Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
22-TA-2831: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1. Lai nodrošinātu strukturētu elektronisko rēķinu apriti oficiālajā elektroniskajā adresē (turpmāk - e-adrese) saskaņā ar 2024. gada 31. oktobra likumu "Grozījumi Grāmatvedības likumā".
2. Lai izpildītu informatīvajā ziņojumā "Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu" (22-TA-3220) noteikto par saziņas un dokumentu aprites ieviešanu e-adresē starp privātpersonām, ja to paredz jomu speciālās tiesību normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. Nodrošināt vispārēju regulējumu, kas jomu speciālajās tiesību normās ļautu noteikt saziņu un dokumentu apriti starp privātpersonām e-adresē.
2. Uzlabot e-adreses konta piekļuves tiesību pārvaldīšanas un paziņojumu saņemšanas modeli.
3. Ieviest privātpersonu pārstāvības tiesību pārbaudīšanu atbilstoši no Latvijas Zvērinātu notāru padomes informācijas sistēmas saņemamajai informācijai.
4. Ieviest zvērināta advokāta un zvērināta advokāta palīga amata e-adresi.
5. Nodrošināt iestāžu, reģistra un portāla nosaukumu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Šobrīd saziņa un dokumentu aprite e-adresē ir iespējama tikai starp iestādēm un starp iestādēm un privātpersonām.
2. Šobrīd jauna e-adreses konta piekļuves tiesību veida ieviešanai nepieciešams grozīt divus normatīvos aktus. Savukārt paziņojumam par elektroniskās saziņas un elektroniskā dokumenta saņemšanu e-adreses kontā nevar pieteikties e-adreses kontā norādītais piekļūt tiesīgais lietotājs.
3. Privātpersonu pārstāvības tiesības tiek pārbaudītas tikai atbilstoši no Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas saņemtajai informācijai un e-adreses kontā norādītajai informācijai. Vienlaikus privātpersonu izdotās papīra un elektronisko dokumentu formāta pilnvaras satur informāciju par pārstāvības tiesībām, kas arī atbilst e-adreses konta lietošanai.
4. Zvērinātiem advokātiem un zvērinātu advokātu palīgiem, kas praktizē individuāli, nav pieejams drošs elektroniskās saziņas kanāls saziņai un dokumentu apritei ar iestādēm un privātpersonām.
5. Oficiālās elektroniskās adreses likumā minēto iestāžu, reģistra un portāla nosaukumi neatbilst to darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd saziņa un dokumentu aprite e-adresē ir iespējama tikai starp iestādēm un starp iestādēm un privātpersonām. Lai nodrošinātu šī drošā saziņas un dokumentu aprites kanāla izmantošanas iespējas pakāpenisku un elastīgu ieviešanu sabiedrībai būtiskās jomās, t.sk. strukturētu elektronisko rēķinu apritei, nepieciešams vispārējais regulējums.
Risinājuma apraksts
Īstenot grozījumus, kas jomu speciālajās tiesību normās (citos likumos un Ministru kabineta noteikumos) ļautu noteikt gadījumus saziņai un dokumentu apritei starp privātpersonām e-adresē. Risinājums paredz, ka privātpersonas e-adrešu katalogā privātpersonu datiem piekļūs atbilstoši savai kompetencei (ierobežots saziņas personu loks) un ierobežotā apmērā (e-adrešu statusi) un, līdz ar to, saziņu un dokumentu apriti varēs īstenot atbilstoši speciālajā normatīvajā aktā noteiktajam tvērumam.

Risinājuma ieviešanai var būt nepieciešama datu apmaiņa ar Oficiālo elektronisko adrešu sistēmu, saziņas personu loka ierobežošanas nolūkā. Katrā no jomu speciālajās tiesību normās plānotajiem gadījumiem, iestādēm ir jāsazinās ar Oficiālo elektronisko adrešu sistēmas pārzini (Valsts digitālās attīstības aģentūru) un jāvienojas par turpmāko sadarbību, saziņas ieviešanai konkrētajā gadījumā. Reģistru iestāžu sniegto informāciju Oficiālo elektronisko adrešu sistēmai regulē Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi".
Problēmas apraksts
2. Šobrīd jauna e-adreses konta piekļuves tiesību veida ieviešanai nepieciešams grozīt Oficiālās elektroniskās adreses likuma 10. pantu un Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumu Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi" 17. punktu. Pašreizējā kārtība neatbilst efektīvai uz lietotāju vajadzībām balstītu jaunu piekļuves tiesību veidu ieviešanai. Turklāt, tikai normu kopsakarā ir izsecināms, ka piekļuvi e-adreses kontam var piešķirt lietotājam, kas ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Savukārt paziņojumam par elektroniskās saziņas un elektroniskā dokumenta saņemšanu e-adreses kontā nevar pieteikties e-adreses kontā norādītais piekļūt tiesīgais lietotājs.
Risinājuma apraksts
Īstenot grozījumus, lai piekļuves tiesību veidus e-adreses kontam turpmāk regulētu viens normatīvais akts (Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi") un lai būtu nepastarpināti izteikts, ka piekļuvi e-adreses kontam var piešķirt lietotājam, kas ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā, un lai paziņojumiem par elektroniskās saziņas un elektroniskā dokumenta saņemšanu e-adreses kontā varētu pieteikties arī e-adreses kontā norādītais piekļūt tiesīgais lietotājs.
Problēmas apraksts
3. Šobrīd privātpersonu pārstāvības tiesības tiek pārbaudītas tikai atbilstoši no Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas saņemtajai informācijai un e-adreses kontā norādītajai informācijai, kā to paredz Oficiālās elektroniskās adreses likums. Vienlaikus privātpersonu izdotās papīra un elektronisko dokumentu formāta pilnvaras satur informāciju par pārstāvības tiesībām, kas arī atbilst e-adreses konta lietošanai, tomēr to realizācijai jāīstenojas elektroniskā vidē reāllaikā, un, līdz ar to, arī izmantojamajiem datiem ir jābūt aktuāliem un pieejamiem strukturētā formā.
Risinājuma apraksts
Īstenot grozījumus, lai ieviestu privātpersonu pārstāvības tiesību pārbaudīšanu piekļuvei e-adrešu kontiem atbilstoši no Latvijas Zvērinātu notāru padomes informācijas sistēmas saņemamajai informācijai par Fizisko personu reģistrā reģistrētajām fiziskajām personām.

Risinājuma ieviešana ir saistīta ar jauna zvērināta notāra pakalpojuma ieviešanu, kas ietver privātpersonas izdotas papīra un elektroniska dokumenta formāta pilnvaras atbilstības izvērtēšanu vai jaunas pilnvaras izdošanu un pilnvaras saturam atbilstošas e-adreses konta piekļuves tiesību informācijas norādīšanu Latvijas Zvērinātu notāru padomes informācijas sistēmā.
Problēmas apraksts
4. Šobrīd zvērinātiem advokātiem un zvērinātu advokātu palīgiem, kas praktizē individuāli, nav pieejams drošs elektroniskās saziņas kanāls saziņai un dokumentu apritei ar iestādēm un privātpersonām.
Risinājuma apraksts
Īstenot grozījumus zvērināta advokāta un zvērināta advokāta palīga amata darbības e-adreses ieviešanai.

Risinājuma ieviešanai ir nepieciešams nodrošināt datu apmaiņu ar Oficiālo elektronisko adrešu sistēmu par zvērināta advokāta un zvērināta advokāta palīga vārdu (vārdiem), uzvārdu, Latvijas Zvērinātu advokātu padomes piešķirto amata apliecības numuru, ziņām par zvērināta advokāta un zvērināta advokāta palīga izslēgšanu, atstādināšanu vai atskaitīšanu no zvērinātu advokātu un zvērinātu advokātu palīgu skaita. Papildus, Latvijas Zvērinātu advokātu padomei atbilstošā informācijas sistēmā, izmantojot programmsaskarni, zvērinātam advokātam un zvērinātam advokāta palīgam ir jāorganizē piekļuves nodrošināšana tā e-adreses kontam.
Problēmas apraksts
5. Oficiālās elektroniskās adreses likumā minēto objektu darbību regulējošajos normatīvajos aktos ir veikti grozījumi nosaukumu maiņai:
5.1. Valsts reģionālās attīstības aģentūrai uz Valsts digitālās attīstības aģentūra (Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta rīkojuma Nr. 689 "Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju" 1. punkts).
5.2. Mainīta tīmekļvietnes adrese, kā arī portāla darbību regulējošajā normatīvajā aktā portāla nosaukumā tā netiek ietverta (Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi" 1. punkts).
5.3. Maksātnespējas administrācija uz Maksātnespējas kontroles dienests (Ministru kabineta 2018. gada 4. decembra noteikumu Nr. 757 "Maksātnespējas kontroles dienesta nolikums" 1. punkts).
5.4. Iedzīvotāju reģistrs uz Fizisko personu reģistrs (Fizisko personu reģistra likuma 1. pants).
Risinājuma apraksts
Īstenot tehniskus grozījumus nosaukumu izteikšanai aktuālajās redakcijās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Lai nodrošinātu strukturētu elektronisko rēķinu apriti starp privātpersonām e-adresē saskaņā ar 2024. gada 31. oktobra likumu "Grozījumi Grāmatvedības likumā", nepieciešams grozīt arī Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumus Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi". Tas būs iespējams pēc 2024. gada 31. oktobra likuma "Grozījumi Grāmatvedības likumā" 11. panta piecpadsmitajā daļā minēto noteikumu izdošanas.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā no 2024. gada 25. novembra līdz 6. decembrim netika saņemti viedokļi, t.sk. priekšlikumi un iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Latvijas Zvērinātu notāru padome
  • Latvijas Zvērinātu advokātu padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vispārējais regulējums jomu speciālajās tiesību normās ļaus noteikt saziņu un dokumentu apriti starp privātpersonām e-adresē - jauns pakalpojums e-adreses lietotājiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vispārējais regulējums jomu speciālajās tiesību normās ļaus noteikt saziņu un dokumentu apriti starp privātpersonām e-adresē, vienlaikus mazinot papīra dokumentu apriti.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vispārējais regulējums jomu speciālajās tiesību normās ļaus noteikt saziņu un dokumentu apriti starp privātpersonām e-adresē, vienlaikus mazinot nedrošākā elektroniskā saziņas kanāla e-pasta izmantošanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk