Anotācija

25-TA-400: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai"" (turpmāk - MK noteikumu projekts)  ir izstrādāts, lai precizētu vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar garantijas apmēra palielināšanu , atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

MK noteikumi Nr. 383 nosaka atbalsta piešķiršanas nosacījumus garantiju veidā, saimnieciskās darbības veicēju konkurētspējas uzlabošanai pieejamo finansējumu un kārtību, kādā īsteno šādus specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem 3.1.1.1 "Aizdevumu garantijas", 13.1.1.1. "MVU izveide un attīstība",  un 1.2.3.4.  "Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai", kur garantijas saimnieciskās darbības veicējiem piešķir akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum"). Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai". (turpmāk - MK noteikumi Nr. 383), vienam sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai garantijas summa nepārsniedz:
1)  ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu,  – 5 000 000 euro vai 7 000 000 euro, 
2)  ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, – Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktās garantijas summas un termiņus. 
Ņemot vērā Latvijas uzņēmējdarbības vidi un ES regulas nosacījumus, nepieciešams palielināt garantijas summu gadījumā, ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu. Tas stiprinās uzņēmumu piekļuvi finansējumam, atvieglos investīciju projektus un nodrošinās stabilāku tautsaimniecības attīstību. 
Piemēram, Igaunijā vienas individuālās garantiju maksimālais limits ir 25 000 000 euro, savukārt Lietuvā uz vienu darījumu tas ir 5 000 000 euro, bet kopā uz vienu klienta grupu līdz 10 000 000 euro. Līdz ar to Latvijā ir viszemākais individuālo garantiju limits. MK noteikumu projekts, palielinot individuālo garantiju apmēru, ļaus piesaistīt vairāk garantiju lielākiem darījumiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Garantiju apmēra palielināšana
Lai sekmētu mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) attīstību Latvijā, ir būtiski nodrošināt tiem pieejamu un pietiekami apjomīgu valsts atbalstu, īpaši attiecībā uz garantijām, kas veicina uzņēmumu spēju saņemt finansējumu investīcijām un attīstībai. Pašlaik spēkā esošais garantijas apmērs 5 000 000 euro vai 7 000 000 euro  ir nozīmīgs atbalsts, tomēr, ņemot vērā Komisijas regulas (ES) Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu, nepieciešams garantijas summu palielināt.
Latvijas tautsaimniecībā dominē MVU, kas veido vairāk nekā 99% no visiem uzņēmumiem. Lielākā daļa šo uzņēmumu darbojas nozarēs, kur nepieciešamas ievērojamas sākotnējās investīcijas un apgrozāmie līdzekļi, piemēram, rūpniecībā, lauksaimniecībā un tehnoloģiju sektorā. Pieaugošās uzņēmējdarbības izmaksas un ekonomiskā nenoteiktība prasa valsts atbalsta instrumentu pielāgošanu realitātei, līdz ar to pēc notikušajām sarunām ar nozari un aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc garantijām, MK noteikumu projekts paredz palielināt šobrīd noteikto garantiju apjomu uz 25 000 000 euro.
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi. 

Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Līdz šīm MK noteikumi Nr. 383 paredzēja, ka lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem garantijas summu aprēķina saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, – Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktās garantijas summas un termiņus, lai radītu vienlīdzīgus nosacījumus visiem, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 383 13. punktu.

Šobrīd MK noteikumi Nr. 383ierobežo sadarbības partneru loku, lai paplašinātu iespējas saņemt atbalstu programmas ietvaros, nepieciešams labot MK noteikumu Nr. 383 6. punktu, paplašinot atbalsta saņēmēju loku.

Ņemot vērā, ka ar MK noteikumu projektu tiek palielināts garantiju apmērs līdz 25 000 000 euro, nepieciešams noteikt arī sabiedrībai “Altum” pieejamā finansējuma avotu garantiju segšanai, kas lielākas par 10 000 000 euro.
 
Risinājuma apraksts
Garantiju apmēra palielināšana
MK noteikumu  Nr. 383  12.1. apakšpunktā precizēts garantijas apmērs, nosakot, ka tas ir 25 000 000 euro, ja garantijas sākotnējais termiņš nepārsniedz 10 gadus. Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas valstīm, kur šo garantiju apmērs ir lielāks. 

Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Lai radītu vienādus nosacījumus visiem saimnieciskās darbības veicējiem, precizēts MK noteikumu Nr. 383 13. punkts, papildinot, ka MK noteikumu Nr. 383 12.2. apakšpunktā minētais nosacījums attiecas ne tikai uz lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem, bet arī uz mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem.

Lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku, MK noteikumu projektā veikti precizējumi 6. punktā, nosakot, ka atbalstu saņemt var kredītiestādes vai tās meitas sabiedrības, kas ir Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts,  vai alternatīvā finansējuma pakalpojuma sniedzējs tai skaitā finanšu tehnoloģijās balstītu finanšu pakalpojumu sniedzējs), kurš reģistrēts Latvijā un ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā. Kā arī noteikti papildus kritēriji, ja līgums tiek slēgts ar alternatīvā finanšu pakalpojumu sniedzēju. Šādas izmaiņas paver iespējas atbalstu saņemt arī ārvalstu kredītiestādēm, kam ir interese par Latvijas tirgu un investīcijām Latvijā.

Lai noteiktu sabiedrības "Altum" pieejamo finansējumu garantiju sniegšanai, kas ir lielākas par 10 000 000 euro, MK noteikumu projektā pievienots7.6. apakšpunkts, kas nosaka, ka finansējums šādām garantijām ir paredzēts no "Altum" atmaksām.

Tehniskie precizējumi
Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam  no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas). ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām Finanšu instrumentu (turpmāk – FI) veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētai finansējums 4 190 000 euro apmērā tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu. Veikti precizējumi MK noteikumu projektā, dzēšot atsauces uz 1.2.2.2. pasākumu, jo no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas). ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām FI veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētai finansējums 4.19 meur apmērā tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu.
Papildus ar 2025.gada 1. janvāri spēku zaudējusi NACE 2. redakcija, līdz ar to veikti attiecīgie precizējumu MK noteikumu projektā, lai norādītie NACE kodi un klasifikācijas būtu saskaņā ar aktuālo NACE 2.1. redakciju. Veikti precizējumi MK noteikumu projekta 16. punktā, aktualizējot minētās nozares un darbības atbilstoši NACE 2.1. redakcijai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji, Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek palielināta garantiju summa.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks publicēta, kad noslēgsies.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks publicēti, kad sabiedrības līdzdalība noslēgsies.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi