23-TA-373: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekts paredz atteikties no Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošā valsts informācijas sistēmu savietotāja datu izplatīšanas tīkla (turpmāk – DIT) kanāla, kuru šobrīd var izmantot, lai sniegtu informāciju par ziņojamām pārrobežu shēmām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Veicot Padomes 2018.gada 25.maija Direktīvas (ES) 2018/822, ar ko attiecībā uz obligāto automātisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā saistībā ar ziņojamajām pārrobežu shēmām groza Direktīvu 2011/16/ES (turpmāk - DAC6) pārņemšanu, Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa noteikumu Nr.210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām" izstrādes procesā no Finanšu nozares asociācijas (turpmāk – FNA) tika saņemts lūgums paredzēt iespēju iesniegt informāciju par pārrobežu shēmām, izmantojot gan DIT, gan izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Elektroniskās deklarēšanās sistēmas (turpmāk – EDS) kanālus. Izvērtējot argumentus un tā brīža iespējas, tika pieņemts lēmums ietvert noteikumos iespēju ziņot, izmantojot kādu no šiem diviem kanāliem.
Eiropas Komisija katru gadu pieņem lēmumus par dažādām tehniskajām izmaiņām, kuras ir obligāti ieviešamas. Realizējamie un ieviešamie izmaiņu pieprasījumi tiek definēti ne tikai saistībā ar normatīvo aktu izmaiņām vai papildinājumiem, bet arī pamatojoties uz sistēmu aktīvās lietošanas laikā konstatētajām problēmām vai nepieciešamajām izmaiņām/uzlabojumiem, kuras konstatē Eiropas Komisija un citas dalībvalstis.
VID sistēmu integrācijai ar DIT (lai DAC6 ietvaros nodrošinātu iespēju sniegt ziņojumus, izmantojot DIT) un realizējamo un ieviešamo izmaiņu pieprasījumu ieviešanai, līdz šim ir ieguldīti finanšu līdzekļi aptuveni 80 000 EUR (bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN)) apmērā.
2022. gada vasarā Eiropas Komisija izziņoja nākamos realizējamo un ieviešamo izmaiņu pieprasījumus, kuru ieviešanu, lai arī turpmāk varētu nodrošināt ziņojumu sniegšanu izmantojot DIT, izstrādātājs indikatīvi ir novērtējis 18 250 EUR (bez PVN) apmērā. Kopš 2021. gada DIT kanālu ir izmantojusi tikai viena komercbanka, kura šobrīd jau ir uzsākusi nepieciešamo izmaiņu apzināšanu, lai turpmāk varētu sniegt ziņojumus, izmantojot EDS, un viens nodokļu maksātājs ir prasījis piekļuvi DIT testa videi, tomēr ziņojumus vienmēr ir sniedzis, izmantojot EDS. Papildus līdz šim regulāri ir bijusi nepieciešamība piesaistīt izstrādātāju maksas atbalsta pasākumiem, piemēram, konstatējot ziņojumu migrācijas un citas problēmas, tādējādi finanšu līdzekļu ieguldīšana turpmākai DIT kanāla integrācijai ar VID sistēmām un uzturēšanai būtu nelietderīga saimnieciska rīcība.
Kā arī VID Informācijas tehnoloģiju jomas budžetu būtiski ietekmē cenu pieaugums:
- slēdzot jaunos līgumus par VID informācijas sistēmu pilnveidošanu, uzturēšanu un garantijas nodrošināšanu, ir vērojams 1 cilvēkdienas cenas sadārdzinājums 33% apmērā, kas būtiski ietekmē programmatūras izstrādes apjomu;
- cenas ir cēluši arī standartprogrammatūras ražotāji (vidēji par 32%) un, tā kā VID ir jālieto tikai licencēta programmatūra, tie ir obligāti veicami maksājumi ikgadējā Informāciju tehnoloģijas jomas bāzes budžeta ietvaros.
Jautājums par EDS kā vienīgo DAC6 informācijas sniegšanas kanālu ir diskutēts ar FNA un tās biedriem, un ir panākta konceptuāla vienošanās ar FNA par DIT kanāla slēgšanu attiecībā uz DAC6 ziņojumiem.
Eiropas Komisija katru gadu pieņem lēmumus par dažādām tehniskajām izmaiņām, kuras ir obligāti ieviešamas. Realizējamie un ieviešamie izmaiņu pieprasījumi tiek definēti ne tikai saistībā ar normatīvo aktu izmaiņām vai papildinājumiem, bet arī pamatojoties uz sistēmu aktīvās lietošanas laikā konstatētajām problēmām vai nepieciešamajām izmaiņām/uzlabojumiem, kuras konstatē Eiropas Komisija un citas dalībvalstis.
VID sistēmu integrācijai ar DIT (lai DAC6 ietvaros nodrošinātu iespēju sniegt ziņojumus, izmantojot DIT) un realizējamo un ieviešamo izmaiņu pieprasījumu ieviešanai, līdz šim ir ieguldīti finanšu līdzekļi aptuveni 80 000 EUR (bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN)) apmērā.
2022. gada vasarā Eiropas Komisija izziņoja nākamos realizējamo un ieviešamo izmaiņu pieprasījumus, kuru ieviešanu, lai arī turpmāk varētu nodrošināt ziņojumu sniegšanu izmantojot DIT, izstrādātājs indikatīvi ir novērtējis 18 250 EUR (bez PVN) apmērā. Kopš 2021. gada DIT kanālu ir izmantojusi tikai viena komercbanka, kura šobrīd jau ir uzsākusi nepieciešamo izmaiņu apzināšanu, lai turpmāk varētu sniegt ziņojumus, izmantojot EDS, un viens nodokļu maksātājs ir prasījis piekļuvi DIT testa videi, tomēr ziņojumus vienmēr ir sniedzis, izmantojot EDS. Papildus līdz šim regulāri ir bijusi nepieciešamība piesaistīt izstrādātāju maksas atbalsta pasākumiem, piemēram, konstatējot ziņojumu migrācijas un citas problēmas, tādējādi finanšu līdzekļu ieguldīšana turpmākai DIT kanāla integrācijai ar VID sistēmām un uzturēšanai būtu nelietderīga saimnieciska rīcība.
Kā arī VID Informācijas tehnoloģiju jomas budžetu būtiski ietekmē cenu pieaugums:
- slēdzot jaunos līgumus par VID informācijas sistēmu pilnveidošanu, uzturēšanu un garantijas nodrošināšanu, ir vērojams 1 cilvēkdienas cenas sadārdzinājums 33% apmērā, kas būtiski ietekmē programmatūras izstrādes apjomu;
- cenas ir cēluši arī standartprogrammatūras ražotāji (vidēji par 32%) un, tā kā VID ir jālieto tikai licencēta programmatūra, tie ir obligāti veicami maksājumi ikgadējā Informāciju tehnoloģijas jomas bāzes budžeta ietvaros.
Jautājums par EDS kā vienīgo DAC6 informācijas sniegšanas kanālu ir diskutēts ar FNA un tās biedriem, un ir panākta konceptuāla vienošanās ar FNA par DIT kanāla slēgšanu attiecībā uz DAC6 ziņojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi paredz divus DAC6 ziņojumu iesniegšanas kanālus – DIT un EDS. Ņemot vērā to, ka 2023.gada VID IT jomas bāzes budžets ir samazināts par 51%, VID nespēs nodrošināt turpmāku DIT kanāla uzturēšanu.
Risinājuma apraksts
Slēgt DIT kanālu DAC6 ziņojumu iesniegšanai, nosakot EDS kā vienīgo DAC6 ziņojumu iesniegšanas kanālu. Tādējādi VID informācijas sistēmām paredzētajā budžetā 2023./2024.gadam, kā arī turpmākajos gados, nebūtu nepieciešams uzturēšanai paredzēt papildu finanšu līdzekļus vismaz 18 250 EUR apmērā DAC6 ziņojumu iesniegšanai izmantojot DIT kanālu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Nodokļu maksātājiem - juridiskām personām, kas sniedz DAC6 ziņojumus, turpmāk nebūs iespēja ziņot informāciju, lietojot DIT kanālu, DAC6 ziņojumus būs iespējams sniegt tikai izmantojot VID EDS, aizpildot dokumentu “Ziņojums par pārrobežu shēmu”.
Nodokļu maksātājam, kas ir izmantojis DIT kanālu un vēlēsies arī turpmāk iesniegt ziņojumus XML formātā, augšupielādējot VID EDS varētu būt nepieciešams veikt IT pielāgojumus turpmāku DAC6 ziņojumu iesniegšanai, izmantojot VID EDS.
Nodokļu maksātājam, kas ir izmantojis DIT kanālu un vēlēsies arī turpmāk iesniegt ziņojumus XML formātā, augšupielādējot VID EDS varētu būt nepieciešams veikt IT pielāgojumus turpmāku DAC6 ziņojumu iesniegšanai, izmantojot VID EDS.
Nozare
Finanšu un apdrošināšanas darbības
Nozaru ietekmes apraksts
Konkrētie grozījumi ietekmēs tikai juridiskās personas, kas sniedz DAC6 informācijas ziņojumus VID.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/8285eaa5-1c6d-4170-9091-f100d6ada4d0
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana notika no 01.06.2023. līdz 14.06.2023., un nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi no sabiedrības.
6.4. Cita informācija
01.06.2023. Latvijas Finanšu nozares asociācija tika informēta par izstrādāto projektu un uzsākto publisko apspriešanu. Iebildumi/priekšlikumi nav saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi