24-TA-3023: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 387 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2024.gada 11. novembra sēdes protokollēmuma Nr. 49 11. § 3.punkta izpildi, kas nosaka, ka lai nodrošinātu Ministru kabineta 2024. gada 28. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 22 44. §) 4.4.4. apakšpunktā noteiktās maksājumu prognozes izpildi, Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavot un līdz 2025. gada 15. janvārim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu turpmākai rīcībai, lai samazinātu 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās atlases kārtas projekta finansējuma apguves risku. Papildu šim noteikumu projekts ņem vērā arī Izglītības iestāžu sniegtās atbildes par nepieciešamajiem precizējumiem datortehnikas specifikācijās, kā rezultātā ir nepieciešams pagarināt pirkuma pieprasījuma apstiprināšanas termiņu, lai dotu iespēju izglītības iestādēm precizēt tām nepieciešamo datortehniku.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Ministru kabineta 2024.gada 11. novembra sēdes protokollēmuma Nr. 49 11. § 3.punkta izpildi un precizēt datortehnikas pirkuma piedāvājuma apstiprināšanas datumu Elektronisko iepirkumu sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošie noteikumi nosaka, ka datortehnikas pirkuma piedāvājumi jāapstiprina līdz 2024. gada 30. novembrim, un neparedz nodrošināt ar datortehniku vispārējās pamata un vidējās izglītības programmu izglītojamos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets 2024. gada 19. novembrī pieņēma grozījumus šobrīd spēkā esošajos noteikumos, kas nosaka ka Ministrija apstiprina pirkuma pieprasījumus Elektronisko iepirkumu sistēmā līdz 2024. gada 30. novembrim. Termiņa pagarinājums ir nepieciešams, lai nodrošinātu datortehnikas iepirkumu atbilstoši Vispārīgās vienošanās par datortehnikas iegādi prasībām un nodrošinātu, ka tiek ņemtas vērā izglītības iestāžu precizētās vajadzības digitalizācijas jomā.
Pašlaik netiek paredzēts nodrošināt ar datortehniku vispārējās pamata un vidējās izglītības programmu izglītojamos, kas rada situāciju, ka netiek nodrošināti visi izglītojamie ar mācību satura apguves nepieciešamajiem resursiem.
Pašlaik netiek paredzēts nodrošināt ar datortehniku vispārējās pamata un vidējās izglītības programmu izglītojamos, kas rada situāciju, ka netiek nodrošināti visi izglītojamie ar mācību satura apguves nepieciešamajiem resursiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus 4., 5. un 14. punktā, kas paredz nodrošināt ar datortehniku arī vispārējās pamata un vidējās izglītības programmu izglītojamos, attiecīgi precizējot mērķa grupu un sadarbības partneru loku, kā arī papildinot ar nacionālo rādītāju. Nodrošinot mērķa grupu ar datortehniku, tiks nodrošināta demarkācija ar Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 13.1.2.2. pasākuma “Izglītības iestāžu digitalizācija” atbalstu, kura ietvaros 7. - 9. klases izglītojamie tika nodrošināti ar portatīvo datortehniku, kā arī ar Atveseļošanas fonda 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" atbalstu, kura ietvaros ar portatīvo datortehniku tika nodrošināti izglītojamie no sociāli neaizsargātajām grupām.
Datortehnika papildu mērķa grupai tiks iegādāta projekta esošā finansējuma ietvaros. Mērķa grupas paplašināšana, atbalstu nodrošinot arī vispārējās izglītības izglītojamajiem, nav pretrunā ar 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā", jo saskaņā ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam minētā specifiskā atbalsta mērķa grupa ietver vispārējās izglītības iestādes un to izglītojamos.
Pašlaik spēkā esošo noteikumu 14.8. apakšpunkts paredz, ka finansējuma saņēmējs kā sadarbības partneri piesaista Valsts izglītības satura centru. Saskaņā ar 2024.gada 30. jūlija Ministru kabineta rīkojuma Nr. 635 "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" 1.1. apakšpunktu, ar 2025. gada 1. janvāri Valsts izglītības satura centrs tiek likvidēts un funkcijas un uzdevumi tiek nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai, kā arī Valsts izglītības attīstības aģentūra tiks pārveidota, tai skaitā mainot tās nosaukumu (turpmāk – jaunā aģentūra). Ņemot vērām, ka jaunās aģentūras nolikums vēl nav apstiprināts, noteikumu projektā ir precizēts, ka sadarbības partneris ir valsts pārvaldes iestāde, kas ir atbildīga par vispārējās izglītības satura īstenošanas pārraudzību, koordinē atbalsta sistēmas darbību, lai nodrošinātu izglītības ieguvi izglītojamajiem ar īpašām vajadzībām, kā arī koordinē interešu izglītības sistēmas darbību un kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
Ņemot vērā izveidojušos situāciju un izglītības iestāžu sniegtās atbildes, noteikumu projekts paredz veikt grozījumus noteikumu 30. punktā, nosakot, ka finansējuma saņēmējs sagatavo, ievieto un apstiprina datortehnikas pirkuma piedāvājumus, neuzliekot papildus laika limitu ierobežojumu, lai nepieciešamības gadījumā var iegādāties datortehniku visā projekta īstenošanas laikā. Lai, kas nodrošinātu kvalitatīvāku pasūtījumu, tādējādi ļaujot ņemt vērā izglītības iestāžu vajadzības un tās precizēt ar izglītības iestādēm elastīgāku pasūtījuma izdarīšanas procesu.
Ierosinātie grozījumi būtiski neietekmē projekta darbības, īstenošanas nosacījumus darbību īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu sākotnēji noteiktajā termiņā, kā arī citus īstenošanas nosacījumus.
Ņemot vērā ierosinātos grozījumus, finansējuma saņēmēja ar CFLA noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu tiks veikti attiecīgi grozījumi.
Datortehnika papildu mērķa grupai tiks iegādāta projekta esošā finansējuma ietvaros. Mērķa grupas paplašināšana, atbalstu nodrošinot arī vispārējās izglītības izglītojamajiem, nav pretrunā ar 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā", jo saskaņā ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam minētā specifiskā atbalsta mērķa grupa ietver vispārējās izglītības iestādes un to izglītojamos.
Pašlaik spēkā esošo noteikumu 14.8. apakšpunkts paredz, ka finansējuma saņēmējs kā sadarbības partneri piesaista Valsts izglītības satura centru. Saskaņā ar 2024.gada 30. jūlija Ministru kabineta rīkojuma Nr. 635 "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" 1.1. apakšpunktu, ar 2025. gada 1. janvāri Valsts izglītības satura centrs tiek likvidēts un funkcijas un uzdevumi tiek nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai, kā arī Valsts izglītības attīstības aģentūra tiks pārveidota, tai skaitā mainot tās nosaukumu (turpmāk – jaunā aģentūra). Ņemot vērām, ka jaunās aģentūras nolikums vēl nav apstiprināts, noteikumu projektā ir precizēts, ka sadarbības partneris ir valsts pārvaldes iestāde, kas ir atbildīga par vispārējās izglītības satura īstenošanas pārraudzību, koordinē atbalsta sistēmas darbību, lai nodrošinātu izglītības ieguvi izglītojamajiem ar īpašām vajadzībām, kā arī koordinē interešu izglītības sistēmas darbību un kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
Ņemot vērā izveidojušos situāciju un izglītības iestāžu sniegtās atbildes, noteikumu projekts paredz veikt grozījumus noteikumu 30. punktā, nosakot, ka finansējuma saņēmējs sagatavo, ievieto un apstiprina datortehnikas pirkuma piedāvājumus, neuzliekot papildus laika limitu ierobežojumu, lai nepieciešamības gadījumā var iegādāties datortehniku visā projekta īstenošanas laikā. Lai, kas nodrošinātu kvalitatīvāku pasūtījumu, tādējādi ļaujot ņemt vērā izglītības iestāžu vajadzības un tās precizēt ar izglītības iestādēm elastīgāku pasūtījuma izdarīšanas procesu.
Ierosinātie grozījumi būtiski neietekmē projekta darbības, īstenošanas nosacījumus darbību īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu sākotnēji noteiktajā termiņā, kā arī citus īstenošanas nosacījumus.
Ņemot vērā ierosinātos grozījumus, finansējuma saņēmēja ar CFLA noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu tiks veikti attiecīgi grozījumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Veicot izmaiņas pirkuma piedāvājumu apstiprināšanas termiņā atbalsta ieviešanas nosacījumi pēc būtības netiek mainīti. Mērķa grupas paplašinājums nodrošina, ka plašākam izglītojamo lokam ir pieejams atbalsts mācību satura apguves nepieciešamajiem resursiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Valsts izglītības attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojums nosaka Ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes Valsts izglītības satura centrs likvidāciju, tā funkciju un uzdevumu nodošanu Valsts izglītības attīstības aģentūrai, kā arī Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un nosaukuma maiņu. Nosaukuma maiņa noteikta šajā noteikumu projektā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi