Anotācija (ex-ante)

22-TA-3742: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes "Virānes mežs", Tirzas pagastā, Gulbenes novadā, atsavināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts un piektā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju atsavināt nekustamā īpašuma "Virānes mežs", Tirzas pagastā, Gulbenes novadā (kadastra Nr.50940090124) sastāvā esošo valsts meža zemi 1.1100 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot, kā arī atsavinot neapbūvētu valstij piederošu zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”, vienotais reģistrācijas Nr.40003192154 (turpmāk – Possessor) privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.1.500 reģistrēts nekustamā īpašuma Virānes darbnīcas”, Tirzas pagastā, Gulbenes novadā, kadastra Nr.50940090089, privatizācijas ierosinājums.

Ar Ministru kabineta 2014.gada 23.septembra rīkojumu Nr.542 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.3.apakšpunkts) privatizācijai nodots nekustamais īpašums “Virānes darbnīcas” Tirzas pagastā, Gulbenes novadā, kadastra Nr.50940090089 (turpmāk – Objekts) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 50940090089) 5.1 ha platībā un 10 būves.

Ievērojot Meža likuma 44.pantā noteiktos ierobežojumus, kas bija spēkā līdz 2021.gada 19.maijam, un Gulbenes novada domes 2017.gada 31.augusta lēmumu “Par nekustamā īpašuma sadalīšanu un apvienošanu” (Domes sēdes protokols N.12; 11§), no privatizācijai nodotā Objekta sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 50940090089 tika nodalīta meža zeme un izveidots zemesgabals "Virānes mežs", Tirzas pagastā, Gulbenes novadā, kadastra Nr.50940090124 (zemes vienības kadastra apzīmējums 50940090123), 2.0500 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals).

Zemesgabals 2018.gada 7.jūnijā ierakstīts Tirzas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000578895 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā Zemesgabalam reģistrēts šāds zemes vienības platības sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0.4700 ha,
mežu platība - 1.1100 ha,
ūdens objektu zeme - 0.0500 ha,
krūmāju platība - 0.0700 ha,
pārējās zemes platība - 0.3500 ha,
apgrūtinājumi - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (0.3000 ha).

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēts Zemesgabala lietošanas mērķis - zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība - 2.0500 ha.

Saskaņā ar 2020.gada 12.novembra meža inventarizācijas datiem Zemesgabalā ir divi meža zemes nogabali ar kopējo platību 1.11 ha (0.46 ha un 0.65 ha).

Zemesgabals ir neapbūvēts, nav iznomāts un tam nav nodrošināta piekļuve no koplietošanas ceļiem. Zemesgabals robežojas ar trim privātpersonām piederošiem zemesgabaliem. Zemesgabala kadastrālā vērtība ir 638 EUR.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1.panta 11.punkta “b” apakšpunktu, starpgabals lauku apvidos ir zemesgabals, kura platība ir mazāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam).

Saskaņā ar Gulbenes novada saistošajiem noteikumiem Nr.20 “Gulbenes novada teritorijas plānojums, Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un grafiskā daļa”, kas apstiprināti Gulbenes novada domes 2018.gada 27.decembra sēdē (protokols Nr. 25, 29. §), Zemesgabals atrodas lauksaimniecības teritorijā (L), kur minimālā jaunizveidojamā zemes gabala platība ir 20000 m2 un rūpnieciskās ražošanas teritorijā.

Papildus norādāms, ka zemesgabals "Virānes mežs", Tirzas pagastā, Gulbenes novadā, kadastra Nr.50940090124, robežojas ar trim privātpersonām piederošiem zemesgabaliem (zemes vienību kadastra apzīmējumi 50940090122, 50940090027 un 50940090022). Atsavināšanas likuma 44.panta astotās daļas 1.punktā noteikts, ka zemes starpgabalu, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), vai zemes starpgabalu, kurš ir nepieciešams, lai nodrošinātu pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), šajā likumā noteiktajā kārtībā drīkst atsavināt tam zemes īpašniekam vai visiem kopīpašniekiem, kuru zemei piegul attiecīgais zemes starpgabals.

Savukārt atbilstoši Atsavināšanas likuma 37.panta piektajai daļai, ja nekustamo īpašumu pārdod par brīvu cenu šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētajām personām, institūcija, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu, nosūta tām atsavināšanas paziņojumu. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 37.panta sesto daļu, ja pēc šā panta piektajā daļā minētā atsavināšanas paziņojuma saņemšanas tajā noteiktajā termiņā, kas nedrīkst būt īsāks par vienu mēnesi no atsavināšanas paziņojuma nosūtīšanas dienas, pirkt nekustamo mantu piesakās vairākas personas, kurām ir pirmpirkuma tiesības, rīkojama izsole starp šīm personām. Tādējādi minētā regulējuma ietvaros Possessor varētu nodrošināt tiesīgo pircēju intereses.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturto daļu valstij piederošā meža zeme zemesgrāmatās tiek ierakstīta uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.

Uz Possessor lūgumu Zemkopības ministrijai izskatīt iespēju pārņemt Zemesgabalu tās valdījumā, Zemkopības ministrija 2019.gada 17.decembra vēstulē Nr.3.4-11e/2678/2019 informēja, ka Zemesgabala pārņemšana valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju nodrošināšanai ir nelietderīga un neefektīva, gan no ilgtspējīgas meža apsaimniekošanas, gan no finanšu līdzekļu izlietošanas viedokļa, jo teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi paredz, ka lauksaimniecībā izmantojamo zemi ciemu un pilsētu teritorijā nav atļauts apmežot, tam nav nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības autoceļiem, kā arī tas nerobežojas ar akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā esošajām platībām.

Zemesgabala privatizācijas tiesības netika izmantotas Meža likumā noteikto ierobežojumu dēļ, kas bija spēkā līdz 2021.gada 19.maijam.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumiem Nr.557 „Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” Possessor ir Zemesgabala privatizāciju veicošā institūcija.
Risinājuma apraksts
Ievērojot īpašuma faktisko neatbilstību valsts vajadzībām, sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju atsavināt Zemesgabala sastāvā ietilpstošo valsts meža zemi 1.1100 ha platībā.

Konkrētajā gadījumā Zemesgabala dalīšanas rezultātā iegūstami tikai starpgabalai Atsavināšanas likuma izpratnē, kurus nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai, t.i., Zemesgabalam ir piemērojams Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktais regulējums.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 5.panta 3.1 daļai Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama tāda valsts īpašumā esoša nekustamā īpašuma pārdošanai, kurš nodots privatizācijai un kura privatizācija ir izbeigta vai privatizācijas tiesības nav izmantotas likumā noteiktajā termiņā, un kurš atrodas privatizāciju veicošās institūcijas valdījumā. Lēmumu par šāda nekustamā īpašuma pārdošanu pieņem valsts īpašuma privatizāciju veicošā institūcija.

Vienlaicīgi Atsavināšanas likuma 5.panta 33 daļa noteic, ka Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama arī valsts zemes starpgabala un tāda nekustamā īpašuma pārdošanai, kura kadastrālā vērtība ir zemāka par 5000 euro. Lēmumu par šajā panta daļā minēto valsts nekustamo īpašumu pārdošanu pieņem attiecīgā nekustamā īpašuma valdītājs.

Ņemot vērā, ka Zemesgabala sastāvā ir valsts meža zeme, Meža likuma tiesību normas ir speciālās tiesību normas un to var atļaut atsavināt Ministru kabinets ar ikreizēju rīkojumu. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta 1.3 daļu, ja nekustamais īpašums ir Possessor valdījumā, nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē Possessor.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 8.panta 1.3 daļu un sesto daļu Possessor organizēs Zemesgabala novērtēšanu, pieaicinot sertificētus vērtētājus.
Atsavinot nekustamo īpašumu, jāņem vērā likuma „Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.pantā noteiktie nosacījumi.

Papildus norādāms, ka konkrētajā gadījumā netika saņemts 3. personas atsavināšaņas ierosinājums par zemesgabalu "Virānes mežs", Tirzas pagastā, Gulbenes novadā, kadastra Nr.50940090124. Savukārt Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12.punktā ietvertais pienākums noskaidrot, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, tiek izpildīts rīkojuma projektu ievietojot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pieguļošo teritoriju īpašnieki
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu varēs iegādāties personas, kuru īpašumā esošajai zemei tas pieguļ.
 
Juridiskās personas
  • Pieguļošo teritoriju īpašnieki
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu varēs iegādāties personas, kuru īpašumā esošajai zemei tas pieguļ.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi