Anotācija (ex-ante)

22-TA-187: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi paredz tiesības kooperatīvo sabiedrību biedriem biedru kopsapulcēs piedalīties attālināti. 
Apraksts
Zemkopības ministrijas iniciatīva: grozījumi precizē tiesību normu saistībā ar valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu kooperatīvām sabiedrībām, kas ieguvušas atbilstības statusu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir:
1) stiprināt kooperatīvo sabiedrību biedru tiesības un veicināt biedru dalību kooperatīvo sabiedrību biedru kopsapulcēs;
2) novērst atšķirīgu tiesību normas interpretāciju saistībā ar valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu kooperatīvām sabiedrībām, kas ieguvušas atbilstības statusu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Biedru kopsapulces
Kooperatīvo sabiedrību likums (36. pants) paredz iespēju kooperatīvās sabiedrības statūtos noteikt biedru tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē attālināti: biedriem var tikt piešķirtas tiesības piedalīties un balsot sapulcē, izmantojot elektroniskās saziņas līdzekļus vai arī nodot balsojumu pirms sapulces. 

Ņemot vērā, ka šādu biedru tiesību ietveršana kooperatīvo sabiedrību statūtos bija reta prakse, sākoties Covid-19 pandēmijai, bija nepieciešams pieņemt speciālu regulējumu, kas ļautu biedriem piedalīties un balsot biedru kopsapulcēs uz likuma pamata, neparedzot šādas tiesības sabiedrības statūtos. Attiecīgi tika izstrādāts speciālais regulējums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā (37. pants), kurā tika paredzētas biedra tiesības piedalīties un balsot kopsapulcē attālināti (izmantojot elektroniskās saziņas līdzekļus vai balsojumu nododot pirms sapulces), kā arī paredzēta iespēja kooperatīvo sabiedrību biedru kopsapulces rīkot pilnīgi digitāli (bez iespējas sapulcē piedalīties klātienē). Šis regulējums tika paredzēts kā pagaidu regulējums, kamēr pastāv Covid-19 pandēmija un tās dēļ ­ tiek noteikti pulcēšanās ierobežojumi, kas apgrūtina un pat padara neiespējamu sapulču organizēšanu klātienē. Līdz ar to regulējuma spēkā esamība tika ierobežota laikā (sākotnēji - līdz 2020. gada 31. decembrim, pēc grozījumiem - līdz 2021. gada 31. decembrim).

Atšķirībā no kooperatīvajām sabiedrībām komersantiem attālināto dalībnieku (akcionāru) sapulču regulējums ir izstrādāts kā pastāvīgs regulējums (iekļauts Komerclikumā) un darbojas jau no 2020.gada. 

Atbalsta saņemšana
Saskaņā ar Kooperatīvo sabiedrību likumu (8. panta pirmā daļa) valsts un Eiropas Savienības atbalstu kooperatīvā sabiedrība var saņemt, ja tā ir ieguvusi atbilstības statusu.

Atbilstības statusa piešķiršana kooperatīvajām sabiedrībām ir veids, kā veicināt lauksaimniecības un lauku attīstību, atbalstot tās kooperatīvās sabiedrības, kas darbojas lauksaimniecības, mežsaimniecības vai pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē, ar mērķi nodrošināt biedru kopīgo ekonomisko interešu efektīvu īstenošanu, tādējādi uzlabojot lauksaimnieku stāvokli pievienotās vērtības veidošanas ķēdē. Tieši šādam mērķim Kooperatīvo sabiedrību likuma 8.panta pirmās daļas ievaddaļā minētā valsts un Eiropas savienības atbalsta saņemšana ir paredzēta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biedru kopsapulces
Kooperatīvajām sabiedrībām Covid pandēmijas laikā ir ļauts organizēt daļēji vai pilnīgi attālinātas biedru kopsapulces, taču, pandēmijai beidzoties, šī iespēja zudīs, ja vien kooperatīvā sabiedrība savos statūtos nebūs paredzējusi biedriem tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē attālināti. 

Ņemot vērā, ka Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā ietvertais regulējums par kooperatīvo sabiedrību attālinātajām biedru kopsapulcēm ir veiksmīgi darbojies divus gadus, nav konstatētas būtiskas grūtības šī regulējuma piemērošanā, kā arī tā interpretācija ļauj šo regulējumu piemērot dažāda veida kooperatīvajām sabiedrībām, būtu nepieciešams attālināto sapulču regulējumu ietvert Kooperatīvo sabiedrību likumā kā pastāvīgu regulējumu, kas atbilst mūsdienu sabiedrības prasībām. 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz vairākas iespējas, kā kooperatīvās sabiedrības biedrs var piedalīties un balsot biedru kopsapulcē, fiziski neierodoties uz sapulci: (1) biedra tiesības balsot pirms biedru kopsapulces; (2) biedra tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus; (3)biedru e-sapulces jeb pilnīgi digitālas kopsapulces. Visos šajos gadījumos biedrs ir pielīdzināts biedru kopsapulcē klātesošam biedram un ierakstāms to biedru sarakstā, kuri piedalās sapulcē, un biedra nodotās balsis ir ieskaitāmas balsojumos tieši tāpat, kā fiziski klātesošo biedru balsis.

(1) Biedra tiesības balsot pirms biedru kopsapulces

Projekts paredz tiesības ikvienam biedram savu balsojumu nodot pirms biedru kopsapulces. Šīs tiesības nav jāparedz kooperatīvās sabiedrības statūtos, un biedram nav jālūdz iespēja realizēt minētās tiesības.

Minētais regulējums ļauj izmantot tādus balsošanas veidus kā balsošana pa e-pastu vai pa pastu. Tāpat minētais regulējums ļauj izmantot arī citas balsojuma nodošanas formas, kā piemēram, kooperatīvā sabiedrība var nodrošināt iespēju biedriem balsojumu nodot (fiziski iesniegt) kooperatīvās sabiedrības pārstāvjiem (piemēram, kooperatīvās sabiedrības valdei sabiedrības juridiskajā adresē vai citiem sabiedrības pārstāvjiem, kuri personīgi savāc biedru balsojumu) vai, piemēram, dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības gadījuma varētu tikt nodrošināta balsošanas urnu kāpņu telpā. 

Kooperatīvajai sabiedrībai paziņojumā par sapulces sasaukšanu ir jānorāda informācija par biedra tiesībām balsot pirms biedru kopsapulces, tajā skaitā, norādot kārtību, kādā šīs tiesības realizēt (piemēram, norādot pasta vai e-pasta adresi, uz kuru balsojums ir nosūtāms, un sabiedrībā pastāvošās biedru identifikācijas prasības u.tml.).

Biedru kopsapulces darba kārtība ir jādara zināma biedriem līdz ar paziņojuma par biedru kopsapulces sasaukšanu nosūtīšanu. Tomēr biedriem ir tiesības iesniegt arī papildus darba kārtības jautājumus, un attiecīgi darba kārtība var mainīties. Papildinātā darba kārtība ir jāpaziņo biedriem. Ņemot vērā minēto, biedriem būtu ieteicams savu balsojumu nodot ne ātrāk kā dienā, kad ir saņemta galīgā sapulces darba kārtība.

Nododot balsojumu, biedram ir jānodrošina, ka kooperatīvā sabiedrība viņu spēs identificēt (piemēram, balsojumu var parakstīt notariāli vai ar drošu elektronisko parakstu; ja sabiedrībā ir noteikta vai praksē ieviesta cita kārtība, kā sabiedrība attālināti spēj identificēt savus biedrus, tad biedram jāievēro šī kārtība).

Biedram arī jānodrošina, ka viņa balsojums sabiedrībā tiks saņemts vismaz iepriekšējā dienā pirms biedru kopsapulces. Lai biedrs varētu būt drošs, ka sabiedrība viņa balsojumu ir saņēmusi, biedrs var lūgt sabiedrību apstiprināt balsojuma saņemšanu. Šādu lūgumu var izteikt vienlaicīgi ar balsojuma nosūtīšanu vai izteikt vēlāk (piemēram, ja biedrs balsojumu ir nosūtījis pa pastu, tuvojoties sanāksmes dienai, biedrs ar sabiedrību var sazināties ar e-pasta starpniecību un lūgt apstiprināt balsojuma saņemšanu; gadījumā, ja balsojums tomēr nav saņemts, biedram ir iespēja piedalīties sanāksmē personīgi, ar pārstāvja starpniecību vai izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus).

Ja biedrs ir balsojis pirms sapulces, tas neliedz viņam ierasties uz kopsapulci klātienē vai piedalīties kopsapulcē attālināti (izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus) un attiecīgi arī piedalīties balsošanā kopsapulcē. Šajā gadījumā biedra iepriekš nodotais balsojums ir anulējams, un vērā ņemams kopsapulces laikā nodotais balsojums.

(2) Biedru e-sapulces un biedru tiesības piedalīties un balsot elektroniski

Projekts paredz, ka biedru kopsapulces daļēji vai pilnībā var tikt noturētas attālināti jeb izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Projekts nošķir pilnīgi elektroniskas biedru kopsapulces (biedru e-sapulces) no klātienē notiekošām sapulcēm, kurās biedri savas tiesības var realizēt arī elektroniski.

Biedru e-sapulces, kas izslēdz biedra tiesības ierasties uz kopsapulci klātienē un pēc būtības paredz biedra pienākumu piedalīties un balsot sapulcē elektroniski, sabiedrība var organizēt tikai tad, ja šāda kārtība ir ietverta sabiedrības statūtos vai arī ja tam piekrīt pilnīgi visi biedri (neparedzot šādu iespēju statūtos). Turklāt šādu statūtu grozījumu nevar pieņemt ar kvalificēto balsu vairākumu, bet tā pieņemšanai ir nepieciešama visu biedru piekrišana. Šāda norma paredzēta, lai aizsargātu biedru mazākumu, neļaujot biedru vairākumam noteikt tādu biedru kopsapulces norises kārtību, kas potenciāli liedz kādam no biedriem piedalīties biedru kopsapulcē un realizēt savas tiesības. Savukārt, lai veiktu statūtu grozījumus, ar kuriem no statūtiem tiek izslēgtas prasības par biedru e-sapulcēm, ir pietiekami ar kvalificētu balsu vairākumu, jo šāds statūtu grozījums paredz mazākus ierobežojumus dalībai biedru kopsapulcē.

Paredzot statūtos biedru e-sapulces, ir iespējams noteikt, ka atsevišķi jautājumi (piemēram, būtiskākās izmaiņas sabiedrībā – tādas kā pamatkapitāla palielināšana, statūtu grozījumi, likvidācija, reorganizācija u.c.) var tikt pieņemti tikai klātienes sapulcēs (tajā skaitā, ar tiesībām piedalīties attālināti). Ņemot vērā, ka biedriem var būt vēlme un nepieciešamība atsevišķu jautājumu izlemšanai nodrošināt pilnvērtīgu diskusiju, tās noturēšana var būt efektīvāka, biedriem tiekoties klātienē. Līdz ar to projekts neliedz biedriem pašiem izlemt un vienoties par efektīvāko veidu, kā noturēt biedru kopsapulces, un ļauj izvēlēties un savstarpēji kombinēt dažādus attālinātās dalības veidus.

Biedra tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, nozīmē, ka biedru kopsapulce tiek organizēta klātienes formātā, taču biedram ir izvēles iespēja tai pieslēgties attālināti. Proti, ir noteikta biedru kopsapulces norises vieta, kur biedri var ierasties un realizēt visas biedru tiesības, kas saistītas ar biedru kopsapulci. Vienlaikus biedriem tiek nodrošināta iespēja pieslēgties biedru kopsapulcei attālināti jeb izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Attiecīgi šajā gadījumā daļa no biedriem kopsapulci var apmeklēt klātienē, bet daļa – attālināti, taču tā ir biedra brīva izvēle, kādā veidā – klātienē vai attālināti –, biedrs piedalās un balso biedru kopsapulcē.

Biedra tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, var tikt realizētas trīs gadījumos: (1) valdei pēc savas iniciatīvas piedāvājot biedriem šādu iespēju dalībai biedru kopsapulcē, (2) noteiktam biedru skaitam ierosinot valdei nodrošināt šādu opciju (t.i., organizēt konkrētu biedru kopsapulci ar attālinātas dalības un balsošanas iespējām); (3)  biedriem vienojoties un sabiedrības statūtos paredzot, ka biedru kopsapulcēs ir iespējams piedalīties un balsot arī attālināti (t.i., ka jebkurā biedru kopsapulcē ir nodrošināma attālinātas dalības un balsošanas iespēja). 

Informācija par biedru tiesībām piedalīties un balsot, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus (tajā skaitā, par biedru tiesību realizāciju e-sapulcē), ir ietverama paziņojumā par biedru kopsapulces sasaukšanu, norādot kārtību un termiņu, kā šīs tiesības realizēt.

Biedru e-sapulces un biedru tiesības piedalīties un balsot elektroniski neierobežo biedru tiesības balsot pirms sapulces – tās ir nodrošināmas neatkarīgi no citiem veidiem, kas tiek piedāvāti biedru attālinātai dalībai sapulcē.

Biedru e-sapulces un biedru tiesības piedalīties un balsot elektroniski nedrīkst ierobežot citas biedru tiesības, kas saistītas ar biedru kopsapulcēm, piemēram, biedram ir tiesības izteikties, uzdot jautājumus un iesaistīties diskusijās, biedram ir tiesības likumā noteiktajos termiņos pirms sapulces iesniegt papildinājumus sapulces darba kārtībai un lēmumu projektus, biedram ir tiesības apstrīdēt biedru sapulces lēmumus u.c. Ņemot vērā minēto, biedru attālināta dalība biedru kopsapulcē ir organizējama, nodrošinot visas biedru tiesības.
Problēmas apraksts
Atbalsta saņemšana
Esošā likuma redakcija (8. panta pirmā daļa) rada atšķirīgu tiesību normas interpretāciju saistībā ar valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu kooperatīvajām sabiedrībām, kas ieguvušas atbilstības statusu.
Risinājuma apraksts
Esošā likuma redakciju (8. panta pirmā daļa) nepieciešams precizēt, lai novērstu atšķirīgu tiesību normas interpretāciju saistībā ar valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu, konkrēti norādot, ka kooperatīvā sabiedrība var saņemt valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai, ja tā ir ieguvusi atbilstības statusu un ja tas noteikts attiecīgā atbalsta piešķiršanas jomu regulējošajā normatīvajā aktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Kooperatīvo sabiedrību biedri
Ietekmes apraksts
Projekts paredz biedra tiesības balsot pirms biedru kopsapulces, kas rada administratīvo slogu kooperatīvajai sabiedrībai, jo tai jānodrošina biedru balsojumu saņemšana un apstrāde. Savukārt biedrs šādā veidā var samazināt savas izmaksas un laika patēriņu, kas ir saistīts ar biedra nokļūšanu un piedalīšanos biedru kopsapulcē klātienē.

Projekts paredz biedru tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Tas rada administratīvo slogu kooperatīvajai sabiedrībai, jo tai ir jānodrošina tehniskie līdzekļi, kā sabiedrība spēs nodrošināt šādu biedru tiesību realizāciju. Ņemot vēra, ka šī ir biedra tiesība, nevis pienākums, biedrs var šo tiesību neizmantot – attiecīgi administratīvais slogs biedram netiek radīts. Vienlaikus biedrs var izmantot tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē un tādējādi samazināt laika patēriņu un izmaksas, kas ir saistītas ar biedra nokļūšanu un piedalīšanos biedru kopsapulcē klātienē.

Projekts paredz iespēju organizēt biedru e-sapulces. Tas rada administratīvo slogu kooperatīvajai sabiedrībai, jo tai ir jānodrošina tehniskie līdzekļi, kā sabiedrība spēs nodrošināt šādu biedru tiesību realizāciju. Ņemot vērā, ka šis ir biedra pienākums, tad biedram ir jānodrošina tehniskie līdzekļi, lai varētu realizēt biedra tiesības, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Vienlaikus dalība e-sapulcē samazina biedra laika patēriņu un izmaksas, kas saistītas ar biedra nokļūšanu un piedalīšanos biedru kopsapulcē klātienē.
Juridiskās personas
  • Kooperatīvās sabiedrības un to biedri
Ietekmes apraksts
Projekts paredz biedra tiesības balsot pirms biedru kopsapulces, kas rada administratīvo slogu kooperatīvajai sabiedrībai, jo tai jānodrošina biedru balsojumu saņemšana un apstrāde. Savukārt biedrs šādā veidā var samazināt savas izmaksas un laika patēriņu, kas ir saistīts ar biedra nokļūšanu un piedalīšanos biedru kopsapulcē klātienē.

Projekts paredz biedru tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Tas rada administratīvo slogu kooperatīvajai sabiedrībai, jo tai ir jānodrošina tehniskie līdzekļi, kā sabiedrība spēs nodrošināt šādu biedru tiesību realizāciju. Ņemot vēra, ka šī ir biedra tiesība, nevis pienākums, biedrs var šo tiesību neizmantot – attiecīgi administratīvais slogs biedram netiek radīts. Vienlaikus biedrs var izmantot tiesības piedalīties un balsot biedru kopsapulcē un tādējādi samazināt laika patēriņu un izmaksas, kas ir saistītas ar biedra nokļūšanu un piedalīšanos biedru kopsapulcē klātienē.

Projekts paredz iespēju organizēt biedru e-sapulces. Tas rada administratīvo slogu kooperatīvajai sabiedrībai, jo tai ir jānodrošina tehniskie līdzekļi, kā sabiedrība spēs nodrošināt šādu biedru tiesību realizāciju. Ņemot vērā, ka šis ir biedra pienākums, tad biedram ir jānodrošina tehniskie līdzekļi, lai varētu realizēt biedra tiesības, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Vienlaikus dalība e-sapulcē samazina biedra laika patēriņu un izmaksas, kas saistītas ar biedra nokļūšanu un piedalīšanos biedru kopsapulcē klātienē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Nav nevienas projekta izpildes nodrošināšanā iesaistītās institūcijas. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi