Anotācija

24-TA-3094: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai aizstātu spēku zaudējušo Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046), lai noteiktu jaunu saimniecisko darbību statistiskā klasifikāciju (turpmāk - NACE) 2.1.red. ar 2025. gada 1. janvāri, kā arī paredzētu atbalstu tehnoloģiju pārneses komercializācijai lielāka apmēra projektiem, palielinātu iepazīšanās vaučera slieksni, kā arī nodrošinātu atbalstu pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijai. 
Tāpat uzdevums ir noteikts 2023. gada 10. novembra Ministru kabineta sēdes protokollēmumā Nr. 32 4. paragrāfa 4. punktā, nosakot, ka Ekonomikas ministrijai pēc grozījumu Zinātniskās darbības likumā spēkā stāšanās divu mēnešu laikā jāizstrādā un noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta noteikumos 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 644), kuros jāparedz atbalsts pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijai, šim mērķim novirzot 30% no minētā pasākuma finansējuma.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt atbalstu tehnoloģiju pārneses komercializācijai lielāka apmēra projektiem, palielināt iepazīšanās vaučera slieksni, nodrošināt atbalstu pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijai, precizēt tiesību normas to skaidrākai interpretācijai, kā arī aizstāt spēku zaudējuši Komisijas regulu Nr. 2018/1046.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam (turpmāk – NIP) noteiktie mērķi un Latvijas Viedās specializācijas stratēģija (turpmāk – RIS3) noteiktie mērķi paredz sekmēt inovācijas un privāto ieguldījumu pieaugumu pētniecībā un attīstībā.
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" (turpmāk - 1.2.1.4. pasākums) ietvaros Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) ir saņēmusi 82 komersantu pieteikumus, no tiem apstiprinot 50. 44 pieteikumi apstiprināti inovāciju vaučeru atbalstā, savukārt 6 pieteikumi atbalstam augsti kvalificētu darbinieku piesaistei jaunuzņēmumiem. 13 komersanti atbalstīti ar grantiem. Apstiprināto pieteikumu kopējā izmaksātā summa ir 170 322 euro. 
LIAA ikgadējās klientu aptaujās tiek norādīts, ka iepazīšanās vaučera apmērs 5000 euro ir par maz, lai veiktu tehniski ekonomisko priekšizpēti vai eksperimentālo izstrādi, tādēļ nepieciešams celt šo slieksni vismaz uz 10 000 euro. 

Tehnoloģiju pārneses programmas ietvaros LIAA kā finansējuma saņēmējs līdz 2023.gada I ceturksnim kopumā ir apstiprinājusi 400 inovāciju vaučeru projektus jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādei un attīstībai. Vienlaikus programmas ietvaros nodrošināts atbalsts arī pētniecības ideju komercializācijai, kopumā apstiprinot 101 projektu.

Latvijas inovāciju un tehnoloģiju attīstība, produktivitātes paaugstināšana panākama ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai un pārdošanai globālajā tirgū. Atbalstot vietējos uzņēmumus un veicinot to internacionalizācijas kapacitātes attīstību, stiprinot zināšanu pārneses procesu un ieviešot inovatīvas un jaunas tehnoloģijas, pilnveidojot nodarbināto kompetences –  tiks veidotas uz zināšanām un inovācijām balstītas Latvijas konkurētspējas priekšrocības.

