Anotācija (ex-ante)

21-TA-1498: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā (Bērnu tiesību aizsardzības likuma redakcijā, kas pieņemta 2021.gada 11.novembrī un spēkā no 2021.gada 8.decembra) noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nedrīkst strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas — izņemot gadījumu, kad pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk - Inspekcija) izvērtējusi, vai tas nekaitē bērnu interesēm, un atļāvusi šīm personām (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam) strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja šādām personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā minētajām personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā Inspekcijai ir noteikta kompetence izvērtēt, vai tas nekaitē bērnu interesēm, ja persona (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kura sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas strādā, veic brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniedz pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, un atļaut vai neatļaut personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) minētajās iestādēs vai pasākumos. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patlaban Ministru kabineta noteikumos nav noteikta kārtība, kādā Inspekcija izvērtē, vai tas nekaitē bērnu interesēm, ja persona (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kura sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas strādā, veic brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniedz pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, un atļauj vai neatļauj personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) minētajās iestādēs vai pasākumos. 
Risinājuma apraksts
Izpildot Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā minētajām personām, kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība dzēsta vai noņemta, strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nekaitēs bērnu interesēm.
Tiesību akta projekts paredz, ka personai, kura atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā norādītajiem priekšnoteikumiem, turpmāk varēs vērsties Inspekcijā ar iesniegumu ar lūgumu atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu iestādēs, kurās uzturas bērni un izvērtēt vai šāda atļaujas sniegšana nekaitēs bērnu interesēm. Iesnieguma izskatīšana ir maksas pakalpojums. Inspekcijas izveidotā komisija, kuras sastāv plānots iekļaut pārstāvjus no Inspekcijas, Valsts probācijas dienesta, Ģenerālprokuratūras un Valsts policijas. Pēc nepieciešamības, uz komisijas sēdi, kuras laikā tiks izskatīti personu iesniegumi, var uzaicināt arī pārstāvi no Izglītības kvalitātes valsts dienesta, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas, kā arī citu institūciju un organizāciju pārstāvjus un ekspertus gadījumos, ja šo institūciju pārstāvji/eksperti spēs sniegt būtisku informāciju, ko būtu nepieciešams izvērtēt, pieņemot lēmumu par atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu personai, kura tikusi saukta pie atbildības par noziedzīgu nodarījumu saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas) un šādas atļaujas piešķiršana nekaitēs bērnu interesēm.
Noteikumu projekts paredz, ka persona iesniegumam pievieno dzīvesgaitas aprakstu (CV), tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, ar kuru persona atzīta par vainīgu noziedzīga nodarījuma, kas saistīts ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, izdarīšanā, informāciju no darba devēja vai brīvprātīgā darba organizētāja par personas raksturojumu darba vai brīvprātīgā darba vietā, ja attiecināms, citus dokumentus, kuriem pēc personas ieskatiem ir nozīme jautājuma izskatīšanā un kuri apliecina iesniegumā norādītās informācijas pamatotību un, kas apliecina samaksu par iesnieguma izvērtēšanu. Inspekcijas izveidotās komisijas sekretārs, pēc iesnieguma saņemšanas pārbaudīs, vai persona ir iesniegusi visus nepieciešamos dokumentus un pēc nepieciešamības tiks izprasītas papildus ziņas no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, Ieslodzījumu vietu pārvaldes, Valsts probācijas dienesta, tiesām un prokuratūras, Latvijas Nacionālā arhīva un citām institūcijām, organizācijām, brīvprātīgā darba organizētājiem vai citas juridiskas personas, kas ļaus objektīvāk izvērtēt personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā noteikts Inspekcijas pienākums izveidot komisiju, kura izvērtēs vai atļauja personām, kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība dzēsta vai noņemta, strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nekaitēs bērnu interesēm. Lai izvērtētu, vai šāda atļauja ir piešķirama Inspekcijai ir tiesības apstrādāt personu datus, kas attiecas uz noziedzīgiem nodarījumiem, sodāmību krimināllietās un administratīvo pārkāpumu lietās, kā arī uz tiesas nolēmumu vai tiesas lietas materiāliem. Minēto personas datu, kas attiecas uz noziedzīgiem nodarījumiem, sodāmību, apstrāde nodrošinās Inspekcijai pilnvērtīgu, objektīvu un vispusīgu personas izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai, un Inspekcija kā valsts pārvaldes iestāde nodrošinās atbilstošas garantijas datu uzglabāšanai.
Noteikumu projekta 9.un 11.punktā ietverto datu apstrādes mērķis ir, lai komisija objektīvi varētu izvērtēt personas iesniegumu un pieņemt lēmumu par atļaujas piešķiršanu, atļaujas piešķiršanu, nosakot ierobežojumus strādāt ar konkrētām mērķagrupām vai atteikt atļaut strādāt/veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni. Saskaņā ar noteikumu projektu komisija var pieprasīt izvērtēšanai nepieciešamo informāciju no:
1) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra – ziņas no Sodu reģistra par personas sodāmību, lai noskaidrotu ziņas par to, vai persona sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, noziedzīgā nodarījuma veidu, raksturu;
2) Ieslodzījuma vietu pārvaldes – informāciju par personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, personas raksturojumu soda izpildes laikā un soda izpildes gaitu, ja no personas atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes nav pagājuši pieci gadi – lai gūtu priekšstatu par personu un izvērtētu iespējamo kaitējumu bērnu interesēm nākotnē;
3) Valsts probācijas dienesta – informāciju par personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, personas darbību laikposmā, kad tā bija Valsts probācijas dienesta klients, personas raksturojumu un soda izpildes gaitu, lai gūtu priekšstatu par personu un izvērtētu iespējamo kaitējumu bērnu interesēm nākotnē;
4) tiesām un prokuratūras - tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu kopijas – lai gūtu priekšstatu par personas izdarītā noziedzīgā nodarījuma raksturu, personas lomu noziedzīgā nodarījuma izdarīšanā, personas tiesai pausto attieksmi pret noziedzīgo nodarījumu. Informācija konkrētai tiesai vai prokuratūrai, pamatojoties uz Sodu reģistra sniegto informāciju, tiek pieprasīta tikai gadījumā, ja to objektīvu apstākļu dēļ neiesniedz pati persona un tiesas spriedumu / prokurora priekšrakstu, kurā sniegtā informācija nepieciešama komisijas lēmuma pieņemšanai, nav iegūstama no Latvijas Nacionālajā arhīva vai tā strūktūrvienībām;
5) Latvijas Nacionālā arhīva vai tā struktūrvienības - tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu kopijas, citas Latvijas Nacionālā arhīva vai tā struktūrvienības rīcībā esošās ziņas par personas darbību kopš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas, kas ļauj izvērtēt personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, personas raksturojumu (ja nav saņemts no personas vai citas iestādes), lai noskaidrotu ziņas par personas sodāmību un gūtu priekšstatu par personas psihisko īpašību kopumu, kas nosaka tās izturēšanos un rīcību, un izvērtētu tās iespējamo kaitējumu bērnu interesēm nākotnē;
6) institūcijas, organizācijas, brīvprātīgā darba organizētāja vai citas juridiskas personas - informāciju, kas ļauj izvērtēt personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu, personas raksturojumu, piemēram, psihologa atzinums, lai gūtu pārliecību, ka personas rīcība nākotnē nekaitēs bērnu interesēm.
Inspekcija, konstatējot, ka persona nav iesnieguši noteikumu projekta 9.1., 9.2.vai 9.5. apakšpunktā norādītos dokumentus, vai arī noteikumu projekta 9.3.apakšpunktā norādīto informāciju iesniegumu atstāj bez virzības un nosaka termiņu personai trūkumu novēršanai. Gadījumā, ja persona norādītos trūkumus termiņā nav novērsusi, komisija atzīst personas iesniegumu par neiesniegtu un nodot to atpakaļ personai. Samaksa par iesnieguma izskatīšanu netiek atgriezta. Gadījumos, kad personas iesniegums ir izskatīts un atļaujas izsniegšana ir atteikta vai iesniegums ir atstāts bez virzības un pēc trūkumu novēršanas termiņa beigām ir nodots atpakaļ iesniedzējam, tad maksu par iesnieguma izskatīšanu neatmaksā un to nevar izmantot atkārtoti iesniegtā iesnieguma izskatīšanai. 
Inspekcijas izveidotā komisija, pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas, sasauks komisijas sēdi, kuras laikā tiks izskatīts personas iesniegums un pieņemts lēmums par atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu personām, kas sauktas pie atbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas), atteikumu atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu, vai arī atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu, nosakot ierobežojums strādāt ar atsevišķām bērnu mērķgrupām.
Komisija, izskatot personas iesniegumu, ņem vērā vai atļauja strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai sniegt pakalpojumu saskaņā ar noslēgto vienošanos nav pretrunā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas ievaddaļā un 1.punktā noteiktajiem ierobežojumiem strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni.
Gadījumā, ja pēc noteikumu projekta 23.1.un 23.2.apakšpunktā pieņemtajiem lēmumiem, komisija saņem informāciju par to, ka persona rada kaitējumu bērnu interesēm, komisija pēc savas iniciatīvas atkārtoti izvērtē atļauju personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus un iespējamo kaitējumu bērnu interesēm.
Inspekcijas izveidotās komisijas lēmums ir pārsūdzams Inspekcijas vadītājam, Inspekcijas vadītāja lēmums ir pārsūdzams Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
Lai gūtu pārliecību, ka persona nekādā veidā neradīs apdraudējumu bērniem strādājot, veicot brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar vienošanos sniedzot pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, paredzēts, ka persona atkārtoti iesniegumu atļaujas saņemšanai var iesniegt ne agrāk kā pēc gada no dienas, kad stājies spēkā lēmums par atļaujas atteikumu, atļaujas anulēšanu vai atļauju ar ierobežojumiem strādāt ar atsevišķām izglītības mērķgrupām (attiecībā uz konkrēto mērķgrupu). Vienlaikus minētais regulējums nodrošinās arī personai samērīgu termiņu izvērtēt apsvērumus un kritērijus, kas bijuši par pamatojumu minēto lēmumu pieņemšanai, izvērtējot savu rīcību un turpmāko profesionālo darbību. 
Noteikumu projektā ir ietverts regulējums par personas lietā esošo dokumentu apriti, glabāšanu un noformēšanu, paredzot, ka komisijas sekretārs nodrošina personas lietā esošo dokumentu apriti, glabāšanu un noformēšanu normatīvajos aktos par dokumentu apriti, glabāšanu, izstrādāšanu un noformēšanu noteiktajā kārtībā. 
Līdzīgi kā Administratīvā procesa likumā attiecībā uz tiesas sēžu fiksēšanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, noteikumu projekts paredz, ka komisijas sēdes gaitu pilnā apjomā var fiksēt, izmantojot skaņu ierakstu vai citus tehniskos līdzekļus, par ko izdara atzīmi komisijas sēdes protokolā. Skaņu vai attēlu ieraksts tiek saglabāts līdz komisijas pieņemtā lēmuma spēkā stāšanās dienai, ar to saprotot galīgā nolēmuma spēkā stāšanās dienu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Satversmes tiesas 2021. gada 25. marta spriedums lietā nr. 2020-36-01 "Par Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 106. panta pirmajam teikumam".
Apraksts
Saskaņā ar minēto Satversmes tiesas spriedumu Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkts (Bērnu tiesību aizsardzības likuma redakcija, kāda bija spēkā līdz 2021.gada 7.decembrim) atzīts par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 106. panta pirmajam teikumam un spēkā neesošu no 2022. gada 1. janvāra.

Satversmes tiesa uzsvēra: tas, ka persona reiz tikusi sodīta par vardarbīga noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, ne vienmēr ir pietiekams pamats tam, lai konstatētu, ka šī persona apdraud sabiedrību un bērnus ilgtermiņā. Paredzot aizliegumu, kas ierobežo personas pamattiesības, ir nevis jāvadās no vispārīgām prezumpcijām, bet gan pēc iespējas jāveicina individuāla taisnīguma sasniegšana. Ar apstrīdēto normu aptvertās situācijas var būt ļoti dažādas. Atšķirīgas var būt gan ar noziedzīgo nodarījumu apdraudētās intereses, gan laiks, kas pagājis kopš tā izdarīšanas. Tāpat arī personas brieduma pakāpe un izpratne par noziedzīgā nodarījuma sekām var būtiski atšķirties atkarībā no tā, vai persona ir nepilngadīga vai pilngadīga.

Turklāt Satversmes tiesa atzīmēja, ka arī to personu tiesības, kuras vardarbīgu noziedzīgu nodarījumu izdara, būdamas nepilngadīgas, aizsargā bērna vislabāko interešu prioritātes princips. Iespējams, ka šādā vecumā bērns vēl nav sasniedzis pietiekamu brieduma pakāpi un līdz ar to arī pienācīgu izpratni par savas rīcības sekām, tāpēc šādā gadījumā vardarbīga noziedzīga nodarījuma izdarīšanas fakts pats par sevi nedrīkst ietekmēt visu personas atlikušo dzīvi. Proti, likumdevējs nedrīkst prezumēt, ka ikviena persona, kas noziedzīgu nodarījumu izdara, būdama nepilngadīga, arī pieaugusi būs vardarbīga un tāda paliks līdz pat mūža galam.

Satversmes tiesa atzina, ka (...) par vardarbīgu noziedzīgu nodarījumu sodītas personas tiesības būt nodarbinātai saskarsmē ar bērniem var individuāli izvērtēt iestādes vadītājs, darba devējs vai pasākuma organizators, ja nepieciešams, konsultējoties ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju. Šāda papildu kompetence var tikt noteikta arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai, kurai jau šobrīd ir plaša kompetence bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un Bērnu tiesību aizsardzības likuma prasību ievērošanas kontrolē. Tāpat šādu izvērtējumu var veikt arī vispārējās jurisdikcijas tiesa, Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā izskatot ar nodarbinātību saistītus strīdus.

 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot, kā arī izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta, un kuras vēlas strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni.
Ietekmes apraksts
Arī turpmāk (tāpat kā iepriekš, kad spēkā bija absolūtais aizliegums jeb aizliegums uz mūžu vardarbību veikušajai personai strādāt ar bērniem) tiks preventīvi novērsti riski, ka bērni varētu ciest no vardarbības, kuru veikusi persona, kura iepriekš tikusi sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta, individuāli izvērtējot šādu atkārtotas vardarbības risku esamību. Tikai izņēmuma kārtā, ja Inspekcija būs izvērtējusi un atļāvusi, šīm personām būs iespējams ar bērniem strādāt pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas.
Ar šo regulējumu tiks paredzēta iespēja personai lūgt Inspekcijai individuāli izvērtēt, vai atļauja strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm. Attiecīgi pēc minētā individuālā izvērtējuma veikšanas Inspekcija ir pilnvarota atļaut vai arī atteikties izsniegt atļauju personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus minētajās iestādēs vai pasākumos. 
Juridiskās personas
  • Bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citas tādas iestādes, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumi un tādi pasākumi, kuros piedalās bērni
Ietekmes apraksts
Bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citas tādas iestādes, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, būs iespējams nodarbināt, iesaistīt brīvprātīgajā darbā vai saskaņā ar noslēgto vienošanos pakalpojumu sniegšanā personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot, kā arī izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta, ja Inspekcija ir veikusi personas izvērtējumu un atļāvusi personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu kādā no minētajām iestādēm vai pasākumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka to personu iesniegumu izskatīšana, kura vērsīsies Inspekcijā ar lūgumu atļaut strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, būs maksas pakalpojums, Labklājības ministrija ir izstrādājusi arī Ministru kabineta noteikuma projektu “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis” (22-TA-3035), kura anotācijā ir norādīta ietekme uz valsts budžetu un detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis" (22-TA-3035)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis” izstrādāts pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas paredz Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojuma apstiprināšanas kārtība” 16.punktu.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu izmaksu aprēķinu, veicot personu iesniegumu izvērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par atļauju personām ieņemt noteiktus amatus bāriņtiesā un strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu iestādēs, kur uzturas bērni. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Par projekta izpildes nodrošināšanu atbildīgā institūcija ir Inspekcija, kas, pieaicinot Valsts probācijas dienesta, Valsts policijas un Ģenerālprokuratūras pārstāvjus, veiks nepieciešamās darbības, lai izvērtētu personu (izņemot pedagogus), kuras iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem par vardarbību vai vardarbības piedraudējumu neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas iesniegumus par atļauju, atteikumu atļaut vai atļaut strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu kā ierobežojumu nosakot atļauju strādāt ar konkrētām mērķa grupām bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni. Pēc nepieciešamības komisijas priekšsēdētājs var uzaicināt piedalīties sēdē pārstāvjus no Izglītības kvalitātes valsts dienesta, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas, kā arī citu institūciju un organizāciju pārstāvjus un ekspertus, gadījumā, ja šo speciālistu iesaistei ir būtiska nozīme lēmuma par atļaujas došanu vai atteikumu dot atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar vienošanos sniegt pakalpojumu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni pieņemšanā (ir pieejama informācija, kas var būtiski ietekmēt lēmuma pieņemšanu). Valsts pārvaldes institucionālā struktūra netiek mainīta. Ar noteikumu projektu Inspekcijas funkcijas un uzdevumi tiks paplašināti. Ar noteikumu projektu institūcijas iekšējie procesi netiek optimizēti.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar noteikumu projektu papildinātas Inspekcijas funkcijas un uzdevumi, uzliekot pienākumu veikt nepieciešamās darbības, lai izvērtētu personu (izņemot pedagogus), kuras iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem par vardarbību vai vardarbības piedraudējumu neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, iesniegumus, atbilstību darbam ar bērniem un jauniešiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas: Inspekcija, Labklājības ministrija, Valsts probācijas dienests, Valsts policija, Ģenerālprokuratūra, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Ieslodzījumu vietu pārvalde, bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni un to dibinātāji, Latvijas Nacionālais arhīvs vai tā struktūrvienības, tiesas un prokuratūras, ja nepieciešams, tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu kopijas, un citas institūcijas vai organizācijas, kuru rīcībā var būt komisijai izvērtēšanai nepieciešamā informācija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar projektu Inspekcijā tiek ieviests jauns pakalpojums – Inspekcija izvērtēs, vai personas (izņemot pedagogus), kuras iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, drīkst strādāt vai veikt brīvprātīgo darbu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros uzturas bērni. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personām, kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība noņemta vai dzēsta (izņemot pedagogus, kurus turpinās izvērtēt Izglītības kvalitātes valsts dienests), pēc Inspekcijas izvērtējuma un atļaujas personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, radīsies plašāks darba iespēju un profesiju loks, kā rezultātā personām būs iespēja saņemt regulārus ienākumus, kā rezultātā uzlabosies un nostabilizēsies gan konkrētas personas, gan arī sabiedrības sociālā situācija nodarbinātības jautājumos, līdz ar regulāru ienākumu saņemšanu, personai brīvi izvēloties sev vēlamu profesiju un nodarbošanos atbilstoši savai kvalifikācijai, paaugstināsies attiecīgās personas un viņa ģimenes kopējais labklājības līmenis, tādējādi uzlabojot iedzīvotāju sociālo situāciju kopumā.  

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Satversmes tiesas 2021. gada 25. marta spriedums lietā nr. 2020-36-01 "Par Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 106. panta pirmajam teikumam" spriedumā norādīts, ka, lai ievērotu un nostiprinātu vienlīdzīgu cilvēktiesību ievērošanu un īstenošanu, arī personām, kuras tikušas sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu un kurām sodāmība dzēsta vai noņemta, likumdevējam ir jāparedz iespēja kā sniegt iespēju iepriekš sodītām personām strādāt tādu algotu darbu, kas atbilst viņa kvalifikācijai, zināšanām un pieredzei arī tādos gadījumos, kad persona ir tikusi saukta pie atbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, kas saistīta ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas. Tiesību akta projekta izstrāde veicinās šo personu iespējas iekļauties plašākā darba tirgū, ieņemt amatus (izņemot pedagogi), kuru profesionālie pienākumi veicami vietās, kur uzturas bērni, un tādējādi tiks īstenotas šo personu tiesības brīvi izvēlēties sev nodarbošanos, kā arī tiks veikt preventīvi pasākumi, lai pirms darba tiesisko attiecību uzsākšanas pārliecinātos, ka persona nekādā veidā vairs nevar radīt jebkādu bērnu tiesību aizskārumu vai pārkāpšanu nākotnē.
Brīva iespēja izvēlēties savu pamatnodarbošanos  personai, kas iepriekš sodīta par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu, neatkarīgi no tā vai sodāmība dzēsta vai noņemta, saņemot izvērtējumu no Inspekcijas par atļauju ieņemt amatus, kuri pildāmi tādās vietās, kur uzturas bērni, tiks nodrošināta šo personu pamattiesību ievērošana, individuāla taisnīguma sasniegšanu katrā konkrētajā gadījumā un tādējādi ilgtermiņā tiks stiprināta demokrātiskas vērtības un pilsoniskās sabiedrības attīstība.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka Inspekcija, veicot personas izvērtējumu par atbilstību strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, iegūst informāciju par personu, kas saistīta ar tās iepriekšējām sodāmībām, informāciju no Ieslodzījumu vietu pārvaldes, Valsts probācijas dienesta, Latvijas Nacionālā arhīva un tā struktūrvienībām, tiesām un prokuratūras, citām institūcijām vai personām, kas ļautu izvērtēt, vai personai var piešķirt atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, vai saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, iegūs, apstrādās un uzglabās datus par privātpersonām. Personas datu apstrāde tiks veikta, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta pirmās daļas e) apakšpunktā noteikto, ka datu apstrāde ir likumīga, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Komisijas locekļi iesniegs personīgu personīgi parakstītu apliecinājumu par informācijas neizpaušanu, tādā veidā apliecinot, ka viņi ir informēti par noteikumiem un atbildību attiecībā par fizisku personu datu aizsardzību.   

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka ar Inspekcijas veikto izvērtējumu personām, kas iepriekš tikušas sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu (izņemot pedagogus), un sniedz atļauju vai atsaka tādu dot, lai persona varētu strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, sniegt pakalpojumu iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, tiks veiktas preventīvas rakstura darbības, lai novērstu jebkādu risku izveidošanos pret bērniem no tādu personu puses, kas iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, līdz ar to tiks novērsta potenciāla apdraudējuma veidošanās bērniem no iepriekš sodītām personām, kas ieņem attiecīgus amatus, veic brīvprātīgo darbu vai sniedz pakalpojumu saskaņā ar vienošanos vietās, kur uzturas bērni, jo šādas iepriekš sodītas personas varēs ar bērniem strādāt tikai pēc pozitīva izvērtējuma saņemšanas. Vienlaikus tiks ņemtas vērā bērnu intereses uz attiecīgu pakalpojumu pieejamību, jo paplašināsies pieejamo speciālistu, pakalpojumu sniedzēju loks, kuri iesaistīti bērniem nepieciešamo pakalpojumu sniegšanā. Personas, kuras saņēmušas Inspekcijas pozitīvu atzinumu par atļauju strādāt ar bērniem, varēs piedalīties attiecīgu pakalpojumu nodrošināšanā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi