Anotācija (ex-ante)

22-TA-2582: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar:
 - darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk - DP) grozījumiem Nr. 8 (turpmāk – DP grozījumi Nr.8), kurus Eiropas Komisija ir apstiprinājusi 2022. gada 22. jūlijā (CCI 2014LV16MAOP001), lēmums C(2022) 5350 final, ar kuru groza Īstenošanas lēmumu C (2014) 8505);
 - Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) rosinātajiem grozījumiem MK 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr.75) (22-TA-2361, iesniegti Valsts kancelejā 2022. gada 24. oktobrī). 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot atbalstu bezdarbniekiem ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti. Precizēt uzraudzības rādītāju vērtības atbilstoši DP grozījumiem Nr.8.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd saskaņā ar  Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumiem Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.835): 
1) atbalstu profesionālās piemērotības noteikšanā var saņemt personas ar invaliditāti vai prognozējamu invaliditāti, ja persona ir bijusi bez darba vismaz 12 mēnešus un šajā periodā nav bijusi uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto atbilstoši likumam "Par valsts sociālo apdrošināšanu" ilgāk par diviem mēnešiem bez pārtraukuma" (ilgstošie bezdarbnieki);
2) līdz 2023. gada 31. decembrim sasniedzamas šādas uzraudzības rādītāju vērtības:
- iznākuma rādītājs – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, kas iesaistīti pasākumā, – 16 373 bezdarbnieki;
- rezultāta rādītājs – nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas (pēc pasākuma pabeigšanas) – 4 754 bezdarbnieki;
- rezultāta rādītājs – pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē vai ir nodarbināti, tostarp pašnodarbināti, sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā – 3 051 bezdarbnieks.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada oktobra vidū, atbilstoši Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) datiem, reģistrēto bezdarbnieku ar invaliditāti skaits veidoja 7 146 personas un to īpatsvars reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā turpināja pakāpeniski pieaugt – 13,9%.  Lai arī kopumā 2022.gadā bija vērojams reģistrēto bezdarbnieku ar invaliditāti skaita samazinājums, šīs mērķa grupas īpatsvars reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā pēdējo 12 gadu laikā regulāri palielinās (pirms 12 gadiem īpatsvars veidoja 5,8%, 2020.gada beigās – 12,3%). Personas ar invaliditāti saskaras ar funkcionēšanas ierobežojumiem, kas lielākā vai mazākā mērā apgrūtina iekļaušanos darba tirgū. Tāpat bieži vien personām ar invaliditāti, kas saņem NVA reģistrētā bezdarbnieka statusu, jau ir bijuši ilgstošie pārtraukumi darbā pirms statusa iegūšanas, kas tajā skaitā ietekmē personas ienākumu līmeni un sociālo situāciju. Tādējādi dalība aktīvās darba tirgus politikas pasākumos šīm personām būtu jāpiedāvā pēc iespējas ātrāk, kā arī būtu jāizvairās no situācijas, kad personai tiek piedāvāta dalība tādos pasākumos, kas varētu pilnībā neatbilst personas veselības stāvoklim un fiziskajām spējām, piemēram, iesaistoties subsidētajā nodarbinātībā (piemēram, personai ir noteikta invaliditāte un ir konstatētas problēmas ar mugurkaulu vai ir novērotas hroniskās sāpes/samazināts kustību apjoms rokās vai kājās, bet personai tiek piedāvāts darbs būvniecības jomā, kur tajā skaitā ir jāpārvieto smagi priekšmeti; vai arī personai jāievēro noteikts atpūtas režīms veselības stāvokļa dēļ, bet tiek piedāvāts darbs jomā, kas prasa intensīvas kustības/komunikāciju un biežākus pārtraukumus nav iespējams nodrošināt). Šo problēmu ir iespējams risināt ar profesionālās piemērotības noteikšanas pasākumu.
Profesionālās piemērotības noteikšanas mērķis ir veicināt bezdarbnieku, tostarp ilgstošo bezdarbnieku ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti iekļaušanos sabiedrībā un iekārtošanos pastāvīgā darbā, veicot vispusīgu personas veselības stāvokļa, prasmju un spēju apsekošanu un novērtēšanu, kā arī sniedzot ieteikumus par bezdarbniekam piemērotu darbu un aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem, kuros bezdarbnieks varētu piedalīties atbilstoši novērtētajam veselības stāvoklim.
Tādējādi personu ar invaliditāti iespējami ātra dalība profesionālās piemērotības pasākumos (tūlīt pēc bezdarbnieka statusa iegūšanas, nevis pēc 12 mēnešiem, kad persona tiek uzskatīta par ilgstošu bezdarbnieku) varētu veicināt šīs mērķa grupas aktīvāku iesaisti atbalsta pasākumos un iekārtošanos pastāvīgā darbā.
Ņemot vērā minēto, LM ir ierosinājusi attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr.75, paredzot profesionālās piemērotības noteikšanas ietvaros sniegt atbalstu visiem bezdarbniekiem ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti.
Veicot 9.1.1.1. pasākumam "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (turpmāk – 9.1.1.1. pasākums) kopējā pieejamā finansējuma samazinājumu (MK 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.18 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi"), kā arī iekšēji pārdalot finansējumu starp atbalstāmajām darbībām, tika pārskatītas arī 9.1.1.1. pasākuma uzraudzības rādītāju vērtības. Minētās izmaiņas tika ietvertas DP grozījumos Nr. 8, kurus Eiropas Komisija apstiprināja 2022. gada 22. jūlijā (CCI 2014LV16MAOP001) un kuri paredz atbilstoši samazinātajam finansējumam (finanšu ietaupījums 7 419 306 euro apmērā, kas radies sabiedrība veselības krīzes ietekmē un novirzīts citu labklājības nozares pasākumu darbību īstenošanai) precizēt: 
a) i.9.1.1.ak iznākuma rādītāja vērtību “Bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki”, samazinot to no “34 783” uz “34 098”. Kopējo vērtību veido (15 683 personas (9.1.1.1. pasākumā) + 18 345 personas (9.1.1.2. pasākumā) + 70 personas (9.1.1.3. pasākumā). Vērtība samazināta par 685 bezdarbniekiem (34 783  – 690 (9.1.1.1. pasākumam plānotais iznākuma rādītāja vērtības samazinājums) + 5 (9.1.1.3. pasākumam plānotā iznākuma rādītāja vērtības palielinājums));
b) r.9.1.1.ak rezultāta rādītāja “Nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas” sasniedzamo vērtību no “5 629” uz “5 462” (4 587 personas (9.1.1.1. pasākumā) + 875 personas (9.1.1.2. pasākumā));
c) r.9.1.1.b rezultāta rādītāja “Pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē, vai ir nodarbināti, tostarp pašnodarbināti sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā” sasniedzamo vērtību  no “7 159” uz “6 959” (2 851 personas (9.1.1.1. pasākumā) + 4 108 personas (9.1.1.2.pasākumā)).  
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minētās izmaiņas MK noteikumos Nr.75 un darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" (skat. arī informāciju sadaļā "Problēmas apraksts") , nepieciešams salāgot un attiecīgi precizēt MK noteikumus Nr.835, proti:
1) noteikt, ka profesionālās piemērotības noteikšanā iesaistāmi visi bezdarbnieki ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti (nevis tikai ilgstošie bezdarbnieki ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti) (noteikumu projekta 2., 6. un 7. punkts);
2) precizēt līdz 2023. gada 31. decembrim sasniedzamās uzraudzības rādītāju vērtības (noteikumu projekta 3., 4. un 5.punkts), proti, noteikt:
- iznākuma rādītāja  – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, kas iesaistīti pasākumā, - vērtību "15 683 bezdarbnieki";
- rezultāta rādītāja – nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas (pēc pasākuma pabeigšanas) - vērtību  "4 587 bezdarbnieki";
- rezultāta rādītāja – pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē vai ir nodarbināti, tostarp pašnodarbināti, sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā – vērtību "2 851 bezdarbnieks".
Papildus, veicinot viennozīmīgu tiesību normas izpratni, MK noteikumos Nr.835 nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus:   
1)  ar valsts atbalstu saistītajos punktos (noteikumu projekta 8., 9. un 10. punkts), tai skaitā atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 1. panta (2) daļas 11) punktam, kas nosaka, ka par nelikumīgu komercdarbības atbalstu uzskatāms arī nepamatoti izlietots komercdarbības atbalsts;
2) 9.1.1.1. pasākuma mērķa nosaukumā, papildinot to ar mērķa grupu "nodarbinātas personas ar invaliditāti" (noteikumu projekta 1.punkts);
3)  pārejas nosacījumos, svītrojot grozījumu normas atsaucē finanšu atbalsta reģionālai mobilitātei maksimālo apmēru (noteikumu projekta 11.punkts).  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projektam nav negatīvas ietekmes uz 9.1.1.1. pasākuma mērķu sasniegšanu.
Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz NVA kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Tai skaitā finansējuma saņēmējs tika informēts par grozījumu priekšlikumiem 2022.gada 16.augusta sanāksmē par plānotajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.75. Noteikumu projektā ietvertās izmaiņas veicina 9.1.1.1. pasākuma mērķa sasniegšanu. Tās nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē, jo neparedz izmaiņas, kas traucētu sākotnējo mērķu sasniegšanu. Pēc noteikumu projektu spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz 9.1.1.1.pasākuma mērķa grupu, jo reģistrētie bezdarbnieki ar invaliditāti vai prognozējamo invaliditāti varēs ātrāk iesaistīties profesionālās piemērotības noteikšanas pasākumos.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi MK noteikumos Nr.75 ((22-TA-2361, iesniegti Valsts kancelejā 2022. gada 24. oktobrī). 

Pamatojums un apraksts
Grozījumi MK noteikumos Nr.75 paredz precizēt profesionālās piemērotības noteikšanā iesaistāmo mērķa grupu, nosakot to kā "bezdarbnieki ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti".
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Nodarbinātības valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e2f5a3b0-417c-456b-af66-34d9770630cd

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā. Viedokļa sniegšanas laiks no 2022. gada 26. augusta līdz 2022. gada 8. septembrim. Līdz noteikumu projekta nodošanai saskaņošanai TAP (t.sk. līdz 2022. gada 8. septembrim) par tiesību aktu sabiedrības viedoklis netika saņemts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts veicinās personu ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti iespējas saņemt mērķētāku atbalstu iesaistei nodarbinātībā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi