24-TA-3317: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Rēzeknes novada pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu Upes ielā 1, Kaunatā, Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5. panta pirmā daļa un 42. panta (24) daļa, Rēzeknes novada domes 2024. gada 19. decembra lēmums Nr. 1220 (prot. Nr. 2024/DS-27, 8.§) “Par atļauju nekustamā īpašuma Upes ielā 1, Kaunatā, Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu atsavināšanai”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atļaut atsavināt nekustamo īpašumu, kas Rēzeknes novada pašvaldībai (turpmāk - Pašvaldība) nodots ar Ministru kabineta 2011. gada 16. novembra rīkojumu Nr. 606 “Par valsts nekustamā īpašuma nodošanu Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – Rīkojums Nr. 606) un iegūtos līdzekļus ieguldīt Pašvaldības īpašumā esošo objektu remontam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Rīkojumu Nr. 606 Pašvaldības īpašumā tika nodots valstij piederošais nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 505 0024) - trīs būves (būvju kadastra apzīmējumi 7862 005 0164 001, 7862 005 0164 002 un 7862 005 0164 003) - Upes ielā 1, Kaunatā, Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, lai to izmantotu Pašvaldībai noteikto funkciju īstenošanu - sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā, kā arī īpašumu izmantot Pašvaldības materiāltehniskās bāzes uzlabošanai, lai izveidotu garāžas Pašvaldības autotransporta novietošanai. Nekustamais īpašums bija ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, bet ņemot vērā Valsts meža dienestā notikušās optimizācijas un reorganizācijas nekustamais īpašums vairs nebija nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai.
Nekustamā īpašuma Upes ielā 1 sastāvā ir šādas būves – dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 001) ar kopējo platību 196,6 m2, garāža (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) ar kopējo platību 102,0 m2 un palīgēka (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 003) 27,2 m2 platībā.
Nekustamā īpašuma kopējā fiskālā kadastrālā vērtība uz 2025. gada 1. janvāri sastāda 9 039 euro, bet universālā kadastrālā vērtība 15 674 euro.
Atbilstoši Pašvaldības grāmatvedības datiem:būves ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 001 uz 2025. gada 31. janvāri būves noamortizētā vērtība ir 2228,93 euro, bet atlikusī bilances vērtība ir 5373, 47 euro, būves ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 002 uz 2025. gada 31. janvāri būves noamortizētā vērtība ir 1173,22 euro, bet atlikusī bilances vērtība ir 8844, 10 euro un būves ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 003 būves noamortizētā vērtība uz 31.01.2025. ir 1148,26 euro, bet atlikusī bilances vērtība ir 0,00 euro.
Nekustamais īpašums reģistrēts Latgales rajona tiesas Kaunatas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000121267. Īpašuma tiesības nostiprinātas uz Pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums Upes ielā 1 ir atsevišķs būvju īpašums, kas atrodas uz citai personai īpašumā esošas zemes (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 005 0164).
Atbilstoši likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38. panta pirmajai un otrajai daļai, ja būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar šā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, līdz būves apvienošanai vienā īpašumā ar zemi būves īpašniekam uz likuma pamata ir lietošanas tiesības uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka būves īpašniekam uz likuma pamata ir pienākums maksāt lietošanas maksu, kas ir četri procenti no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā (bet ne mazāk par 50 euro gadā) zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas (15 euro apmērā).
Pašvaldība saskaņā ar Rīkojumā Nr. 606 noteikto un pamatojoties 2010. gada 18. marta Pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 7 „Par palīdzību dzīvokļu jautājuma risināšanā” noslēdza dzīvojamo telpu īres līgumu ar divām privātpersonām uz laika periodu attiecīgi no 2014. gada 3. novembra līdz 2016. gada 20. oktobrim un no 2017. gada 9. janvāra līdz 2023. gada 15. maijam par dzīvojamās ēkas (kadastra apzīmējums 7862 005 0164 001), tai skaitā palīgēkas (šķūnis ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 003) izmantošanu. Uz šo brīdi, ņemot vērā nekustamā īpašuma stāvokli, tas nav izīrēts vai nodots lietošanā citām personām.
Atbilstoši nomas izsoles rezultātiem nekustamā īpašuma sastāvā esošā garāža (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) tika iznomāta privātpersonai laika periodā no 2017. gada 11. decembra līdz līdz 2022. gada 10. decembrim. Pēc līguma termiņa beigām būve ar kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002 nav tikusi iznomāta. Ņemot vērā izsoles rezultātus, nomnieka maksātās nomas maksas nesedza Pašvaldības veiktos ieguldījumus būves remontā.
Rīkojumā Nr. 606 noteikts aprobežojums Pašvaldībai rīcībai ar nekustamo īpašumu: ja tas vairs netiek izmantots šā rīkojumā minēto funkciju īstenošanai, bez atlīdzības nodot valstij.
Zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti apgrūtinājumi, kas varētu apgrūtināt atsavināmo nekustamo īpašumu esošo un turpmāko izmantošanu.
Nekustamā īpašuma Upes ielā 1 sastāvā ir šādas būves – dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 001) ar kopējo platību 196,6 m2, garāža (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) ar kopējo platību 102,0 m2 un palīgēka (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 003) 27,2 m2 platībā.
Nekustamā īpašuma kopējā fiskālā kadastrālā vērtība uz 2025. gada 1. janvāri sastāda 9 039 euro, bet universālā kadastrālā vērtība 15 674 euro.
Atbilstoši Pašvaldības grāmatvedības datiem:būves ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 001 uz 2025. gada 31. janvāri būves noamortizētā vērtība ir 2228,93 euro, bet atlikusī bilances vērtība ir 5373, 47 euro, būves ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 002 uz 2025. gada 31. janvāri būves noamortizētā vērtība ir 1173,22 euro, bet atlikusī bilances vērtība ir 8844, 10 euro un būves ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 003 būves noamortizētā vērtība uz 31.01.2025. ir 1148,26 euro, bet atlikusī bilances vērtība ir 0,00 euro.
Nekustamais īpašums reģistrēts Latgales rajona tiesas Kaunatas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000121267. Īpašuma tiesības nostiprinātas uz Pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums Upes ielā 1 ir atsevišķs būvju īpašums, kas atrodas uz citai personai īpašumā esošas zemes (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 005 0164).
Atbilstoši likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38. panta pirmajai un otrajai daļai, ja būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar šā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, līdz būves apvienošanai vienā īpašumā ar zemi būves īpašniekam uz likuma pamata ir lietošanas tiesības uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka būves īpašniekam uz likuma pamata ir pienākums maksāt lietošanas maksu, kas ir četri procenti no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā (bet ne mazāk par 50 euro gadā) zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas (15 euro apmērā).
Pašvaldība saskaņā ar Rīkojumā Nr. 606 noteikto un pamatojoties 2010. gada 18. marta Pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 7 „Par palīdzību dzīvokļu jautājuma risināšanā” noslēdza dzīvojamo telpu īres līgumu ar divām privātpersonām uz laika periodu attiecīgi no 2014. gada 3. novembra līdz 2016. gada 20. oktobrim un no 2017. gada 9. janvāra līdz 2023. gada 15. maijam par dzīvojamās ēkas (kadastra apzīmējums 7862 005 0164 001), tai skaitā palīgēkas (šķūnis ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 003) izmantošanu. Uz šo brīdi, ņemot vērā nekustamā īpašuma stāvokli, tas nav izīrēts vai nodots lietošanā citām personām.
Atbilstoši nomas izsoles rezultātiem nekustamā īpašuma sastāvā esošā garāža (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) tika iznomāta privātpersonai laika periodā no 2017. gada 11. decembra līdz līdz 2022. gada 10. decembrim. Pēc līguma termiņa beigām būve ar kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002 nav tikusi iznomāta. Ņemot vērā izsoles rezultātus, nomnieka maksātās nomas maksas nesedza Pašvaldības veiktos ieguldījumus būves remontā.
Rīkojumā Nr. 606 noteikts aprobežojums Pašvaldībai rīcībai ar nekustamo īpašumu: ja tas vairs netiek izmantots šā rīkojumā minēto funkciju īstenošanai, bez atlīdzības nodot valstij.
Zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti apgrūtinājumi, kas varētu apgrūtināt atsavināmo nekustamo īpašumu esošo un turpmāko izmantošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Atbilstoši Rīkojumam Nr. 606 Pašvaldība ieguva nekustamo īpašumu, uz kuru īpašuma tiesības valsts vārdā bija nostiprinātas uz Zemkopības ministrijas vārda un to savām vajadzībām izmantoja Valsts meža dienests.
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas tā sastāvā esošās dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 001 uzturēšanai Pašvaldība ir veikusi durvju un četrpadsmit logu nomaiņu par kopējo summu 5552,91 euro. Bet tā joprojām ir neapmierinošā tehniskā stāvoklī un, lai to izmantotu noteiktajai funkcijai, ir nepieciešama siltumapgādes sistēmas nomaiņa, kuras kopējās izmaksas (ieskaitot izmaksas projektēšanai) sastāda 22 000,00 euro. Tāpat ēkā jāveic iekšējo inženiertīklu nomaiņa un nepieciešama energoefektivitātes ēkas klases paaugstināšana, kas prasa ievērojamus finanšu līdzekļus.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošās garāžas (būves ar kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) uzturēšanai Pašvaldība ir veikusi jumta seguma nomaiņu par kopējo summu 6310,86 euro. Tomēr neskatoties uz veiktajiem ieguldījumiem ēka ir neapmierinošā stāvoklī un bez papildus ieguldījumiem paredzētajai funkcijai nav izmantojama.
Ņemot vērā minēto, nekustamais īpašums Upes ielā 1 esošā stāvoklī nav piemērots izmantošanai iecerētajam nolūkam un tas nav piemērots izmantošanai arī kādai citai Pašvaldībai noteiktajai funkcijai. Līdz ar to Pašvaldības vērtējumā atsavināšana ir pareizākais risinājums, un Rēzeknes novada dome 2024. gada 19. decembrī pieņēma lēmumu Nr. 1220 (prot. Nr. 2024/DS-27, 8.§) “Par atļauju nekustamā īpašuma Upes ielā 1, Kaunatā, Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu atsavināšanai”, ar kuru tiek lūgts sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu.
Atbilstoši Rīkojumam Nr. 606 Pašvaldība ieguva nekustamo īpašumu, uz kuru īpašuma tiesības valsts vārdā bija nostiprinātas uz Zemkopības ministrijas vārda un to savām vajadzībām izmantoja Valsts meža dienests.
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas tā sastāvā esošās dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 001 uzturēšanai Pašvaldība ir veikusi durvju un četrpadsmit logu nomaiņu par kopējo summu 5552,91 euro. Bet tā joprojām ir neapmierinošā tehniskā stāvoklī un, lai to izmantotu noteiktajai funkcijai, ir nepieciešama siltumapgādes sistēmas nomaiņa, kuras kopējās izmaksas (ieskaitot izmaksas projektēšanai) sastāda 22 000,00 euro. Tāpat ēkā jāveic iekšējo inženiertīklu nomaiņa un nepieciešama energoefektivitātes ēkas klases paaugstināšana, kas prasa ievērojamus finanšu līdzekļus.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošās garāžas (būves ar kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) uzturēšanai Pašvaldība ir veikusi jumta seguma nomaiņu par kopējo summu 6310,86 euro. Tomēr neskatoties uz veiktajiem ieguldījumiem ēka ir neapmierinošā stāvoklī un bez papildus ieguldījumiem paredzētajai funkcijai nav izmantojama.
Ņemot vērā minēto, nekustamais īpašums Upes ielā 1 esošā stāvoklī nav piemērots izmantošanai iecerētajam nolūkam un tas nav piemērots izmantošanai arī kādai citai Pašvaldībai noteiktajai funkcijai. Līdz ar to Pašvaldības vērtējumā atsavināšana ir pareizākais risinājums, un Rēzeknes novada dome 2024. gada 19. decembrī pieņēma lēmumu Nr. 1220 (prot. Nr. 2024/DS-27, 8.§) “Par atļauju nekustamā īpašuma Upes ielā 1, Kaunatā, Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu atsavināšanai”, ar kuru tiek lūgts sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums atbilstoši Rēzeknes novada teritorijas plānojumam atrodas Savrupmāju apbūves teritorija (DzS), kas paredz ar savrupmāju un vasarnīcu saistītu apbūvi.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas likuma 42. panta (24) daļa noteic, ka ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz atļaut Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu un uzdod Pašvaldībai organizēt nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu, kā arī no atsavināšanas iegūtos līdzekļus pēc faktisko izdevumu segšanas ieskaitīt Pašvaldības budžetā, kuri izmantojami tās nekustamā īpašuma Skolas iela 3, Lipuški, Mākoņkalna pagasts, Rēzeknes novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 78720080276) sastāvā esošās bērnudārza ēkas vienkāršotai pārbūvei ar lietošanas veida maiņu uz administratīvu ēku un vides pieejamības pielāgošanu, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi” paredzētā projekta “Bērnudārza ēkas vienkāršota pārbūve ar lietošanas veida maiņu uz administratīvu ēku un vides pieejamības pielāgošana, Skolas iela 3, Lipuški, Mākoņkalna pagasts, Rēzeknes novads” realizācijai. Minētais nekustamais īpašums pašlaik un arī pēc projekta realizācijas tiks izmantots pirmskolas mācību iestādes vajadzībām, lai nodrošinātu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildi.
Ņemot vērā, ka līdzekļi tiek ieguldīti Pašvaldības īpašumā un nekustamo īpašumu turpmāk ir paredzēts izmantot pirmsskolas iestādes vajadzībām, kas sniedz pakalpojumus vispārējās izglītības ietvaros, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Pašvaldībai.
Pašvaldībai, organizējot nekustamā īpašuma Upes ielā 1 atsavināšanu, jāievēro likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14. panta otrajā daļā noteiktais par pirmpirkuma tiesībām un sekojoši arī Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtās daļas 1. punktā un 14. pantā noteiktie nosacījumi.
Rīkojuma projekta 5. punkts paredz pienākumu Pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu pircējam 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu un nodrošināt jaunās īpašuma tiesības nostiprināšanu zemesgrāmatā uz pircēja vārda. Lai to nodrošinātu Pašvaldībai īpašuma atsavināšanas izsoles noteikumos cita starpā jāietver arī noteikumi par pienākumu īpašuma ieguvējam noteiktā termiņā nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā, un ka nodošanas un pieņemšanas akts var tikt parakstīts tikai pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas likuma 42. panta (24) daļa noteic, ka ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz atļaut Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu un uzdod Pašvaldībai organizēt nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu, kā arī no atsavināšanas iegūtos līdzekļus pēc faktisko izdevumu segšanas ieskaitīt Pašvaldības budžetā, kuri izmantojami tās nekustamā īpašuma Skolas iela 3, Lipuški, Mākoņkalna pagasts, Rēzeknes novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 78720080276) sastāvā esošās bērnudārza ēkas vienkāršotai pārbūvei ar lietošanas veida maiņu uz administratīvu ēku un vides pieejamības pielāgošanu, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi” paredzētā projekta “Bērnudārza ēkas vienkāršota pārbūve ar lietošanas veida maiņu uz administratīvu ēku un vides pieejamības pielāgošana, Skolas iela 3, Lipuški, Mākoņkalna pagasts, Rēzeknes novads” realizācijai. Minētais nekustamais īpašums pašlaik un arī pēc projekta realizācijas tiks izmantots pirmskolas mācību iestādes vajadzībām, lai nodrošinātu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildi.
Ņemot vērā, ka līdzekļi tiek ieguldīti Pašvaldības īpašumā un nekustamo īpašumu turpmāk ir paredzēts izmantot pirmsskolas iestādes vajadzībām, kas sniedz pakalpojumus vispārējās izglītības ietvaros, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Pašvaldībai.
Pašvaldībai, organizējot nekustamā īpašuma Upes ielā 1 atsavināšanu, jāievēro likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14. panta otrajā daļā noteiktais par pirmpirkuma tiesībām un sekojoši arī Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtās daļas 1. punktā un 14. pantā noteiktie nosacījumi.
Rīkojuma projekta 5. punkts paredz pienākumu Pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu pircējam 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu un nodrošināt jaunās īpašuma tiesības nostiprināšanu zemesgrāmatā uz pircēja vārda. Lai to nodrošinātu Pašvaldībai īpašuma atsavināšanas izsoles noteikumos cita starpā jāietver arī noteikumi par pienākumu īpašuma ieguvējam noteiktā termiņā nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā, un ka nodošanas un pieņemšanas akts var tikt parakstīts tikai pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi tiks izmantoti pašvaldības īpašumā esošo īpašumu attīstībā
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nekustamā īpašuma novērtēšanas un atsavināšanas procesu nodrošina Rēzeknes novada pašvaldība. Faktiskie izdevumi par nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu tiek segti no atsavināšanas rezultātā iegūtajiem līdzekļiem. Nekustamā īpašuma novērtēšana atbilstoši Atsavināšanas likuma nosacījumiem uz rīkojuma projekta sagatavošanas brīdi nav veikta. Nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība ir 9 039 euro , bet universālā kadastrālā vērtība ir 15 674 euro.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkta, tad institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Pašvaldībai atsavināt tās īpašumā esošo nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Pašvaldībai atsavināt tās īpašumā esošo nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Rēzeknes novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi