Anotācija

24-TA-75: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5.jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību”” (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Augstskolu likuma 46.panta trešo daļu, Izglītības likuma 9.panta trešo daļu, 14.panta 33.punktu un Vispārējās izglītības likuma 4.panta 12.punktu, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” (turpmāk - rīkojums) 1.1. apakšpunktam un 2. punktam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt un aktualizēt kārtību, kādā notiek centralizētie eksāmeni akreditētu izglītības iestāžu īstenotajās izglītības programmās, atbilstoši spēkā esošajām tiesību normām un situācijai, kā arī aizstāt Valsts izglītības satura centra nosaukumu ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2022. gada 5.jūlija noteikumi Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” (turpmāk – Noteikumi Nr.398) nosaka centralizēto eksāmenu norises kārtību akreditētu izglītības iestāžu īstenotajās izglītības programmās. 2022./2023. mācību gads bija pirmais mācību gads, kad centralizēto eksāmenu norise tika organizēta saskaņā ar Noteikumos Nr.398 noteikto kārtību. Pēc trīs mācību gadu centralizēto eksāmenu norises secināts, ka Noteikumos Nr.398 nepieciešams veikt grozījumus, lai sabalansētu Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas (turpmāk – informācijas sistēma) iespējas ar Noteikumu Nr.398 prasībām, kā arī lai precizētu centralizēto eksāmenu norisē iesaistīto personu darbības. Šobrīd Noteikumos Nr.398 minēts valsts pārvaldes iestādes nosaukums Valsts izglītības satura centrs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.398 nepieciešams precizēt 5.punkta redakciju, veidojot vārdkopas “personu ar informācijas sistēmas lietotāja piekļuves tiesībām” saīsinājumu – “informācijas sistēmas lietotājs”, kā arī to iekļaut Noteikumu Nr.398 31.3.apakšpunkta, 32.punkta, 35.punkta, 98.1.apakšpunkta, 99.punkta, 115.punkta un 118.punkta grozījumu redakcijās.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams precizēt apvienotā eksāmena jēdzienu, pašvaldības atbildīgās amatpersonas darbības apvienoto eksāmenu organizēšanā, kā arī pašvaldības atbildīgās amatpersonas darbības gadījumam, ja tiek konstatēts pašvaldībai piegādātās eksāmena materiālu pakas bojājums, paku skaita neatbilstība pavadzīmē norādītajam skaitam, aplokšņu skaita neatbilstība pavadrakstā norādītajam skaitam vai aploksnes bojājums, nosakot pienākumu pašvaldības atbildīgajai amatpersonai nodrošināt akta par konstatētajām neatbilstībām ievietošanu informācijas sistēmā.
Nepieciešams papildināt Noteikumu Nr.398 10. punktu ar 10.3. apakšpunktu, nosakot, ka vispārējās vidējās izglītības eksāmenu izglītojamie kārto attiecīgā mācību priekšmeta kursa apguves noslēgumā vai vidējās izglītības posma pēdējā mācību gadā.
Ņemot vērā, ka arvien vairāk eksāmenu vai to daļu kārtošanu ir plānots nodrošināt tiešsaistē informācijas sistēmā, nepieciešams noteikt, ka eksāmenu vai tā daļu kārto tiešsaistē informācijas sistēmā, ja tas paredzēts attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darba norises darbību laikos, kā arī precizēt prasības tiešsaistē kārtojamo eksāmenu tehniskajam nodrošinājumam.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams precizēt kārtību izglītojamo iepazīstināšanai ar Noteikumu Nr.398 prasībām, kā arī ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. Nepieciešams precizēt iesniegumu iesniegšanas kārtību gadījumam, ja 9. klases izglītojamais vēlas mainīt izvēlētos eksāmenus (piemēram, svešvalodu). Projektā paredzēts, ka izvēlēto eksāmenu maiņu informācijas sistēmā veic izglītības iestāde, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams precizēt termiņu, līdz kuram izglītības iestāde piesaka 9. klases izglītojamos vispārējās pamatizglītības eksāmeniem vai izglītojamais piesakās vispārējās vidējās izglītības eksāmeniem informācijas sistēmā, vai personas piesakās vispārējās vidējās izglītības eksāmeniem augstskolā, precizēt termiņu, līdz kuram izglītojamie vēl var mainīt iepriekš izvēlēto eksāmenu un kad ir jāapstiprina pieteikumi izvēlētajiem eksāmeniem informācijas sistēmā, kā arī precizēt termiņu informācijas par izglītojamam eksāmenos piemērojamiem atbalsta pasākumiem ierakstīšanai informācijas sistēmā.
Lai mazinātu administratīvo slogu izglītojamiem, kuri izvēlas kārtot centralizētos eksāmenus augstākajā mācību satura apguves līmenī, pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem, nepieciešams no Noteikumiem Nr.398 izslēgt prasību izglītojamiem par augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizēto eksāmenu piekļuves materiālu iesniegšanu informācijas sistēmā ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms eksāmena norises dienas un izglītības iestāžu pedagogiem un vadītājiem par šo piekļuves materiālu novērtēšanu. Ar piekļuves materiāliem izglītojamie apliecina sniegumu padziļinātā mācību kursa ikdienas pārbaudes darbos mācību procesā, par ko izglītojamie jau ir saņēmuši summatīvo vērtējumu, tādēļ atkārtota šo piekļuves materiālu novērtēšana pirms eksāmena rada papildu noslodzi pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem. Piekļuves materiālu vērtējums netiek izmantots attiecīgā centralizētā eksāmena vērtējumā, tādēļ nav lietderīgi saglabāt nosacījumu par piekļuves materiālu iesniegšanu un novērtēšanu.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams noteikt, ka Valsts attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra) veic eksāmenu materiālu izstrādes ekspertu atlasi, piesaistot personas, kuras ir apguvušas aģentūras organizētos valsts pārbaudes darbu materiālu izstrādes kursus.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams arī noteikt, ka aģentūra veic eksāmenu darbu vērtētāju atlasi, piesaistot personas, kuras ir apguvušas aģentūras organizētos valsts pārbaudes darbu vērtēšanas kursus.
Noteikumu Nr.398 nepieciešams precizēt 21. punktu, paredzot prasību izglītības iestādes izveidotajā eksāmenu norises grafikā norādīt informācijas tehnoloģiju speciālistu.
Nepieciešams svītrot Noteikumu Nr.398 22.6. apakšpunktu, jo eksāmena praktiskās daļas laikā nav nepieciešams aizpildīt protokolu, bet gan darba vadītājam iesniegt eksāmena darba lapu.
Nepieciešams precizēt Noteikumu Nr.398 31.1. apakšpunktu, nosakot, ka izglītības iestādei jāpiesaka visi 9. klases izglītojamie vispārējās pamatizglītības eksāmeniem. Par konkrētās svešvalodas eksāmena izvēli izglītojamam vai nepilngadīgā izglītojamā likumiskajam pārstāvim jāinformē izglītības iestādi atsevišķi, ja izglītojamais vēlas kārtot kādu citu svešvalodu, nekā izglītības iestāde ieteikusi.
Lai mazinātu iespēju, ka pirms eksāmena beigām tiek publiskoti eksāmena materiāli, nepieciešams precizēt darbības ar neizdalītajām un anulētajām eksāmena materiālu lapām.
Noteikumu Nr.398 71.2. apakšpunktā noteikts, eksāmena vadītājs, ielaižot izglītojamos eksāmena telpā, pārbauda izglītojamo personu apliecinošos dokumentus. Saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likuma 9. pantu personas apliecība vai Latvijas pilsoņa vai nepilsoņa pase ir obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu. Tomēr ne visi 9.klases izglītojamie eksāmenu norises laikā ir sasnieguši 15 gadu vecumu. Ministru kabineta 2021.gada 10.augusta noteikumu Nr.528 “Vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa un eksaminācijas centru profesionālās kvalifikācijas ieguves organizēšanai obligāti nepieciešamā dokumentācija” 2.11.apakšpunktā kā viens no obligātajiem dokumentiem izglītības iestādei, kas īsteno vispārējās izglītības programmu, noteikts izglītojamā statusu apliecinošs dokuments – piemēram, skolēna apliecība, skolēna karte. Lai nodrošinātu to izglītojamo, kuri vēl nav sasnieguši 15 gadu vecumu, identificēšanu, ierodoties uz eksāmenu, Noteikumos Nr.398 nepieciešams noteikt, ka eksāmena vadītājs, ielaižot izglītojamos eksāmena telpā, pārbauda izglītojamā statusu apliecinošu dokumentu (piemēram, skolēna apliecība, skolēna karte), ja izglītojamais nav sasniedzis 15 gadu vecumu.
Nepieciešams Noteikumu Nr.398 XI. nodaļā precizēt eksāmena mutvārdu daļas norises kārtību.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams precizēt kārtību, kādā izglītojamais tiek informēts par procedūras komisijas lēmumu.
Noteikumos Nr.398 nepieciešams paredzēt tiesības izglītības iestādei informēt izglītojamo vai nepilngadīgā izglītojamā likumisko pārstāvi par informācijas sistēmā publicētajiem eksāmena rezultātiem un izsniegt izglītojamam vai nepilngadīgā izglītojamā likumiskajam pārstāvim informācijas sistēmā glabātos sertifikātus elektroniska dokumenta formā.
Nepieciešams izdarīt grozījumus vairākos Noteikumu Nr.398 punktos un apakšpunktos (22.4.apakšpunkts, 23.2 punkts, 36.punkts, 39.punkts, 41.punkts, 44.punkts, 45.punkts, 48.2.apakšpunkts, 75.punkts, 78.punkts, 79.punkts, 80.punkts, 81.punkts, 88.punkts, 91.2.apakšpunkts, 95.punkts, 105.2.apakšpunkts, 105.6.apakšpunkts, 115.punkts, 116.punkts, 118.punkts, 119.punkts, 122.3.apakšpunkts), veicot tajos nepieciešamos precizējumus, kā arī pilnveidot regulējumu par apelācijas komisijas darbību.
Saistībā ar to, ka Valsts izglītības satura centrs ir likvidēts, tā funkciju un uzdevumi ir nodoti aģentūrai, nepieciešams aizstāt Noteikumos Nr.398 valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar aģentūras nosaukumu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz Noteikumos Nr.398 aizstāt valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra, kā arī iestādes nosaukuma Valsts izglītības satura centrs saīsinājumu “centrs” ar iestādes nosaukuma Valsts izglītības attīstības aģentūra saīsinājumu “aģentūra” attiecīgajā locījumā.
Projekts paredz precizēt Noteikumu Nr.398 5.punkta redakciju, veidojot vārdkopas “personu ar informācijas sistēmas lietotāja piekļuves tiesībām” saīsinājumu – “informācijas sistēmas lietotājs”, un tas tiek lietots arī Noteikumu Nr.398 31.3.apakšpunkta, 32.punkta, 35.punkta, 98.1.apakšpunkta, 99.punkta un 118.punkta grozījumu redakcijās.
Projektā precizēts apvienotā eksāmena jēdziens un pašvaldības atbildīgās amatpersonas darbības apvienoto eksāmenu organizēšanā. Projektā iekļautais Noteikumu Nr.398 7.punkta pēdējā teikuma precizējums – “Ja apvienoto eksāmenu nav iespējams organizēt, pašvaldības atbildīgā amatpersona, saskaņojot ar aģentūru, ir tiesīga organizēt eksāmenu attiecīgajā iestādē.” – paredz iespēju organizēt eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību izglītības iestādes struktūrvienībā vai klasē ieslodzījuma vietā neatkarīgi no izglītojamo skaita, kas kārto eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību, saskaņojot to ar aģentūru. Šādā gadījumā attiecīgās pašvaldības, kuras teritorijā ir izglītības iestāde ar struktūrvienību vai klasēm ieslodzījuma vietā, atbildīgā amatpersona ir tiesīga organizēt eksāmenu attiecīgajā ieslodzījuma vietā, saskaņojot ar aģentūru. Saskaņošana ar aģentūru tiek veikta elektroniski, informācijas sistēmā veicot attiecīgu atzīmi.
Projekts precizē arī pašvaldības atbildīgās amatpersonas darbības gadījumam, ja tiek konstatēts pašvaldībai piegādātās eksāmena materiālu pakas bojājums, paku skaita neatbilstība pavadzīmē norādītajam skaitam, aplokšņu skaita neatbilstība pavadrakstā norādītajam skaitam vai aploksnes bojājums, nosakot pienākumu pašvaldības atbildīgajai amatpersonai nodrošināt akta par konstatētajām neatbilstībām ievietošanu informācijas sistēmā.
Projektā paredzēts, ka eksāmenu materiāli papīra formā slēgtās aploksnēs (turpmāk – materiāli) tiks piegādāti pašvaldībām aģentūras noteiktajās materiālu piegādes vietās un laikos un nodoti attiecīgās pašvaldības atbildīgajai amatpersonai, kura, savukārt, izglītības iestādēm paredzētās aploksnes ar materiāliem nodos attiecīgās izglītības iestādes vadītājam vai viņa pilnvarotai amatpersonai vai arī citas pašvaldības atbildīgajai amatpersonai, ja pašvaldībai piegādātas citas pašvaldības izglītības iestādei adresētas aploksnes. Materiāli atbilstoši informācijas sistēmā reģistrētajam izglītojamo skaitam, kas kārtos attiecīgo eksāmenu, tiks piegādāti pašvaldībai tālākai nodošanai visām tās teritorijā esošajām izglītības iestādēm neatkarīgi no izglītības iestādes dibinātāja, pamatojoties uz Izglītības likuma 18. panta otrās daļas 11. punktu, kas nosaka, ka pašvaldības izglītības pārvaldes iestāde nodrošina valsts pārbaudes darbu, tai skaitā centralizēto eksāmenu, organizēšanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Projektā paredzēts papildināt Noteikumu Nr.398 10.punktu ar 10.3.apakšpunktu, nosakot, ka vispārējās vidējās izglītības eksāmenu izglītojamie kārto attiecīgā mācību priekšmeta kursa apguves noslēgumā vai vidējās izglītības posma pēdējā mācību gadā. 
Centralizētos eksāmenus mācību priekšmetā drīkst kārtot kursa apguves noslēgumā, tas ir, 9. klases eksāmenus, pabeidzot pamatizglītību, savukārt vidējās izglītības pakāpē optimālā un augstākā līmeņa eksāmenus var kārtot mācību kursa noslēgumā tajā mācību gadā, kad, atbilstoši izglītības iestādes vidējās izglītības programmā noteiktajam, paredzēts attiecīgā mācību priekšmeta kursa apguves noslēgums. Ja augstākā līmeņa eksāmena mācību priekšmeta kursu izglītojamais apgūst patstāvīgi un tas nav iekļauts izglītības iestādes īstenotajā vidējās izglītības programmā, tad šo eksāmenu izglītojamais drīkst kārtot vidējās izglītības posma beigās. Šāda noteikumu prasība ieviesta, lai izglītojamie nepieteiktos kārtot valsts pārbaudījumus mācību procesa sākumā vai vidū.
Projektā precizēts Noteikumu Nr.398 17.punkta otrais teikums, nosakot, ka eksāmenu vai tā daļu kārto tiešsaistē informācijas sistēmā, ja tas paredzēts attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darba norises darbību laikos. Projektā precizēti arī Noteikumu Nr.398 48.3. un 48.5.apakšpunkti, paredzot prasību izglītības iestādes vadītājam nodrošināt katram tiešsaistes eksāmena vai tā daļas kārtotājam datortehniku ar interneta pieslēgumu un nepieciešamo programmatūru, kā arī austiņas katram izglītojamajam, ja tās nepieciešamas atbilstoši valsts pārbaudes darba norises darbību laikos noteiktajam. Ja izglītības iestāde, kas nodrošina eksāmena norisi izglītojamiem, kuri atrodas ieslodzījuma vietā, tehnisku iemeslu dēļ nevar nodrošināt vispārējā vai optimālā mācību satura apguves līmeņa tiešsaistes eksāmena norisi ieslodzījuma vietā, izglītības iestāde ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms attiecīgā eksāmena norises informē par to aģentūru. Aģentūra šādā gadījumā sagatavos attiecīgā eksāmena materiālu tādā formātā, lai eksāmenu varētu kārtot ārpus informācijas sistēmas, neesot tiešsaistē, un izstrādās valsts pārbaudes darba norises darbību laikus attiecīgā eksāmena norisei ieslodzījuma vietā.
Projekts paredz līdz attiecīgā mācību gada 15.janvārim pagarināt pieteikšanās laiku eksāmeniem, tādējādi dodot iespēju izglītojamiem vidējās izglītības posmā vai personām ar pabeigtu vidējo izglītību ilgāku laiku apsvērt savu eksāmenu izvēli.
Projektā precizēts Noteikumu Nr.398 31.1. apakšpunkts, nosakot, ka izglītības iestādei jāpiesaka visi 9. klases izglītojamie vispārējās pamatizglītības eksāmeniem. Projektā precizētā 31.1. apakšpunkta norma vairs neparedz iesniegt izglītības iestādē 9. klases izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja, vai par ieslodzītā izglītojamā resocializāciju atbildīgās amatpersonas iesniegumu, kurā norādīti eksāmeni, kurus izglītojamais kārtos, tādējādi mazinot administratīvo slogu un birokrātiju. Par konkrētās svešvalodas eksāmena izvēli izglītojamais vai izglītojamais vai nepilngadīgā izglītojamā likumiskais pārstāvis informē izglītības iestādi atsevišķi, ja izglītojamais vēlas kārtot kādu citu svešvalodu, nekā izglītības iestāde ieteikusi. To ietver arī precizējums Noteikumu Nr.398 32.punktā.
Projektā precizēta kārtība izglītojamo iepazīstināšanai ar Noteikumu Nr.398 prasībām, kā arī ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. Precizēta arī iesniegumu iesniegšanas kārtība gadījumam, ja 9. klases izglītojamais vēlas mainīt izvēlētos eksāmenus (piemēram, svešvalodu). Projektā paredzēts, ka izvēlēto eksāmenu maiņu informācijas sistēmā veic izglītības iestāde, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu.
Projektā precizēts termiņš – ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms attiecīgā eksāmena norises dienas –, līdz kuram izglītojamie vēl var mainīt iepriekš izvēlēto eksāmenu un kad ir jāapstiprina pieteikumi izvēlētajiem eksāmeniem informācijas sistēmā.
Projekts paredz izslēgt no Noteikumiem Nr.398 35.punktu, kurā noteikta prasība izglītojamiem par augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizēto eksāmenu piekļuves materiālu iesniegšanu informācijas sistēmā un izglītības iestāžu pedagogiem un vadītājiem par šo piekļuves materiālu novērtēšanu. Līdz ar šo normu no Noteikumiem Nr.398 svītrojams arī 14.4.apakšpunkts.
Projektā paredzēts, ka aģentūra veic eksāmenu materiālu izstrādes ekspertu atlasi, piesaistot personas, kuras ir apguvušas aģentūras organizētos pedagogu profesionālās pilnveides kursus par valsts pārbaudes darbu veidošanu un analīzi. Lai sagatavotu pedagogus eksāmenu materiālu izstrādes ekspertu darbam, aģentūra organizēs pedagogu profesionālās pilnveides kursus par valsts pārbaudes darbu veidošanu un analīzi 36 akadēmisko stundu apjomā, kuros iekļautas tēmas par valsts pārbaudes darbu satura veidošanu un vērtēšanas kritēriju izstrādi un rezultātu analīzi.
Projekts paredz, ka aģentūra veic eksāmenu darbu vērtētāju atlasi, piesaistot personas, kuras ir apguvušas aģentūras organizētos pedagogu profesionālās pilnveides kursus par valsts pārbaudes darbu vērtēšanu un atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem: (1) ir attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, kas Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk – VIIS) reģistrēts kā vispārējās vidējās izglītības vai vispārējās pamatizglītības pedagogs; (2) VIIS reģistrēts kā akadēmiskais personāls atbilstošajā zinātnes nozarē; (3) ir bijušais attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs; (4) ir izglītības metodiķis. Lai sagatavotu eksāmenu darbu vērtētājus, aģentūra organizēs pedagogu profesionālās pilnveides kursus par valsts pārbaudes darbu vērtēšanu 12 akadēmisko stundu apjomā.
Tādējādi jebkura persona, kura atbilst Noteikumos Nr.398 minētajiem kritērijiem, būs tiesīga sniegt attiecīgos pakalpojumus. Pedagogu piesaistei centralizēto eksāmenu vērtēšanai nav nepieciešams piemērot publisko iepirkumu jomas regulējumu, jo pakalpojumu ir tiesīgas sniegt visas Noteikumu Nr. 398 noteiktām prasībām atbilstošas personas un to starpā netiek izvēlēts saimnieciski visizdevīgākais piedāvājums, attiecīgi nav pamata iepirkuma līguma slēgšanas procesam. Pakalpojumu sniedzēju starpā nenotiek konkurence (nav ekonomiskas sacensības) un tiek izvēlēti visi atlases kritērijiem atbilstoši eksaminētāji. Atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas judikatūrai tāda pakalpojumu sniedzēju atlase, kas paredz visu pakalpojumu sniedzēju atlasi un iesaistīšanu pakalpojuma sniegšanā, kuri atbilst noteiktajiem kvalifikācijas atbilstības kritērijiem un prasību minimumam, nav uzskatāma par iepirkuma līgumu (skat. Eiropas Savienības Tiesas 2018.gada 1.marta spriedumu lietā C-9/17).
Ministru kabineta 2025. gada 1. aprīļa noteikumu Nr.207 “Valsts izglītības attīstības aģentūras nolikums” (turpmāk – Noteikumi Nr.207) 3.punktā noteiktas aģentūras funkcijas, tostarp 3.6.apakšpunktā uzdots aģentūrai nodrošināt izglītojamā mācību snieguma novērtēšanu valsts pārbaudījumos vispārējā un profesionālajā izglītībā un vērtēšanas sistēmas attīstību atbilstoši valsts izglītības standartiem”. Lai izpildītu Noteikumu Nr.207 3.punktā minētās funkcijas, aģentūra veic Noteikumu Nr.207 4.punktā noteiktos uzdevumus, tajā skaitā 4.13. apakšpunktā noteikto uzdevumu: organizē un nodrošina profesionālo, tai skaitā metodisko, atbalstu izglītības pārvalžu speciālistiem, izglītības iestāžu vadībai, pedagogiem un nozares ekspertiem, koordinējot profesionālā atbalsta sistēmā un tās pilnveidē iesaistīto pušu sadarbību, kas ietver aģentūras kompetenci pedagogu profesionālās pilnveides kursu organizēšanā.
Līdzvērtīga norma ietverta Ministru kabineta 2024. gada 28. maija noteikumos Nr. 309 “Valsts pārbaudījumu norises kārtība” 28.punktā. Lai nodrošinātu tiesību normu, kas nosaka vispārējās izglītības valsts pārbaudījumu un centralizēto eksāmenu norises kārtību, saskaņotību, šādu normu nepieciešams ietvert arī projektā.
Projektā precizēts Noteikumu Nr.398 21.punkts, paredzot prasību izglītības iestādes izveidotajā eksāmenu norises grafikā norādīt informācijas tehnoloģiju speciālistu, kurš var nepieciešamības gadījumā atrasties eksāmena telpā un kurš nedrīkst izpaust eksāmena saturu.
Projektā svītrots Noteikumu Nr.398 22.6.apakšpunkts, jo eksāmena praktiskās daļas laikā nav nepieciešams aizpildīt protokolu, bet gan darba vadītājam nepieciešams iesniegt eksāmena darba lapu.
Projektā papildināts Noteikumu Nr.398 69.punkts, nosakot, ka neizdalītās un anulētās eksāmena materiālu lapas metodiskajiem nolūkiem var izmantot ne ātrāk kā nākamajā dienā pēc eksāmena norises beigām, lai mazinātu iespēju, ka eksāmena materiāli tiek publiskoti pirms eksāmena beigām.
Lai nodrošinātu to izglītojamo, kuri vēl nav sasnieguši 15 gadu vecumu un kuriem personu apliecinoša dokumenta esamība vēl nav obligāta, identificēšanu, ierodoties uz eksāmenu, projektā paredzēts noteikt, ka eksāmena vadītājs, ielaižot minētos izglītojamos eksāmena telpā, pārbauda viņiem izglītojamā statusu apliecinošu dokumentu (skolēna apliecība, skolēna karte).
Projekts Noteikumu Nr.398 XI.nodaļā precizē eksāmena mutvārdu daļas norises kārtību, paredzot, ka izglītojamie eksāmena mutvārdu daļā piedalās atbilstoši izglītības iestādes vadītāja apstiprinātam eksāmena mutvārdu daļas sarakstam. Precizētas arī eksāmena mutvārdu daļas vērtētāja darbības eksāmena norises laikā, kā arī precizētas eksāmena norisē iesaistīto personu darbības pēc eksāmena mutvārdu daļas beigām.
Projektā precizēta kārtība, kādā izglītojamais tiek informēts par procedūras komisijas lēmumu, nosakot izglītības iestādei pienākumu informēt izglītojamo par procedūras komisijas lēmumu.
Nosacījumi par to, kam un kādā veidā ir pieejami eksāmenu rezultāti un sertifikāti, kas apliecina pārbaudījumu rezultātus, ir noteikti Ministru kabineta 2024.gada 25.jūnija noteikumos Nr.396 "Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi". Izglītojamie pēc attiecīgā mācību gada eksāmenu rezultātu paziņošanas datuma, izmantojot savus E-klases vai Mykoob piekļuves datus, var pieslēgties portālam eksameni.gov.lv, redzēt savus eksāmenu rezultātus, kā arī izgūt nokārtoto centralizēto eksāmenu sertifikātus elektronisku dokumentu formātā. Portālā eksameni.gov.lv sertifikāti ir pieejami 6 mēnešus no to ievietošanas dienas. Pilngadīgi izglītojamie un nepilngadīgu izglītojamo vecāki var apskatīt centralizēto eksāmenu rezultātus Latvija.lv e-pakalpojumā EP181 “Mani dati izglītības reģistros”, savukārt izgūt sertifikātus iespējams Latvija.lv e-pakalpojumā EP226 “Centralizēto eksāmenu sertifikātu, profesionālās kvalifikācijas apliecību, lēmumu un izziņu par valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātiem saņemšana”. Šajos e-pakalpojumos eksāmenu rezultātus var uzzināt arī tad, ja izglītības iestādē netiek izmantoti elektroniskie žurnāli E-klase vai Mykoob. Gadījumos, kad izglītojamam vai izglītojamā likumiskajam pārstāvim nav iespējams minētajos elektroniskajos resursos piekļūt eksāmenu rezultātiem un sertifikātiem, projektā paredzētas tiesības izglītības iestādei informēt izglītojamo vai nepilngadīga izglītojamā likumisko pārstāvi par informācijas sistēmā publicētajiem eksāmena rezultātiem un izsniegt izglītojamam vai nepilngadīgā izglītojamā likumiskajam pārstāvim informācijas sistēmā glabātos sertifikātus elektroniska dokumenta formā.
Projekts paredz izdarīt grozījumus vairākos Noteikumu Nr.398 punktos un apakšpunktos (22.4.apakšpunkts, 23.2 punkts, 36.punkts, 39.punkts, 41.punkts, 44.punkts, 45.punkts, 48.2.apakšpunkts, 75.punkts, 78.punkts, 79.punkts, 80.punkts, 81.punkts, 88.punkts, 91.2.apakšpunkts, 95.punkts, 105.2.apakšpunkts, 105.6.apakšpunkts, 115.punkts, 116.punkts, 118.punkts, 119.punkts, 122.3.apakšpunkts), veicot tajos nepieciešamos precizējumus.
Projekts paredz papildināt ar regulējumu Noteikumu Nr.398 22. punktu, kā arī precizēt 75.punktu, 78.punktu, 79.punktu, 80.punktu, 81.punktu par dažādu dokumentu (aktu, ziņojumu un paskaidrojumu) nosūtīšanu aģentūrai, tie būs norādīti arī visu valsts pārbaudes darbu norises darbību laiku pielikumos.
Atbilstoši grozījumiem Noteikumu Nr.398 36.punktā pašvaldībām informācijas sistēmā jānorāda valsts pārbaudes darbu novērotāji, mutvārdu daļas vērtētāji, kā arī apvienoto eksāmenu vadītāji. Lai minēto punktu ievērotu, pašvaldības atbildīgajai personai no visām pašvaldības teritorijā esošajām izglītības iestādēm, tajā skaitā arī no pašvaldības dibinātajām izglītības iestādēm, jāsaņem atbilstoši eksāmenu kārtotāju skaitam nepieciešamo skolotāju saraksts, kuri varētu veikt attiecīgos pienākumus.
Projektā precizēts Noteikumu Nr.398 44., 45. un 79.punkts, jo vairākas Noteikumu Nr.398 tiesību normas būtībā sašaurina Izglītības kvalitātes valsts dienestam normatīvajos aktos noteikto kompetenci un nepamatoti pielīdzina Izglītības kvalitātes valsts dienesta amatpersonas eksāmena novērotāja statusam, lai gan, piedaloties eksāmenā (novērojot eksāmena norisi), būtībā Izglītības kvalitātes valsts dienests veic izglītības jomas reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību, turklāt jau šobrīd Izglītības kvalitātes valsts dienesta amatpersonām ir tiesības, piemēram, bez iepriekšējas paziņošanas apmeklēt jebkuras izglītības iestādes telpas un citas telpas, kas saistītas ar izglītības procesa norisi.
Projekts paredz izdarīt grozījumus 48.2.apakšunktā, nosakot izglītojamo darba vietu atrašanās attālumu citai no citas vismaz viena metra attālumā, ņemot vērā to, ka eksāmena praktisko daļu uzdevumi tiek izstrādāti tādējādi, lai būtu ievērota droša eksāmenu norise izglītojamiem atrodoties vismaz viena metra attālumā citam no cita.
Grozījumi Noteikumu Nr.398 95.punktā paredz, ka arī pirms mutvārdu daļas izglītojamais eksāmena norises telpā mutvārdu daļas vērtētājam uzrāda personu apliecinošu dokumentu.
Projektā precizētas Noteikumu Nr.398 105.punktā noteiktās eksāmena praktiskās daļas vadītāja darbības eksāmena praktiskās daļas norises laikā, kā arī 116.punktā noteiktās eksāmena vadītāja darbības un 118.punktā noteiktās informācijas sistēmas lietotāja darbības pēc eksāmena norises.
Tā kā mutvārdu daļas intervētajam nav iespējas informācijas sistēmā atzīmēt izglītojamā dalību eksāmena mutvārdu daļā, tad grozījumi Noteikumu Nr.398 115.punktā paredz, ka, ja izglītojamais nepiedalās kādā no eksāmena daļām, eksāmena vadītājs informācijas sistēmā veic atzīmi par to, izņemot, ja izglītojamais nepiedalās eksāmena mutvārdu daļā, tad atzīmi par nepiedalīšanos informācijas sistēmā veic informācijas sistēmas lietotājs.
Projekts pilnveido Noteikumu Nr.398 regulējumu par procedūras komisijā izskatāmajiem ziņojumiem par pārkāpumiem eksāmena norises gaitā, kā arī precizē kārtību, kādā izglītojamais tiek informēts par procedūras komisijas lēmumu.
Projekts paredz, ka aģentūras direktors apstiprina apelācijas komisiju, kuras sastāvā ir vismaz trīs aģentūras pārstāvji, tai skaitā aģentūras direktors, un vismaz divi attiecīgā eksāmena vērtētāji. Apelācijas komisijas vadītājs ir aģentūras direktors.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, kas kārto centralizētos eksāmenus par pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguvi. Izglītības speciālisti, aģentūras un Izglītības kvalitātes valsts dienesta darbinieki, pašvaldību izglītības speciālisti, kas iesaistīti valsts pārbaudes darbu nodrošināšanā.
Ietekmes apraksts
Izglītojamie katru gadu izglītības iestādēs kārtos centralizētos eksāmenus darbus par pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi. Izglītības speciālisti, aģentūras darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi. 
 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes, Izglītības kvalitātes valsts dienests, aģentūra, pašvaldību izglītības pārvaldes
Ietekmes apraksts
Valsts pārbaudes darbos iesaistītās institūcijas nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b4626cfd-86ae-4055-b018-0379afd2bb9a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā 21.02.2024. - 06.03.2024. sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas, vispārējās vidējās izglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmas, pašvaldības izglītības speciālisti vai izglītības pārvaldes, augstākās izglītības iestādes, ar kurām aģentūra ir noslēgusi līgumu par valsts pārbaudījumu norises organizēšanu

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi