vidusposma izvērtējuma laika paredzot uzsākt darbu pie programmas pagarinājuma nākamajam periodam, tādējādi nodrošinot tās nepārtrauktību.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu - tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu.
Rīkojums dos iespēju Ministrijai uzsākt Programmas konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, secīgi izsludināt Programmas projekta pieteikumu atklāto konkursu, veikt projekta/-u atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumu saskaņā MK noteikumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekts ir izstrādāts konsultējoties  ar stratēģisko padomi, kuras uzdevums, saskaņā MK noteikumu 6. punktu, ir konsultēt ministriju par Programmas stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, sniegt priekšlikumus un rekomendācijas Programmas izstrādei. Stratēģiskās padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, Ārlietu ministrijas, Kara muzejs, NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra un Latvijas Nacionālās bibliotēkas. 
Ministrija ir izstrādāts konsultējoties Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk - padome) un Latvijas Zinātņu akadēmijas (turpmāk - akadēmija). Ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par Rīkojuma projektu akadēmijai - atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, kā arī padomei atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2. punktam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zinātniskajās institūcijās nodarbinātie, studējošie, zinātniskā doktora grāda pretendenti, zinātnieki, stratēģiskās padomes locekļi, zinātniskie eksperti
Ietekmes apraksts
Latvijas zinātniskajām institūciju pārstāvjiem, studējošiem, zinātniskā doktora grāda pretendentiem, zinātniekiem būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu Programmas projektu pieteikumu atklātajam konkursam un projekta īstenošanā atbilstoši MK noteikumiem. 
Stratēģiskās padomes locekļiem - Ārlietu ministriju, Kara muzeju, Latvijas Nacionālo bibliotēku, NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pārstāvjiem, īstermiņā ir papildu slogs, konsultējot ministriju programmas virsmērķu, mērķu definēšanā, kā arī uzdevumu izstrādē. 
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē. 
Juridiskās personas
  • Zinātniskās institūcijas
  • uzņēmēji
Ietekmes apraksts
Zinātnisko institūcijām būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu un projektu īstenošanu atbilstoši MK noteikumiem.
Programmu ietvaros tiks ietekmētas un papildu slogs radīsies t.sk., bet ne tikai izglītības, grāmatu izdevēju, tulkošanas, informācijas tehnoloģiju nozaru uzņēmumiem, kas piedalīsies projektu īstenošanā, lai nodrošinātu rīkojuma projekta 6.punktā iekļauto uzdevumu un 7.punktā iekļauto horizontālo uzdevumu izpildi, tādējādi nodrošinot rīkojuma 8.punktā definēto mērķu sasniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu sociālās un humanitārās zinātnes ataudzi, kas būtu starptautiski konkurētspējīga ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās nozares prestižu. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls sabiedrības saliedēšanas veicināšanai.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu sociālās un humanitārās zinātnes ataudzi, kas būtu starptautiski konkurētspējīga ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās nozares prestižu. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu sociālās un humanitārās zinātnes ataudzi, kas būtu konkurētspējīga ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās nozares prestižu. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas darbavietas (pētniekiem un studējošajiem), kā arī tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
300 000
0
600 000
0
600 000
0
-300 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
300 000
0
600 000
0
600 000
0
-300 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
300 000
0
600 000
0
600 000
0
-300 000
2.1. valsts pamatbudžets
300 000
0
600 000
0
600 000
0
-300 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Programmas īstenošanai 2023. – 2026. gadam ir piešķirts finansējums 1 800 000 euro apmērā.
Programmu finansē no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 “Zinātne” apakšprogrammā 05.12.00 “Valsts pētījumu programmas” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas īstenošanas nodrošināšanai: 
2023.gadā - 300 000 euro
2024.gadā - 600 000 euro
2025.gadā - 600 000 euro
2026.gada - 300 000 euro.
Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa un projektu ietvaros tiks risināti visi Programmas uzdevumi. Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs, tad tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste Rīkojuma projekta apspriedē netika plānota Programmas specifikas dēļ, kas paredz nozares kompetentu pārstāvju iesaisti Programmas izstrādes konsultēšanā. 
Rīkojuma projekta izstrādes laikā, ministrija 2023.gada 1.jūnijā organizēja Programmas stratēģiskās padomes sēdi, kurā tās locekļi konsultēja ministriju par Programmā iekļaujamo virsmērķi, mērķi, uzdevumiem, pētniecības procesa un pētījuma rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu.
Padomei kā kompetentai iestādei valsts pētījumu programmu īstenošanas organizēšanā un administrēšanā, atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2.punktam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, un akadēmijai kā kompetentai iestādei dažādu valsts programmu zinātniskajā ekspertīzē, atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par rīkojuma projektu. 
Jautājums par situāciju sociālo un humanitāro zinātņu nozarēs un šīs zinātnes nozares finansējumu, tika skatīts Latvijas Republikas Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas 2023. gada 26.aprīļa darba sanāksmē, kurā ministrija informēja, ka strukturāli atšķiras no eksakto un dzīvības zinātņu nozarēm, tādēļ sociālo un humanitāro zinātņu attīstībai noteicošs ir valsts pasūtījuma pieaugums caur stabilām un ilgtermiņā nodrošinātām Valsts pētījumu programmām, īpaši valstij nozīmīgā un Latvijai raksturīgā tematikā, tostarp vēstures zinātnē. Ministrija norādīja, ka jaunā vēstures valsts pētījumu programma atbalstītu 20.-21.gadsimta pētniecību, kas tādējādi veicinātu sabiedrības izpratni par aktuālajiem šī laika perioda vēstures jautājumiem gan Latvijā gan starptautiski.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Zinātniskās insitūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
neietekmē
programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta, izmantojot ministrijas rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vēra viņu noslodzi.
Latvijas Zinātnes padome
palielinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
uz šī projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt, jo izmaksas būs zināmas un būs atkarīgas no projektu pieteikumu atklātā konkursa rezultātiem, no kuriem varēs identificēt projekta pieteikumu skaitu, nepieciešamo neatkarīgo ārvalstu ekspertu skaitu, kā arī administrējamo projektu skaitu programmas īstenošanas posmā.
Zinātniskās insitūcijas
palielinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
uz šī projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt. To varēs identificēt brīdī, kad finansējums projektam/-iem būs apstiprināts/-i un izmaksas atspoguļosies projekta/-u īstenošanas aprēķinos un tāmēs.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta, izmantojot ministrijas rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vēra viņu noslodzi.
Latvijas Zinātnes padome
Vērtības nozīme:
uz šī projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt, jo izmaksas būs zināmas un būs atkarīgas no projektu pieteikumu atklātā konkursa rezultātiem, no kuriem varēs identificēt projekta pieteikumu skaitu, nepieciešamo neatkarīgo ārvalstu ekspertu skaitu, kā arī administrējamo projektu skaitu programmas īstenošanas posmā.
Zinātniskās insitūcijas
Vērtības nozīme:
uz šī projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt. To varēs identificēt brīdī, kad finansējums projektam/-iem būs apstiprināts/-i un izmaksas atspoguļosies projekta/-u īstenošanas aprēķinos un tāmēs.
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi uz sabiedrību, jo tā rezultātā tiks stiprināta nacionālās identitātes apziņa dažādām iedzīvotāju grupām. Programma ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021-2027 rīcības virziena “Saliedētība” 393. 396. un 406. uzdevumus.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas ietvaros paredzēts īstenot arī sabiedrības līdzdalības un zinātnes komunikācijas iniciatīvas, tostarp zinātnes komunikācijas iniciatīvas jaunatnei.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
No rīkojuma projekta tieši neizriet datu aizsardzības regulējuma pielietojuma nepieciešamība. Taču, ņemot vērā humanitāro un sociālo zinātņu nozares pētījumu projektu specifiku, lai izpildītu rīkojuma projektā iekļautos uzdevumus, tās īstenotājiem - Zinātniskajām institūcijām -  būs jāizmanto dati uz kuriem, iespējams, attiecās datu aizsardzība. Tāpēc, gan programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa nolikumā, gan līgumā ar projekta īstenotājiem tiks iekļauts punkts par datu aizsardzību. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas konkursa ietvaros plānots piesaistīts arī pētniekus un studējošos no diasporas.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi