Anotācija (ex-ante)

22-TA-1984: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 26 "Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Jautājuma saistība ar Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr. 210) 171.3. uzdevums paredz pakāpeniski palielināt tiešo valsts atbalstu sporta nozares programmu un pasākumu īstenošanai, vienlaikus pilnveidojot finansējuma administrēšanas procedūru un finansējuma sadales kritērijus. Kā viens no minētā uzdevuma darbības rezultātiem paredzēts atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātam sporta nozares finansēšanas modelim ieviests pilnveidots sporta finansējuma administrēšanas process.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2021.gadam" izstrādes procesā" (prot. Nr. 49 46.§) 21. punktu IZM dots uzdevums izvērtēt iespējas samazināt sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā un apgūšanā iesaistīto organizāciju skaitu atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam.
Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles veiktajā revīzijā  "Vai biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja" rīcība, izlietojot piešķirtos valsts budžeta līdzekļus, ir efektīva, ekonomiska un atbilstoša paredzētajiem mērķiem?" (revīzijas lieta Nr.2.4.1-17/2020) IZM izteikts priekšlikums – strādājot pie sporta nozares finansēšanas un pārvaldības modeļa maiņas, ņemt vērā revīzijā konstatētos trūkumus sporta finansēšanas organizācijā, tai skaitā, lai novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku un iespēju sporta federācijām manipulēt ar iesniegto finansējuma izlietojuma atskaišu datiem, padarot izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma izlietojuma procesu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka turpmāk līgumus par naudas balvu par izciliem sasniegumiem sportā piešķiršanu ar sporta federācijām slēgs nevis IZM, bet gan biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome" (turpmāk - LSFP). Tāpat turpmāk saņemtos sporta federāciju iesniegumus par naudas balvu piešķiršanu IZM vērtēs sadarbībā ar LSFP.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Jautājuma saistība ar Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sporta likuma 14.panta pirmo daļu Latvijas sportistiem, viņu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošajam personālam un attiecīgajām sporta federācijām Ministru kabinets var piešķirt naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā. Uz minētā deleģējuma pamata izdoti Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 26 "Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru" (turpmāk - Noteikumi Nr.26). Noteikumi Nr.819 šobrīd paredz, ka saņemtos sporta federāciju iesniegumus vērtē tikai IZM, kā arī līgumus par naudas balvu piešķiršanu ar sporta federācijām slēdz IZM.

Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.

Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reforma tiek īstenota, lai novērstu IZM, Finanšu ministrijas un Valsts kontroles konstatētos trūkumus un nepilnības, novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku, padarītu izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma saņemšanas un izlietojuma procesu, nodrošinātu lietderīgu rīcību ar valsts budžeta līdzekļiem, kā arī iespēju robežās mazinātu uzticēto uzdevumu administrēšanai nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu apjomu.

IZM ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu un paredz atbalstīt IZM priekšlikumu un noteikt, ka no 2023. gada 1. janvāra valsts sporta budžeta līdzekļu piešķiršanu Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām un citām sporta organizācijām to pamatdarbības nodrošināšanai centralizēti šim mērķim paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina LSFP.

Noteikumu projekts un ar to saistītais informatīvais ziņojums "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 11. augusta sēdē (prot. Nr.4 2. §). Ņemot vērā, ka izvērsta informācija sniegta minētajā informatīvajā ziņojumā, papildus informācija un pamatojums šajā jautājumā šajā anotācijā netiek sniegts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā IZM izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu un paredz atbalstīt IZM priekšlikumu un noteikt, ka no 2023. gada 1. janvāra valsts sporta budžeta līdzekļu piešķiršanu Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām un citām sporta organizācijām to pamatdarbības nodrošināšanai centralizēti šim mērķim paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina LSFP, nepieciešams izdarīt attiecīgas izmaiņas arī Noteikumos Nr.26.
Risinājuma apraksts
Noteikt, ka no 2023. gada 1. janvāra sporta federāciju saņemtos iesniegumus IZM vērtē sadarbībā ar LSFP, kā arī noteikt, ka līgumus par naudas balvu piešķiršanu ar sporta federācijām turpmāk slēgs LSFP. Noteikt, ka attiecībā uz līgumu slēgšanu LSFP atrodas IZM funkcionālajā pakļautībā. Lēmuma pieņemšana  par naudas balvas piešķiršanu tiek saglabāta Ministru kabineta kompetencē.
Problēmas apraksts
Pašreiz saskaņā Noteikumu Nr.26 29. punktu pienākums sporta federācijai nodrošināt, ka jautājums par naudas balvas plānoto izlietojumu tiek izskatīts attiecīgās sporta federācijas izpildinstitūcijas sēdē, un sniegt informāciju par to, kā piešķirtā naudas balva veicinās attiecīgā sporta veida vai disciplīnas attīstību, kā arī izstrādāt plānoto izdevumu tāmi, ir tikai sporta federācijām, kas saņem Noteikumu Nr. 26 24., 25. vai 26. punktā noteiktās naudas balvas sporta veida attīstības veicināšanai. Šāds pienākums nav noteikts biedrībai "Latvijas Paralimpiskā komiteja" un biedrībai "Latvijas Nedzirdīgo sporta federācija" par nacionālās izlases komandu sporta spēļu sporta veidos iegūtajām tiesībām startēt paralimpiskajās spēlēs un nedzirdīgo spēlēs, pasaules čempionāta pieaugušajiem finālturnīrā vai Eiropas čempionāta pieaugušajiem finālturnīrā; kā arī valsts izlases komandu sporta spēļu sporta veidos iegūtajām tiesībām startēt pasaules čempionāta sportistiem vecumā no 16 līdz 23 gadiem finālturnīrā un Eiropas čempionāta sportistiem vecumā no 16 līdz 23 gadiem finālturnīrā  (Noteikumu Nr. 26 25.1 punkts), kā arī komandu sporta spēļu sporta federācijām, ja tiek piešķirta naudas balva par valsts izlases iegūtajām tiesībām startēt pasaules jaunatnes olimpiskajās spēlēs (Noteikumu Nr. 26 25.2 punkts).
Risinājuma apraksts
Vienādot prasības iesniegt informāciju par to, kā sporta federācijai piešķiramā naudas balva sporta veida attīstības veicināšanai veicinās attiecīgā sporta veida vai disciplīnas attīstību un jauno sportistu sagatavošanu, kā arī plānoto izdevumu tāmi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts un ar to saistītais informatīvais ziņojums "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 11. augusta sēdē (prot. Nr.4 2. §).

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 11. augusta sēdē (prot. Nr.4 2. §) tika nolemts (prot. Nr.4 2. §, lēmuma 2.1. apakšpunkts) pieņemt zināšanai IZM sniegto informāciju un pamatojumu plānotajām izmaiņām valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtībā no 2023. gada 1. janvāra, kā arī informāciju par Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātā informatīvā ziņojuma "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un ar to saistītā Noteikumu projekta saskaņošanas gaitu un plānoto virzību izskatīšanai Ministru kabinetā. Tāpat tika nolemts (prot. Nr.4 2. §, lēmuma 2.2. apakšpunkts) pieņemt zināšanai Latvijas Nacionālās sporta padomes locekļu izteiktos viedokļus par minēto informatīvo ziņojumu un ar to saistītajiem tiesību aktu projektiem, kā arī IZM skaidrojumus un sniegtās atbildes uz uzdotajiem jautājumiem.

6.4. Cita informācija

Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi