23-TA-900: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta trešajā daļā noteiktajam deleģējumam paredz noteikt kārtību, kādā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija (turpmāk – kontroles komisija) kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā (turpmāk – alternatīvajā dienestā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saistībā ar valsts aizsardzības dienesta ieviešanu ir izstrādāts Valsts aizsardzības dienesta likums, kura 5. panta pirmā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izveido valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju. Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta otrajai daļai kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu alternatīvajā dienestā. Savukārt Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt kārtību, kādā šī panta pirmajā daļā minētā komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu alternatīvajā dienestā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Normatīvajā regulējumā šobrīd nav noteikta kārtība, kādā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu alternatīvajā dienestā.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam, noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu alternatīvajā dienestā.
Noteikumu projekts paredz, ka Kontroles komisija izskata iesaucamā apstrīdēšanas iesniegumu par Aizsardzības ministrijas pieņemto lēmumu attiecībā uz iesaucamo, kā arī izskata iesaucamā pieteikumu alternatīvā dienesta pildīšanai un lemj par valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu. Iesniegumu un pieteikumu Kontroles komisija izskata Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Kā norādīts Valsts aizsardzības dienesta likuma anotācijā, pieņemot lēmumu (izskatot iesaucamā pieteikumu alternatīvā dienesta pildīšanai, kā arī, ja iesaucamais savā apstrīdēšanas iesniegumā ir lūdzis aizstāt valsts aizsardzības militāro dienestu ar alternatīvo dienestu), Kontroles komisija vērtēs iesaucamā norādīto motivāciju valsts aizsardzības dienesta aizstāšanai ar alternatīvo dienestu, nepieciešamības gadījumā, pieprasot informāciju no attiecīgām juridiskām personām (piemēram, reliģiskām organizācijām), kā arī iespējamo dienesta pildīšanas vietu konkrētajam iesaucamajam, ņemot vērā viņa personiskās īpašības, izglītību, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli, dzīvesvietu.
Noteikumu projekts paredz, ka Kontroles komisija, izskatot iesaucamā apstrīdēšanas iesniegumu, pieņem vienu no Administratīvā procesa likuma 81. panta otrajā daļā minētajiem lēmumiem. Atceļot Aizsardzības ministrijas lēmumu par iesaukšanu valsts aizsardzības militārajā dienestā, kontroles komisija, ja iesaucamais savā apstrīdēšanas iesniegumā ir ietvēris pieteikumu aizstāt valsts aizsardzības militāro dienestu ar alternatīvo dienestu, ir tiesīga pieņemt lēmumu par iesaukšanu alternatīvajā dienestā, norādot alternatīvā dienesta pildīšanas vietu. Kontroles komisija, pieņemot lēmumu par valsts aizsardzības dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu, vienlaikus atceļ Aizsardzības ministrijas lēmumu par iesaukšanu valsts aizsardzības militārajā dienestā.
Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas locekļi, piedaloties kontroles komisijas darbā, komisijai piekritīgos jautājumus (attiecībā uz iesaukšanu valsts aizsardzības dienestā, valsts aizsardzības dienesta atlikšanu un valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu) vērtē pārstāvētā resora kompetences ietvaros.
Noteikumu projekts paredz, ka Kontroles komisija izskata iesaucamā apstrīdēšanas iesniegumu par Aizsardzības ministrijas pieņemto lēmumu attiecībā uz iesaucamo, kā arī izskata iesaucamā pieteikumu alternatīvā dienesta pildīšanai un lemj par valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu. Iesniegumu un pieteikumu Kontroles komisija izskata Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Kā norādīts Valsts aizsardzības dienesta likuma anotācijā, pieņemot lēmumu (izskatot iesaucamā pieteikumu alternatīvā dienesta pildīšanai, kā arī, ja iesaucamais savā apstrīdēšanas iesniegumā ir lūdzis aizstāt valsts aizsardzības militāro dienestu ar alternatīvo dienestu), Kontroles komisija vērtēs iesaucamā norādīto motivāciju valsts aizsardzības dienesta aizstāšanai ar alternatīvo dienestu, nepieciešamības gadījumā, pieprasot informāciju no attiecīgām juridiskām personām (piemēram, reliģiskām organizācijām), kā arī iespējamo dienesta pildīšanas vietu konkrētajam iesaucamajam, ņemot vērā viņa personiskās īpašības, izglītību, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli, dzīvesvietu.
Noteikumu projekts paredz, ka Kontroles komisija, izskatot iesaucamā apstrīdēšanas iesniegumu, pieņem vienu no Administratīvā procesa likuma 81. panta otrajā daļā minētajiem lēmumiem. Atceļot Aizsardzības ministrijas lēmumu par iesaukšanu valsts aizsardzības militārajā dienestā, kontroles komisija, ja iesaucamais savā apstrīdēšanas iesniegumā ir ietvēris pieteikumu aizstāt valsts aizsardzības militāro dienestu ar alternatīvo dienestu, ir tiesīga pieņemt lēmumu par iesaukšanu alternatīvajā dienestā, norādot alternatīvā dienesta pildīšanas vietu. Kontroles komisija, pieņemot lēmumu par valsts aizsardzības dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu, vienlaikus atceļ Aizsardzības ministrijas lēmumu par iesaukšanu valsts aizsardzības militārajā dienestā.
Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas locekļi, piedaloties kontroles komisijas darbā, komisijai piekritīgos jautājumus (attiecībā uz iesaukšanu valsts aizsardzības dienestā, valsts aizsardzības dienesta atlikšanu un valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu) vērtē pārstāvētā resora kompetences ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekts ietekmēs valsts aizsardzības dienestā iesaucamos.
Kontroles komisija izskatīs iesaucamā apstrīdēšanas iesniegumu par Aizsardzības ministrijas pieņemto lēmumu attiecībā uz iesaucamo, kā arī izskatīs iesaucamā pieteikumu alternatīvā dienesta pildīšanai un lems par valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu.
Kontroles komisija izskatīs iesaucamā apstrīdēšanas iesniegumu par Aizsardzības ministrijas pieņemto lēmumu attiecībā uz iesaucamo, kā arī izskatīs iesaucamā pieteikumu alternatīvā dienesta pildīšanai un lems par valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Latvijas Studentu apvienība
- Nacionālie bruņotie spēki
- Tiesībsargs
- Reliģijas lietu konsultatīvā padome
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi