Anotācija (ex-ante)

24-TA-1531: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta trešo daļu Vienoto digitālo epidemioloģisko sistēmu (turpmāk - EPID sistēma) izmanto arī, lai reģistrētu, uzskaitītu un analizētu infekcijas slimību gadījumus. Ir izstrādāts jauns infekcijas slimību reģistrēšanas veids tiešsaistē ar vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas (E-veselības sistēma) starpniecību. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumi "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr.7) nosaka veidus, kā sniedzama informācija par infekcijas slimībām, tie papildināmi ar jauno infekcijas slimību reģistrēšanas veidu.  
Noteikumi Nr. 7 nosaka kārtību, kā EPID sistēmā tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti dati, šo datu apjoms, glabāšanas termiņi un piekļuves noteikumi, pacienta aptaujas saturs un iesniegšanas kārtība, kā arī kārtību, kādā iegūst, apstrādā un glabā informāciju no Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmām, kuru dati tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti EPID sistēmā. Informācijas sistēma, no kuras EPID sistēma  saņem informāciju ir e-veselības sistēma. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas pārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus šo noteikumu 1.3. un 23.1.5. apakšpunktā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Uzlabot informācijas apriti par infekcijas slimību gadījumiem
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 16. februāra noteikumi Nr. 104 "Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē" nosaka pienākumu ārstniecības iestādēm ziņot Slimību profilakses un kontroles centram (turpmāk - SPKC) par epidemioloģiski nozīmīgu baktēriju konstatēšanas gadījumiem iestādē, kā arī  MK noteikumi Nr. 104 paredz pienākumu ārstniecības iestādei reģistrēt ārstniecības iestādē konstatētos inficēšanās gadījumus ar noteiktiem multirezistentiem mikroorganismiem. Saskaņā ar minētajiem nosacījumiem ārstniecības iestāde nodrošina epidemioloģiski nozīmīgu baktēriju konstatēšanas gadījumu reģistrāciju ārstniecības iestādē un reizi ceturksnī sniedz SPKC standarta pārskatu. Pārskata aizpildīšanas mērķis ir raksturot konkrēto mikroorganismu radīto slogu Latvijas slimnīcās kopumā.

Epidemioloģiskās drošības likums paredz, ka EPID sistēma tiek izmantota, lai reģistrētu, uzskaitītu un analizētu infekcijas slimību gadījumus, identificētu infekcijas slimību uzliesmojumus, apzinātu infekcijas slimību izplatīšanās riska faktorus, organizētu uz konkrētiem riskiem vērstus pretepidēmijas pasākumus, ieskaitot kontaktpersonu apzināšanu, informēšanu un medicīnisko novērošanu, kā arī, lai nodrošinātu epidemioloģiskās uzraudzības datu operatīvu un retrospektīvu analīzi, informētu sabiedrību par infekcijas slimību izplatību, valsts epidemioloģiskās uzraudzības statistiku, plānotu infekcijas slimību profilakses un epidemioloģiskās kontroles pasākumus un izpildītu starptautiskās saistības infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības un kontroles jomā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Infekcijas slimību reģistrēšanas veids
Saskaņā ar noteikumiem Nr.7, ja tiek konstatēta infekcijas slimība vai rodas profesionāli pamatotas aizdomas par pacienta inficēšanos ar infekcijas slimību, ārstniecības persona jebkurā diennakts laikā telefoniski un rakstiski ziņo SPKC, nosūtot aizpildītu steidzamā paziņojuma veidlapu pa faksu, pa pastu, ar kurjeru vai elektroniski. Nepieciešams nodrošināt un veicināt informācijas nodošanu tiešsaistē, tādējādi uzlabojot datu drošību, 
informācijas ātrāku apriti, kā arī informācijas apkopošanas un analīzes iespējas.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr.7 minētie infekcijas slimību reģistrēšanas veidi tiek papildināti ar iespēju sniegt informāciju tiešsaistē. SPKC ir izveidots jauns infekcijas slimību reģistrācijas veids ārstiem un ārstniecības atbalsta personām, līdz ar to informāciju SPKC iespējams sniegt, autorizējoties portālā eveseliba.gov.lv. Pilotprojekta ietvaros laika posmā no 04.12.2023. līdz 02.04.2024. tiešsaistē portālā eveseliba.gov.lv tika reģistrēti 383 infekcijas slimību steidzamie paziņojumi no 166 ārstniecības iestādēm. Apkopotie dati liecina, ka ir tādas ārstniecības iestādes, kuras regulāri izmanto iespēju nosūtīt steidzamo paziņojumu elektroniski, jo uzskata to par efektīvāku, ātrāku un drošāku veidu, kā reģistrēt infekcijas slimības. 
Vienlaikus tiek saglabāti arī citi informācijas sniegšanas veidi, nodrošinot ārstniecības iestādēm iespēju sniegt informāciju tām ērtākajā veidā, ievērojot informācijas sniegšanai noteiktos termiņus. Informācija par visām ziņojumu iesniegšanas iespējām pieejama SPKC interneta vietnē https://www.spkc.gov.lv/lv/zinosanai-par-infekcijas-slimibu-gadijumiem.
(grozījumu projekta 1., 2., 3., 4., 5., 7., 8., 9. p.)
Problēmas apraksts
EPID sistēmā ievadāmā informācija
Saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 pantu EPID sistēma ir valsts informācijas sistēma, kas izveidota, lai nodrošinātu infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību un sabiedrības veselības aizsardzību epidemioloģiskās drošības jomā. Lai arī EPID sistēma sākotnēji tika izmantota Covid-19 datu apstrādei, tomēr jau tās ieviešanas laikā tika paredzēts, ka ieguvumi no šādas sistēmas darbības var būt daudz plašāki, nekā tikai Covid-19 datu apstrāde, un turpmāk šāds rīks būtu pielāgojams un pielietojams arī citu infekcijas slimību epidemioloģiskai uzraudzībai un datu pārvaldībai. Tomēr pašlaik noteikumos Nr.7 noteiktais datu apjoms, kas ievadāms EPID sistēmā, paredz tikai ar Covid-19 infekciju saistīto datu apstrādi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.7 18. un 23. punktā veikti grozījumi, svītrojot norādi uz Covid-19 un aizstājot ar redakciju, kas paredz EPID sistēmā ievadīt epidemioloģiskās uzraudzības datus, nenosakot konkrētas infekcijas slimības.
(grozījumu projekta 10., 11., 12. p.)
Problēmas apraksts
No 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas no Nacionālā veselības dienesta pārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Līdz ar to nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus noteikumu Nr. 7 punktos, kuros kā e-veselības pārzinis minēts Nacionālais veselības dienests.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.7 1.3. un 23.1.5. apakšpunktā veikti grozījumi, aizstājot vārdus "Nacionālais veselības dienests" ar "SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs""
(grozījumu projekta 1., 13. p.) 
Problēmas apraksts
Lai uzlabotu infekciju slimību gadījumu, kā arī antimikrobiālās rezistences uzraudzību, nepieciešams precizēt noteikumus saskaņā ar aktualizētām mikroorganismu izmeklēšanas vadlīnijām.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu Nr. 7 10.punktā precizētas infekcijas slimību izraisītāju izmeklēšanas metodes, ņemot vērā, ka sekvencēšana ir mūsdienu laboratoriskās pārbaudes metode, kas ir īpaši svarīga no epidemioloģiskās drošības viedokļa: konstatējot izraisītāju radniecību, pastāv iespēja identificēt, izmeklēt un apturēt infekcijas slimību uzliesmojumus, veicot nepieciešamos pretepidēmijas pasākumus.  
(grozījumu projekta 8. p.)

2. Veikti grozījumi noteikumu Nr.7 3. pielikumā, kurā noteikti reģistrējamie laboratoriski konstatētie infekcijas slimību izraisītāji, kā arī to noteikšanas metodes un audu paraugu veidi, kas izmeklējami katras slimības gadījumā. Ar grozījumiem tiek aktualizētas mikroorganismu izmeklēšanas metodes atbilstoši
Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra (ECDC) 2022. gada rekomendācijām: “Laboratory diagnosis and molecular surveillance of Bordetella pertussis”: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/bordetella-pertussis-laboratory-diagnosis-molecular-surveillance.pdf;
- ECDC tīmekļa vietnē iekļautajām slimību gadījumu definīcijām: https://www.ecdc.europa.eu/en/all-topics/eu-case-definitions
(grozījumu projekta 14. p.)

3. Precizēts noteikumu Nr.7 4.pielikums "Ziņojums par izolēto S.aureus, S.pneumoniae, E.coli, K.pneumoniae, P.aeruginosa, E.faecium/faecalis, Acinetobacter spp./Acinetobacter baumannii mikroorganismu", ņemot vērā ECDC mikroorganismu antimikrobiālās rezistences ziņošanas protokolu (ziņojamā mikroorganisma jutība pret noteiktiem antibakteriālajiem līdzekļiem, izmantojot katram gadījumam atbilstošas metodes)
https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/AMR-reporting-protocol-2024.pdf
(grozījumu projekta 15. p.).
Problēmas apraksts
Ziņošana par grupāliem saslimšanas gadījumiem 
Noteikumi Nr.7 paredz iespēju par grupāliem saslimšanas gadījumiem ziņot telefoniski, elektroniski, vai arī tiešsaistē, ievadot informāciju EPID sistēmā, iestādes vadītājam jebkurā laikā pieslēdzoties EPID sistēmai ar Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla Latvija.lv palīdzību un tiešsaistē aizpildot anketu par grupveida saslimšanas gadījumu. Faktiski anketa ir izveidota un tiek aizpildīta Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā, nevis EPID sistēmā, kā tas noteikumos noteikts līdz šim.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka informācija par grupāliem saslimšanas gadījumiem tiek sniegta, autorizējoties Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv un aizpildot šajā portālā izveidoto veidlapu, noteikumi Nr.7 tiek redakcionāli precizēti. Ja iestādei nav iespēja informāciju ievadīt tiešsaistē, joprojām būs iespēja to nodot SPKC arī telefoniski vai e-pastā, ievērojot informācijas sniegšanai noteiktos termiņus.
(projekta 6. p.)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Infekcijas slimību reģistrācija tiešsaistē optimizē informācijas sniegšanai izmantojamos resursus gan attiecībā uz SPKC epidemiologiem, gan datu sniedzējiem (ārstniecības iestādēm un laboratorijām), jo informācijas aprite notiks elektroniski, tādā veidā ietaupot laiku. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ārstniecības personas, kuras konstatē infekcijas slimību vai rodas profesionāli pamatotas aizdomas par pacienta inficēšanos ar infekcijas slimību
Ietekmes apraksts
Infekcijas slimību reģistrācija tiešsaistē optimizē un palīdz ietaupīt ārstniecības personu laiku.
Iespējami savlaicīgi saņemot informāciju par infekcijas slimību, var laikus tikt uzsākti pasākumi infekcijas slimības izplatības ierobežošanai. 
Juridiskās personas
  • ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz vairāku mikroorganismu detalizētu izmeklēšanu, kā arī precizē ziņošanas kārtību.
Infekcijas slimību reģistrācija tiešsaistē optimizē informācijas sniegšanai izmantojamos ārstniecības iestādes resursus, jo informācijas aprite notiks elektroniski, tādā veidā ietaupot laiku. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Slimību profilakses un kontroles centrs, Nacionālā mikrobioloģijas references laboratorija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • ārstniecības iestādes, laboratorijas, izglītības iestādes, sociālās aprūpes centri u.c. iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iespēja infekcijas slimības reģistrēt tiešsaistē ir valsts informācijas tehnoloģiju attīstības produkts.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Infekcijas slimību reģistrācija tiešsaistē samazinās infekcijas slimību reģistrēšanu papīra formātā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Efektīvāka informācijas aprite starp iestādēm uzlabos ārstniecības personu un sabiedrības kopumā informētību un ātrāku rīcību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrība, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas savukārt stiprinās digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos, kas savukārt veicinās datu pārvaldības un drošības uzlabošanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi