25-TA-467: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta noteikumu Nr. 496 "Remigrācijas atbalsta pasākuma īstenošanas, novērtēšanas un finansēšanas kārtība" atzīšanu par spēku zaudējušiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noslēdzoties Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta noteikumos Nr. 496 "Remigrācijas atbalsta pasākuma īstenošanas, novērtēšanas un finansēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi) paredzētā atbalsta uzraudzības periodam un ņemot vērā, ka šāds atbalsta veids netiek turpināts, nepieciešams noteikumus atzīt par spēku zaudējušiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus, kuros noteiktais remigrācijas atbalsta ieviešanas un uzraudzības pasākums ir noslēdzies un zaudējis aktualitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi nosaka kārtību, kādā īsteno, novērtē un finansē valsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu – remigrācijas atbalsts (turpmāk – remigrācijas atbalsta pasākums), lai sniegtu finansiālu atbalstu remigrantu saimnieciskās darbības veikšanai vai uzsākšanai. Remigrācijas atbalsta pasākums šo noteikumu noteiktajā kārtībā tika īstenots 2018.-2021. gadā. Noteikumu V. nodaļa “Remigrācijas atbalsta pasākuma finansējuma saņēmēja uzraudzība” definē remigrācijas atbalsta pasākuma finansējuma saņēmēja uzraudzību, nosakot uzraudzības periodu trīs gadu garumā pēc remigrācijas atbalsta pasākuma finansējuma saņemšanas. Tā kā trīs gadu uzraudzības periods beidzās 2024. gadā un jauns atbalsta pasākums šo noteikumu ietvaros nav plānots, noteikumi šādā redakcijā tiek virzīti par spēku zaudējušiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā izriet no Diasporas likuma 6. panta otrās daļas 6. punkta, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) kompetence ir izstrādāt un īstenot reģionālos diasporas atbalsta pasākumus, arī remigrācijas veicināšanas un atvieglošanas pasākumus, citstarp izveidot un pārraudzīt nacionālo kontaktpunktu remigrācijas jautājumos, kā arī pārraudzīt reģionālo remigrācijas koordinatoru tīklu, ko veido plānošanas reģioni un pašvaldības, kā arī savas kompetences ietvaros pārraudzīt plānošanas reģionu un pašvaldību darbību diasporas politikas jomā, sagatavot novērtējumu par plānošanas reģionu un pašvaldību nodrošinātajiem diasporas atbalsta pasākumiem, arī remigrācijas veicināšanas pasākumiem, un priekšlikumus to uzlabošanai. Atbilstoši Diasporas likumā noteiktajai kompetencei 2024. – 2026. gadā VARAM prioritārā pasākuma “Diasporas likuma normu īstenošanai (Atbalsta pasākums remigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators”)” ietvaros īsteno jaunu atbalsta ieviešanas veidu – atbalstu uzņēmējdarbības veicināšanai (turpmāk – jaunais atbalsta veids). Šis atbalsts tiek īstenots saskaņā ar 2023. gada 27. jūnija informatīvo ziņojumu "Par remigrācijas atbalsta pasākumu – uzņēmējdarbības atbalstu" (23-TA-499), kas apstiprināts ar Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 34, 64. § (turpmāk – Informatīvais ziņojums).
Pēc Informatīvā ziņojuma apstiprināšanas plānošanas reģioni sadarbībā ar VARAM organizēja konkursu atbilstoši ziņojumā minētajiem kritērijiem, lai noteiktu pašvaldības, kuras īstenos uzņēmējdarbības atbalstu un saņems valsts līdzfinansējumu 2024.-2026. gadā. Līdz ar to jaunais atbalsta veids tiek īstenots pašvaldībās, kuras iesniedza pieteikumus atbalsta saņemšanai plānošanas reģionu rīkotajā atlasē, un šie pieteikumi tika izvērtēti atbilstoši reģionu izstrādātajiem kritērijiem. Pašvaldību izstrādātie grantu konkursa nosacījumi jaunā atbalsta veida saņemšanai ir ietverti ārējā normatīvajā aktā (pašvaldību saistošajos noteikumos) vai pašvaldības domes lēmumā, apstiprinot konkursa nolikumu. Katra pašvaldība var izstrādāt konkursa nosacījumus un kritērijus atbalsta saņemšanai, vadoties pēc līdzšinējās pieredzes grantu konkursu rīkošanā, ciktāl tas nav pretrunā ar Informatīvajā ziņojumā noteikto. 2023. gadā līgumus par valsts atbalsta saņemšanu noslēdza 23 pašvaldības, 2024. gadā Kurzemes plānošanas reģions veica papildus konkursu pašvaldībām par 2024. gadā pieejamo finansējumu.
Salīdzinot ar noteikumiem, kuri tiek virzīti par spēku zaudējušiem, jaunajā atbalsta veidā ir šādas izmaiņas:
- konkursus rīko un uzraudzību īsteno pašvaldības, nevis plānošanas reģioni;
- jaunajam atbalsta veidam 2024. gadā tika piešķirti 400 000 euro, 2025. gadā 250 000 euro, bet noteikumos 2018. gadā kopējais remigrācijas atbalsta pasākuma finansējums bija 180 000 euro;
- pretendentam ir iespēja saņemt 8 000 euro valsts budžeta finansējumu viena rādītāja (jaunas darba vietas vai uzņēmuma) sasniegšanai, bet noteikumos viena projekta maksimālais finansējuma apmērs nepārsniedza 10 000 euro;
- atbalsta pretendenta - remigranta pastāvīgai dzīvei ārzemēs jābūt vismaz diviem gadiem, atgriešanās vai pārcelšanās brīdim ir jābūt ne vairāk kā divus gadus pirms darbavietas izveidošanas vai uzņēmuma izveidošanas; atgriešanās faktu persona pašapliecina. Savukārt noteikumos personai kopš atgriešanās no mītnes valsts uz pastāvīgu dzīvi Latvijā pēc ilgstošas prombūtnes līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ne ilgāk kā gadu ir deklarēta vai reģistrēta dzīvesvieta Latvijā; kā ilgstoša prombūtne noteikumos noteikta prombūtne, kas ir ilgāka par trim gadiem kopš ārvalsts adreses norādīšanas Iedzīvotāju reģistrā.
Pēc Informatīvā ziņojuma apstiprināšanas plānošanas reģioni sadarbībā ar VARAM organizēja konkursu atbilstoši ziņojumā minētajiem kritērijiem, lai noteiktu pašvaldības, kuras īstenos uzņēmējdarbības atbalstu un saņems valsts līdzfinansējumu 2024.-2026. gadā. Līdz ar to jaunais atbalsta veids tiek īstenots pašvaldībās, kuras iesniedza pieteikumus atbalsta saņemšanai plānošanas reģionu rīkotajā atlasē, un šie pieteikumi tika izvērtēti atbilstoši reģionu izstrādātajiem kritērijiem. Pašvaldību izstrādātie grantu konkursa nosacījumi jaunā atbalsta veida saņemšanai ir ietverti ārējā normatīvajā aktā (pašvaldību saistošajos noteikumos) vai pašvaldības domes lēmumā, apstiprinot konkursa nolikumu. Katra pašvaldība var izstrādāt konkursa nosacījumus un kritērijus atbalsta saņemšanai, vadoties pēc līdzšinējās pieredzes grantu konkursu rīkošanā, ciktāl tas nav pretrunā ar Informatīvajā ziņojumā noteikto. 2023. gadā līgumus par valsts atbalsta saņemšanu noslēdza 23 pašvaldības, 2024. gadā Kurzemes plānošanas reģions veica papildus konkursu pašvaldībām par 2024. gadā pieejamo finansējumu.
Salīdzinot ar noteikumiem, kuri tiek virzīti par spēku zaudējušiem, jaunajā atbalsta veidā ir šādas izmaiņas:
- konkursus rīko un uzraudzību īsteno pašvaldības, nevis plānošanas reģioni;
- jaunajam atbalsta veidam 2024. gadā tika piešķirti 400 000 euro, 2025. gadā 250 000 euro, bet noteikumos 2018. gadā kopējais remigrācijas atbalsta pasākuma finansējums bija 180 000 euro;
- pretendentam ir iespēja saņemt 8 000 euro valsts budžeta finansējumu viena rādītāja (jaunas darba vietas vai uzņēmuma) sasniegšanai, bet noteikumos viena projekta maksimālais finansējuma apmērs nepārsniedza 10 000 euro;
- atbalsta pretendenta - remigranta pastāvīgai dzīvei ārzemēs jābūt vismaz diviem gadiem, atgriešanās vai pārcelšanās brīdim ir jābūt ne vairāk kā divus gadus pirms darbavietas izveidošanas vai uzņēmuma izveidošanas; atgriešanās faktu persona pašapliecina. Savukārt noteikumos personai kopš atgriešanās no mītnes valsts uz pastāvīgu dzīvi Latvijā pēc ilgstošas prombūtnes līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ne ilgāk kā gadu ir deklarēta vai reģistrēta dzīvesvieta Latvijā; kā ilgstoša prombūtne noteikumos noteikta prombūtne, kas ir ilgāka par trim gadiem kopš ārvalsts adreses norādīšanas Iedzīvotāju reģistrā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā problēmas aprakstā minētās atšķirības jaunā atbalsta veida nosacījumos, noteikumi esošajā redakcijā tiek virzīti par spēku zaudējušiem. Turpmākais atbalsta veids remigrācijas atbalstam tiek īstenots saskaņā ar Informatīvo ziņojumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- diaspora
- Remigranti un potenciālie remigranti, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji vai tie, kuri plāno uzsākt saimniecisko darbību.
Ietekmes apraksts
Šie noteikumi skar diasporas locekļus, kuri ir atgriezušies Latvijā pēc ilgstošas prombūtnes (remigranti), proti, finansējums vairs netiek piešķirts šim mērķim (remigrācijas atbalsta pasākums), bet tiek īstenots jauns atbalsta veids (uzņēmējdarbības atbalsts).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Informatīvajā ziņojumā noteikts, ka jaunā atbalsta veida saņemšanai pretendentam jāizpilda vismaz viens no zemāk minētajiem kritērijiem:
1) Nodrošina vismaz 1 remigranta dibināta uzņēmuma izveidi (jauna uzņēmuma) uz 8000 euro valsts budžeta finansējuma;
2) Nodrošina vismaz 1 darbavietas izveidi remigrantam uz 8000 euro valsts budžeta finansējuma.
Projektiem tiek piesaistīts arī pašvaldības un privātais līdzfinansējums, kura apjomu nosaka plānošanas reģions.
Kā attiecināmās izmaksas jaunajam atbalsta veidam ir noteiktas:
1) pamatlīdzekļi un/vai
2) izdevumi atlīdzībai (atalgojums, tajā skaitā darba alga, un/vai darba spēka nodokļi (iedzīvotāju ienākuma nodoklis un/vai valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)).
Saskaņā ar Likumā Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam noteikto, VARAM prioritārajam pasākumam “Diasporas likuma normu īstenošanai (Atbalsta pasākums remigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators”)” 2025. gadā un turpmāk piešķirts šāds finansējums:
1) Atbalsta pasākums reemigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators” (VARAM daļa) – 39 478 euro (tai skaitā samazinājums par 1 085 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 19.09.2024. ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2.§ 11. punktam);
2) Atbalsta pasākums reemigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators” (plānošanas reģionu daļa) – 452 966 euro (tai skaitā samazinājums par 150 000 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 19.09.2024. ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2.§ 31.1. punktam).
Reģioniem paredzētā summa 452 966 euro apmērā tiek dalīta šādos apakšpasākumos:
1) 202 966 euro remigrācijas koordinatoru tīkla darbības nodrošināšanai;
2) 250 000 euro jaunajam atbalsta veidam, ņemot vērā 150 000 euro samazinājumu (saskaņā ar informatīvo ziņojumu “Par remigrācijas atbalsta pasākumu – uzņēmējdarbības atbalstu”).
Līdz ar to 2025. gadā kopējais finansējums (VARAM daļa un plānošanas reģionu daļa) atbalsta pasākumam reemigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators” sastāda 492 444 euro iepriekš piešķirto 643 529 euro vietā.
1) Nodrošina vismaz 1 remigranta dibināta uzņēmuma izveidi (jauna uzņēmuma) uz 8000 euro valsts budžeta finansējuma;
2) Nodrošina vismaz 1 darbavietas izveidi remigrantam uz 8000 euro valsts budžeta finansējuma.
Projektiem tiek piesaistīts arī pašvaldības un privātais līdzfinansējums, kura apjomu nosaka plānošanas reģions.
Kā attiecināmās izmaksas jaunajam atbalsta veidam ir noteiktas:
1) pamatlīdzekļi un/vai
2) izdevumi atlīdzībai (atalgojums, tajā skaitā darba alga, un/vai darba spēka nodokļi (iedzīvotāju ienākuma nodoklis un/vai valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)).
Saskaņā ar Likumā Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam noteikto, VARAM prioritārajam pasākumam “Diasporas likuma normu īstenošanai (Atbalsta pasākums remigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators”)” 2025. gadā un turpmāk piešķirts šāds finansējums:
1) Atbalsta pasākums reemigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators” (VARAM daļa) – 39 478 euro (tai skaitā samazinājums par 1 085 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 19.09.2024. ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2.§ 11. punktam);
2) Atbalsta pasākums reemigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators” (plānošanas reģionu daļa) – 452 966 euro (tai skaitā samazinājums par 150 000 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 19.09.2024. ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2.§ 31.1. punktam).
Reģioniem paredzētā summa 452 966 euro apmērā tiek dalīta šādos apakšpasākumos:
1) 202 966 euro remigrācijas koordinatoru tīkla darbības nodrošināšanai;
2) 250 000 euro jaunajam atbalsta veidam, ņemot vērā 150 000 euro samazinājumu (saskaņā ar informatīvo ziņojumu “Par remigrācijas atbalsta pasākumu – uzņēmējdarbības atbalstu”).
Līdz ar to 2025. gadā kopējais finansējums (VARAM daļa un plānošanas reģionu daļa) atbalsta pasākumam reemigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators” sastāda 492 444 euro iepriekš piešķirto 643 529 euro vietā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Vienlaikus norādāms, ka minētais noteikumu projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļā “Ministru kabineta sēdes” un TAP portālā sadaļā “Tiesību aktu projekti”, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Vienlaikus norādāms, ka minētais noteikumu projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļā “Ministru kabineta sēdes” un TAP portālā sadaļā “Tiesību aktu projekti”, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumi attiecas uz remigrācijas atbalsta pasākumu, un remigrants ir diasporas loceklis, kurš atgriežas uz dzīvi Latvijā.
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
