Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
24-TA-1645: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 756 "Kārtība, kādā sagatavo vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 756 "Kārtība, kādā sagatavo vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju"" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāti pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā Valsts kases un Finanšu ministrijas ierosinājumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt iesniedzamās informācijas apjomu un termiņus, kādos  Finanšu ministrija un Valsts kase sniedz informāciju Centrālajai statistikas pārvaldei (turpmāk – Pārvaldei).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 756 “Kārtība, kādā sagatavo vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 756) nosaka par vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikācijas (turpmāk – notifikācija) sagatavošanu atbildīgo iestādi – Pārvaldi un iesaistītās iestādes – Finanšu ministriju, Valsts kasi, Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, Aizsardzības ministriju un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, kā arī kārtību un termiņus, kādā sagatavo notifikāciju un iesniedz Eiropas Komisijas atbildīgajā struktūrvienībā – Eiropas Savienības Statistikas birojā "Eurostat".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 756 nosaka Valsts kasei atbilstoši 7. punktā minētajam 2. pielikumam iesniegt datus par finanšu aktīviem un pasīviem līdz n gada 5. martam (operatīvie dati) un 20. augustam (atbilstoši gada pārskata datiem).
Finanšu aktīvu un pasīvu datus līdz šim ieguva saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 29. janvāra noteikumiem Nr. 51 “Ceturkšņa pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 51) un analizējot veidoja jaunas datu kopas atbilstoši MK noteikumi Nr. 756 2. pielikumā noteiktajam. 2. pielikuma datu struktūra bija savstarpēji saskaņota starp Finanšu ministriju un Pārvaldi.
2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 598 “Ceturkšņa pārskatu sagatavošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 598) https://likumi.lv/ta/id/346822, kas aizstāj MK noteikumus Nr. 51. MK noteikumu Nr. 598 saskaņošanas gaitā tika panākta vienošanās, ka informāciju gala lietotājiem, piemēram, Pārvaldei un Latvijas Bankai, Valsts kase nodod mašīnlasāmā formātā izmantojot Atvērto datu portālu informācijas sistēmā ”ePārskati” (turpmāk – ePārskati) uzkrātajā detalizācijas līmenī – par katru subjektu, t.sk. arī pārskata konsolidācijas dimensijām (vienošanās iekļauta MK noteikumu Nr. 598 Anotācijā). Ar 2024. gada 15. jūniju šos noteikumus aizstāj Ministru kabineta 2024. gada 11. jūnija noteikumi Nr. 344 "Ceturkšņa pārskata sagatavošanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 344) https://likumi.lv/ta/id/352789.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 598 no 01.01.2024. un MK noteikumiem Nr. 344 sākot ar 2024. gada 3. ceturksni Valsts kase izmanto Atvērto datu portālu datu nodošanai un turpmāk neveidos jaunas datu kopas atbilstoši MK noteikumu Nr. 756 2. pielikumā noteiktajai struktūrai.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 756 paredzēts izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā, izslēdzot 1. punktu “Finanšu aktīvi un saistības”.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 756 6.2. un 6.3. apakšpunkts nosaka termiņus kādos Finanšu ministrijai ir pienākums iesniegt Pārvaldei fiskālās prognozes notifikācijas sagatavošanai, atsaucoties uz konkrētiem budžeta plānošanas dokumentiem. Padomes Regula (EK) Nr. 479/2009  (2009. gada 25. maijs) par to, kā piemērot Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam pievienoto Protokolu par pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūru (Kodificēta versija) nosaka, ka prognozēm ir jābūt visjaunākajām oficiālajām prognozēm, kurās ņemti vērā jaunākie budžeta lēmumi, kā arī ekonomikas attīstība un tās perspektīvas. 
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 756 iepriekšminētajos apakšpunktos ir noteikti konkrēti budžeta plānošanas dokumenti, praksē ir bijuši gadījumi, kad šajos dokumentos ietvertās fiskālās prognozes uz konkrēto prognožu iesniegšanas termiņu neatbilst visjaunākajai oficiālajai informācijai. 
Risinājuma apraksts
Lai novērstu iespējamās neatbilstības, Noteikumu projekts paredz precizēt, ka Finanšu ministrijai ir pienākums iesniegt Pārvaldei jaunākās oficiālās prognozes (neatsaucoties uz konkrētiem budžeta plānošanas dokumentiem). 
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 756 nosaka Finanšu ministrijai sagatavot un iesniegt Pārvaldei prognozes pārskata gadam saskaņā ar kārtējā gada vidējā termiņa budžeta ietvara likumu un kārtējā gada valsts budžeta likumu – līdz n gada 1. martam un precizētās prognozes pārskata gadam saskaņā ar kārtējā gada Latvijas stabilitātes programmu – līdz n gada 15. septembrim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt termiņus, lai FM iesniegtu vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikācijas sagatavošanai aktuālākās prognozes. 
Problēmas apraksts
Atbilstoši spēkā esošajiem nodokļu veidiem, par kuriem Finanšu ministrijai jāveic aprēķins nodokļu ieņēmumu korekcijām, izmantojot laika nobīdes metodi, no MK noteikumu 1. pielikuma 2. punktā iekļautās tabulas jāizslēdz subsidētās elektroenerģijas nodoklis, kas saskaņā ar subsidētās elektroenerģijas nodokļa likumu bija spēkā no 2014. gada 1. janvāra līdz 2017. gada 31. decembrim, un tabula jāpapildina ar uzņēmuma ienākuma nodokli. Atbilstoši aktuālajiem iemaksu veidiem Eiropas Savienības budžetā jāprecizē MK noteikumu 1. pielikumā 3. punktā iekļautā tabula, paredzot arī iespēju, ka nākotnē var tik pieņemti lēmumu arī par citiem iemaksu veidiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts veikt redakcionāla un tehniska rakstura grozījumus spēkā esošo MK noteikumu Nr. 756 1. pielikumā.
Problēmas apraksts
Pēc Pārvaldes ierosinājuma nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr. 756 10. punktu, attiecībā uz termiņiem informācijai, ko sagatavo un iesniedz  Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, jo atbilstoši pašreizējai praksei līdz n gada 20. martam tiek iesniegta operatīvā informācija par n-1 gadu un uz 20. septembri tā tiek precizēta.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 10. punktā veikt precizējumu, ka līdz n gada 20. martam iesniedzami operatīvie dati un  20. septembrim precizētie dati.
Problēmas apraksts
1. MK noteikumu Nr. 756 7.1., 7.2. un 7.3. apakšpunkti paredz Valsts kasei nodrošināt Pārvaldei pieeju Valsts kases tīmekļvietnē publicētajam oficiālajam mēneša pārskatam par budžetu izpildi n-1  gada janvārī- decembrī līdz n  gada 31. janvārim un Latvijas Republikas gada pārskatam par n-1 gada valsts un pašvaldību budžeta izpildi pirms Valsts kontroles atzinuma līdz n gada 5. jūlijam, kā arī sniegt informāciju par precizējumiem Latvijas Republikas n–1 gada pārskatā par valsts un pašvaldību budžetu izpildi, kas izdarīti saskaņā ar Valsts kontroles atzinumu līdz n gada 1. septembrim. Likuma par budžetu un finanšu vadību (https://likumi.lv/ta/id/58057) 32. panta otrā daļa nosaka, ka finanšu ministrs konsolidēto saimnieciskā gada pārskatu kopā ar Valsts kontroles atzinumu iesniedz Ministru kabinetam līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 15. augustam, savukārt 31. panta pirmajā daļā noteikts, ka Ministru kabinets konsolidēto saimnieciskā gada pārskatu kopā ar Valsts kontroles atzinumu iesniedz Saeimai līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1. septembrim. Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 652 "Gada pārskata sagatavošanas kārtība" (https://likumi.lv/ta/id/326425) 37. punkts nosaka pienākumu Valsts kasei katru gadu Valsts kases tīmekļvietnē publicēt revidētu konsolidēto saimnieciskā gada pārskatu – triju darbdienu laikā pēc pārskata izskatīšanas Ministru kabineta sēdē. Ņemot vērā iepriekš minēto konsolidētais saimnieciskā gada pārskats kopā ar Valsts kontroles ziņojumu publiski būs pieejams ne vēlāk kā 1. septembrī.
2. MK noteikumu Nr. 756 7.4. apakšpunkts paredz nodrošināt pieeju ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību budžeta pārskatu informācijas sistēmai ePārskati. Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumiem Nr. 128 "Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e–pakalpojumus" (https://likumi.lv/ta/id/321299) Valsts kase informācijas apriti organizē, izmantojot  e–pakalpojumu ePārskati un Pārvaldei ir iespēja pieteikties to izmantošanā. Noteikumu projektā nav nepieciešams atsevišķs normatīvais regulējums par pieejas tiesību nodrošināšanu Valsts kases tīmekļvietnei un ePārskatiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 7. punktu izteikt jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 756 9. punkts nosaka pienākumu Aizsardzības ministrijai sagatavot un iesniegt  šo noteikumu 3. pielikumā minēto informāciju, jo
saskaņā ar 2024.gada 29.aprīļa Padomes Regulu (ES) 2024/1264, ar ko groza Padomes Regulu (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu, kuras 2. panta 3. punkta e) apakšpunktā noteikts, ka valsts ieguldījumu palielināšana aizsardzībā attiecīgā gadījumā būtu jāuzskata par būtisku faktoru, sagatavojot ziņojumu saskaņā ar LESD (Līgumu par Eiropas Savienības  darbību) 126. panta 3. punktu.
 2024. gada augustā tika saņemtas Eiropas Savienības Statistikas biroja "Eurostat" jaunākās prasības, kas nosaka, ka vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda 2024. gada oktobra notifikācijā un turpmāk ir jāsniedz papildus informācija par investīcijām aizsardzībā.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 756 paredzēts izteikt 3. pielikumu jaunā redakcijā, pievienojot papildus tabulu ar skaidrojumiem par  investīcijām aizsardzībā.
Dati par investīcijām aizsardzībā nebūs vispārpieejami statistikas iestāžu publiskajās datubāzēs.
Viennozīmīgai izpratnei par informācijas sagatavošanu CSP izstrādā Vadlīnijas par informācijas par investīcijām aizsardzībā sagatavošanu.
Vadlīnijas tiks izstrādātas un publicētas CSP tīmekļa vietnē viena mēneša laikā no noteikumu grozījumu stāšanās spēkā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kase
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Aizsardzības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas projekta izpildi nodrošinās esoša finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi