Anotācija (ex-ante)

23-TA-1671: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un ir izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts paredz samazināt 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (turpmāk – 9.1.1.1. pasākums) ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 711 539 euro, pārdalot to 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" (turpmāk – 9.2.2.1. pasākums) projektu īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumiem Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.835) 9.1.1.1. pasākuma kopējais finansējums ir ne mazāks kā 82 770 302 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums – 68 087 520 euro, valsts budžeta (turpmāk – VB) finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 11 233 114 euro.
Vienlaikus 9.1.1.1.pasākuma īstenošanas gaitā projektā Nr. 9.1.1.1/15/I/001  “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (turpmāk – 9.1.1.1. pasākuma projekts) ir identificēts finanšu ietaupījums (kopumā 2 700 000 euro apmērā, tai skaitā ESF finansējums 2 700 000 euro), kas nav nepieciešams 9.1.1.1. pasākuma projekta  mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanai. Daļa no šī finansējuma ietaupījuma 1 711 539 euro apmērā tiek novirzīta 9.2.2.1.pasākuma finansējuma iztrūkuma daļējai segšanai, savukārt attiecībā uz atlikušo finansējuma ietaupījumu Labklājības ministrija šobrīd vērtē tā izmantošanas iespējas.
Finansējuma ietaupījums ir izveidojies, jo:
- i​​​​​​evērojot minimālās algas līmeņa būtisku paaugstināšanu 2023. gadā, 9.1.1.1. pasākuma  projekta prognozēs iepriekš bija rezervēts finansējums dotāciju apmēra pārskatīšanai subsidēto darba vietu līgumiem, par kuru izpildi saistību segšana bija plānota 2023. gadā. Faktiski darba devēju pārskatītās pasākumu dalībnieku mēnešalgas bija zemākas par prognozēto pieauguma līmeni. Tāpat arī bija vērojams zemāks par prognozēto darba devēju pieprasījums subsidēto darba vietu izveidei (atlikums 1 338 554,90 euro subsidēto darba vietu izveides pasākumā, 184 341,19 euro darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumā, 370 541,03 euro algu subsīdijas atbalsta pasākumā);
- atbilstoši pieprasījumam plānots mazāk darba vietu pielāgošanas pasākumu bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti nekā sākotnēji prognozēts (atlikums 524 514,41 euro);
- kompleksam atbalsta centram personu ar invaliditāti iekļaušanai nodarbinātībā faktiski bija nepieciešams  mazāks finansējums  (iepirkuma līgums noslēgts par mazāku summu, nekā sākotnēji plānots, jo pretendents pieteicās tikai uz  vienu iepirkuma daļu, pārējās daļās iepirkums beidzās bez rezultāta);
- projekta noslēgumā ir izveidojies finanšu atlikums 103 223,47 euro apmērā arī projekta administrēšanas izmaksās.

2020. gada 1. augustā stājās spēkā grozījumi MK noteikumos Nr.835 (apstiprināti ar Ministru kabineta 2020. gada 28. jūlija noteikumiem Nr. 487), kas atbilstoši darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumiem Nr.5 tai skaitā paredzēja palielināt 9.1.1.1. pasākuma kopējo pieejamo finansējumu par 47 245 572 euro, tai skaitā palielinot ESF finansējumu (par 37 869 193 euro) un privāto līdzfinansējumu (par 9 477 718 euro) un samazinot VB finansējumu (par 101 339 euro). Minētās izmaiņas veidoja:
1) 5 650 200 euro VB līdzfinansējuma pārdale no 9.1.1.1. pasākuma uz Veselības ministrijas pārziņā esošu SAM 9.3.2. projektu, aizstājot to ar ESF finansējumu 5 000 000 euro no Veselības ministrijas pārziņā esošā SAM 9.2.6. un 650 200 euro no 9.2.4.2.pasākuma. Attiecīgi tika pārskatīts pasākuma finanšu avotu sadalījums, palielinot privātā līdzfinansējuma apmēru no 1 755 396 euro uz 11 233 114 euro, lai atbrīvotu VB finansējumu, kas novirzāms Veselības ministrijas pārziņas pasākumiem;
2) 9.1.1.2. pasākuma "Atbalsts ilgstošajiem bezdarbniekiem" finanšu ietaupījuma pārdale 775 445 euro apmērā (tai skaitā ESF finansējums 775 445 euro).
Pārdales rezultātā 9.1.1.1. pasākuma īstenošanai tika paredzēts finansējums  97 117 589 euro apmērā, tai skaitā ESF finansējums 80 260 407 euro, VB finansējums 5 624 068 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 11 233 114 euro. Atbilstoši  tika precizēta arī finanšu avotu proporcija, proti, nosakot, ka ESF finansējuma apmērs nepārsniedz 82,26 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma un 95,18 procentus no pasākumam pieejamā publiskā attiecināmā finansējuma. Tā kā minētie grozījumi stājās spēkā 2020. gada otrajā pusē, kā arī ņemot vērā jau faktiski projekta īstenošanai investēto valsts budžeta finansējumu, izveidojās situācija, ka 2023. gadā, kas ir pēdējais projekta īstenošanas gads, projektam no kopējā finansējuma faktiski ir pieejams  tikai ESF finansējums. Attiecīgi arī finanšu ietaupījums, ko iespējams novirzīt 9.2.2.1. pasākumam "Deinstitucionalizācija", ir ESF 100% finansējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot 9.1.1.1. pasākuma projekta īstenošanas, tai skaitā finanšu investīciju progresu, tika konstatēts, ka projekta mērķi un uzraudzības rādītāju vērtības ir sasniegtas. Vienlaikus ir izveidojies finanšu ietaupījums, kuru  projekta darbību specifikas (piemēram, ilguma) dēļ vairs nav iespējams lietderīgi investēt projekta ietvaros. 
Ņemot vērā pašvaldību lielo pieprasījumu pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem tās administratīvajā teritorijā dzīvojošām 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām (pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem un bērni ar funkcionāliem traucējumiem), plānošanas reģioni ir identificējuši risku un informējuši LM, ka 9.2.2.1. pasākuma projektos visu jau uzņemto un vēl plānoto saistību segšanai ar pašvaldībām par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanu šī pasākuma mērķa grupas personām, plānošanas reģionu projektos iztrūkst finansējums kopumā 2 392 552 euro apmērā. Lielais pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem ir izveidojies, jo daudzas pašvaldības ir pabeigušas pakalpojumu infrastruktūras izveidi 9.3.1.1. pasākuma “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” ietvaros un uzsākušas aktīvu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personām, savukārt pieprasījums pēc šiem pakalpojumiem gan no pašvaldību sociālo dienestu puses, gan no mērķa grupas personu (piemēram, bērnu ar funkcionāliem traucējumiem vecāku) puses ir izrādījies daudz lielāks kā sākotnēji tika prognozēts. Nepiešķirot papildu finansējumu 9.2.2.1. pasākuma projektiem, plānošanas reģioniem būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršana un sniegšana mērķa grupas personām jau šī gada jūlijā, neskatoties uz to, ka pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām ir plānota līdz šī gada septembrim (ieskaitot). Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pārtraukšana negatīvi ietekmēs ne tika 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu 9.2.2.1. pasākuma ietvaros visu līdz 2023.gada septembrim/oktobrim plānoto pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām un ņemot vērā, ka līdz projekta īstenošanas termiņa beigām ir palicis ierobežots laika periods, steidzamības kārtā ir nepieciešams veikt finansējuma pārdali no 9.1.1.1. pasākuma projekta, lai to novirzītu daļējai finanšu iztrūkuma segšanai 9.2.2.1. pasākuma projektos. Pārdalāmais finansējums tai skaitā nodrošinās COVID-19 seku mazināšanu, ņemot vērā, ka minētais 9.1.1.1. pasākuma ietaupījums ir saistīts ar līdzekļiem, kas piešķirti COVID-19 seku mazināšanas nolūkiem (CRII). Izdevumu izsekojamībai un atbilstoši auditējamu izdevumu prasībām 9.2.2.1.pasākuma darbības, kas vērstas uz COVID-19 seku mazināšanu, tiks norādīts saistītajos grozījumos MK noteikumu "Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumi Nr. 313 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi” anotācijā.
Ņemot vērā minēto, TA projekts paredz samazināt 9.1.1.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu un ESF finansējumu par 1 711 539 euro, to novirzot 9.2.2.1. pasākumam, lai nodrošinātu pakalpojumu nepārtrauktību deinstitucionalizācijas mērķa grupām un risinātu finansējuma nepietiekamības jautājumu 9.2.2.1. pasākuma projektos.
Pēc TA projekta spēkā stāšanās 9.1.1.1. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs ne mazāks kā 81 058 763 euro, tai skaitā ESF finansējums – 66 375 981 euro, valsts budžeta finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 11 233 114 euro.
9.1.1.1.pasākuma finansējuma samazinājums neietekmēs 9.1.1.1.pasākuma sasniedzamo uzraudzības rādītāju izpildi un tie tiks sasniegti pilnā apmērā arī ar samazinātu 9.1.1.1.pasākuma finansējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai nodrošinātu operatīvu finansējuma novirzīšanu 9.2.2.1. pasākuma projektiem, Nodarbinātības valsts aģentūra 2023. gada 7. jūlijā ir iesniegusi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - KPVIS) 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumus Nr. 18, atbrīvojot identificēto finanšu atlikumu.
Papildu finansējums tiks piešķirts un attiecīgi vienošanās grozījumi tiks veikti arī šādos 9.2.2.1. pasākuma projektos:
- Nr. 9.2.2.1/15/I/001 projektā "Atver sirdi Zemgalē",
- Nr. 9.2.2.1/15/I/003  projektā "Vidzeme iekļauj",
- Nr. 9.2.2.1/15/I/004 projektā "Kurzeme visiem",
- Nr. 9.2.2.1/15/I/005 projektā "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā".
 TA projektam netiek prognozēta ietekme uz finansējuma saņēmēju un projekta atbalsta saņēmējiem, par ko liecina 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumiem Nr. 18 pievienotais pamatojums, ka grozījumi balstīti uz finansējuma izlietojuma faktisko prognozi un indikatīvo nepieciešamību 2023. gadā, kā arī projekta iznākumu un rezultātu rādītāju izpildē riski nav identificēti – iznākuma rādītājs esošā finansējuma ietvaros šobrīd jau ir sasniegts 124% apmērā pret kopējo projekta plānu. Vienlaikus 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" kopējā iznākuma rādītāja vērtība saskaņā ar KPVIS datiem šobrīd ir sasniegta 108% apmērā.
Visas 9.1.1.1. pasākuma investīcijas ietvertas intervences kodā Nr.109 “Aktīva iekļaušana, tostarp lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību un uzlabotu nodarbināmību”.
TA projektā ietvertie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem  Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.835 šobrīd 9.1.1.1. pasākuma ietvaros projektam pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 82 770 302 euro, tai skaitā ESF finansējums – 68 087 520 euro, VB finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 11 233 114 euro
TA projekts paredz samazināt pasākumam/ projektam pieejamo maksimālo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 711 539 euro, tai skaitā ESF finansējumu par 1 711 539 euro, jo 9.1.1.1.pasākuma projektā 2023.gadā kā vienīgais finansējuma avots ir pieejams ESF finansējums. VB finansējums un privātais līdzfinansējums netiek mainīts.
Pēc TA projekta spēkā stāšanās 9.1.1.1. pasākuma ietvaros projektam pieejamais maksimālais finansējums būs ne mazāks kā 81 058 763 euro, tai skaitā ESF finansējums – 66 375 981 euro, VB finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 11 233 114 euro.
Kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai):
2015. gadā – 1 006 744 euro;
2016.gadā – 3 763 318 euro;
2017.gadā – 5 400 574 euro;
2018.gadā – 5 542 261 euro;
2019.gadā – 6 124 768 euro;
2020.gadā – 7 517 075 euro;
2021.gadā – 14 202 004 euro;
2022.gadā – 11 444 963 euro;
2023.gadam VB ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts finansējums 13 616 968 euro apmērā (kopā 68 618 675 euro).
Ņemot vērā, ka VB ir iestrādāts 68 618 675 euro, bet MK noteikumos Nr.835 pēc grozījumu stāšanās spēkā publiskās attiecināmās izmaksas ir paredzētas 69 825 649 euro, tad šie grozījumi neskar valsts budžetu.

9.1.1.1.pasākums tiek finansēts no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014.-2020.)”.
Visas 9.1.1.1. pasākuma investīcijas ietvertas intervences kodā Nr.109 “Aktīva iekļaušana, tostarp lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību un uzlabotu nodarbināmību”.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumi Nr. 313 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi” (23-TA-1764) (turpmāk – MK noteikumi Nr.313).

Pamatojums un apraksts
TA projekts paredz novirzīt 9.1.1.1. pasākuma daļēju finanšu ietaupījumu 9.2.2.1. pasākuma atbalstāmo darbību īstenošanai.
TA projekts virzāms izskatīšanai vienlaikus (vai pirms) grozījumiem MK noteikumos Nr.313.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Nodarbinātības valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi