25-TA-1200: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 21 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai veicinātu biometāna ražošanas attīstību un tā izmantošanu Latvijā, kā arī infrastruktūras izveidošanu, uzstādot biometāna ražošanas iekārtas, attīstot infrastruktūru biometāna transportēšanai un uzpildei, kā arī izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem, Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - KEM) izstrādāja un Ministru kabinets (turpmāk - MK) 2025.gada 7.janvārī apstiprināja MK 2025.gada 7.janvāra noteikumus Nr. 21 Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 21).
Lai nodrošinātu atsevišķu normu viennozīmīgi skaidru izpratni un veicinātu izpratni par to piemērošanu gan projektu īstenotājiem, gan akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") kā atbalsta sniedzējam, pirms atbalsta pieteikumu atlases izsludināšanas identificēta nepieciešamība veikt grozījumus MK noteikumos Nr.21.
Lai nodrošinātu atsevišķu normu viennozīmīgi skaidru izpratni un veicinātu izpratni par to piemērošanu gan projektu īstenotājiem, gan akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") kā atbalsta sniedzējam, pirms atbalsta pieteikumu atlases izsludināšanas identificēta nepieciešamība veikt grozījumus MK noteikumos Nr.21.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos Nr.21, lai nodrošinātu atsevišķu normu precizēšanu viennozīmīgi skaidrai izpratnei un piemērošanai gan potenciālajiem projektu īstenotājiem, gan atbalsta sniedzējam – sabiedrībai "Altum" pirms tiek izsludināta atbalsta pieteikumu pieņemšana un uzsākta 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” (turpmāk – 2.1.2. pasākums) investīciju īstenošana.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pēc MK noteikumu Nr.21 apstiprināšanas, uzsākot tālākos priekšdarbus 2.1.2. pasākuma īstenošanas uzsākšanai, t.sk. sagatavošanos atbalsta pieteikumu pieņemšanas izsludināšanai, identificēta nepieciešamība atsevišķu MK noteikumu Nr.21 ietverto normu pārskatīšanai un precizēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pārskatot MK noteikumos Nr.21 ietverto nosacījumu tvērumu, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.21 normas, kas saistītas ar sabiedrības “Altum” atbalsta piešķiršanas nosacījumu pārbaudes termiņu, kā arī termiņu kādā atbalsta saņēmējam jāiesniedz pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija sabiedrībai “Altum”. Tāpat identificēta nepieciešamība papildināt MK noteikumus Nr.21 ar de minimis atbalstu un precizēt atbalstāmās darbības atbildoši komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam, kā rezultātā nepieciešami precizējumi arī sasniedzamajos rādītājos un finansējuma sadalījumā pa atbalstāmajām darbībām, kā arī nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.21 ar nosacījumu par atbalsta programmas ietvaros saražotā biometāna atbilstību ilgtspējas prasībām.
Risinājuma apraksts
1. Terminu precizēšana.
Noteikumu projekts precizē MK noteikumu Nr. 21 2.4. apakšpunkta norādīto terminu “cits finansētājs”. MK noteikumu Nr. 21 2.4. apakšpunkta definīcijā tiek svītrota norāde uz ieguldījumu fondiem un starptautiskām finanšu institūcijām. Līdzšinējā pieredzē un praksē sabiedrība “Altum” atbalsta programmu īstenošanā, sniedzot aizdevumu garantijas ar kapitāla atlaidi, ir sadarbojusies ar kredītiestādēm, tās filiālēm vai meitas sabiedrībām. Līdz ar to noteikumu projekta ietvaros tiek vienkāršots atbalsta piešķiršanas process, izmantojot jau aprobētas sadarbības metodes ar finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem. Gadījumā, ja komersants vēlēsies piesaistīt starptautisko finanšu institūciju finansējumu, tas varēs paralēli saņemt kredītiestādes aizdevumu ar sabiedrības “Altum” atbalsta programmas ietvaros sniegto aizdevumu garantiju ar kapitāla atlaidi vai sabiedrības “Altum” tiešo aizdevumu.
MK noteikumi Nr. 21 tiek papildināti ar definīciju "saistītās personas", ņemot vērā, ka šo MK noteikumu Nr. 21 57. punkts nosaka maksimālo kapitāla atlaides apjomu tieši saistītām personām.
Vienlaikus tiek precizēts termins "digesters", lai nodrošinātu viennozīmīgu un skaidru izpratni par šo ietaisi. Tāpat tiek precizēts termina "transportēšanas komplekts" saturs, lai skaidri norādītu iegādājamo transportlīdzekļu veidus atbalsta programmas ietvaros. Atbilstoši precizējumi veikti arī MK noteikumu Nr.21 20.1.apakšpunktā – tas tiek papildināts ar konkrētiem Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014) pantiem, kas nosaka konkrētas prasības lielas noslodzes tīram transportlīdzeklim.
2. Precizējumi atbalstāmajās darbībās, izmaksu pozīcijās, prasībās atbalsta saņēmējiem.
Veikti precizējumi MK noteikumos Nr.21, ņemot vērā konstatējumu, ka izmaksām, kas ir saistītas ar biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, ir jāpiemēro atbilstošāks regulas Nr. 651/2014 pants. Līdz ar to noteikumu projekts paredz svītrot atsauci uz regulas Nr. 651/2014 48.pantu, un attiecināt iepriekš minētās izmaksas saskaņā ar regulas Nr.651/2014 41.pantu. Attiecīgi precizēts arī atbalstāmo darbību sadalījums un finansējuma sadalījums pa atbalstāmajām darbībām, kā arī svītrots nacionālā līmeņa rādītājs MK noteikumu Nr.21 8.3. apakšpunktā, kas ir tieši saistīts ar minētajām izmaksām, kā arī attiecīgi precizēts MK noteikumu Nr.21 8.1. un 8.2. apakšpunkts.
MK noteikumi Nr. 21 tiek papildināti ar jauniem 24.7. – 24.8. apakšpunktiem, lai atspoguļotu atbilstošāka valsts atbalsta regulējuma piemērošanu minētajām atbalstāmajām darbībām. Izmaksas, kas saistītas ar transportēšanas komplekta iegādi (MK noteikumu Nr.21 23. punkts), attiecināmas, piemērojot regulas 651/2014 36.b pantu vai ar noteikumu projektā papildināto de mininimis regulējumu. Precizējumi veikti, lai nodrošinātu atbalstāmo darbību un izmaksu pozīciju atbilstību attiecīgā komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumiem. Izmaksas, kas noteiktas MK noteikumu Nr. 21 24.4. apakšpunktā, kas saistītas ar saražotā biometāna uzglabāšanas iekārtu iegādi, ir atbalstāmas tikai tad, ja tās tiek sasaistītas ar jaunu biometāna ražošanas iekārtu iegādi un uzstādīšanu.
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr.21 26.punktu, jo šajā punktā minētās attiecināmās izmaksas ir iekļautas MK noteikumu Nr. 21 jaunajā 20.12 apakšpunktā pie atbilstoša valsts atbalsta regulējuma.
Ar noteikumu projektu tiek veikti precizējumi arī MK noteikumu Nr.21 57.1. un 57.2. apakšpunktā, kas nosaka kapitāla atlaidi sadalījumā pa atbalstāmajām darbībām. Maksimālais kapitāla atlaides apmērs ar biometānu darbināma transportēšanas komplekta vilcēja iegādei ir samazināts līdz 130 000 euro, ņemot vērā, ka šī summa ir attiecināma tikai uz transportēšanas komplekta vilcēja iegādi. Savukārt, maksimālais kapitāla atlaides apjoms biometāna ražošanas iekārtu iegādei, uzstādīšanai un biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei, ir palielināts līdz 4,2 milj. euro, ņemot vērā, ka šai atbalstāmajai darbībai tiek pievienoti infrastruktūras izveides izdevumi un konteineru, kas piemēroti biometāna pārvadāšanai, iegādes izmaksas. Atbalsta programmas ietvaros komersantam piešķirtā maksimālā kapitāla atlaide joprojām nedrīkst pārsniegt 4,2 milj. euro, kas veidojas, īstenojot vai nu tikai tās atbalstāmās darbības, kas saistītas ar iekārtu iegādi, uzstādīšanu un biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, vai kombinējot tās ar atbalstu transportēšanas komplekta iegādei. Vienlaikus veiktās izmaiņas kapitāla atlaides sadalījumā pa atbalstāmajām darbībām neietekmē Ministru kabinetā 2025.gada 1. jūlijā apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 21 17.3. apakšpunkts, lai drošinātu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr. 2021/1060) nosacījumiem. Proti, precizēts MK noteikumu Nr. 21 17.3. apakšpunkts, norādot korektu atsauci uz regulas Nr. 2021/1060 58.panta 2.punktu (attiecināms uz investīcijām, kas tiek īstenotas kā finanšu instrumenti). Vienlaikus, lai komersantiem nodrošinātu viennozīmīgi skaidru izpratni, precizēts arī MK noteikumu Nr. 21 17.4. apakšpunkts norādot, ka atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 58. panta 7. punktam nav atbalstāma refinansēšana.
Veiktie precizējumi paredz, ka atbalsts netiek sniegts darbībām, kuras ir pabeigtas pirms lēmuma par investīciju īstenošanu pieņemšanas.Attiecībā uz MK noteikumu Nr. 21 20.2 apakšpunktu veikti precizējumi norādot, ka visas plānotās infrastruktūras izmaksas biometāna ražošanai var būt attiecināmas tikai tad, ja visi šie elementi tiek uzskatīti par integrētām sastāvdaļām, proti, ir neatraujama ražošanas procesa sistēmas daļa, bez kuras biometāna ražošanas vai uzglabāšanas projekts netiktu īstenots, ņemot vērā, ka atbalstu šī darbībām piešķir ar regulas Nr. 651/2014 41. pantu, kura 2. punktā noteikts, ka attiecībā uz ieguldījumu atbalstu biometāna ražošanai un uzkrāšanai visas ieguldījumu komponentes (ražošana un uzkrāšana) tiek uzskatītas par vienu integrētu projektu. MK noteikumu Nr. 21 izpratnē iekārtas biometāna uzpildei, infrastruktūrai biometāna piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai vai sistēmas pieslēgums ir biometāna ražošanas procesa sistēmas saistīta sastāvdaļa un šie elementi ir vienoti, integrēti ķēdes elementi un ir nepieciešami ražošanas sistēmas procesam.
Informējam, ka biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūve un pieslēguma izveide pēc būtības ietver arī izmaksas, kas saistītas ar biometāna uzskaitei, kvalitātes kontrolei un odorizācijai nepieciešamo iekārtu kopuma ierīkošanu, tāpēc tās tika norādītās MK noteikumu Nr. 21 20.2. apakšpunktā neskatoties uz to, ka tās nav atbalstāmas. Lai nodrošinātu viennozīmīgu skaidru izpratni par 2.1.2. pasākuma ietvaros atbalstāmajām darbībām, kā arī lai potenciālajiem atbalsta saņēmējiem būtu skaidrs, cik tālu atbalsta programmas ietvaros tiek sniegts atbalsts pieslēguma izveidei, darbības, kas ir nepieciešamas biometāna uzskaitei, kvalitātes kontrolei un odorizācijai nepieciešamo iekārtu kopuma ierīkošanu noteiktas kā darbības, kurām netiek sniegts atbalsts 2.1.2. pasākuma ietvaros, ņemot vērā, ka tās tiks īstenotas ārpus 2.1.2. pasākuma (MK noteikumu Nr. 21. 17.6. apakpšpunkts).
MK noteikumi Nr. 21 papildināti ar 34.3.1. un 34.3.2 apakšpunktiem, lai nodrošinātu, ka 2.1.2. pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts atbalsta pieteikumiem ar augstu gatavības pakāpi. Savukārt atbilstoši MK noteikumu Nr. 21 35. punktam, ja atbalsta pieteikumi no atbalsta pieteikumu pieņemšanas dienas attiecīgā mēneša laikā tiek iesniegti lielākā apmērā, nekā pieejams finansējums 2.1.2. pasākuma ietvaros, sabiedrība "Altum" attiecīgajā mēnesī iesniegtos atbalsta pieteikumus izskata secībā, kas noteikta, sarindojot projektus pēc sasniedzamā rādītāja pret kapitāla atlaides apmēru. Savukārt, ja sasniedzamais rādītājs pret kapitāla atlaidi ir vienāds, priekšroka tiek dota atbalsta pieteikumiem, kuriem ir augstāka gatavības pakāpe, ko apliecina dokumentācija par projektēšanas nosacījumu izpildi. Ar vienu mēnesi saprot 30 kalendāras dienas, savukārt kalendāro dienu atskaite sākas no atbalsta pieteikumu pieņemšanas uzsākšanas.
3. MK noteikumi Nr.21 tiek papildināti ar aizdevuma pamatsummas atmaksas nosacījumu un nosacījumiem par sabiedrības "Altum" aizdevumiem bez nodrošinājuma.
Sabiedrības "Altum" piešķirtā aizdevuma termiņam nav noteikts minimālais termiņš un komersantam ir iespēja veikt aizdevuma atmaksu pirms noteiktā termiņa, bet ne ātrāk kā pēc projekta pabeigšanas. Ja pēc projekta pabeigšanas līdz brīdim, kad tiek piemērota kapitāla atlaide, aizdevuma pamatsumma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsumma ir atmaksāta tādā apmērā, ka tās atlikums ir mazāks par piemērojamo kapitāla atlaidi, piemērojamās kapitāla atlaides apmēru samazina līdz faktiskajam aizdevuma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsummas atlikuma apmēram. Lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidrus izpratni un nosacījumus atbalsta saņēmējam par aizdevuma pamatsummas atmaksas nosacījumiem, tiek virzīti attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr.21.
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 21 ir papildināti ar nosacījumu, ka, ja nav stājusies spēkā 67.2.2.punktā noteiktā metodika, lielie komersanti var lūgt sabiedrībai "Altum" piešķirt aizdevumu iesniegtā atbalsta pieteikuma ietvaros.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 21 66. punktu, sabiedrības "Altum" aizdevumam subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas. Sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas ir vienāda ar piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar atbalsta saņēmējam piešķirtās kapitāla atlaides apmēru. Savukārt sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi un riska likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), atskaitot plānoto procentu maksājumu kopsummu. Aizdevuma procentu likme tiek noteikta atbilstoši sabiedrības "Altum" aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
Aprēķinot subsīdijas ekvivalentu, bez nodrošinājuma, tiek ņemts vērā Komisijas paziņojums par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu (2008/C 14/02). Aprēķinot subsīdijas ekvivalentu sabiedrības "Altum" aizdevumiem bez nodrošinājuma, tas tiek pielīdzināts Komisijas paziņojums par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu (2008/C 14/02) metodē iekļautajiem aizdevumiem ar “zemu nodrošinājumu".
4. MK noteikumu Nr.21 papildināšana ar de minimis atbalstu.
Atbalstu ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831) plānots sniegt jauna, rūpnieciski ražota transportēšanas komplekta iegādei biometāna transportēšanai. MK noteikumi Nr.21 ir papildināti ar jaunu 20.11.1. apakšpunktu, lai nodrošinātu komersantiem labvēlīgākus nosacījumus. Sniedzot atbalstu ar regulu Nr. 651/2014 atbalsta apjoms ir mazāks, ņemot vērā, ka to nosaka, aprēķinot starpību starp tīra transportlīdzekļa vai bezemisiju transportlīdzekļa iegādes ieguldījumu izmaksām un ieguldījumu izmaksām par tāda tās pašas kategorijas transportlīdzekļa iegādi, kurš atbilst jau spēkā esošiem piemērojamajiem Eiropas Savienības standartiem un būtu iegādāts arī situācijā bez atbalsta. Ņemot vērā to, ka atbalstu varēs saņemt saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831, attiecīgi ir papildināti arī aizdevuma piešķiršanas nosacījumi MK noteikumu Nr. 21. 51.punktā. Vienlaikus papildināts MK noteikumu Nr. 21 64. punkts nosakot, ka de minimis atbalsta intensitāte ir vienāda ar regulas Nr. 651/2014 36.b pantam piemērojamo atbalsta intensitāti.
5. Ilgtspējīgs biometāns.
MK noteikumi Nr.21 ir papildināti ar jaunu 14.1 punktu, kas paredz, ka 2.1.2. pasākuma ietvaros atbalsta saņēmējs, īstenojot projektu nodrošina, ka atbalsts tiek sniegts tāda biometāna ražošanai, transportēšanai, ievadei tīklā un uzpildei, kas atbilst Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr.686 “Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem” noteiktajām prasībām.
6. Termiņa, kura laikā atbalsta saņēmējam jāiesniedz pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija, pagarināšana.
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.21 36. punkts nosaka – ja sešu mēnešu laikā kopš atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienas sabiedrībā "Altum" nav iesniegta pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija un, ja cita finansētāja gadījumā nav iesniegts garantijas pieteikums, sabiedrība "Altum" var pieņemt lēmumu par atbalsta pieteikuma noraidīšanu.
Ņemot vērā, ka apjomīgi un 2.1.2. pasākuma mērķu un rādītāju sasniegšanai nozīmīgu projektu (veicamo darbu un finansējuma ieskatā) pieteikumu iesniedzēji var neiekļauties sešu mēnešu termiņā, lai izvairītos no riska, ka atbalsta pieteikumi šādu iemeslu dēļ būtu jānoraida, nepieciešams minēto termiņu pagarināt līdz 12 mēnešiem.
Vienlaikus, nevar izslēgt, ka lēmuma pieņemšanas brīdī par atbalsta pieteikumu pastāv apstākļi, kas nav atkarīgi no komersanta un laiks nepieciešamās dokumentācijas sagatavošanai un iesniegšanai var pārsniegt 12 mēnešus . Piemēram, nav saņemts saskaņojums no Eiropas Komisijas par izstrādāto vienoto metodiku garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinam lielajiem komersantiem. Šādā situācijā sabiedrība "Altum" sniedz tehnisko atzinumu, informējot, ka lēmums par atbalsta piešķiršanu netiek pieņemts līdz brīdim, kad tiks saņemts Eiropas Komisijas saskaņojums par minēto metodiku. Tas var pārsniegt 12 mēnešus kopš atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienas.
7. Atbalsta intensitāte un kapitāla atlaides aprēķins.
Lai veicinātu Latgales reģiona ekonomisko izaugsmi un stiprinātu Latgales reģiona iesaisti KEM koordinēto investīciju īstenošanā, precizēts MK noteikumu Nr.21 57. punkts un tā apakšpunkti, nosakot, ka vidējiem un mazajiem komersantiem, īstenojot atbalsta pieteikumu Latvijas Austrumu pierobežā (visas Latgales plānošanas reģiona pašvaldības un Alūksnes novada pašvaldība), var piemērot regulā Nr. 651/2014 noteiktās maksimālās atbalsta intensitātes. Īstenojot MK noteikumu Nr. 21 20.2. apakšpunktā noteiktās darbības Latvijas Austrumu pierobežā vidējiem komersantiem var piemērot atbalsta intensitāti līdz 55% atbalsta intensitāti un mazajiem komersantiem līdz 65%. Vienlaikus, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 58.panta 5.punktā noteiktajam, ka kapitāla atlaides kopējais apjoms atbalsta programmas ietvaros nepārsniedz 50%, MK noteikumi Nr. 21 papildināti ar 56.1 punktu, kas paredz, ka sabiedrība "Altum" pārskatīs un nepieciešamības gadījumā samazinās maksimālo kapitāla atlaidi komersantiem, kuri pieteiksies uz atbalsta programmas finansējuma atlikušajiem 20% un kuri atbilstoši MK noteikumu Nr. 21 35. punktā noteiktajai atbalsta pieteikumu rindošanai ierindojas zemākajā vietā. Jaunais 56.1 punkts nosaka arī, ka sabiedrība “Altum”, pārrēķinot un nepieciešamības gadījumā samazinot maksimālo iespējamo kapitāla atlaides apmēru, nodrošina, ka atbalsta programmas līmenī kapitāla atlaides kopējais apjoms, kas ir piešķirts atbalsta saņēmējiem, nav mazāks par 50%.
8. Atbalsta piešķiršanas nosacījumu pārbaudes termiņa pagarināšana.
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.21 37. punkts nosaka, ka atbalsta pieteikuma iesniedzēja atbilstību atbalsta piešķiršanas nosacījumiem sabiedrība "Altum" var pārbaudīt 14 dienu laikā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas.
MK noteikumos Nr.21 ir ietvertas prasības, kurām jāatbilst komersantam – atbalsta pieteikuma iesniedzējam lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī (piemēram, komersanta reģistrācija Komercreģistrā, nodokļu parādu neesamība u.c.). Pirms gala lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, sabiedrībai "Altum" ir jāpārliecinās, ka komersants atbilst visām MK noteikumos Nr.21 noteiktajām prasībām. Ņemot vērā, ka komersanta atbilstības izvērtēšana ir komplekss process (jāizvērtē maksātspēja, jānosaka saistīto uzņēmumu grupa, jāizvērtē Komercreģistrā, Latvijas Bankas Kredītu reģistrā un citos reģistros pieejamā informācija un jāveic virkne citu darbību), noteikumu projektā noteikts, ka sabiedrība "Altum" komersanta atbilstību atbilstības nosacījumiem var pārbaudīt 30 dienas pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu.
9. Atbalsta sniegšanas nosacījumi lielajiem komersantiem.
Šobrīd spēkā esošais komercdarbības atbalsta kontroles regulējums ierobežo lielo komersantu iespējas aizdevumu atbalsta programmās saņemt sabiedrības “Altum” garantiju nepieciešamajā apmērā – proti, šobrīd sabiedrība “Altum” var izsniegt garantiju lielajam komersantam ar de minimis atbalstu un iespējamā garantētā summa nepārsniedz 2 250 000 euro ar garantijas ilgumu pieci gadi. Savukārt, gadījumos, kad kopējā atbalsta summa pārsniedz 2 250 000 euro, komersantam nav iespēja aizdevumu saņemt komercbankā un pēc visa projektam nepieciešamā aizdevuma ir jāvēršas sabiedrībā “Altum”.
Lai rastu risinājumu minētajai situācijai un palīdzētu komersantiem realizēt nozīmīgus attīstības projektus ekonomiski izdevīgāk, tādējādi sekmējot tautsaimniecības konkurētspēju, KEM sadarbībā ar sabiedrību “Altum” izstrādā vienotu metodiku garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinam lielajiem komersantiem. Minētā metodika tiek skaņota ar Eiropas Komisiju un tās piemērošana būs iespējama pēc Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanas. Vienlaikus, metodikas izstrādes un saskaņošanas process nekavēs pieteikšanās uzsākšanu 2.1.2. pasākuma ietvaros.
Noteikumu projekts paredz papildināt ar nosacījumiem garantijas piešķiršanai lielajiem komersantiem, piemērojot iepriekš minēto metodiku. MK noteikumi Nr.21 tiek papildināti ar jaunu 76. punktu, kas paredz ka norma stājas spēkā vienlaikus ar Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanu metodikai par garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinu lielajiem komersantiem un tās atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumiem, jo Eiropas Komisija ir atbildīga par nodokļu un komercdarbības atbalsta kontroles metodoloģijas apstiprināšanu.
Līdz ar to, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības konkurences politikai, metodikai par garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinu lielajiem komersantiem ir nepieciešams iegūt oficiālu apstiprinājumu no Eiropas Komisijas. Tas nodrošinās, ka izstrādātā metodika par garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinu lielajiem komersantiem ir atbilstoša Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem un nav pretrunā ar konkurences principiem.
Šāda pieeja ir būtiska, lai nodrošinātu pārredzamību un likumību garantiju subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas procesā un izvairītos no iespējamām juridiskām problēmām saistībā ar atbalsta piešķiršanu.
10. Atbalsta programmas ietvaros saražotā un pārvadātā biometāna iekļaušana Latvijas kopējā atjaunīgās enerģijas mērķī.
MK noteikumos Nr. 21. svītrots 74.punkts, kas paredzēja, ka atbalsta saņēmējiem jānodrošina, ka ar 2030. gada 1. janvāri atbalsta programmas ietvaros saražotais biometāns tiks nodots enerģijas patērētājiem vai galalietotājiem Latvijas teritorijā. Vienlaikus MK noteikumi Nr. 21 papildināti ar jaunu 14.2 punktu, kas nosaka, ka viss atbalsta programmas ietvaros saražotais un pārvadātais biometāns tiks ieskaitīts Latvijas kopējā atjaunīgās enerģijas mērķī. Precizējumi veikti, lai veicinātu virzību uz atjautīgo energoresursu izmantošanu un nacionālā līmenī nodrošinātu atjautīgo energoresursu mērķu sasniegšu.
11.Horizontālie principi.
MK noteikumi Nr.21 nosaka pienākumu atbalsta saņēmējiem atbalsta projekta īstenošanas laikā nodrošināt, ka tiek uzkrāti dati, t.sk. par atbalsta projekta ietekmi uz horizontālo principu – “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu. Lai nodrošinātu šo principu ievērošanu, atbalsta saņēmējam jāuzkrāj pierādāmi dati un dokumenti par veiktajām darbībām. Attiecībā uz horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu" MK noteikumi Nr.21 paredz, ka atbalsta saņēmējam ražošanas tehnoloģijās jānodrošina atkritumu rašanās novēršanu un jāievēro materiālu aprites nosacījumus ražošanas tehnoloģijās. Minētās prasības jānodrošina atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 11.panta 1.daļai, kas nosaka pasākumu kompleksu, kurus piemēro, kamēr viela, materiāls vai produkts nav uzskatāms par atkritumiem, un kuru piemērošanas rezultātā samazinās 1) radītais atkritumu apjoms, tai skaitā produkta atkārtotas izmantošanas vai produkta ilgākas izmantošanas rezultātā; 2) radīto atkritumu negatīvā ietekme uz vidi, cilvēku dzīvību un veselību, kā arī personu mantu un 3) bīstamo vielu koncentrācija materiālos un produktos. Vienlaikus 2010.gada 30.novembra MK noteikumos Nr.1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai" 1.pielikumā ir noteiktas piesārņojošas darbības (iekārtas), kurām nepieciešama B kategorijas atļauja.
Noteikumu projekts precizē MK noteikumu Nr. 21 2.4. apakšpunkta norādīto terminu “cits finansētājs”. MK noteikumu Nr. 21 2.4. apakšpunkta definīcijā tiek svītrota norāde uz ieguldījumu fondiem un starptautiskām finanšu institūcijām. Līdzšinējā pieredzē un praksē sabiedrība “Altum” atbalsta programmu īstenošanā, sniedzot aizdevumu garantijas ar kapitāla atlaidi, ir sadarbojusies ar kredītiestādēm, tās filiālēm vai meitas sabiedrībām. Līdz ar to noteikumu projekta ietvaros tiek vienkāršots atbalsta piešķiršanas process, izmantojot jau aprobētas sadarbības metodes ar finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem. Gadījumā, ja komersants vēlēsies piesaistīt starptautisko finanšu institūciju finansējumu, tas varēs paralēli saņemt kredītiestādes aizdevumu ar sabiedrības “Altum” atbalsta programmas ietvaros sniegto aizdevumu garantiju ar kapitāla atlaidi vai sabiedrības “Altum” tiešo aizdevumu.
MK noteikumi Nr. 21 tiek papildināti ar definīciju "saistītās personas", ņemot vērā, ka šo MK noteikumu Nr. 21 57. punkts nosaka maksimālo kapitāla atlaides apjomu tieši saistītām personām.
Vienlaikus tiek precizēts termins "digesters", lai nodrošinātu viennozīmīgu un skaidru izpratni par šo ietaisi. Tāpat tiek precizēts termina "transportēšanas komplekts" saturs, lai skaidri norādītu iegādājamo transportlīdzekļu veidus atbalsta programmas ietvaros. Atbilstoši precizējumi veikti arī MK noteikumu Nr.21 20.1.apakšpunktā – tas tiek papildināts ar konkrētiem Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014) pantiem, kas nosaka konkrētas prasības lielas noslodzes tīram transportlīdzeklim.
2. Precizējumi atbalstāmajās darbībās, izmaksu pozīcijās, prasībās atbalsta saņēmējiem.
Veikti precizējumi MK noteikumos Nr.21, ņemot vērā konstatējumu, ka izmaksām, kas ir saistītas ar biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, ir jāpiemēro atbilstošāks regulas Nr. 651/2014 pants. Līdz ar to noteikumu projekts paredz svītrot atsauci uz regulas Nr. 651/2014 48.pantu, un attiecināt iepriekš minētās izmaksas saskaņā ar regulas Nr.651/2014 41.pantu. Attiecīgi precizēts arī atbalstāmo darbību sadalījums un finansējuma sadalījums pa atbalstāmajām darbībām, kā arī svītrots nacionālā līmeņa rādītājs MK noteikumu Nr.21 8.3. apakšpunktā, kas ir tieši saistīts ar minētajām izmaksām, kā arī attiecīgi precizēts MK noteikumu Nr.21 8.1. un 8.2. apakšpunkts.
MK noteikumi Nr. 21 tiek papildināti ar jauniem 24.7. – 24.8. apakšpunktiem, lai atspoguļotu atbilstošāka valsts atbalsta regulējuma piemērošanu minētajām atbalstāmajām darbībām. Izmaksas, kas saistītas ar transportēšanas komplekta iegādi (MK noteikumu Nr.21 23. punkts), attiecināmas, piemērojot regulas 651/2014 36.b pantu vai ar noteikumu projektā papildināto de mininimis regulējumu. Precizējumi veikti, lai nodrošinātu atbalstāmo darbību un izmaksu pozīciju atbilstību attiecīgā komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumiem. Izmaksas, kas noteiktas MK noteikumu Nr. 21 24.4. apakšpunktā, kas saistītas ar saražotā biometāna uzglabāšanas iekārtu iegādi, ir atbalstāmas tikai tad, ja tās tiek sasaistītas ar jaunu biometāna ražošanas iekārtu iegādi un uzstādīšanu.
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr.21 26.punktu, jo šajā punktā minētās attiecināmās izmaksas ir iekļautas MK noteikumu Nr. 21 jaunajā 20.12 apakšpunktā pie atbilstoša valsts atbalsta regulējuma.
Ar noteikumu projektu tiek veikti precizējumi arī MK noteikumu Nr.21 57.1. un 57.2. apakšpunktā, kas nosaka kapitāla atlaidi sadalījumā pa atbalstāmajām darbībām. Maksimālais kapitāla atlaides apmērs ar biometānu darbināma transportēšanas komplekta vilcēja iegādei ir samazināts līdz 130 000 euro, ņemot vērā, ka šī summa ir attiecināma tikai uz transportēšanas komplekta vilcēja iegādi. Savukārt, maksimālais kapitāla atlaides apjoms biometāna ražošanas iekārtu iegādei, uzstādīšanai un biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei, ir palielināts līdz 4,2 milj. euro, ņemot vērā, ka šai atbalstāmajai darbībai tiek pievienoti infrastruktūras izveides izdevumi un konteineru, kas piemēroti biometāna pārvadāšanai, iegādes izmaksas. Atbalsta programmas ietvaros komersantam piešķirtā maksimālā kapitāla atlaide joprojām nedrīkst pārsniegt 4,2 milj. euro, kas veidojas, īstenojot vai nu tikai tās atbalstāmās darbības, kas saistītas ar iekārtu iegādi, uzstādīšanu un biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, vai kombinējot tās ar atbalstu transportēšanas komplekta iegādei. Vienlaikus veiktās izmaiņas kapitāla atlaides sadalījumā pa atbalstāmajām darbībām neietekmē Ministru kabinetā 2025.gada 1. jūlijā apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 21 17.3. apakšpunkts, lai drošinātu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr. 2021/1060) nosacījumiem. Proti, precizēts MK noteikumu Nr. 21 17.3. apakšpunkts, norādot korektu atsauci uz regulas Nr. 2021/1060 58.panta 2.punktu (attiecināms uz investīcijām, kas tiek īstenotas kā finanšu instrumenti). Vienlaikus, lai komersantiem nodrošinātu viennozīmīgi skaidru izpratni, precizēts arī MK noteikumu Nr. 21 17.4. apakšpunkts norādot, ka atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 58. panta 7. punktam nav atbalstāma refinansēšana.
Veiktie precizējumi paredz, ka atbalsts netiek sniegts darbībām, kuras ir pabeigtas pirms lēmuma par investīciju īstenošanu pieņemšanas.Attiecībā uz MK noteikumu Nr. 21 20.2 apakšpunktu veikti precizējumi norādot, ka visas plānotās infrastruktūras izmaksas biometāna ražošanai var būt attiecināmas tikai tad, ja visi šie elementi tiek uzskatīti par integrētām sastāvdaļām, proti, ir neatraujama ražošanas procesa sistēmas daļa, bez kuras biometāna ražošanas vai uzglabāšanas projekts netiktu īstenots, ņemot vērā, ka atbalstu šī darbībām piešķir ar regulas Nr. 651/2014 41. pantu, kura 2. punktā noteikts, ka attiecībā uz ieguldījumu atbalstu biometāna ražošanai un uzkrāšanai visas ieguldījumu komponentes (ražošana un uzkrāšana) tiek uzskatītas par vienu integrētu projektu. MK noteikumu Nr. 21 izpratnē iekārtas biometāna uzpildei, infrastruktūrai biometāna piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai vai sistēmas pieslēgums ir biometāna ražošanas procesa sistēmas saistīta sastāvdaļa un šie elementi ir vienoti, integrēti ķēdes elementi un ir nepieciešami ražošanas sistēmas procesam.
Informējam, ka biometāna uzpildei vai piegādei līdz dabasgāzes apgādes sistēmai nepieciešamās infrastruktūras izbūve un pieslēguma izveide pēc būtības ietver arī izmaksas, kas saistītas ar biometāna uzskaitei, kvalitātes kontrolei un odorizācijai nepieciešamo iekārtu kopuma ierīkošanu, tāpēc tās tika norādītās MK noteikumu Nr. 21 20.2. apakšpunktā neskatoties uz to, ka tās nav atbalstāmas. Lai nodrošinātu viennozīmīgu skaidru izpratni par 2.1.2. pasākuma ietvaros atbalstāmajām darbībām, kā arī lai potenciālajiem atbalsta saņēmējiem būtu skaidrs, cik tālu atbalsta programmas ietvaros tiek sniegts atbalsts pieslēguma izveidei, darbības, kas ir nepieciešamas biometāna uzskaitei, kvalitātes kontrolei un odorizācijai nepieciešamo iekārtu kopuma ierīkošanu noteiktas kā darbības, kurām netiek sniegts atbalsts 2.1.2. pasākuma ietvaros, ņemot vērā, ka tās tiks īstenotas ārpus 2.1.2. pasākuma (MK noteikumu Nr. 21. 17.6. apakpšpunkts).
MK noteikumi Nr. 21 papildināti ar 34.3.1. un 34.3.2 apakšpunktiem, lai nodrošinātu, ka 2.1.2. pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts atbalsta pieteikumiem ar augstu gatavības pakāpi. Savukārt atbilstoši MK noteikumu Nr. 21 35. punktam, ja atbalsta pieteikumi no atbalsta pieteikumu pieņemšanas dienas attiecīgā mēneša laikā tiek iesniegti lielākā apmērā, nekā pieejams finansējums 2.1.2. pasākuma ietvaros, sabiedrība "Altum" attiecīgajā mēnesī iesniegtos atbalsta pieteikumus izskata secībā, kas noteikta, sarindojot projektus pēc sasniedzamā rādītāja pret kapitāla atlaides apmēru. Savukārt, ja sasniedzamais rādītājs pret kapitāla atlaidi ir vienāds, priekšroka tiek dota atbalsta pieteikumiem, kuriem ir augstāka gatavības pakāpe, ko apliecina dokumentācija par projektēšanas nosacījumu izpildi. Ar vienu mēnesi saprot 30 kalendāras dienas, savukārt kalendāro dienu atskaite sākas no atbalsta pieteikumu pieņemšanas uzsākšanas.
3. MK noteikumi Nr.21 tiek papildināti ar aizdevuma pamatsummas atmaksas nosacījumu un nosacījumiem par sabiedrības "Altum" aizdevumiem bez nodrošinājuma.
Sabiedrības "Altum" piešķirtā aizdevuma termiņam nav noteikts minimālais termiņš un komersantam ir iespēja veikt aizdevuma atmaksu pirms noteiktā termiņa, bet ne ātrāk kā pēc projekta pabeigšanas. Ja pēc projekta pabeigšanas līdz brīdim, kad tiek piemērota kapitāla atlaide, aizdevuma pamatsumma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsumma ir atmaksāta tādā apmērā, ka tās atlikums ir mazāks par piemērojamo kapitāla atlaidi, piemērojamās kapitāla atlaides apmēru samazina līdz faktiskajam aizdevuma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsummas atlikuma apmēram. Lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidrus izpratni un nosacījumus atbalsta saņēmējam par aizdevuma pamatsummas atmaksas nosacījumiem, tiek virzīti attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr.21.
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 21 ir papildināti ar nosacījumu, ka, ja nav stājusies spēkā 67.2.2.punktā noteiktā metodika, lielie komersanti var lūgt sabiedrībai "Altum" piešķirt aizdevumu iesniegtā atbalsta pieteikuma ietvaros.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 21 66. punktu, sabiedrības "Altum" aizdevumam subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas. Sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas ir vienāda ar piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar atbalsta saņēmējam piešķirtās kapitāla atlaides apmēru. Savukārt sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi un riska likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), atskaitot plānoto procentu maksājumu kopsummu. Aizdevuma procentu likme tiek noteikta atbilstoši sabiedrības "Altum" aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
Aprēķinot subsīdijas ekvivalentu, bez nodrošinājuma, tiek ņemts vērā Komisijas paziņojums par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu (2008/C 14/02). Aprēķinot subsīdijas ekvivalentu sabiedrības "Altum" aizdevumiem bez nodrošinājuma, tas tiek pielīdzināts Komisijas paziņojums par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu (2008/C 14/02) metodē iekļautajiem aizdevumiem ar “zemu nodrošinājumu".
4. MK noteikumu Nr.21 papildināšana ar de minimis atbalstu.
Atbalstu ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831) plānots sniegt jauna, rūpnieciski ražota transportēšanas komplekta iegādei biometāna transportēšanai. MK noteikumi Nr.21 ir papildināti ar jaunu 20.11.1. apakšpunktu, lai nodrošinātu komersantiem labvēlīgākus nosacījumus. Sniedzot atbalstu ar regulu Nr. 651/2014 atbalsta apjoms ir mazāks, ņemot vērā, ka to nosaka, aprēķinot starpību starp tīra transportlīdzekļa vai bezemisiju transportlīdzekļa iegādes ieguldījumu izmaksām un ieguldījumu izmaksām par tāda tās pašas kategorijas transportlīdzekļa iegādi, kurš atbilst jau spēkā esošiem piemērojamajiem Eiropas Savienības standartiem un būtu iegādāts arī situācijā bez atbalsta. Ņemot vērā to, ka atbalstu varēs saņemt saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831, attiecīgi ir papildināti arī aizdevuma piešķiršanas nosacījumi MK noteikumu Nr. 21. 51.punktā. Vienlaikus papildināts MK noteikumu Nr. 21 64. punkts nosakot, ka de minimis atbalsta intensitāte ir vienāda ar regulas Nr. 651/2014 36.b pantam piemērojamo atbalsta intensitāti.
5. Ilgtspējīgs biometāns.
MK noteikumi Nr.21 ir papildināti ar jaunu 14.1 punktu, kas paredz, ka 2.1.2. pasākuma ietvaros atbalsta saņēmējs, īstenojot projektu nodrošina, ka atbalsts tiek sniegts tāda biometāna ražošanai, transportēšanai, ievadei tīklā un uzpildei, kas atbilst Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr.686 “Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem” noteiktajām prasībām.
6. Termiņa, kura laikā atbalsta saņēmējam jāiesniedz pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija, pagarināšana.
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.21 36. punkts nosaka – ja sešu mēnešu laikā kopš atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienas sabiedrībā "Altum" nav iesniegta pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija un, ja cita finansētāja gadījumā nav iesniegts garantijas pieteikums, sabiedrība "Altum" var pieņemt lēmumu par atbalsta pieteikuma noraidīšanu.
Ņemot vērā, ka apjomīgi un 2.1.2. pasākuma mērķu un rādītāju sasniegšanai nozīmīgu projektu (veicamo darbu un finansējuma ieskatā) pieteikumu iesniedzēji var neiekļauties sešu mēnešu termiņā, lai izvairītos no riska, ka atbalsta pieteikumi šādu iemeslu dēļ būtu jānoraida, nepieciešams minēto termiņu pagarināt līdz 12 mēnešiem.
Vienlaikus, nevar izslēgt, ka lēmuma pieņemšanas brīdī par atbalsta pieteikumu pastāv apstākļi, kas nav atkarīgi no komersanta un laiks nepieciešamās dokumentācijas sagatavošanai un iesniegšanai var pārsniegt 12 mēnešus . Piemēram, nav saņemts saskaņojums no Eiropas Komisijas par izstrādāto vienoto metodiku garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinam lielajiem komersantiem. Šādā situācijā sabiedrība "Altum" sniedz tehnisko atzinumu, informējot, ka lēmums par atbalsta piešķiršanu netiek pieņemts līdz brīdim, kad tiks saņemts Eiropas Komisijas saskaņojums par minēto metodiku. Tas var pārsniegt 12 mēnešus kopš atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienas.
7. Atbalsta intensitāte un kapitāla atlaides aprēķins.
Lai veicinātu Latgales reģiona ekonomisko izaugsmi un stiprinātu Latgales reģiona iesaisti KEM koordinēto investīciju īstenošanā, precizēts MK noteikumu Nr.21 57. punkts un tā apakšpunkti, nosakot, ka vidējiem un mazajiem komersantiem, īstenojot atbalsta pieteikumu Latvijas Austrumu pierobežā (visas Latgales plānošanas reģiona pašvaldības un Alūksnes novada pašvaldība), var piemērot regulā Nr. 651/2014 noteiktās maksimālās atbalsta intensitātes. Īstenojot MK noteikumu Nr. 21 20.2. apakšpunktā noteiktās darbības Latvijas Austrumu pierobežā vidējiem komersantiem var piemērot atbalsta intensitāti līdz 55% atbalsta intensitāti un mazajiem komersantiem līdz 65%. Vienlaikus, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 58.panta 5.punktā noteiktajam, ka kapitāla atlaides kopējais apjoms atbalsta programmas ietvaros nepārsniedz 50%, MK noteikumi Nr. 21 papildināti ar 56.1 punktu, kas paredz, ka sabiedrība "Altum" pārskatīs un nepieciešamības gadījumā samazinās maksimālo kapitāla atlaidi komersantiem, kuri pieteiksies uz atbalsta programmas finansējuma atlikušajiem 20% un kuri atbilstoši MK noteikumu Nr. 21 35. punktā noteiktajai atbalsta pieteikumu rindošanai ierindojas zemākajā vietā. Jaunais 56.1 punkts nosaka arī, ka sabiedrība “Altum”, pārrēķinot un nepieciešamības gadījumā samazinot maksimālo iespējamo kapitāla atlaides apmēru, nodrošina, ka atbalsta programmas līmenī kapitāla atlaides kopējais apjoms, kas ir piešķirts atbalsta saņēmējiem, nav mazāks par 50%.
8. Atbalsta piešķiršanas nosacījumu pārbaudes termiņa pagarināšana.
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.21 37. punkts nosaka, ka atbalsta pieteikuma iesniedzēja atbilstību atbalsta piešķiršanas nosacījumiem sabiedrība "Altum" var pārbaudīt 14 dienu laikā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas.
MK noteikumos Nr.21 ir ietvertas prasības, kurām jāatbilst komersantam – atbalsta pieteikuma iesniedzējam lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī (piemēram, komersanta reģistrācija Komercreģistrā, nodokļu parādu neesamība u.c.). Pirms gala lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, sabiedrībai "Altum" ir jāpārliecinās, ka komersants atbilst visām MK noteikumos Nr.21 noteiktajām prasībām. Ņemot vērā, ka komersanta atbilstības izvērtēšana ir komplekss process (jāizvērtē maksātspēja, jānosaka saistīto uzņēmumu grupa, jāizvērtē Komercreģistrā, Latvijas Bankas Kredītu reģistrā un citos reģistros pieejamā informācija un jāveic virkne citu darbību), noteikumu projektā noteikts, ka sabiedrība "Altum" komersanta atbilstību atbilstības nosacījumiem var pārbaudīt 30 dienas pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu.
9. Atbalsta sniegšanas nosacījumi lielajiem komersantiem.
Šobrīd spēkā esošais komercdarbības atbalsta kontroles regulējums ierobežo lielo komersantu iespējas aizdevumu atbalsta programmās saņemt sabiedrības “Altum” garantiju nepieciešamajā apmērā – proti, šobrīd sabiedrība “Altum” var izsniegt garantiju lielajam komersantam ar de minimis atbalstu un iespējamā garantētā summa nepārsniedz 2 250 000 euro ar garantijas ilgumu pieci gadi. Savukārt, gadījumos, kad kopējā atbalsta summa pārsniedz 2 250 000 euro, komersantam nav iespēja aizdevumu saņemt komercbankā un pēc visa projektam nepieciešamā aizdevuma ir jāvēršas sabiedrībā “Altum”.
Lai rastu risinājumu minētajai situācijai un palīdzētu komersantiem realizēt nozīmīgus attīstības projektus ekonomiski izdevīgāk, tādējādi sekmējot tautsaimniecības konkurētspēju, KEM sadarbībā ar sabiedrību “Altum” izstrādā vienotu metodiku garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinam lielajiem komersantiem. Minētā metodika tiek skaņota ar Eiropas Komisiju un tās piemērošana būs iespējama pēc Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanas. Vienlaikus, metodikas izstrādes un saskaņošanas process nekavēs pieteikšanās uzsākšanu 2.1.2. pasākuma ietvaros.
Noteikumu projekts paredz papildināt ar nosacījumiem garantijas piešķiršanai lielajiem komersantiem, piemērojot iepriekš minēto metodiku. MK noteikumi Nr.21 tiek papildināti ar jaunu 76. punktu, kas paredz ka norma stājas spēkā vienlaikus ar Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanu metodikai par garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinu lielajiem komersantiem un tās atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumiem, jo Eiropas Komisija ir atbildīga par nodokļu un komercdarbības atbalsta kontroles metodoloģijas apstiprināšanu.
Līdz ar to, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības konkurences politikai, metodikai par garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinu lielajiem komersantiem ir nepieciešams iegūt oficiālu apstiprinājumu no Eiropas Komisijas. Tas nodrošinās, ka izstrādātā metodika par garantijas subsīdijas ekvivalenta aprēķinu lielajiem komersantiem ir atbilstoša Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem un nav pretrunā ar konkurences principiem.
Šāda pieeja ir būtiska, lai nodrošinātu pārredzamību un likumību garantiju subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas procesā un izvairītos no iespējamām juridiskām problēmām saistībā ar atbalsta piešķiršanu.
10. Atbalsta programmas ietvaros saražotā un pārvadātā biometāna iekļaušana Latvijas kopējā atjaunīgās enerģijas mērķī.
MK noteikumos Nr. 21. svītrots 74.punkts, kas paredzēja, ka atbalsta saņēmējiem jānodrošina, ka ar 2030. gada 1. janvāri atbalsta programmas ietvaros saražotais biometāns tiks nodots enerģijas patērētājiem vai galalietotājiem Latvijas teritorijā. Vienlaikus MK noteikumi Nr. 21 papildināti ar jaunu 14.2 punktu, kas nosaka, ka viss atbalsta programmas ietvaros saražotais un pārvadātais biometāns tiks ieskaitīts Latvijas kopējā atjaunīgās enerģijas mērķī. Precizējumi veikti, lai veicinātu virzību uz atjautīgo energoresursu izmantošanu un nacionālā līmenī nodrošinātu atjautīgo energoresursu mērķu sasniegšu.
11.Horizontālie principi.
MK noteikumi Nr.21 nosaka pienākumu atbalsta saņēmējiem atbalsta projekta īstenošanas laikā nodrošināt, ka tiek uzkrāti dati, t.sk. par atbalsta projekta ietekmi uz horizontālo principu – “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu. Lai nodrošinātu šo principu ievērošanu, atbalsta saņēmējam jāuzkrāj pierādāmi dati un dokumenti par veiktajām darbībām. Attiecībā uz horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu" MK noteikumi Nr.21 paredz, ka atbalsta saņēmējam ražošanas tehnoloģijās jānodrošina atkritumu rašanās novēršanu un jāievēro materiālu aprites nosacījumus ražošanas tehnoloģijās. Minētās prasības jānodrošina atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 11.panta 1.daļai, kas nosaka pasākumu kompleksu, kurus piemēro, kamēr viela, materiāls vai produkts nav uzskatāms par atkritumiem, un kuru piemērošanas rezultātā samazinās 1) radītais atkritumu apjoms, tai skaitā produkta atkārtotas izmantošanas vai produkta ilgākas izmantošanas rezultātā; 2) radīto atkritumu negatīvā ietekme uz vidi, cilvēku dzīvību un veselību, kā arī personu mantu un 3) bīstamo vielu koncentrācija materiālos un produktos. Vienlaikus 2010.gada 30.novembra MK noteikumos Nr.1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai" 1.pielikumā ir noteiktas piesārņojošas darbības (iekārtas), kurām nepieciešama B kategorijas atļauja.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Īstenojot atbalsta projektus, tiks veicināta atjaunīgo energoresursu izmantošana, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Komersanti – biometāna ražotāji un biometāna pārvadātāji; sabiedrība “Altum”; Klimata un enerģētikas ministrija.
Sabiedrība “Altum” pildīs atbalsta sniedzēja funkcijas.
Atbalsta saņēmēji - komersanti, īstenojot projektus, veicinās atjaunīgo energoresursu izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī veicinās virzību uz klimata un enerģētikas nacionālo un ES mērķu sasniegšanu. Tāpat atbalsta saņēmēji uzlabos uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
Klimata un enerģētikas ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Sabiedrība “Altum” pildīs atbalsta sniedzēja funkcijas.
Atbalsta saņēmēji - komersanti, īstenojot projektus, veicinās atjaunīgo energoresursu izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī veicinās virzību uz klimata un enerģētikas nacionālo un ES mērķu sasniegšanu. Tāpat atbalsta saņēmēji uzlabos uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
Klimata un enerģētikas ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Investīciju īstenošana uzlabos komersantu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, un veicinās ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību. Ņemot vērā to, ka Latvija biometāna ziņā ir pēdējā vietā Eiropas Savienībā, bet biometāna potenciāla ziņā piektajā vietā, 2.1.2.SAM ietvertās investīcijas ir vitāli nepieciešamas, lai Latvijas uzņēmumi, kas ražo biometānu, kļūtu konkurētspējīgāki Eiropas Savienības tirgū.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Investīcijas veicinās ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību. Tāpat tirgū veidosies pieprasījums pēc atjaunīgo energoresursu izmantojošām iekārtām, tai skaitā pieprasījums pēc bezizmešu risinājumiem.
Attīstot 2.1.2.SAM plānotās investīcijas, tiks veicināta biometāna izmantošana arī Latvijas tirgū, kas pašreiz ir ievērojams neizmantots potenciāls.
Attīstot 2.1.2.SAM plānotās investīcijas, tiks veicināta biometāna izmantošana arī Latvijas tirgū, kas pašreiz ir ievērojams neizmantots potenciāls.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Pozitīvi tiks ietekmēti arī mazie un vidējie uzņēmumi, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību, piešķirot labvēlīgus atbalsta intensitātes nosacījumus maziem un vidējiem uzņēmumiem.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Konkurence finanšu sektorā - uz pakalpojuma pieejamību aizņēmējam par iespējami visizdevīgāko cenu. Atbalst programma veicinās gan Latvijas uzņēmumu savstarpējo konkurētspēju, gan Latvijas uzņēmumu konkurētspēju Eiropas Savienības līmenī.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ieguldījumi sniegs pozitīvu ietekmi uz nepieciešamo iekārtu projektēšanas, ražošanas, piegādes, uzstādīšanas, apkalpošanas, remontdarbu veikšanas u.c. nozaru nodarbinātajiem, t.sk. paša atbalsta saņēmēja darbiniekiem – projekta īstenošanā izveidoto infrastruktūru būs nepieciešams apkalpot, veikt ikdienas darbības uzraudzību u.tml.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. panta.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr. 2023/2813 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. panta.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
41. pants
MK noteikumu 64.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
36.b pants
MK noteikumu 64.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 2.punkta "c" apakšpunkts
MK noteikumu 67.2.2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Klimata un enerģētikas ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darba dienu laikā no atbalsta programmas stāšanās spēkā, izmantojot SANI2 sistēmu, nosūta kopsavilkuma informāciju regulas Nr. 651/2014 II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr. 2023/2813 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
58. panta 2. punkts
MK noteikumu 17.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4.panta 6.punkts
MK noteikumu 51.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3.panta 2. punkts
MK noteikumu 62.32 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 1., 2. punkts
MK noteikumu 62.33 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3.panta 2. punkts
MK noteikumu 65. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4.panta 6.punkts b apakšpunkts
MK noteikumu 67.2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumiem Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekta tvērums paredz viennozīmīgai skaidrībai un piemērošanai precizēt apstiprinātās normas, taču būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības process noteikumu projekta izstrādē netiek piemērots.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Grozījumu priekšlikumu sagatavošanas procesā ir veikts konsultāciju process un komunikācija ar biometāna nozares pārstāvjiem.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.2.SAM ietvaros plānotās investīcijas veicinās Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam izvirzītās prioritātes “Kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība” īstenošanu, jo tiešā veidā paredz ieguldījumus atjaunīgo energoresursu plašākai un efektīvākai izmantošanai.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā ieguldījumi veicinās AER izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī sasniedzot klimata un enerģētikas nacionālos un Eiropas Savienības mērķus.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā ieguldījumi veicinās AER izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kas sekmēs klimatneitralitātes sasniegšanu. Projektu ieviesējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības horizontālā principa Klimatdrošināšana ievērošanā.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Lai pārliecinātos par konkrētas fiziskas personas tiesībām pārstāvēt komersantu, tiks veikta šīs personas identificējošo datu apstrāde. Minētā datu apstrāde tiks veikta saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 1.punkta e) apakšpunktu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
2.1.2.SAM pirmās kārtas ietvaros plānotajiem ieguldījumiem nav ietekmes uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk - HP VINPI) un atbalsta piešķiršana izvērtēšanā netiks piemērots HP VINPI specifiskais atbilstības kritērijs. 2.1.2.SAM pirmajā kārtā plānotās atbalstāmās darbības ir izteikti vērstas uz biometāna ražošanu. Tāpat 2.1.2.SAM pirmajā kārtā nav paredzēta tādu darbību īstenošana, kas ir saistītas ar projekta vadības un īstenošanas personālu, komunikāciju.
2.1.2.SAM pirmās kārtas ietvaros plānotajiem ieguldījumiem ir tieša ietekme uz horizontālo principu "Klimatdrošināšana" un horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā". Saskaņā ar MK noteikumos Nr.21 noteikto, atbalsta saņēmējs nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiks ievēroti minētie horizontālie principi.
Attiecībā uz horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā" visi 2.1.2.SAM pirmajā kārtā īstenotie projekti nodrošina šī principu ievērošanu, t.i.projektiem jānodrošina biometāna ražošana vai transportēšana. Biometāna transportēšana, izmantojot dabasgāzes tīklu ievērojami samazina enerģijas apjomu, kas tiktu patērēts biometāna transportēšanai, izmantojot citus transporta veidus, piemēram, ceļu transportu. Gadījumos, kur tas ir izmaksu efektīvi un ekonomiski pamatoti, tiek paredzēta biometāna ievades punkta izbūve. Savukārt gadījumos, kad biometāna ražošana notiek tālu no dabasgāzes sistēmas un dabasgāzes sistēmas paplašināšana šajā vietā nav ekonomiski pamatota, tiks nodrošināti transportēšanas komplekti biometāna pārvadāšanai līdz tuvākajam ievades punktam, tādā veidā samazinot enerģijas patēriņu biometāna transportēsanai, salīdzinot ar situāciju, kad tas ar ceļa transportu tiek transportēts līdz patērētājam.
Attiecībā uz horizontālo principu “Klimatdrošināšana”, 2.1.2.SAM pirmās kārtas mērķis un tā ietvaros plānotās darbības pēc būtības ir vērstas uz klimata pārmaiņu mazināšanu, lai nodrošinātu SEG emisiju samazināšanu. Pēc projekta pabeigšanas nepieciešams iesniegt ilgtspējas sertifikāta kopiju. Ilgtspējas sertifikāts ir dokuments, kas apliecina saražotā biometāna ilgtspēju, kā arī satur citu informāciju, kas ir nepieciešama atbalsta sniedzējam. Savukārt, lai pielāgotos klimata pārmaiņu radītajiem riskiem (iespējami ekstrēmi klimatiskie notikumi, piemēram, karstuma viļņi (infrastruktūras pārkaršana un materiālu nolietojums karstuma dēļ), plūdi, lietusgāzes, vēja brāzmu, sasalšanas un kušanas ciklu radītie bojājumi), plānojot projektus, jāparedz novēršanas vai mazināšanas pasākumi (plānotie risinājumi var būt iekļauti, piemēram, projektēšanas dokumentācijā vai tehniskajā aprakstā; būvniecības dokumentācijā; ražotāju tehniskājā dokumentācijā, kas apliecina materiāla izturību/raksturojošo informāciju). Tāpat, lai pielāgotos klimata pārmaiņām, projektu plānošanā izmantojams attiecīgajai pašvaldībai noteiktais klimatiskais profils, kas ir novērtēts ar 2. un 3. riska klasi (aukstuma un karstuma viļņu, nokrišņu un sniega riski; informācija par aktuālo klimata profilu pieejama tīmekļa vietnē: https://klimats.meteo.lv/pasvaldibu_apskati/), un informācija par plūdu riskam pakļautajām teritorijām atbilstoši VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” Latvijas plūdu riska un plūdu draudu kartēm (pieejama tīmekļa vietnē: https://videscentrs.lvgmc.lv/iebuvets/pludu-riska-un-pludu-draudu-kartes).
2.1.2.SAM pirmās kārtas ietvaros plānotajiem ieguldījumiem ir tieša ietekme uz horizontālo principu "Klimatdrošināšana" un horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā". Saskaņā ar MK noteikumos Nr.21 noteikto, atbalsta saņēmējs nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiks ievēroti minētie horizontālie principi.
Attiecībā uz horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā" visi 2.1.2.SAM pirmajā kārtā īstenotie projekti nodrošina šī principu ievērošanu, t.i.projektiem jānodrošina biometāna ražošana vai transportēšana. Biometāna transportēšana, izmantojot dabasgāzes tīklu ievērojami samazina enerģijas apjomu, kas tiktu patērēts biometāna transportēšanai, izmantojot citus transporta veidus, piemēram, ceļu transportu. Gadījumos, kur tas ir izmaksu efektīvi un ekonomiski pamatoti, tiek paredzēta biometāna ievades punkta izbūve. Savukārt gadījumos, kad biometāna ražošana notiek tālu no dabasgāzes sistēmas un dabasgāzes sistēmas paplašināšana šajā vietā nav ekonomiski pamatota, tiks nodrošināti transportēšanas komplekti biometāna pārvadāšanai līdz tuvākajam ievades punktam, tādā veidā samazinot enerģijas patēriņu biometāna transportēsanai, salīdzinot ar situāciju, kad tas ar ceļa transportu tiek transportēts līdz patērētājam.
Attiecībā uz horizontālo principu “Klimatdrošināšana”, 2.1.2.SAM pirmās kārtas mērķis un tā ietvaros plānotās darbības pēc būtības ir vērstas uz klimata pārmaiņu mazināšanu, lai nodrošinātu SEG emisiju samazināšanu. Pēc projekta pabeigšanas nepieciešams iesniegt ilgtspējas sertifikāta kopiju. Ilgtspējas sertifikāts ir dokuments, kas apliecina saražotā biometāna ilgtspēju, kā arī satur citu informāciju, kas ir nepieciešama atbalsta sniedzējam. Savukārt, lai pielāgotos klimata pārmaiņu radītajiem riskiem (iespējami ekstrēmi klimatiskie notikumi, piemēram, karstuma viļņi (infrastruktūras pārkaršana un materiālu nolietojums karstuma dēļ), plūdi, lietusgāzes, vēja brāzmu, sasalšanas un kušanas ciklu radītie bojājumi), plānojot projektus, jāparedz novēršanas vai mazināšanas pasākumi (plānotie risinājumi var būt iekļauti, piemēram, projektēšanas dokumentācijā vai tehniskajā aprakstā; būvniecības dokumentācijā; ražotāju tehniskājā dokumentācijā, kas apliecina materiāla izturību/raksturojošo informāciju). Tāpat, lai pielāgotos klimata pārmaiņām, projektu plānošanā izmantojams attiecīgajai pašvaldībai noteiktais klimatiskais profils, kas ir novērtēts ar 2. un 3. riska klasi (aukstuma un karstuma viļņu, nokrišņu un sniega riski; informācija par aktuālo klimata profilu pieejama tīmekļa vietnē: https://klimats.meteo.lv/pasvaldibu_apskati/), un informācija par plūdu riskam pakļautajām teritorijām atbilstoši VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” Latvijas plūdu riska un plūdu draudu kartēm (pieejama tīmekļa vietnē: https://videscentrs.lvgmc.lv/iebuvets/pludu-riska-un-pludu-draudu-kartes).
Pielikumi