Ekonomikas ministrija ir tikusies ar jaunuzņēmumu nozares pārstāvjiem, kuri ir snieguši priekšlikumus, lai veicinātu zinātniski ietilpīgu jaunuzņēmumu veidošanos un attīstību RIS3 stratēģijas prioritārajās jomās, sekmējot jaunu zināšanās balstītu tehnoloģiju un risinājumu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. Lai nodrošinātu fokusētu atbalstu, ir jāizstrādā specifiski atbalsta nosacījumi, kas ietver kritērijus, lai kvalificētos atbalsta saņemšanai. Sarunās vairākkārt tika uzvērts, ka finansējums nepieciešams jaunuzņēmumu darba algām ar nodokļiem, dažādu trešo pušu pakalpojumu izmaksām, prototipēšanai, telpu īrei un citām izmaksām. 
Nacionāla līmeņa atbalsta programmu kontekstā kā labā prakse jaunuzņēmumu, t.sk., spinoff būtu minama “Innovation Fund Denmark” Dānijā īstenotā “Innofounder” programma , kuras ietvaros līdz pat 3 jaunuzņēmumu dalībnieki gada garumā, katrs ik mēnesi var saņemt grantu atalgojuma formā 27 500 Dānijas kronu, kas ir aptuveni 3 685 euro, apmērā, lai dotu iespēju uzņēmuma komandai darboties jaunuzņēmumā kā pilna laika pamata darbavietā. Papildus algu grantam pieejams attīstības grants 100 000 Dānijas kronas, kas ir aptuveni 13 400 euro, apmērā kā naudas ieskaitījums uzņēmuma kontā izmantošanai pēc jaunuzņēmuma vadītāju ieskatiem - iekārtu nomai, konsultāciju pakalpojumiem, konferenču apmeklēšanai, prototipēšanai, utt, nevis birokrātiski apgrūtināts atsevišķu pakalpojumu iepirkums ar cenu aptauju veikšanu, utt.
Tāpat arī Amerikas Savienoto valstu atbalsta programma - granti tehnoloģiju pārneses veicināšanai ietvaros līdz 30 000 Amerikas savienoto valstu dolāri, kas ir apmēram 28854 euro (https://www.morgan.edu/technology-transfer-and-intellectual-property/innovation-works/i-gap-grants). 

Vienlaikus, MK noteikumu Nr. 644 apstiprināšanas protokollēmumā ir noteikts, ka Ekonomikas ministrijai pēc grozījumu Zinātniskās darbības likumā spēkā stāšanās divu mēnešu laikā jāizstrādā un noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta noteikumos par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumiem, kuros jāparedz atbalsts pētniecības rezultātu komercializācijai, šim mērķim novirzot 30% no minētā pasākuma finansējuma.
Grozījumi Zinātniskā darbības likumā stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī, nosakot, ka Ministru kabinets apstiprina atbalsta programmas tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskajai izmantošanai (komercializācijai). Attiecīgi nepieciešams paredzēt atbalstu pētniecības rezultātu komercializācijai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.2.1.4. pasākums neietver atbalstu pētniecības organizācijām pētniecības rezultātu komercializācijai, kā arī neparedz lielāka finansējuma apjoma atbalstu komersantiem komercializācijas darbībām, kā arī atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem. Tādēļ ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 644. 

Tāpat MK noteikumos Nr. 644 ir noteiktas prasības saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2018/1046, kā arī ar saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija (turpmāk - NACE) 2.0.red. Tāpēc ir nepieciešams veikt precizējumus MK Noteikumos Nr. 644 saistībā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 un NACE 2.red aizstāšanu,
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz veikt šādas izmaiņas:

Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem
Atbalstu var saņemt pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, kas ir atvasinātas publiskas personas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas, kā arī komersanti un mazas vidējas un vidējas kapitalizācijas sabiedrības. Lielie komersanti atbalstu var saņemt ar nosacījumu, ka tie sadarbojas ar sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem pētniecības un inovācijas aktivitātēs.

Ņemot vērā Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" pirmās kārtas pētniecības projektus, kuros izstrādāti augsto tehnoloģiju pētniecības projekti, no 45 pētniecības projektiem eksperimentālā izstrāde veikta par vidējo summu 299 501 euro, savukārt rūpnieciskie pētījumi veikti par vidējo summu 349 866 euro. Līdz ar to Ekonomikas ministrija noteica, ka finansējuma apjoms vienam pētniecības komercializācijas projektam ir līdz 300 000 euro, kas tiek sniegts granta veidā (50% intensitāte).

Pētniecības rezultātu komercializācijai atbalstāmas šādas gala labuma guvēja darbības, kas sniedz ieguldījumu RIS3 stratēģijas mērķu sasniegšanā:
* komercializācijas stratēģijas izstrāde, iekļaujot projekta ekonomisko pamatojumu;
* tehniski ekonomiskā priekšizpēte;
* rūpnieciskie pētījumi
* eksperimentālā izstrāde;
* rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana – patentu, dizainparaugu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju pieteikumu sagatavošana, papildu aizsardzības sertifikātu sagatavošana zālēm un augu aizsardzības līdzekļiem, kā arī to reģistrācija un uzturēšana spēkā līdz četriem gadiem pēc tiesību piešķiršanas, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim;
* produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde;
* produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi;
* komercializācijas piedāvājuma sagatavošana, tai skaitā ekspertu izdevumi komercializācijas piedāvājuma virzīšanai tirgū izstrādāšanai (ja to paredz komercializācijas stratēģija);
* licencēšanas pakalpojumi, tai skaitā ekspertu izdevumi licences līgumu un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas līgumu sagatavošanai;
* dalība starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalība LIAAorganizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju un intelektuālā īpašuma komercializācijas nolūkos.

Attiecīgi MK noteikumu projekts tiek papildināts ar jauniem terminiem, piemēram, efektīva sadarbība, komercializācijas piedāvājums, komercializācijas stratēģija, pētniecības komercializācijas projekts vai biznesa plāns. Tāpat tiek noteikts, ka LIAA viena no atbalstāmajām darbībām ir komercializācijas atbalsta nodrošināšana gala labuma guvējiem, kā arī pienākums, ka LIAA ir jāuzkrāj informācija par atbalstīto komercializācijas projektu skaitu. 

Nodrošināt atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem
Lai veicinātu zinātniski ietilpīgu uzņēmumu, t.sk., jaunuzņēmumu veidošanos un attīstību RIS3 stratēģijas prioritārajās jomās, sekmējot jaunu zināšanās balstītu tehnoloģiju un risinājumu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu, ir nepieciešams atbalsts, kas fokusēts tieši zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem. 
Atbalsts pieejams zinātniski ietilpīgi jaunuzņēmumu veidošanai ārpus zinātniskajām institūcijām, nodrošinot inkubācijas vai pirmsakselerācijas aktivitāšu secīgu finansēšanu, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.
Finansējuma apjoms vienam jaunuzņēmuma projekta pieteikumam ir līdz 150 000 euro, kas tiek sniegts granta veidā (50% intensitāte).
Attiecināmās izmaksas: 
*darba ņēmēju alga un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas projekta īstenošanas personālam, ja attiecīgās izmaksas ir pamatotas projekta pieteikumā un tieši saistītas jaunš produkta vai tehnoloģijas izstrādi, par kuriem jaunuzņēmumam atbalsta periodā nav piešķirts Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā vai MK noteikumu Nr. 644 36.7. apakšpunktā minētais atbalsts;
* ārpakalpojumu izmaksas - inženiertehniskie, mārketinga, un citi konsultāciju pakalpojumi atbilstoši jaunuzņēmuma darbības specifikai un jaunā produkta vai tehnoloģijas izstrādes un komercializācijas vajadzībām;
* komponenšu un materiālu iegāde prototipēšanas vajadzībām;
* dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs un dalībai LIAA organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju komercializācijas nolūkos;
* netiešās attiecināmās izmaksas, kuras jaunuzņēmums plāno kā vienu izmaksu pozīciju (telpu noma, komunālie maksājumi u.c.), piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
Projekta īstenošanas laikā jaunuzņēmums var saņemt avansa maksājumu, kas nepārsniedz 35 % no projekta kopējā finansējuma, ja jaunuzņēmums finansējuma saņēmējam iesniedz parakstītu investīciju līgumu. 

Attiecīgi MK noteikumu projekts tiek papildināts ar jaunu terminu zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums. Tāpat tiek noteikts, ka LIAA viena no atbalstāmajām darbībām ir granta atbalsta nodrošināšana zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem. 

Iepazīšanās vaučera atbalsta sliekšņa paaugstināšana
Ņemot vērā, ka iepazīšanās vaučers 5 000 euro. apmērā ir par mazu, lai veiktu kvalitatīvu tehnisko ekonomisko priekšizpēti vai eksperimentālo izstrādi.
Pamatojoties uz LIAA sniegto informāciju, 1.2.1.4. pasākuma vidējais vaučera apmērs ir 17 889 euro, tad pie esošā vaučeriem paredzētā budžeta joprojām var sasniegt noteiktos sasniedzamos rādītājus. Tādēļ, lai veicinātu arī 1.2.1.4. pasākuma finansējuma apguvi, kā arī lietderīgi izmantotu LIAA administratīvos resursus, ar MK noteikumu projektu iepazīšanās vaučera slieksnis tiek paaugstināts uz 10 000 euro. 

Atbalstāmo darbību paplašināšana komersantiem inovāciju iepirkuma ietvaros izstrādājamiem jauniem produktiem un to komercializācijai
Lai uzlabotu atbalsta instrumenta piemērošanas iespēju, MK noteikumu Nr. 644 58. punktā tiek svītrota prasība, ka “Iepirkums, kurā piedalījies komersants, ticis organizēts kā inovāciju partnerības procedūra atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 8. panta pirmās daļas 5. punktam un ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumu Nr. 107 "Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība" 2.5.apakšnodaļai “Inovācijas partnerības procedūra”.
Tāpat atbilstoši inovāciju iepirkuma definīcijai, kas noteikta Ekonomikas ministrijas 2021. gada vadlīnijas Inovāciju iepirkuma īstenošanai, ir noteikts, ka inovāciju iepirkums ir jebkurš iepirkums, kas atbilst vienam vai abiem aspektiem: pētniecības un attīstības pakalpojumu tā (daļēju) rezultātu pirkšana vai jau radītu inovāciju rezultātu pirkšana, kur pasūtītājs pērk produktu, pakalpojumu vai procesu, kas tirgū ir jauns un izteikti novatorisks. 
Esošais regulējums neatspoguļo iespēju atbalstu piemērot jau radītu inovāciju rezultātu pirkšanai, kur pasūtītājs pērk produktu, pakalpojumu vai procesu, kas tirgū ir jauns un izteikti novatorisks. Līdz ar to ar MK noteikumu projektu tiek noteiktas papildus atbalstāmās darbības komersantiem inovāciju iepirkuma ietvaros izstrādājamiem jauniem produktiem un to komercializācijai - jau radītu inovācijas rezultātu, kur pasūtītājs pērk produktu vai tehnoloģiju, kas tirgū ir jauns, tā pielāgošana pasūtītāja vajadzībām un pilotprojektu izveide un aprobācija. 
Vienlaikus, lai nodrošinātu  iepirkuma procedūras  atbilstošu piemērošanu, noteikumos paredzēts noteikt Iepirkumu uzraudzības birojam pienākumu veikt iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūru norises pirmspārbaudi un sniegt LIAA rekomendējošus atzinumus.

Finansējuma izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, kā arī finansējuma pārdales, kas tika veiktas, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm (lēmums pieņemts ES fondu ministru komitejas 2024.gada 31.oktobrī), ar MK noteikumu projektu tiek samazināts elastības finansējums par 1 241 774 euro, nosakot, ka 1.2.1.4. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 307 116 euro (tostarp elastības finansējums 2 630 207 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 19 811 048 euro (tostarp elastības finansējums 2 235 676 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 3 496 068 euro (tostarp elastības finansējums 394 531 euro), savukārt projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 20 676 909 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 17 575 372 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 3 101 537 euro apmērā. 

Sasniedzamo rādītāju izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, kā arī veiktās izmaiņas atbalsta nosacījumos un gala labuma guvēju lokā, MK noteikumu projekts paredz noteikt, ka 1.2.1.4. pasākumā tiks atbalstīti 197 komersanti, t.sk., ar grantiem (iepriekš 190 komersanti), kā arī 20% no tiem sadarbosies ar pētniecības organizācijām, attiecīgi 39 komersanti (iepriekš 38 komersanti). 

NACE 2.1.red izmaiņas
NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 644 1. pielikumā norādītie NACE kodi un nosaukumi.

Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509). 
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 644. 72., 721., 73. punktā, 74.1. apakšpunktā un 1. pielikumā. 

Tehniski grozījumu veikšana
* tiek pievienots jauns tiesību akta izdošanas pamatojums - Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 32 punkts, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina atbalsta programmas tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskajai izmantošanai (komercializācijai);
* tiek precizēts MK noteikumu Nr. 644 75.1. apakšpunkts, nosakot, ka finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Fondu vadības likums) 22. pantā, izņemot tā pirmās daļas 5. punktā minētajiem, noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem. Šīs grozījums iekļauts pamatojoties uz Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - sadarbības iestāde) sniegto informāciju, ka nav praktisku instrumentu kā pārbaudīt Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 5. punktā minēto, attiecīgi sadarbības iestāde šo neprasīs no LIAA;
* tiek svītrots MK noteikumu Nr. 644 2.8. punkts, nosakot rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanu pie atbalsta sadaļām. 
* MK noteikumu Nr. 644 2.5. apakšpunktā iekļautais termins "jauna tehnoloģija" papildināts ar nosacījumu, ka komersantam ir jāplāno to ieviest tirgū vai ar šīs tehnoloģijas palīdzību jāievieš jauns produkts tirgū. Papildinājums veikts, lai labāk izprastu normu;
* ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 644 IV sadaļā attiecas arī uz Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7.panta programmu, ir nepieciešams salāgot terminoloģiju, līdz ar to ar MK noteikumu projektu apzīmējums augsti kvalificētu darbinieki aizstāts ar augsti kvalificētu darba ņēmēju;
* svītrots MK noteikumu Nr. 39.2. apakšpunkts, jo šobrīd augsti kvalificēta darba ņēmējam atbalsta piešķiršanai ir vienkāršotā izmaksu metodika, kur piesaistītajam darba ņēmējam tiek maksāts atbilstoši faktiski nostrādātājām darba stundām, tad nav pamatoti prasīt, ka darba ņēmējs nedrīkst būt nodarbināts vēl kaut kur citur. Šis ir papildu slogs gan daba ņēmējam, jo nevar gūt papildu ienākumus (ja nodarbināts piemēram 100 h mēnesī), kā arī faktiski komersants nevar kontrolēt vai darbinieks kaut kur paralēli vēl nestrādās;
* MK noteikumu Nr. 644 39.6. apakšpunktā tiek noteikts, ka piesaistītais darba ņēmējs pēdējos divus gadus nav strādājis pie komersanta un tā saistīto personu grupā (iepriekš trīs). Izmaiņas veiktas pamatojoties uz to, ka ierēdnis nav tiesīgs strādāt pie komersanta par kuru ir pieņemts lēmums divus gadus, līdz ar to varētu arī inovāciju vaučeru aktivitātē tikt noteikti divi gadi;
* MK noteikumu Nr. 644 41.1. apakšpunktā tiek papildināta norma uz visām pētniecības organizācijām, kas reģistrētas Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūtu reģistrā. Tāpat ir svītrots MK noteikumu Nr. 644 41.3. apakšpunkts, jo tas dublē 41.1. apakšpunktu;
* MK noteikumu Nr. 644 47.2. apakšpunktā tiek precizēts skaidrākai normas interpretācijai, ka inovāciju vaučera projekta ietvaros izpilde ir 12 mēnešos no dienas, kas ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai sniegts atzinums par nosacījumu izpildi (iepriekš lēmums par finansējuma piešķiršanu);
* ņemot vērā, ka tiek gala labuma guvēju loks tiek papildināts ar pētniecības organizācijām, attiecīgi precizēts MK noteikumu Nr. 644 2.2. apakšpunkts, 5. punkts;
* MK Noteikumu Nr. 644 77.5 punktā svītrotas iekavas - izņemot attiecībā uz darbinieka pārstāvniecību komersantu valdē; 


Pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā LIAA viena mēneša laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās jāiesniedz sadarbības iestādei, precizējot finansējumu, sasniedzamos rādītājus, kā arī atbalstāmās darbības. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts palielināt iepazīšanās vaučera slieksni līdz 10 000 euro.  Tāpat tiek paredzēts atbalsts pētniecības organizācijām un komersantiem līdz 300 000 euro pētniecības rezultātu vai biznesa plāna komercializācijai, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts palielināt iepazīšanās vaučera slieksni līdz 10 000 euro.  Tāpat tiek paredzēts atbalsts pētniecības organizācijām un komersantiem līdz 300 000 euro pētniecības rezultātu vai biznesa plāna komercializācijai, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.
Atbalsts sniegts ieguldījumu NIP mērķu sasniegšanā, eksporta veicināšanā un investīciju piesaistē. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts palielināt iepazīšanās vaučera slieksni līdz 10 000 euro.  Tāpat tiek paredzēts atbalsts pētniecības organizācijām un komersantiem līdz 300 000 euro pētniecības rezultātu vai biznesa plāna komercializācijai, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
1.2.1.4. pasākumā tiek samazināts elastības finansējums. 1.2.1.4. pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu aģentūra plāno ne vairāk kā 20 676 909 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 17 575 372 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 3 101 537 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula Nr. 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
02015R1017-20210101
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – Regula Nr. 2015/1017)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta . 2.punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2024/2509 61. pants
MK noteikumu projekta 42. un 45. punkts, un 1. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr.2024/2509 33. pants
MK noteikumu projekta 43. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr.2024/2509 133. pants
MK noteikumu projekta 44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – Regula Nr. 2015/1017)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2015/1017 2. pants
MK noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkts
MK noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831 (vispārīgi)
MK noteikumu projekta 50. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi