24-TA-289: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2024. gada 23. janvārī Ministru kabinetā pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 59 "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi). MK noteikumos noteikts, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Tiesību aktā minēto normu nepieciešams papildināt ar to, ka tiesības izmantot sabiedrisko transportlīdzekli bez maksas ir arī tiem bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri mācās ne tikai vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, bet arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Šobrīd tiesību akta normā ir nepilnīgs regulējums, jo tiesību akta normā nav norādītas visas mērķgrupas.
Tiesību aktā minēto normu nepieciešams papildināt ar to, ka tiesības izmantot sabiedrisko transportlīdzekli bez maksas ir arī tiem bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri mācās ne tikai vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, bet arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Šobrīd tiesību akta normā ir nepilnīgs regulējums, jo tiesību akta normā nav norādītas visas mērķgrupas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumi tiek papildināti ar tiesību normu, kas paredz, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Tiesībsargs (turpmāk - Tiesībsargs) 2022. gada 28. marta atzinumā pārbaudes lietā Nr. 2022-09-23DC secināja, ka normatīvais regulējums neparedz tiesības bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, bez maksas izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus pilsētas nozīmes maršrutos. Tas neatbilst sociāli atbildīgas valsts principiem un nenodrošina bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu kā sociāli mazāk aizsargātas bērnu grupas intereses.
Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 “Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās” 21. punktā noteikts, ka bērnam un pilngadību sasniegušajam bērnam, uzrādot apliecību, ir tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 6. punkts paredz, ka braukšanas maksas atvieglojumi bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pienākas tikai reģionālās nozīmes maršrutā.
Ministru kabinets 2023. gada 7. marta sēdē (prot. Nr.13, 38.§) saskaņoja atbildes vēstuli Tiesībsargam, kurā konceptuāli neiebilda pret šāda braukšanas maksas atvieglojuma ieviešanu.
Jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu braukšanas maksas atvieglojumu ieviešanai tika skatīts likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ņemot vērā, ka Saeimā, izskatot minēto likumprojektu, Satiksmes ministrijas virzītais prioritārais pasākums tika atbalstīts, nepieciešams papildināt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 6. punktu ar informāciju, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 “Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās” 21. punktā noteikts, ka bērnam un pilngadību sasniegušajam bērnam, uzrādot apliecību, ir tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 6. punkts paredz, ka braukšanas maksas atvieglojumi bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pienākas tikai reģionālās nozīmes maršrutā.
Ministru kabinets 2023. gada 7. marta sēdē (prot. Nr.13, 38.§) saskaņoja atbildes vēstuli Tiesībsargam, kurā konceptuāli neiebilda pret šāda braukšanas maksas atvieglojuma ieviešanu.
Jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu braukšanas maksas atvieglojumu ieviešanai tika skatīts likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ņemot vērā, ka Saeimā, izskatot minēto likumprojektu, Satiksmes ministrijas virzītais prioritārais pasākums tika atbalstīts, nepieciešams papildināt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 6. punktu ar informāciju, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumi tiek papildināti ar tiesību normu ar to, ka tiesības izmantot sabiedrisko transportlīdzekli bez maksas ir arī tiem bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri mācās ne tikai vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, bet arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Šobrīd tiesību akta normā ir nepilnīgs regulējums, jo tiesību akta normā nav norādītas visas mērķgrupas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētais grozījums tiks nodrošināts ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47, 43.§) 2.punktu atbalstītā prioritārā pasākuma "Braukšanas maksas atvieglojumi bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, valstspilsētas pašvaldības organizētajā maršrutā" finansējuma ietvaros.os.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Autotransporta direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi