Anotācija

24-TA-3079: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumu Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 618) 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" mērķis ir noteikt Ukrainai (Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas valsts armijai) nododamo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas 2022. gada februārī uzsāktais pilna mēroga karš pret Ukrainu un šī brīža ģeopolitiskie apstākļi reģionā un pasaulē. Atbalsta nepieciešamība Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas valsts armijai, stiprinot sadarbības iestāžu darbības kapacitāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plāna 2024.–2027. gadam (apstiprināts ar MK 2024. gada 20. decembra rīkojumu Nr. 1220 “Par Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plānu 2024.–2027. gadam”; turpmāk – plāns) saturā ir noteikts, ka esošais nacionālais valsts robežas integrētās pārvaldības cikls ir vērsts uz atbalsta palielināšanu, sadarbības stiprināšanu un tehniskā atbalsta projektu īstenošanu integrētās robežas pārvaldības jomā tādās valstīs kā Ukraina, Moldova un Centrālās Āzijas valstis.
Plāna 7. rīcības virziena “Nodrošināt un uzlabot sadarbību ar trešajām valstīm jomās, uz kurām attiecas ERKA regula, jo īpaši koncentrējoties uz kaimiņos esošām trešajām valstīm un tām trešajām valstīm, kuras riska analīzē ir identificētas kā nelikumīgas imigrācijas izcelsmes vai tranzīta valstis” prioritāte ir sadarbības stiprināšana un tehniskā atbalsta projektu īstenošana integrētās robežas pārvaldības jomā Ukrainā, Moldovā, Gruzijā un Centrālās Āzijas valstīs. Tāpat plānā ir iekļauts pasākums 7.3. – Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta spēju stiprināšana darbam krīzes apstākļos. Ievērojot to, ka Valsts robežsardze ir izveidojusi un uztur kontaktus ar Ukrainas Valsts robežsardzes dienestu, kā arī seko līdzi aktuālajai situācijai Ukrainā, sadarbības ietvaros tika lemts, ka Valsts robežsardze atbalstīs Ukrainas Valsts robežsardzes dienestu un tā personālu, kas pašlaik dienē saspringtos karadarbības apstākļos. Krievijas Federācijas aizvien veiktās darbības Ukrainā turpina radīt ievērojamus ekonomiskos un finanšu satricinājumus, kas ietekmē arī Ukrainas Valsts robežsardzes dienestu, tā personālu.
Valsts robežsardze ir izvērtējusi pašreizējo situāciju un lēmusi par atbalsta sniegšanas nepieciešamību, jo sniegtais atbalsts veicinās palīdzības saņēmēju spēju īstenot savas funkcijas un uzdevumus. Galvenokārt - savlaicīgi konstatēt un atbilstoši reaģēt uz nelikumīgiem valsts robežas šķērsošanas gadījumiem, kontrabandas gadījumiem un citām pārrobežu noziedzības izpausmēm. Valsts robežsardzes sniegtais atbalsts veicinās Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta un Ukrainas valsts armijas veicamo uzdevumu izpildes nepārtrauktību, proti, Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam un Ukrainas valsts armijai būs nodrošināts nepieciešamais transports, lai ierastos nepieciešamajās vietās, reģionos, lai piedalītos savas valsts noteikto uzdevumu izpildē, personu un materiāltehniskā nodrošinājuma pārvadāšanā. Transports ir būtisks atbalsts jebkuru uzdevumu realizācijā, spējā mobili reaģēt un rīkoties.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 618 3. punktā noteikts, ka valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu, taču 4. punkts pieļauj, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu). Norādām, ka Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču palīdzību Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, līdz ar to ir piemērojams izņēmums, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā.

Lai atbalstītu Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta kolēģus, Ukrainas Aizsardzības ministriju un Ukrainas valsts armiju un sekmētu attiecīgās iestādes funkciju un uzdevumu izpildi, Valsts robežsardze ir radusi iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas valsts armijai transportlīdzekļus un nepieciešamus materiāltehniskos līdzekļus (skatīt Ministru kabineta rīkojuma pielikumā). Mantas tiks nodotas bez atlīdzības Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai, Ukrainas valsts armijai, noformējot nodošanas un pieņemšanas aktus. Pasākumā iesaistīts būs fonds “Entrepreneurs for Peace”, pieņemot kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas valsts armijai, tostarp īstenojot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinot akta parakstīšanu no Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta, Ukrainas Aizsardzības ministrijas, Ukrainas valsts armijas puses un parakstīto aktu iesniegšanu Valsts robežsardzē.

Materiāltehniskā nodrošinājuma nodošana Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai, Ukrainas valsts armijai neietekmēs Valsts robežsardzes sniegto uzdevumu izpildes nepārtrauktību, pieejamību un kvalitāti.

Nododamie materiāltehniskie līdzekļi ir lietoti, bet to tehniskais stāvoklis ir apmierinošs. Automašīnas, kvadricikli, sniega motocikli un motocikls ražoti laikā no 1997. līdz 2014. gadam, savukārt piedāvātā motorlaiva ražota 1985. gadā. Detalizēts nododamās mantas saraksts norādīts anotācijas pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Iekšlietu ministrijai (Valsts robežsardzei) nododamās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas valsts armijai nebūs nepieciešami. Nododamās valsts kustamās mantas nodošana Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas valsts armijai notiks ar Fonda Entrepreneurs for Peace starpniecību, ar kuru Valsts robežsardze 2023. gada 19. septembrī noslēdza sadarbības līgumu.
Ukrainai nodotās valsts kustamās mantas atjaunošana nav paredzēta.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktā noteiktajam, sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina institūcijas vadības dokumentu un iekšējo tiesību aktu izstrādes procesā. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā - Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts saraksts ar Ukrainai nododamo valsts kustamo mantu