Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-922: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā Ministru kabinets saskaņo ar pašvaldībām jautājumus, kas skar visu pašvaldību intereses" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts

Noteikumu projekts "Kārtība, kādā Ministru kabinets saskaņo ar pašvaldībām jautājumus, kas skar pašvaldību intereses" (turpmāk – Noteikumu projekts) sagatavots pamatojoties uz to, ka likums "Par pašvaldībām" zaudēja spēku 2023. gada 1. janvārī, un spēkā stājās Pašvaldību likums, kur 82. panta ceturtajā daļā noteikts, ka, kārtību, kādā Ministru kabinets ar pašvaldībām saskaņo 82. panta pirmajā daļā minētos jautājumus, nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt savstarpēju saiti starp pašvaldībām un valsti, lai veicinātu vienmērīgu reģionālo attīstību, ņemot vērā sarunu sistēmu starp pašvaldībām un centrālo valdību, kas balstīta arī uz starptautiskajā līgumā – Eiropas vietējo pašvaldību hartā – nostiprinātā konsultāciju principa.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

 Pašvaldību un ministriju sarunu rīkošanai 2023. gadā piemērojami Ministru kabineta 2004. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 585 "Kārtība, kādā Ministru kabinets saskaņo ar pašvaldībām jautājumus, kas skar pašvaldību intereses". Saskaņā ar Pašvaldību likuma 82. pantu Ministru kabinets ar pašvaldībām saskaņo jautājumus, kas skar visu pašvaldību intereses, un pašvaldības šo jautājumu saskaņošanas procesā pārstāv Pašvaldību likuma 79. panta otrajā daļā minētā pašvaldību biedrība. Pašvaldību likuma 79.panta otrajā daļā minētajiem kritērijiem atbilst biedrība “Latvijas Pašvaldību savienība”, kas attiecīgi saskaņošanas procesā pārstāv pašvaldību intereses. Latvijas Pašvaldību savienībā tiek nodrošināta pārstāvniecība gan no novadu pašvaldībām, gan no valstspilsētu pašvaldībām. Papildus Latvijas Pašvaldību savienība ietvaros darbojas Reģionālo attīstības centru apvienība, Pierīgas pašvaldību apvienība, Sēlijas novadu apvienība, Piekrastes pašvaldību apvienība u.c. apvienības.
Ministriju un Pašvaldību sarunu rezultātus noformē protokola veidā. Protokolā ieraksta saskaņotos jautājumus un domstarpības, attiecīgi strukturējot protokolu atbilstoši jautājumiem, par kuriem ir panākta vai nav panākta vienošanās. Protokola projektu pirms tā parakstīšanas attiecīgā ministrija nosūta Finanšu ministrijai, Tieslietu ministrijai un atbildīgajam ministram, kuri divu nedēļu laikā sniedz attiecīgus atzinumus par vienošanās atbilstību normatīvajiem aktiem, valsts budžeta iespējām finansēt vienošanās izpildi, kā arī tās ietekmi uz pašvaldību darbību. Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 18. viens prim panta devīto daļu, izstrādājot valsts budžeta likumprojektu vai izdarot grozījumus valsts budžeta likumā, rīkojamas Ministru kabineta pilnvarota pārstāvja un Pašvaldību biedrības sarunas par pašvaldību intereses skarošiem ar likumprojektu saistītiem jautājumiem. Sarunu rezultātus noformē sarunu protokola veidā un pievieno likumprojektam, to virzot uz Saeimu. Ik gadu valdība un pašvaldības paraksta īpašu dokumentu – domstarpību un vienošanās protokolu, kas vienlaikus ir obligāts pielikums Valsts budžeta likumprojektam, to iesniedzot Saeimā. Lai nodrošinātu savstarpēju saiti starp pašvaldībām un valsti ir jānodrošina sekojošais: Protokols ir neatņemama likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sastāvdaļa. Sarunu sistēma starp pašvaldībām un centrālo valdību balstās arī uz starptautiskajā līgumā, Eiropas vietējo pašvaldību hartā, nostiprinātā konsultāciju principa. Lielākoties protokola domstarpības izmanto viedokļu pozicionēšanai, lai valsts ietu kopsolī uz vienlīdzīgu reģionālo attīstību. Normatīvo aktu projektu (likumprojektu, Ministru kabineta noteikumu projektu), kuru pieņemšana nav tieši saistīta ar likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru, saskaņošana ar pašvaldībām un izskatīšana Ministru kabinetā notiek atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis”.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Ņemot vērā, ka likums "Par pašvaldībām" zaudēja spēku 2023. gada 1. janvārī, un spēkā stājās Pašvaldību likums, kur 82. panta ceturtajā daļā noteikts, ka, kārtību, kādā Ministru kabinets ar pašvaldībām saskaņo 82. panta pirmajā daļā minētos jautājumus, nosaka Ministru kabinets, nepieciešams izstrādāt jaunu Noteikumu projektu/jaunus Ministra kabineta noteikumus. Ja netiks izstrādāti jauni Ministru kabineta noteikumi, tad 2024. gadā nebūs vienots regulējums, kādā veidā ministrijas ar Pašvaldību biedrību organizē sarunas par pašvaldību jautājumiem, kas skar visu pašvaldību intereses:
- likumprojektus un Ministru kabineta noteikumu projektus, kuri attiecas uz pašvaldībām;
- kārtējā saimnieciskajā gadā pašvaldībām piešķiramo valsts budžeta dotāciju un mērķdotāciju apmērus;
- valsts budžeta dotāciju pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam;
- pašvaldībām deleģēto pārvaldes uzdevumu finansēšanas avotus;
- citus ar pašvaldību budžeta plānošanu saistītus jautājumus, par kuriem Ministru kabinets katru gadu pirms saimnieciskā gada sākuma vienojas ar pašvaldībām.

Risinājuma apraksts

Ar jauno Noteikumu projektu tiks noteikts vienots regulējums kārtībai, kādā Ministru kabinets ar pašvaldībām saskaņo Pašvaldību likuma 82. panta pirmajā daļā minētos jautājumus – likumprojektus un Ministru kabineta noteikumu projektus, kas attiecas uz pašvaldībām; kārtējā saimnieciskajā gadā pašvaldībām piešķiramo dotāciju un mērķdotāciju apmērus; valsts budžeta dotāciju pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam; citus ar pašvaldību budžeta plānošanu saistītus jautājumus, par kuriem Ministru kabinets katru gadu pirms saimnieciskā gada sākuma vienojas ar pašvaldībām.
Kopumā vērtējot jau esošo sarunu sistēmu līdz šim, varam secināt, ka ieguvējas ir abas sarunu puses. Ministriju ieguvums ir šāds:
- ja pašvaldības tiek iesaistītas sarunās un pārzina normatīvo aktu struktūru, tām ir vieglāk ieviest valdības iniciatīvas un pastāv lielāka iespēja, ka jauno likumu ieviešana būs efektīvāka un mērķtiecīgāka;
- valdība var pārrunāt jautājumus ar vienu pārstāvi (Pašvaldību biedrību), jo pretējā gadījumā tai būtu jāsadarbojas vienlaikus ar daudzām pašvaldībām.
Savukārt pašvaldību priekšrocības ir šādas:
- sarunu gaitā tiek nodrošinātas pašvaldību intereses;
- apvienojoties kopīgā organizācijā, pašvaldības ir politiski spēcīgākas nekā tad, ja tām savas intereses būtu jāpārstāv atsevišķi;
- abu iesaistīto pušu sarunu rezultāti, kas fiksēti sarunu protokolā, informē sabiedrību par valdības un pašvaldību viedokļu sakritību vai tieši pretēji – parāda atšķirību attiecībā uz valsts finansēm un izdevumiem.
Lai mazinātu administratīvo slogu un izvairītos no formalitātes , jaunajos Ministru kabineta noteikumos paredzēts, ka protokola projektu pirms tā parakstīšanas attiecīgā ministrija nosūta tikai Finanšu ministrijai ( saskaņots, ka TM un VARAM nesniegs atzinumu), kas izvērtē valsts budžeta iespējas finansēt vienošanās izpildi un sniedz atzinumu par vienošanās atbilstību valsts budžeta iespējām finansēt vienošanās izpildi, kuru attiecīgā ministrija pievieno protokolam. 
Ar Noteikumu projektu nav paredzēts mainīt pašreiz noteikto normatīvo aktu projektu (likumprojektu, Ministru kabineta noteikumu projektu), kuru pieņemšana nav tieši saistīta ar ikgadējā valsts budžeta likuma un vidēja termiņa budžeta likuma sagatavošanu, saskaņošanas kārtību, proti, minēto normatīvo aktu saskaņošana notiek atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajai kārtībai. 
Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības (pašvaldību biedrības) sarunu protokola projektu par saskaņotajiem jautājumiem un domstarpībām ( domstarpību protokolu)  katru gadu sagatavo Finanšu ministrija, ņemot vērā attiecīgās nozares ministra vai viņa pilnvarotās personas,  tai skaitā finanšu ministra vai viņa pilnvarotās personas, un pašvaldību sarunu rezultātus. Domstarpību protokols tiek izskatīts Ministru kabinetā un to paraksts Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis un Ministru prezidents.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Pašvaldību kopīgu interešu īstenošanai pašvaldības var dibināt kopīgas biedrības un nodibinājumus. Pašvaldību biedrība, kurā par biedriem ir iestājusies vairāk nekā puse no visām valstspilsētu pašvaldībām, kā arī vairāk nekā puse no visām novadu pašvaldībām, ir tiesīga pārstāvēt pašvaldības sarunās ar Ministru kabinetu. Dome var lemt par pašvaldības dalību biedrībā vai nodibinājumā, ja pašvaldības dalību biedrībā vai nodibinājumā paredz starptautiskie normatīvie akti, likums vai Ministru kabineta noteikumi vai pašvaldības dalība ir nepieciešama sabiedrības virzītas vietējās attīstības īstenošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Pašvaldību savienība
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kanceleja
  • Kultūras ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Veselības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Latvijas Lielo pilsētu asociācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi