Anotācija

25-TA-574: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontrole savā 2023. gada 15. augusta lietderības revīzijas "Valsts pārvaldē nodarbināto atbildības izvērtēšana" ziņojumā ietvēra ieteikumu Valsts kancelejai – izstrādāt regulējumu neatkarīgai disciplināratbildības izvērtēšanai gadījumos, kad objektīva un vispusīga disciplinārlietas izmeklēšana iestādē vai resora ietvaros nav iespējama.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumu (turpmāk – Likums) ar regulējumu par disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas izveidi gadījumos, kad iespējamā pārkāpuma izdarīšanā vainīgās amatpersonas lietas izmeklēšanai un taisnīga lēmuma pieņemšanai nepieciešams nodrošināt vispusīgu un objektīvu starpinstitucionālu izmeklēšanu.
Tāpat grozījumi paredz noteikt termiņu, cik ilgi Valsts kancelejas tīmekļvietnē ir pieejama informācija par lēmumu, ar kuru konstatēta ierēdņa vaina tiesību aktiem neatbilstošā rīcībā ar finanšu līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Precizējot Likumu atbilstoši Valsts kontroles ieteikumam, konstatēts, ka vienlaikus nepieciešams Likumā veikt tehniska rakstura precizējumu, kā arī, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulā (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) noteikto, – paredzēt termiņu, cik ilgi Valsts kancelejas tīmekļvietnē ir pieejama informācija par lēmumu, ar kuru konstatēta ierēdņa vaina tiesību aktiem neatbilstošā rīcībā ar finanšu līdzekļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 16. panta ceturtajā daļā ir ietverta neprecīza iekšējā atsauce.
Iepazīstoties ar Saeimas Arhīvā pieejamiem likumprojekta "Valsts civildienesta ierēdņu disciplinārās atbildības likums" (Reģ. Nr. 1035) (https://www.saeima.lv/Lapas/8Sae_Lprj/index.htm) (turpmāk – Likumprojekts) izstrādes materiāliem, tika konstatēts, ka:
1. Likuma 16. pants spēkā esošajā redakcijā tika iekļauts Likumprojektā pirms trešā lasījuma pēc Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšlikuma;
2. priekšlikums, kas tika piedāvāts kā alternatīvais Saeimas Juridiskā biroja sākotnējam priekšlikumam, bija šādā redakcijā:
   "16. pants. Disciplinārsoda darbība
   (1) Disciplinārsoda darbība ir laika posms, kurā tiesiskajās attiecībās ar ierēdni var izmantot faktu, ka ierēdnis ir disciplināri sodīts.
   (2) Disciplinārsoda darbība sākas no dienas, kad tiek uzsākta par disciplinārsoda piemērošanu pieņemtā lēmuma izpilde (32. panta trešā daļa), un turpinās līdz šā panta    trešajā daļā norādītajai dienai.
   (3) Disciplinārsoda darbība izbeidzas gadu pēc dienas, kad pabeigta disciplinārsoda izpildīšana. Ja ierēdnim piemērots šā likuma 11. panta 4. vai 5. punktā noteiktais disciplinārsods, disciplinārsoda darbība izbeidzas piecus gadus pēc dienas, kad pabeigta disciplinārsoda izpildīšana.
   (4) Disciplinārsoda darbības laikā valsts nodrošina ierēdnim piemērotā disciplinārsoda izciešanu atbilstoši šā disciplinārsoda raksturam. Disciplinārsoda darbības laikā:
   1) ierēdni nedrīkst paaugstināt amatā (11. panta 2. punkts);
   2) ierēdni nedrīkst iecelt iepriekšējā vai tam līdzvērtīgā amatā (11. panta 3. punkts);
   3) pirmos četrus gadus ierēdni nedrīkst iecelt iepriekšējā vai tam līdzvērtīgā amatā (11. panta 4. punkts), kā arī tādā amatā, kurā viņš tiktu iecelts šā likuma 11. panta 3. punktā norādītā disciplinārsoda piemērošanas gadījumā;
   4) pirmajā gadā ierēdni nedrīkst iecelt amatā (11. panta 5. punkts), bet nākamos trīs gadus nedrīkst iecelt iepriekšējā vai tam līdzvērtīgā amatā, kā arī tādā amatā, kurā viņš tiktu iecelts šā likuma 11. panta 3. punktā norādītā disciplinārsoda piemērošanas gadījumā.
   (5) Pēc šā panta trešajā daļā noteiktā termiņa izbeigšanās ierēdnis atzīstams par disciplināri nesodītu."
;

3. formējot Likuma 16. pantu, nolemts to redakcionāli precizēt, apvienojot otro un trešo daļu, attiecīgi nākamās daļas pārnumurējot. Vienlaikus netika precizēta atsauce Likumprojekta 16. panta piektajā daļā (kas tika pārnumurēta par ceturto daļu). 
Ievērojot minēto, konstatējams, ka Likuma 16. panta ceturtajā daļā ietvertā atsauce jau kopš šī regulējuma pieņemšanas brīža ir neprecīza un nepieciešams to precizēt.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz aizstāt Likuma 16. panta ceturtajā daļā vārdu "trešajā" ar vārdu "otrajā".
Problēmas apraksts
Valsts kontrole savā 2023. gada 15. augusta lietderības revīzijas "Valsts pārvaldē nodarbināto atbildības izvērtēšana" ziņojumā (turpmāk – Revīzijas ziņojums) norādīja, ka normatīvais regulējums neparedz risinājumus iestāžu vadītāju disciplināratbildības izvērtēšanai.
Revīzijas ziņojumā tika uzsvērts, ka attiecībā  uz valsts civildienesta ierēdņiem normatīvais regulējums neparedz risinājumus atbildības izvērtēšanai situācijās, kad objektīva disciplināratbildības izvērtēšana iestādes ietvaros nav iespējama, proti – ja iespējamu disciplinārpārkāpumu ir veicis vai tā veikšanā ir bijis iesaistīts valsts sekretārs vai tādas iestādes vadītājs, kurai nav augstākas iestādes, vai virkne šādās iestādēs nodarbināto, ieskaitot iestādes vadības amatpersonas. Lai nodrošinātu objektīvu, vispusīgu un neatkarīgu lietas izmeklēšanu šādos gadījumos, atbildības izvērtēšanā neiesaistot amatpersonas, kuru pašu darbība vai bezdarbība būtu pakļaujama izvērtēšanai vai kuras strādā šādu amatpersonu padotībā vai ir ieinteresētas atbildības izvērtēšanas rezultātā, nepieciešams meklēt ad hoc risinājumus, disciplināratbildības izvērtēšanu izceļot ārpus attiecīgās iestādes un uzticot neatkarīgai disciplināratbildības izvērtēšanas komisijai. Regulējuma neesamība un neskaidrība par rīcību šādā situācijā rada riskus neatkarīgai atbildības izvērtēšanai un var kavēt vispusīgu un objektīvu atbildības izvērtēšanu.
Neskatoties uz to, ka nebija noteikta vienota un skaidra kārtība rīcībai šādās situācijās, līdz šim un šobrīd starpinstitūciju disciplinārlietu izmeklēšanas komisijas galvenokārt pret iestāžu vadītājiem tiek veidotas, saskaņā ar Likuma 19. un 20. pantu, pamatojoties uz Ministru kabineta locekļa rīkojumu. Piemēram, 2021. gadā bija izveidotas vairākas starpinstitūciju disciplinārlietu izmeklēšanas komisijas saistībā ar pirmajiem "BioNTech/Pfizer" vakcīnu pret Covid-19 iepirkumiem, kuros Latvija bija iegādājusies mazāk vakcīnu, nekā bija pieejams. Tāpat finanšu ministrs 2022. gadā izveidoja komisiju, kuras sastāvā bija komisijas locekļi no Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, savukārt satiksmes ministrs 2024. gadā izveidoja komisiju, kuras sastāvā bija komisijas locekļi no Satiksmes ministrijas, Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas, Centrālās finanšu un līguma aģentūras un Valsts kancelejas.
Attiecīgi tiesiskā regulējuma pilnveidošana veicinās tiesību normu noteiktību un skaidrību, kā arī tiesiskā regulējuma vienveidīgu piemērošanu.
Risinājuma apraksts
Tiesiskās skaidrības nolūkos, ņemot vērā līdzšinējo praksi starpinstitūciju disciplinārlietu izmeklēšanas komisiju izveidē un izpildot Revīzijas ziņojumā ietverto ieteikumu Valsts kancelejai – izstrādāt regulējumu neatkarīgai disciplināratbildības izvērtēšanai gadījumos, kad objektīva un vispusīga disciplinārlietas izmeklēšana iestādē vai resora ietvaros nav iespējama, Likums tiek papildināts ar regulējumu, kas paredz noteikt:

1.    kas izveido disciplinārlietas izmeklēšanas komisiju un kādos gadījumos. Likumprojekts paredz, ka tad, ja disciplinārlietu ierosina pret iestādes vadītāju, disciplinārlietu izskata tā Ministru kabineta locekļa izveidota disciplinārlietas izmeklēšanas komisija, kura padotībā ir iestāde. Tādējādi rīkojumu par disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas izveidi pieņem ministrs vai Ministru prezidents par tā padotībā esošās iestādes vadītāju. 
Valsts kontrole arī norādīja, ka normatīvais regulējums neparedz risinājumus atbildības izvērtēšanai situācijās, kad objektīva disciplināratbildības izvērtēšana iestādes ietvaros nav iespējama, ne tikai tad, ja iespējamu disciplinārpārkāpumu ir veicis vai tā veikšanā ir bijis iesaistīts valsts sekretārs vai tādas iestādes vadītājs, kurai nav augstākas iestādes, bet arī virkne šādā iestādē nodarbināto, ieskaitot iestādes vadības amatpersonas. Tāpēc likumprojekts paredz noteikt, ka izņēmuma gadījumā, ja tas nepieciešams vispusīgai un objektīvai tā ierēdņa, kurš pilda valsts civildienestu ministrijā vai  Valsts kancelejā, disciplinārpārkāpuma izdarīšanas apstākļu noskaidrošanai un taisnīgai lēmuma pieņemšanai, norādot attiecīgu pamatojumu, disciplinārlietu var izskatīt komisija, ko izveido Ministru kabineta loceklis, kura padotībā ir iestāde. Tādējādi arī šajā gadījumā rīkojumu par disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas izveidi pieņem ministrs vai Ministru prezidents.
Tā kā šis ir izņēmums no jau esošās kārtības, kad primāri disciplinārlietu izskata iestāde, kurā ierēdnis pilda valsts civildienestu, tad šādā gadījumā šāds lēmums ir jāpamato, tas ir – kāpēc to nevar izskatīt pati iestāde (ministrija vai Valsts kanceleja) un ir veidojama starpinstitūciju disciplinārlietas izmeklēšanas komisija.
Minētais regulējums paredz, ka tas attiecas tikai uz ministrijas vai Valsts kancelejas amatpersonu, jo attiecībā uz padotības iestādes amatpersonu Likumā jau ir noteikts speciāls regulējums, proti, izņēmuma gadījumā, ja lēmumā par disciplinārlietas ierosināšanu vai disciplinārlietas pārņemšanu norādīts attiecīgs pamatojums, disciplinārlietu var izskatīt tās iestādes augstāka iestāde, kurā ierēdnis pilda valsts civildienestu (Likuma 24. panta otrā daļa).

2.    disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas locekļu skaitu un obligāti iekļaujamās personas. Likumprojekts paredz, ka disciplinārlietas izmeklēšanas komisiju izveido ne mazāk kā piecu cilvēku sastāva, tostarp iekļaujot jomas ekspertus (Likuma 28. panta ceturtā daļa), kā arī komisijas sastāvā iekļauj Ministru kabineta locekļa norīkotu personu no pakļautībā esošās ministrijas vai attiecīgi Valsts kancelejas, ja disciplinārlietu izskata Ministru prezidenta izveidota disciplinārlietas izmeklēšanas komisija par tā padotībā esošās iestādes vadītāju (Likuma 24. panta 4.2 daļa).
Tādējādi, piemēram, ja disciplinārlieta tiek ierosināta par pārkāpumiem iepirkumu jomā, komisijā būtu iekļaujama amatpersona no Iepirkumu uzraudzības biroja, bet par pārkāpumiem Eiropas Savienības fondu apguvē – no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras.

3.    kas pilda komisijas sekretariāta funkcijas. Likumprojekts paredz, ka disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas sekretariāta funkcijas īsteno tā iestāde, kuras amatpersona vada disciplinārlietas izmeklēšanas komisiju.

Tādējādi, izpildot Revīzijas ieteikumu, tiks nodrošināta tiesību normu noteiktība un skaidrība, kā arī tiesiskā regulējuma vienveidīga piemērošana.
Problēmas apraksts
Likuma 31. pants 2010. gadā tika papildināts ar piekto daļu šādā redakcijā:
"Disciplinārlietā pieņemtu lēmumu, ar kuru konstatēta ierēdņa vaina tiesību aktiem neatbilstošā rīcībā ar finanšu līdzekļiem, pēc tam, kad tas kļuvis neapstrīdams vai par to stājies spēkā attiecīgs tiesas nolēmums, šā lēmuma pieņēmējs nosūta Valsts kancelejai, kas to triju darbdienu laikā publicē Valsts kancelejas mājaslapā internetā."
Atbilstoši minēto grozījumu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegtajai informācijai šis regulējums izstrādāts, pamatojoties uz Latvijas Republikas un Starptautiskā Valūtas fonda Nodomu protokolu (Letter of Intent). 
Vienlaikus konstatējams, ka pēc šī regulējuma spēkā stāšanās ir pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula), kas paredz, ka personas dati (ko tostarp satur lēmums) tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.
Risinājuma apraksts
Regulas preambulas 39. punktā ir noteikts, ka "personas datiem vajadzētu būt adekvātiem, atbilstīgiem, un tiem būtu jāietver tikai tas, kas nepieciešams tiem nolūkiem, kādos tie tiek apstrādāti. Tādēļ jo īpaši nepieciešams nodrošināt, lai personas datu glabāšanas laikposms tiktu stingri ierobežots līdz minimumam. Personas dati būtu jāapstrādā tikai tad, ja apstrādes nolūku nav iespējams pienācīgi sasniegt citiem līdzekļiem. Lai nodrošinātu, ka personas datus neglabā ilgāk nekā nepieciešams, pārzinim būtu jānosaka termiņi, kad dati ir jādzēš vai periodiski jāpārskata."
Ievērojot minēto un to, ka Likuma 31. pantā ietvertais regulējums paredz atklātību par ierēdņa pārkāpumiem tiesību aktiem neatbilstošā rīcībā ar finanšu līdzekļiem un būtu saglabājams, tad, lai nodrošinātu Regulas prasību ievērošanu, Likuma 31. panta piektā daļa tiek papildināta ar regulējumu, kas paredz noteikt termiņu, cik ilgi Valsts kancelejas tīmekļvietnē ir pieejama informācija par lēmumu, ar kuru konstatēta ierēdņa vaina tiesību aktiem neatbilstošā rīcībā ar finanšu līdzekļiem.
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai un otrajai daļai disciplinārsoda darbība ir laikposms, kurā tiesiskajās attiecībās ar ierēdni var izmantot faktu, ka ierēdnis ir disciplināri sodīts. Disciplinārsoda darbība sākas no dienas, kad tiek uzsākta par disciplinārsoda piemērošanu pieņemtā lēmuma izpilde (32. panta trešā daļa), un izbeidzas gadu pēc dienas, kad pabeigta disciplinārsoda izpildīšana. Ja ierēdnim piemērots šā likuma 11. panta 4. vai 5.punktā noteiktais disciplinārsods, disciplinārsoda darbība izbeidzas piecus gadus pēc dienas, kad pabeigta disciplinārsoda izpildīšana.
Attiecīgi pēc noteiktā termiņa izbeigšanās ierēdnis atzīstams par disciplināri nesodītu.
Ievērojot minēto, secināms, ka, lai sasniegtu taisnīgāko un lietderīgāko mērķi, būtu nosakāms nevis noteikts termiņš (piemēram, gads vai pieci gadi) lēmuma pieejamībai Valsts kancelejas tīmekļvietnē, bet gan nosakāms, ka Likuma 31. panta piektajā daļā minētais lēmums tīmekļvietnē ir pieejams līdz dienai, kad izbeidzas piemērotā disciplinārsoda darbība.
Norādāms, ka šim termiņam sekos līdzi Valsts kanceleja. Līdz ar to pēc šī regulējuma spēkā stāšanās būs izvērtējams, kuri no šobrīd tīmekļvietnē pieejamajiem lēmumiem, ir dzēšami.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika vērtēts, vai nenoteikt, ka Likuma 31. panta piektajā daļā minētais lēmums ir pieejams tīmekļvietnē ne ilgāk kā gadu no dienas, kad attiecīgais lēmums publicēts. Līdzīgi, kā tas noteikts likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 31. panta piektajā daļā, Valsts kontroles likuma 79. pantā, Tiesnešu disciplinārās atbildības likuma 11.6 panta 6.2 daļā.
Tomēr, veicot izvērtējumu, secināts, ka, lai nodrošinātu ne tikai atklātību par amatpersonas veikto neatbilstošo rīcību ar finanšu līdzekļiem, bet arī regulējuma mērķa sasniegšanu, būtu jānosaka, ka publicētais lēmums tīmekļvietnē ir pieejams līdz dienai, kad izbeidzas piemērotā disciplinārsoda darbība.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • 11 412 valsts civildienesta ierēdņi - saskaņā ar Atlīdzības uzskaites sistēmas datiem uz 31.12.2024. Ministru kabineta locekļi
Ietekmes apraksts
Likumprojekts paredz:
1) precizēt regulējumu par valsts civildienesta ierēdņiem piemērota disciplinārsoda darbību;
2) noteikt kārtību, kādā Ministru kabineta loceklis izveido disciplinārlietas izmeklēšanas starpinstitūciju komisiju gadījumos, kad iespējamā pārkāpuma izdarīšanā vainīgās amatpersonas lietas izmeklēšanai un taisnīga lēmuma pieņemšanai nepieciešams nodrošināt vispusīgu un objektīvu izmeklēšanu;
3) noteikt termiņu, cik ilgi Valsts kancelejas tīmekļvietnē ir pieejama informācija par lēmumu, ar kuru konstatēta valsts civildienesta ierēdņa vaina tiesību aktiem neatbilstošā rīcībā ar finanšu līdzekļiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Likumprojekts publiskai apspriešanai nodots no 2025. gada 7. marta līdz 21. martam.
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/043c62c5-2362-4430-b4f7-8310234285b7

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā sabiedrības pārstāvju iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiešās valsts pārvaldes iestādes, kurās ir nodarbināti valsts civildienesta ierēdņi. Saskaņā ar Atlīdzības uzskaites sistēmas datiem 84 iestādes. Valsts kanceleja.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jānorāda, ka likumprojekts neparedz jaunu datu apstrādi, bet gan precizē esošo regulējumu, paredzot noteikt apstrādes termiņu, tas ir, cik ilgi dati ir pieejami tīmekļvietnē. Tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulai (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), kas paredz, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.
Veicot izvērtējumu, secināts, ka, lai nodrošinātu atklātību par amatpersonas veikto neatbilstošo rīcību ar finanšu līdzekļiem, šāds regulējums atstājams – lai nodrošinātu sabiedrības vispārējo uzticēšanos valsts pārvaldei, jo no minētās informācijas var iegūt ziņas arī par to, kā amatpersonas pilda tām uzticētās funkcijas, rīkojoties ar finanšu līdzekļiem. 
Saskaņā ar Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 30. panta pirmo daļu, pabeidzot disciplinārlietas izmeklēšanu, lietas izmeklētājs sagatavo atzinumu par disciplinārpārkāpuma konstatēšanu. Savukārt atbilstoši Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 31. panta trešajai daļai, ja disciplinārlietā ir sagatavots atzinums par disciplinārpārkāpuma konstatēšanu, to norāda lēmumā. Tādējādi atzinumā vienmēr ir sniegta daudz plašāka un detalizētāka informācija, tostarp citu nodarbināto paskaidrojumi, nekā lēmumā.
Attiecīgi tīmekļvietnē tiek publicēts tikai lēmums, kas tiek pieņemts, pamatojoties uz atzinumā konstatēto. 
Ievērojot to, ka galvenokārt praksē lēmumos netiek atspoguļotas kolēģu liecības u.c. informācija, kas ir būtiska tieši atzinuma sagatavošanai par disciplinārpārkāpuma konstatēšanu/ nekonstatēšanu, tad tieši lēmums par disciplinārsoda piemērošanu publicējams, nevis tā izraksts vai kopsavilkums. Tāpat, caurskatot Valsts kancelejas tīmekļvietnē līdz šim publicētos lēmumus (skat.: https://www.mk.gov.lv/lv/disciplinaratbildiba-valsts-civildienesta), nav konstatējams, ka tie saturētu informāciju, kas būtu aizklājama/ anonimizējama.
Savukārt attiecībā uz lēmuma pieejamības termiņu norādāms, ka, lai sasniegtu taisnīgāko un lietderīgāko mērķi, nolemts noteikt, ka Valsts kancelejas tīmekļvietnē lēmums ir pieejams līdz dienai, kad izbeidzas piemērotā disciplinārsoda darbība. Minētais nosakāms, jo atbilstoši Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 16. panta pirmajai un otrajai daļai disciplinārsoda darbība ir laikposms, kurā tiesiskajās attiecībās ar ierēdni var izmantot faktu, ka ierēdnis ir disciplināri sodīts.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi