Anotācija

24-TA-2591: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzība par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar minēto pakalpojumu sniegšanu) ir noteikta ne mazāk kā 5,42 euro apmērā. Minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros, saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 29.oktobra noteikumiem Nr.680 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" no 01.01.2025 ir noteikta 740 euro apmērā. Šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr.316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti" (turpmāk - MK noteikumi Nr.316) noteiktais atlīdzības apmērs no 2025.gada 1.janvāra nesasniedz minimālās stundas tarifa likmes (minimālās darba algas) apmēru.
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāti, lai paaugstinātu personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru, tādējādi nodrošinot, ka 2025. gadā pakalpojuma cenā iekļautā atlīdzība par vienu pakalpojuma stundu nevienu mēnesi nav zemāka par minimālo stundas tarifa likmi (minimālās stundas tarifa likmes apmēru darbiniekiem, kuri strādā 6 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā, saskaņā ar Darba likuma (DL) 131. panta pirmo daļu, 133. panta otro un trešo daļu).
Ar noteikumu projektu tiek izpildīts arī kontroles uzdevums 24-UZ-708. Noteikumu projekts nosaka maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - Valsts komisija) atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Paaugstināt personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzību, lai  samaksa par vienu pakalpojuma stundu no 2025. gada 1. janvāra nevienu mēnesi nav mazāka par minimālo stundas tarifa likmi.
Noteikt maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024.gada 29.oktobra noteikumi Nr.680 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" nosaka, ka minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros no 01.01.2025. ir 740 euro.  MK noteikumu Nr.316 35.1. apakšpunkts nosaka, ka asistenta un pavadoņa atlīdzība par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu ir ne mazāka kā 5,42 euro, kas ietver darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli. Asistentu un pavadoņu atlīdzības apmērs normāla darba laika ietvaros (40 stundas nedēļā) atbilst mēnešalgai 732 euro.

Saeima 07.11.2024. trešajā lasījumā pieņēma grozījumus Invaliditātes likumā (668/Lp14) un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (667/Lp14) (turpmāk - SPSP likums).  Ar minētajiem grozījumiem Invaliditātes likumā ir izslēgta 12.panta 62. daļa, kas nosaka deleģējumu Ministru kabinetam noteikt aprūpes pakalpojuma personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi minimālās vienas stundas izmaksas un maksimālo aprūpes pakalpojuma apjomu. Savukārt grozījumi SPSP likumā (23.panta ceturtā daļa) paredz, ka Ministru kabinets nosaka maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai pēc pilngadības sasniegšanas turpinās īpašas kopšanas nepieciešamība. MK noteikumi Nr.316 saskaņā ar Invaliditātes likuma 12.panta 62. daļā noteikto deleģējumu nosaka maksimālo aprūpes mājās pakalpojuma apjomu, kā arī minimālās vienas stundas izmaksas aprūpes pakalpojumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka minimālā mēneša darba alga no 2025.gada 1.janvāra ir 740 euro, tad līdzšinējais personu ar invaliditāti asistentiem un pavadoņiem noteiktais atlīdzības apmērs (5,42 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu) nesasniedz minimālās mēneša stundas tarifa likmes apmēru 2025. gada februārī, jūnijā un novembrī*.
Minimālā mēneša stundas tarifa likme tiek aprēķināta atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumu Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" 3.punktā noteiktajai formulai.
Secināts, ka lielākā mēneša minimālā stundas tarifa likme 2025.gadā ir februārī, kas ir 4,63 euro. Kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk - VSAOI) minimālā stundas tarifa likme normāla darba laika ietvaros ir 5,72 euro* (detalizētāk. skat. anotācijas 3. sadaļā), kas pārsniedz personu ar invaliditāti asistentiem un pavadoņiem šobrīd noteikto atlīdzības apmēru (5,42 euro). Savukārt Darba likuma 61. panta pirmā daļa nosaka, ka minimālā darba alga nedrīkst būt mazāka par valsts noteikto minimumu.
*Minimālās stundas tarifa likmes apmērs darbiniekiem, kuri strādā 6 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā, saskaņā ar Darba likuma (DL) 131. panta pirmo daļu, 133. panta otro un trešo daļu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu paaugstināt, nosakot to 5,72 euro apmērā. Minētais atlīdzības apmērs atbilst 2025. gada februāra minimālajai stundas tarifa likmei (4,63 euro + darba devēja VSAOI =5,72 euro), kas ir lielākā minimālā stundas tarifa likme 2025.gadā*. Vienlaikus ir paredzēts pašvaldību administrēšanas izdevumiem novirzīt ne vairāk kā 5% no pakalpojuma izmaksām, saglabājot administrēšanas izdevumu proporciju no kopējiem pakalpojuma izdevumiem kāda tā bija līdz 2024. gada 31. decembrim. Ņemot vērā minēto, plānots noteikt, ka administrēšanas izdevumi nepārsniedz 0,29 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Attiecīgi valsts nodrošinātais finansējuma apmērs par vienu asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanas stundu paredzēts 6,01 euro.
*Minimālās stundas tarifa likmes apmērs darbiniekiem, kuri strādā 6 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā, saskaņā ar Darba likuma (DL) 131. panta pirmo daļu, 133. panta otro un trešo daļu.
Problēmas apraksts
Līdz ar grozījumiem Invaliditātes likumā vairs nav noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt aprūpes pakalpojuma personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi minimālās vienas stundas izmaksas. Savukārt maksimālais aprūpes mājās pakalpojuma apjoms ir nosakāms, pamatojoties uz deleģējumu, kas noteikts SPSP likuma 23. panta ceturtajā daļā, proti, ka Ministru kabinets nosaka maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta.
Tādējādi MK noteikumu Nr. 316 izdošanas pamatojuma norāde, 1.3. apakšpunkts, VI daļas nosaukums, 44. un 45.punkts vairs neatbilst aktuālajām Invaliditātes likuma un SPSP likuma normām. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:
- MK noteikumu Nr.316 izdošanas pamatojumu izteikt jaunā redakcijā, svītrojot Invaliditātes likuma 12.panta 6.2 daļu un papildinot ar SPSP likuma 23.panta ceturto daļu.
- MK noteikumu Nr.316 1.3. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā atbilstoši SPSP likuma deleģējumam, ka MK noteikumi Nr.316 nosaka maksimālo aprūpes mājās pakalpojuma bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai pēc pilngadības sasniegšanas turpinās īpašas kopšanas nepieciešamība apjomu.
- Atbilstoši SPSP likuma 23.panta ceturtās daļas deleģējumam precizēt  MK noteikumu Nr.316 44.punktā noteikto aprūpes mājās pakalpojuma mērķa grupu, proti, ka maksimālais aprūpes mājās pakalpojuma apjoms tiek noteikts bērnam ar invaliditāti, kuram Valsts komisija izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai pēc pilngadības sasniegšanas turpinās īpašas kopšanas nepieciešamība. Tāpat atbilstoši SPSP likuma deleģējuma normai tiek precizēts MK noteikumu Nr.316 VI daļas nosaukums.
- Līdz ar Invaliditātes likuma 12.panta 6.2 daļas izslēgšanu un SPSP likuma papildināšanu ar 23.panta ceturto daļu Ministru kabinetam vairs nav deleģēts noteikt aprūpes pakalpojuma personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi minimālās vienas stundas izmaksas. Tādējādi tiek svītrots MK noteikumu Nr.316 45.punkts. Aprūpes mājās pakalpojumu pašvaldības nodrošina savu autonomo funkciju īstenošanas ietvaros, savukārt pakalpojuma izmaksas visām personu grupām, t.sk. arī personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, nosaka attiecīgā aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs. Vienlaikus aprūpes mājās pakalpojumu sniedzējiem un pašvaldībām, kuru pienākums ir nodrošināt aprūpes mājās pakalpojumu, aprēķinot un nosakot aprūpes mājās pakalpojuma izmaksas, ir jāņem vērā Darba likuma 61.panta pirmajā daļā noteiktais, ka minimālā darba alga pakalpojuma sniegšanā iesaistītajām personām nedrīkst būt mazāka par valsts noteikto minimumu. Noteikumu projekts neietekmēs aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējus un saņēmējus, jo MK noteikumos Nr.316 līdz šim noteiktās minimālās vienas stundas izmaksas (5,24 euro) nodrošina tikai to, ka pakalpojuma sniedzējs darbiniekiem atlīdzību nedrīkst maksāt mazāku par 2024.gadā noteikto lielāko mēneša minimālo stundas tarifa likmi (2024.gada jūnija mēneša minimālās stundas tarifa likmes apmērs darbiniekiem, kuri strādā 6 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā 4,24 euro + darba devēja VSAOI =5,24 euro). Savukārt saskaņā ar pašvaldību sniegto informāciju par aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanu bērniem ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību un personām līdz 24 gadu vecumam, 2024.gada oktobrī vidējās vienas pakalpojuma sniegšanas stundas izmaksas bija 8,36 euro.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.316 14.9.1. un 15.1.4.apakšpunktā, kā arī 17.punktā tiek lietots termins "ļaundabīgs audzējs ceturtajā stadijā".  Minētās normas nosaka pašvaldības sociālajā dienestā iesniedzamos dokumentus, Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārbaudāmo informāciju un īpašos nosacījumus asistenta pakalpojuma piešķiršanai, ja asistenta pakalpojumu pieprasa persona, kurai ir attiecīgā medicīniskā diagnoze un asistenta pakalpojums ir nepieciešams, lai nokļūtu medicīniskās terapijas saņemšanas vietā. Medicīniskā diagnoze "ļaundabīgs audzējs ceturtajā stadijā" MK noteikumos N.316 tika lietota atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" 9.pielikuma 15.punktā noteiktajam, jo attiecīgā informācija pašvaldību sociālajiem dienestiem ir pieejama Invaliditātes informatīvajā sistēmā, un sociālie dienesti to lieto, lai lemtu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu, kā arī nosakot pakalpojuma apjomu. Ar Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumiem Nr.463 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" tika manīts minētais termins, ļaundabīgā audzēja "ceturto stadiju" aizstājot ar "terminālo stadiju", atbilstoši aktuālajā situācijā piemērotai un lietotai medicīniskajai terminoloģijai. 
Ņemot vērā minēto, MK noteikumos Nr.316 lietotais termins "ļaundabīgs audzējs ceturtajā stadijā" vairs neatbilst Invaliditātes informatīvajā sistēmā pieejamajai informācijai un attiecīgajās situācijās lietotajai terminoloģijai.
Risinājuma apraksts
Tehniski precizēt MK noteikumu Nr. 316 14.9.1. un 15.1.4.apakšpunktu, kā arī 17.punktu atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" 9.pielikuma 15.punktā lietotajai terminoloģijai, proti, ka ļaundabīgs audzējs ir terminālajā stadijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personu ar invaliditāti asistenti un pavadoņi. Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmēji - personas ar invaliditāti.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs personu ar invaliditāti asistentus un pavadoņus, kuriem atlīdzības apmērs ir 5,42 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (kas ietver darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba devēja un darba ņēmēja daļu personām, kurām nodokļu samaksu veic darba devējs) un iedzīvotāju ienākuma nodokli). No 2025.gada 1.javāra atlīdzības apmērs asistentiem un pavadoņiem būs ne mazāks kā 5,72 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Asistentu un pavadoņu atlīdzības pieaugums no 2025.gada 1.janvāra būs 0,30 euro apmērā par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu.
2024.gada oktobrī asistenta un pavadoņa pakalpojumus pašvaldībā sniedza 15 868 asistenti un 133 pavadoņi.
Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmējus tiesiskais regulējums ietekmēs netieši, jo tiks palielināts atlīdzības apmērs personām, kuras viņiem sniedz attiecīgo pakalpojumu. 2024.gada oktobrī asistenta pakalpojumu pašvaldībā saņēma 16 787 personas ar invaliditāti, bet pavadoņa pakalpojumu 134 personas.
Juridiskās personas
  • Pašvaldību sociālie dienesti. Asistenta pakalpojuma sniedzēji - juridiskas personas.
Ietekmes apraksts
Pašvaldību sociālajiem dienestiem un asistenta pakalpojuma sniedzējiem - juridiskām personām no 2025.gada 1.javāra būs jānodrošina atbilstoša samaksa personu ar invaliditāti asistentiem un pavadoņiem. 
2024.gadā no gada sākuma līdz oktobrim (ieskaitot) asistenta pakalpojuma sniegšanā bija iesaistītas deviņas juridiskās personas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
61 407 029
0
71 642 157
0
80 849 757
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
61 407 029
0
71 642 157
0
80 849 757
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
61 407 029
0
71 642 157
3 671 737
80 849 757
4 496 216
5 008 235
2.1. valsts pamatbudžets
61 407 029
0
71 642 157
3 671 737
80 849 757
4 496 216
5 008 235
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-3 671 737
0
-4 496 216
-5 008 235
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-3 671 737
0
-4 496 216
-5 008 235
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
3 376 446
0
3 751 965
4 512 207
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-295 291
-744 251
-496 028
5.1. valsts pamatbudžets
0
-295 291
-744 251
-496 028
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2. kolonā norādīts asistentu un pavadoņu pakalpojumam pieejamais finansējums 2024. gadā apakšprogrammā "05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" un Finanšu ministrijas 01.11.2024. rīkojumu Nr.404 “Par apropriācijas pārdali”.
4. un 6. kolonā norādīts asistentu un pavadoņu pakalpojumam pieejamais finansējums apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", saskaņā ar Labklājības ministrijas pamatbudžeta bāzes izdevumiem 2025.-2028.gadam (Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam", atbalstīts Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta sēdē, protokola Nr. 32 61.§).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai asistentu un pavadoņu samaksa par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu no 2025.gada 1.janvāra nav mazāka par minimālo stundas tarifa likmi normāla darba laikam ietvaros.
Mēnesis Minimālā stundas tarifa likme*,euro Minimālā stundas tarifa likme ar darba devēja VSAOI 23.59%,euro
1 2 3=2*1,2359
Janvāris 4.09 5.05
Februāris 4.63 5.72
Marts 4.30 5.32
Aprīlis 4.25 5.26
Maijs 4.13 5.11
Jūnijs 4.43 5.48
Jūlijs 4.09 5.05
Augusts 4.30 5.32
Septembris 4.25 5.26
Oktobris 4.09 5.05
Novembris 4.48 5.54
Decembris 4.09 5.05

*Minimālās stundas tarifa likmes apmērs darbiniekiem, kuri strādā 6 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā
pa 2025. gada mēnešiem (saskaņā ar Darba likuma (DL) 131. panta pirmo daļu, 133. panta otro un trešo daļu).
 

Kopš 2021. gada 1. jūlija pakalpojuma samaksa tiek veikta atbilstoši fiksētai pakalpojuma cenai, kas noteikta par pakalpojuma stundu.  
Lai nodrošinātu, ka asistenta un pavadoņa pakalpojuma stundas cenā ir iekļauta darba samaksa, kas nevienu mēnesi nav mazāka par valstī noteikto minimālo mēneša stundas tarifa likmi 2025. gadā, tā pielīdzināta 2025. gada februāra mēneša minimālajai stundas tarifa likmei (4,63 euro + darba devēja VSAOI =5,72 euro).

Noteikumu projekta 6.punkts paredz paaugstināt asistentu un pavadoņu atlīdzību no 2025. gada 1. janvāra līdz 5,72 euro/h. Attiecīgi ir precizējams arī valsts nodrošinātais finansējuma apmērs (pakalpojuma cena) par vienu asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanas stundu, kas no 2025.gada 1.janvāra plānota 6,01 euro/h apmērā (t.sk. administrēšanas izdevumu daļa 0,29 euro/h).

Noteikumu projekta kopējā ietekme uz valsts budžeta izdevumiem prognozēta -  2025. gadā 3 671 737 euro, 2026. gadā 4 496 216  euro, 2027. gadā 5 008 235 euro, 2028. gadā un turpmāk ik gadu 5 520 254 euro apmērā. 

Detalizētu pakalpojuma cenas kalkulāciju un ietekmes uz valsts pamatbudžetu skat. anotācijas pielikumā "Ietekme uz valsts budžetu".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pamatojoties uz MK 08.10.2024. sēdes protokola Nr. 41 50.§ 2. punktu atbalstīts Labklājības ministrijas priekšlikums samazināt MK 19.09.2024. sēdes protokola Nr. 38 2.§ 2. punktā atbalstīto finansējumu starpnozaru prioritārajam pasākumam “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai”  Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" 2025. gadam 4 016 598 euro apmērā, 2026. gadam 5 077 937 euro apmērā, 2027. gadam 5 147 578 euro, 2028. gadam un turpmāk ik gadu 6 143 373 euro apmērā, vienlaikus saskaņā  ar minētā protokola 2.3.1. apakšpunktu atbalstīts priekšlikums daļu no samazinātā finansējuma novirzīt asistenta un pavadoņa pakalpojuma nodrošināšanai - 2025. gadam 295 291 euro apmērā, 2026. gadam 744 251 euro apmērā, 2027. gadam 496 028 euro apmērā, 2028. gadam un turpmāk ik gadu 1 158 488 euro apmērā.  
Minētais priekšlikums atbalstīts Ministru kabineta 2024. gada 12. novembra sēdē (protokola Nr. 48 36.§ “Par priekšlikumiem likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā” 2.2. apakšpunkts; 54.priekšlikums) un Saeimā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” II lasījumā.

Vienlaikus grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (24-TA-2322) paredz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" izdevumu pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām ietvaros veikt izmaiņas 2025.-2028.gadam,  samazinot finansējumu valsts mērķdotācijai pašvaldībām izdevumu segšanai 30% apmērā  no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma  un mājokļa pabalsta un attiecīgi palielinot finansējumu asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēra paaugstināšanai 2025.gadā 3 376 446 euro, 2026.gadā 3 751 965 euro, 2027.gadā 4 512 207 euro, 2028.gadā un turpmāk ik gadu 4 361 766 euro apmērā. 

Ņemot vērā minēto, noteikumu projekta nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2025. gadā 3 671 737 euro, 2026. gadā 4 496 216  euro, 2027. gadā 5 008 235 euro, 2028. gadā un turpmāk ik gadu 5 520 254 euro apmērā. 

Finansējums noteikumu projekta ieviešanai tika  iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”.

Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2026.gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un nepieciešamības gadījumā iekļaus priekšlikumu Labklājības ministrijas pamatbudžeta bāzes precizēšanai atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr.15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.3.4. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas personas ar invaliditāti, kuras saņem asistenta pakalpojumu saņēmēju skaitā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/bcb47a44-c2a6-44d8-a226-99deb5954767 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts un noteikumu konsolidētā versija bija pieejami publiskajā apspriešanā no 30.10.2024. līdz 12.11.2024.  Publiskajā apspriešanā sabiedrības viedoklis par noteikumu projektu netiks sniegts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldību sociālie dienesti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pašvaldību sociālajiem dienestiem būs jānodrošina, ka asistentu un pavadoņu atlīdzība tiek nodrošināta vismaz 5,72 euro apmērā par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielinot personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru no 5,42 euro uz 5,72 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu tiks nodrošināts, ka atlīdzība nevienu mēnesi nav mazāka par minimālo stundas tarifa likmi.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personām ar invaliditāti, kuras saņem asistenta un pavadoņa pakalpojumu, tiks saglabāta līdzšinējā iespēja piesaistīt savām vajadzībām atbilstošu asistentu vai pavadoni.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēra paaugstināšana
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk