Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-2426: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr .421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41.- 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Solidaritātes izrādīšana un atbalsts Moldovai, veicinot Moldovas enerģētisko, sociālo un ekonomisko noturību, un mazinot hibrīdus draudus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Neskatoties uz ekonomiskās izaugsmes un inflācijas stabilizāciju (IKP pieaugums ~2% un inflācija ~5% apmērā) 2024. gada pirmajā pusē, situācija Moldovas enerģētiskajā sektorā joprojām ir sarežģīta, un tā turpina atstāt negatīvu ietekmi uz Moldovas sabiedrības labklājību.

Pēc 2022. gadā Krievijas uzsāktā agresijas kara pret Ukrainu, daļēji tika atrasta alternatīva elektroenerģijas piegādēm no Ukrainas un pro-krieviskā Pārdņestras reģiona, kā arī nepastarpinātām gāzes piegādēm no Krievijas, tomēr Moldovai energoresursu pieejamība joprojām ir limitēta un energoresursu izmaksas ir augstas. Valsts turpina izmaksāt pabalstus iedzīvotājiem, lai palīdzētu kompensēt daļu no apkures un elektrības rēķinu summām. Paralēli tiek būvēta enerģētiskā infrastruktūra ar kaimiņvalsti - Rumāniju, kas prasa lielus finanšu ieguldījumus un ir laikietilpīgs process. Šai infrastruktūrai ilgtermiņā būtu jāstabilizē cena un jāmazina atkarība no augsta riska energoresursu piegādātājiem. Tāpat ir bažas, ka 2025. gada sākumā Moldovu var nelabvēlīgi ietekmēt Krievijas-Ukrainas gāzes tranzīta līguma beigas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 24. februārī Krievijas sāktās agresijas pret Ukrainu rezultātā, Moldovā ieplūda liels Ukrainas bēgļu skaits, un pašlaik valstī atrodas aptuveni 100 000 Ukrainas bēgļu. Kopš Krievijas agresijas kara sākuma, Moldova ikdienā sastopas ar kara izraisītām drošības, sociālām, ekonomiskām, humanitārām un politiskām sekām. Moldova, kurai ir viens no zemākajiem IKP per capita rādītājiem Eiropā, 2022. gadā piedzīvoja ~30% inflāciju un ekonomikas sarukšanu par ~5%. Neskatoties uz situācijas pakāpenisko normalizāciju, esošās krīzes izraisīja strauju nabadzības pieaugumu, palielinot cilvēku skaitu, kas atrodas zem nabadzības sliekšņa no 25% 2021. gadā līdz 32% 2023. gadā.

Moldova (izņemot Pārdņestras reģionu) importē ~80% no patērētajiem energoresursiem. Krievijas agresija Ukrainā un enerģētiskā šantāža Moldovā izraisīja lielāko un nopietnāko enerģētikas krīzi Moldovas vēsturē. Krīzi galvenokārt noteica trīs faktori: 1) Ukrainas, kā galvenā ārējā elektrības piegādātāja, elektroenerģijas piegāžu samazināšana Krievijas radīto infrastruktūras bojājumu un savu kritisko vajadzību apmierināšanas dēļ; 2) Krievijas “Gazprom” gāzes piegādes apjoma samazināšana uz pusi un tam sekojošā enerģētiskā šantāža; 3) Krievijas agresijas kara izraisītais energoresursu cenu kāpums pasaulē. Šie faktori izraisīja komunālo pakalpojumu sadārdzinājumu līdz pat 700%. 2025. gadā Moldova var piedzīvot enerģētisko krīzi saistībā ar Krievijas-Ukrainas gāzes tranzīta līguma termiņa beigām (01.01.2025.).

Esošās grūtības turpina izmantot pro-krieviskā opozīcija, lai veidotu propagandas naratīvus publiskajā telpā ar mērķi graut atbalstu gan Moldovas pro-eiropeiskajai valdībai, gan tās veiksmīgi uzņemtajam kursam uz integrāciju Eiropas Savienībā (turpmāk - ES). Tas ir īpaši aktuāli 2024. gada Moldovas prezidenta vēlēšanu un konstitucionālā referenduma par pievienošanos ES kontekstā (abi notiks š.g. 20. oktobrī), kuros tiek novērota Krievijas iejaukšanās, kā arī kontekstā ar gaidāmajām parlamenta vēlēšanām 2025. gadā.

Enerģētikas problēmu risināšanai Moldova ir izveidojusi Enerģētikas pārejas un neatkarības fondu (Energy Transition and Independence Fund), kurā starptautiskie partneri tiek aicināti ieguldīt līdzekļus Moldovas enerģētiskās neatkarības veicināšanā, nepieciešamās enerģētiskās infrastruktūras izbūvē un atjaunojamās enerģijas kapacitāšu palielināšanā.
Risinājuma apraksts
Lai sniegtu palīdzību Moldovai gan atbalstot Ukrainas bēgļus valstī, gan cīnoties pret Krievijas īstenotajām ļaunprātīgajām hibrīda aktivitātēm, kā arī stiprinot Moldovas kopējo drošību un noturību, starptautiskie partneri ir snieguši būtisku atbalstu Moldovai. Kopš 2021. gada, ES ir sniegušas atbalstu Moldovai grantu un aizdevumu formā vairāk nekā 2,2 mljrd. euro apmērā. Enerģētikas jomā ES Moldovā veicina enerģētikas infrastruktūras izbūvi un sniedz atbalstu enerģētikas piegādātāju diversifikācijai. 2022. gadā Moldova tika pievienota arī Eiropas kontinentālajam elektrotīklam.

Lai sniegt atbalstu Moldovas enerģētiskas krīzes pārvārēšanai, 2023. gadā Latvija iemaksāja 50 000 euro Moldovas Enerģētikas pārejas un neatkarības fondā. Arī šogad, solidarizējoties ar Moldovu un pievienojoties starptautiskajam atbalstam Moldovai, plānots veikt iemaksu Moldovas Enerģētikas pārejas un neatkarības fondā 50 000 euro apmērā. Iemaksa būtu tiešs Latvijas atbalsts Moldovas enerģētiskā sektora noturības veicināšanai, jo īpaši ņemot vērā ziemas tuvošanos, Moldovas ierobežoto finanšu resursu apjomu, kā arī iespējamo jauno enerģētisko krīzi Krievijas-Ukrainas gāzes tranzīta līguma pārtraukšanas dēļ.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
50 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
50 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-50 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-50 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
50 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Palīdzības sniegšana Moldovai 50 000 euro apmērā, veicinot Moldovas enerģētisko, sociālo un ekonomisko noturību, un mazinot hibrīdus draudus.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
nav
Cita informācija
Izdevumi 50 000 euro apmērā tiks segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi