Anotācija (ex-ante)

24-TA-1658: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumos Nr. 129 "Profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas vai mākslinieciskās jaunrades darba rezultātu novērtēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumos Nr. 129 "Profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas vai mākslinieciskās jaunrades darba rezultātu novērtēšanas kārtība"" (turpmāk - projekts) sagatavots, īstenojot Augstskolu likuma 34. panta piektajā daļā noteikto pilnvarojumu. Ar to tiek precizēts, kā novērtējama profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskā kvalifikācija tiesību zinātnē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir uzlabot Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumos Nr. 129 “Profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas vai mākslinieciskās jaunrades darba rezultātu novērtēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi) profesoru vai asociēto profesoru amata pretendentu vai amatā esošu profesoru vai asociēto profesoru darba rezultātu novērtēšanas kārtību tiesību zinātnē, sekmējot tiesu varas un tiesību zinātnes mijiedarbību Latvijas tiesību sistēmas pilnveidē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā kā demokrātiskā tiesiskā valstī, kurā pastāv tiesību avotu daudzveidības princips, tiesību normu jaunradē un piemērošanā liela nozīme ir tiesību zinātnei. Proti, tiesību zinātne vienlaikus ir ne vien sociālo zinātņu apakšnozare, bet arī tiek izmantota gan tiesību politikas veidošanā, gan kā tiesību palīgavots tiesu un valsts pārvaldes nolēmumu argumentācijā (plašāk sk.: Neimanis J. Ievads tiesībās. Rīga: Jānis Neimanis, 2004, 71.‑72. lpp.). Arī Satversmes tiesa, no vienas puses, uzsvērusi tiesību zinātnes izmantošanas kā tiesību avotu daudzveidības principa izpausmes nozīmi, piemēram, Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādē un, no otras puses, atzinusi tiesību zinātnes (doktrīnas) izmantošanu par vienu no Satversmei atbilstošas tiesību normu piemērošanas priekšnoteikumiem (sk. Satversmes tiesas 2020. gada 28. septembra sprieduma lietā Nr. 2019‑37‑0103 29.3. punktu un 2020. gada 30. decembra lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2020‑08‑01 13. punktu).
Noteikumu 3.1.1. apakšpunktā un to pielikuma 5. punktā ir noteikti publikāciju skaita un kvalitātes kritēriji, kas izmantojami profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskās kvalifikācijas novērtēšanai sociālajās zinātnēs, tostarp, tiesību zinātnē. Vērtēšanā ņem vērā, citstarp, anonīmi recenzētās zinātniskās publikācijas zinātniskajā žurnālā vai konferenču ziņojumu izdevumā, kas indeksēts datubāzē SCOPUS vai Web of Science Core Collection vai iekļauts datubāzē ERIH+, vienlaikus paredzot minimālās prasības autora Hirša indeksam kā zinātniskās darbības starptautiskās ietekmes indikatoram. Tomēr būtiska daļa zinātnieku pētījumu tiesību zinātnē ir vērsti uz tieši Latvijai būtisku jautājumu apskati, tādēļ to citējamības novērtējumā jāparedz iespēja ņemt vērā ne tikai Hirša indeksu, bet arī šo publikāciju reālo pielietojumu Latvijas tiesu nolēmumos to argumentācijas kvalitātes uzlabošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskās kvalifikācijas novērtējumā netiek ņemts vērā atsevišķu tiesību zinātnes apakšnozaru nacionālais raksturs, kas Latvijas tiesību sistēmas nacionālo jautājumu padziļinātas zinātniskas izpētes gadījumā var negatīvi ietekmēt tiesību zinātnieku publikāciju citējamību starptautiskajā zinātnes vidē.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izdarīt grozījumus Noteikumu pielikuma 5. punktā, pieļaujot, ka tiesību zinātnē Hirša indeksa minimumam var pielīdzināt zinātnisko publikāciju vairākkārtēju citējamību pārskata periodā Latvijas tiesu nolēmumos (Noteikumu pielikumam pievienota otrā piezīme). Informāciju par zinātnisko publikāciju citējamību varēs iegūt oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv), kurā tiek publicēti Satversmes tiesas nolēmumi, un Latvijas tiesu portāla e-pakalpojumu vietnē  www.manas.tiesas.lv (kā arī E-lietas portālā www.elieta.lv), kur tiek publicēti pārējo tiesu nolēmumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesību zinātnes profesoru vai asociēto profesoru amata kandidāti, kā arī amatā esošie profesori un asociētie profesori.
Ietekmes apraksts
Precizēta kārtība, kādā tiek vērtēta personas zinātniskā kvalifikācija, lai šī persona varētu kļūt par profesoru vai asociēto profesoru tiesību zinātnē.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projektā ietvertais regulējums būtiski nemaina Noteikumos paredzēto regulējumu. Ierosinājums izmaiņām Noteikumos ir nācis no Latvijas zinātnieku vidus un projekta izstrādē tika iesaistīta Latvijas Universitātes Juridiskā fakultāte.
Projekts tika nosūtīts saskaņošanai augstskolām, kuras īsteno studiju programmas tiesību zinātnes nozarē. Latvijas Universitāte saskaņoja projektu bez iebildumiem un priekšlikumiem, savukārt Daugavpils Universitāte, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija un Biznesa augstskola "Turība" atzinumu nav sniegušas.
Projekts līdzsvaro Latvijas valsts nacionālās tiesiskās sistēmas intereses, veicinot tiesību zinātnes mijiedarbību ar tiesu praksi nacionālā līmenī, ar ieguvumiem no Latvijas dalības starptautiskās tiesību zinātnes norisēs.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Augstskolas, nozares profesoru padomes.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi