23-TA-1764: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts ir izstrādāts, lai palielinātu 9.2.2.1.pasākuma “Deinstitucionalizācija” (turpmāk – 9.2.2.1.pasālkums) finansējumu par EUR 2 392 552, kurš tiek pārdalīts no citiem darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” Labklājības ministrijas pārziņas specifisko atbalsta mērķu pasākumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
08.08.2023.
Pamatojums
Liela daļa pašvaldību ir pabeigušas pakalpojumu infrastruktūras izveidi 9.3.1.1. pasākuma “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” ietvaros un ir uzsākušas aktīvu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personām. 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenotāji – plānošanas reģioni ir secinājuši, ka, lai nodrošinātu pašvaldību neplānoti lielo pieprasījumu pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem mērķa grupas personām un 9.2.2.1.pasākuma projektos šos pakalpojumus varētu sniegt līdz 2023.gada septembrim (ieskaitot), 9.2.2.1.pasākuma projektos iztrūkst finansējums kopumā 2 392 552 euro apmērā.
Nerodot steidzamu risinājumu iztrūkstošā finansējuma nodrošināšanai 9.2.2.1.pasākuma projektiem, plānošanas reģionem būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršanu un sniegšanu jau 2023.gada jūlijā, kas negatīvi ietekmēs ne tika 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Lai operatīvi risinātu izveidojušos situāciju un segtu 9.2.2.1.pasākumā finansējuma iztrūkumu, Labklājības ministrija ir radusi iespēju pārdalīt 9.2.2.1.pasākumam finansējuma ietaupījumus no diviem citiem Labklājības ministrijas pārziņas darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” pasākumiem – 9.1.4.4.pasākuma ”Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” un 9.1.1.1.pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem”.
Nerodot steidzamu risinājumu iztrūkstošā finansējuma nodrošināšanai 9.2.2.1.pasākuma projektiem, plānošanas reģionem būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršanu un sniegšanu jau 2023.gada jūlijā, kas negatīvi ietekmēs ne tika 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Lai operatīvi risinātu izveidojušos situāciju un segtu 9.2.2.1.pasākumā finansējuma iztrūkumu, Labklājības ministrija ir radusi iespēju pārdalīt 9.2.2.1.pasākumam finansējuma ietaupījumus no diviem citiem Labklājības ministrijas pārziņas darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” pasākumiem – 9.1.4.4.pasākuma ”Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” un 9.1.1.1.pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem”.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
9.2.2.1.pasākums tiek īstenots sinerģijā ar darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.1.1.pasākumu “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” (turpmāk – 9.3.1.1.pasākums), kura ietvaros pašvaldības ar Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējumu izveido sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru, kuras izveide ir pamatota un iekļauta 9.2.2.1.pasākuma ietvaros izstrādātajos plānošanas reģiona deinstitucionalziācijas (turpmāk – DI) plānos. Pēc sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides 9.3.1.1.pasakuma ietvaros vai ari pašvaldību jau esošā pakalpojumu infrastruktūrā 9.2.2.1.pasākuma projekti kompensē pašvaldībām izdevumus par pakalpojumu sniegšanu DI mērķa grupas personām.
Liela daļa pašvaldības ir pabeigušas pakalpojumu infrastruktūras izveidi 9.3.1.1. pasākuma ietvaros un ir uzsākušas aktīvu pakalpojumu sniegšanu DI mērķa grupas personām, plānošanas reģioni ir secinājuši, ka pieprasījums pašvaldībās pēc šiem jaunizveidotajiem sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem ir ievērojami lielāks kā sākotnēji tika prognozēts 9.2.2.1.pasākuma projektos. Bez papildu finansējuma piešķiršanas 9.2.2.1.pasakumam plānošanas reģionu nevarēs apmierināt pašvaldību lielo pieprasījumu pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem un jaunu pakalpojumu piešķiršana un sniegšana būs jāaptur jau 2023.gada jūlijā.
Liela daļa pašvaldības ir pabeigušas pakalpojumu infrastruktūras izveidi 9.3.1.1. pasākuma ietvaros un ir uzsākušas aktīvu pakalpojumu sniegšanu DI mērķa grupas personām, plānošanas reģioni ir secinājuši, ka pieprasījums pašvaldībās pēc šiem jaunizveidotajiem sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem ir ievērojami lielāks kā sākotnēji tika prognozēts 9.2.2.1.pasākuma projektos. Bez papildu finansējuma piešķiršanas 9.2.2.1.pasakumam plānošanas reģionu nevarēs apmierināt pašvaldību lielo pieprasījumu pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem un jaunu pakalpojumu piešķiršana un sniegšana būs jāaptur jau 2023.gada jūlijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Plānošanas reģioni, 2023.gadā vairākkārt sadarbībā ar pašvaldībām pārskatot un precizējot pašvaldību prognozes par mērķa grupas personām sniedzamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu apjomu, ir secinājuši, ka visu ar pašvaldību uzņemto līgumsaistību segšanai par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām plānošanas reģioniem (saistībā ar izmaiņām sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu cenās) finansējums ir ierobežots, vai atsevišķu reģionu gadījumā pat nepietiekams.
Tā, piemēram, 2023. gada 8. maijā Labklājības ministrija saņēma Vidzemes plānošanas reģiona informāciju, ka visu 9.2.2.1.pasākuma projektā uzņemto saistību segšanai ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām Vidzemes plānošanas reģionam vēl ir nepieciešami 804 552 euro. Vidzemes plānošanas reģiona projekta finansējuma iztrūkuma segšanai iespējams novirzīt 9.2.2.1.pasākuma iekšējās finansējuma rezerves – Rīgas plānošanas reģiona projekta 2023.gada martā konstatēto finansējuma atlikumu 752 000 euro. Neskatoties uz to, ka iekšējās finansējuma pārdales starp Rīgas un Vidzemes plānošanas reģionu ir uzsāktas (Rīgas plānošanas reģions 2023.gada 2.jūnijā KP VIS ir ierosinājis projekta grozījumus, ar kuriem projekta kopējās attiecināmās izmaksas tiek samazinātas par 752 000 euro), visu projektā uzņemto saistību segšanai Vidzemes plānošanas reģionam joprojām trūkst 52 552 euro.
2023.gada 19.jūnijā atbildīgā iestāde saņēma Zemgales plānošanas reģiona informāciju, ka šajā projektā visu šobrīd uzņemto saistību ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu visām mērķa grupas personām finansējums dēļ augstā pieprasījuma pēc pakalpojumiem ir pietiekams līdz 2023.gada jūlijam. Lai nepārtrauktu jaunu pakalpojumu piešķiršanu un projektā varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu līdz sākotnēji plānotajam termiņam – Zemgales plānošanas reģiona gadījumā līdz 2023.gada 31.augustam, Zemgales plānošanas reģionam ir nepieciešams papildu finansējums 1 100 000 euro apmērā. Tāpat Zemgales plānošanas reģions informēja, ka finansējuma nepietiekamības dēļ ir jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršanu, līdz tiek atrisināts nepietiekamā finansējuma jautājums.
Veicot pārējo plānošanas reģionu aptauju par iespējamo finansējuma nepietiekamību projektos, 2023.gada 22.jūnijā Labklājības ministrija saņēma informāciju no Kurzemes plānošanas reģiona, ka šajā projektā visu ar pašvaldībām šobrīd uzņemto saistību izpildei Kurzemes plānošanas reģionam ir nepieciešams papildu finansējums 240 000 euro, savukārt Rīgas plānošanas reģions informēja, ka projektā finansējuma iztrūkums šobrīd netiek prognozēts un reģions varēs nosegt visas ar pašvaldībām uzņemtās līgumsaistības pilnā apmērā.
Savukārt 2023.gada 29.jūnijā Labklājības ministrija saņēma informāciju no Latgales plānošanas reģiona, ka arī šajā projektā pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem no pašvaldību puses ir ievērojami lielāks kā sākotnēji prognozēts un, lai projektā nebūtu jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršana un pie šāda pieprasījuma apjoma būtu iespējams pakalpojumus piešķirt un sniegt līdz 2023.gada septembrim (ieskaitot), projektā ir nepieciešams papildu finansējums 1 000 000 euro apmērā. Tāpat arī Latgales plānošanas reģions informēja, ka, nerodot risinājumu papildu finansējuma nodrošināšanai, Latgales plānošanas reģionam būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršanu mērķa grupas personām.
Attiecīgi šobrīd kopumā 9.2.2.1.pasākuma projektos visu uzņemto līgumsaistību izpildei, kā arī jaunu pakalpojumu piešķiršanas un sniegšanas nodrošināšanai līdz šobrīd projektos plānotajiem pakalpojuma sniegšanas termiņiem, ir konstatēts finansējuma iztrūkums 2 392 552 euro apmērā.
Augstais pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem pašvaldībās skaidrojams ar to, ka daudzās pašvaldībās līdz 9.3.1.1.pasākuma īstenošanai sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu klāsts bija ierobežots vai nebija pieejams vispār. Ar pakalpojumu sniegšanas uzsākšanu jaunizveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā gan pašvaldību sociālie dienesti, gan mērķa grupas personas (piemēram, bērni ar funkcionāliem traucējumiem un to likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes, pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem) izjūt un novērtē jauno un iepriekš nepieejamo pakalpojumu un sniegtā atbalsta pozitīvo ietekmi uz personas sociālo prasmju pilnveidi, funkcionālo spēju uzlabošanos un sociālekonomisko situāciju kopumā. Tādēļ pašvaldības ievērojami lielākā apjomā iesniedz plānošanas reģioniem pieprasījumus pēc sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanas mērķa grupas personām atbilstoši mērķa grupas personu vajadzībām un individuālajos atbalsta plānos noteiktajam.
Nerodot risinājumu nepietiekamā finansējuma pārdalei 9.2.2.1.pasākuma projektiem, Zemgales un Latgales plānošanas reģioniem jau šī gada jūlijā būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršana 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām, lai arī 9.2.2.1.pasākuma projektos sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām atkarībā no plānošanas reģiona ir plānota vai nu līdz šī gada augustam, septembrim vai oktobrim (ieskaitot). Pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana negatīvi ietekmēs ne tika 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Savukārt Vidzemes un Kurzemes plānošanas reģions nevarēs segt visas jau šobrīd uzņemtās līgumsaistības ar pašvaldībām par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām, jo pašvaldību iesniegtās pakalpojumu sniegšanas prognozes cenu izmaiņu dēļ pārsniedz projektā šobrīd pieejamo finansējumu.
Tā, piemēram, 2023. gada 8. maijā Labklājības ministrija saņēma Vidzemes plānošanas reģiona informāciju, ka visu 9.2.2.1.pasākuma projektā uzņemto saistību segšanai ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām Vidzemes plānošanas reģionam vēl ir nepieciešami 804 552 euro. Vidzemes plānošanas reģiona projekta finansējuma iztrūkuma segšanai iespējams novirzīt 9.2.2.1.pasākuma iekšējās finansējuma rezerves – Rīgas plānošanas reģiona projekta 2023.gada martā konstatēto finansējuma atlikumu 752 000 euro. Neskatoties uz to, ka iekšējās finansējuma pārdales starp Rīgas un Vidzemes plānošanas reģionu ir uzsāktas (Rīgas plānošanas reģions 2023.gada 2.jūnijā KP VIS ir ierosinājis projekta grozījumus, ar kuriem projekta kopējās attiecināmās izmaksas tiek samazinātas par 752 000 euro), visu projektā uzņemto saistību segšanai Vidzemes plānošanas reģionam joprojām trūkst 52 552 euro.
2023.gada 19.jūnijā atbildīgā iestāde saņēma Zemgales plānošanas reģiona informāciju, ka šajā projektā visu šobrīd uzņemto saistību ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu visām mērķa grupas personām finansējums dēļ augstā pieprasījuma pēc pakalpojumiem ir pietiekams līdz 2023.gada jūlijam. Lai nepārtrauktu jaunu pakalpojumu piešķiršanu un projektā varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu līdz sākotnēji plānotajam termiņam – Zemgales plānošanas reģiona gadījumā līdz 2023.gada 31.augustam, Zemgales plānošanas reģionam ir nepieciešams papildu finansējums 1 100 000 euro apmērā. Tāpat Zemgales plānošanas reģions informēja, ka finansējuma nepietiekamības dēļ ir jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršanu, līdz tiek atrisināts nepietiekamā finansējuma jautājums.
Veicot pārējo plānošanas reģionu aptauju par iespējamo finansējuma nepietiekamību projektos, 2023.gada 22.jūnijā Labklājības ministrija saņēma informāciju no Kurzemes plānošanas reģiona, ka šajā projektā visu ar pašvaldībām šobrīd uzņemto saistību izpildei Kurzemes plānošanas reģionam ir nepieciešams papildu finansējums 240 000 euro, savukārt Rīgas plānošanas reģions informēja, ka projektā finansējuma iztrūkums šobrīd netiek prognozēts un reģions varēs nosegt visas ar pašvaldībām uzņemtās līgumsaistības pilnā apmērā.
Savukārt 2023.gada 29.jūnijā Labklājības ministrija saņēma informāciju no Latgales plānošanas reģiona, ka arī šajā projektā pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem no pašvaldību puses ir ievērojami lielāks kā sākotnēji prognozēts un, lai projektā nebūtu jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršana un pie šāda pieprasījuma apjoma būtu iespējams pakalpojumus piešķirt un sniegt līdz 2023.gada septembrim (ieskaitot), projektā ir nepieciešams papildu finansējums 1 000 000 euro apmērā. Tāpat arī Latgales plānošanas reģions informēja, ka, nerodot risinājumu papildu finansējuma nodrošināšanai, Latgales plānošanas reģionam būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršanu mērķa grupas personām.
Attiecīgi šobrīd kopumā 9.2.2.1.pasākuma projektos visu uzņemto līgumsaistību izpildei, kā arī jaunu pakalpojumu piešķiršanas un sniegšanas nodrošināšanai līdz šobrīd projektos plānotajiem pakalpojuma sniegšanas termiņiem, ir konstatēts finansējuma iztrūkums 2 392 552 euro apmērā.
Augstais pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem pašvaldībās skaidrojams ar to, ka daudzās pašvaldībās līdz 9.3.1.1.pasākuma īstenošanai sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu klāsts bija ierobežots vai nebija pieejams vispār. Ar pakalpojumu sniegšanas uzsākšanu jaunizveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā gan pašvaldību sociālie dienesti, gan mērķa grupas personas (piemēram, bērni ar funkcionāliem traucējumiem un to likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes, pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem) izjūt un novērtē jauno un iepriekš nepieejamo pakalpojumu un sniegtā atbalsta pozitīvo ietekmi uz personas sociālo prasmju pilnveidi, funkcionālo spēju uzlabošanos un sociālekonomisko situāciju kopumā. Tādēļ pašvaldības ievērojami lielākā apjomā iesniedz plānošanas reģioniem pieprasījumus pēc sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanas mērķa grupas personām atbilstoši mērķa grupas personu vajadzībām un individuālajos atbalsta plānos noteiktajam.
Nerodot risinājumu nepietiekamā finansējuma pārdalei 9.2.2.1.pasākuma projektiem, Zemgales un Latgales plānošanas reģioniem jau šī gada jūlijā būs jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršana 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām, lai arī 9.2.2.1.pasākuma projektos sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām atkarībā no plānošanas reģiona ir plānota vai nu līdz šī gada augustam, septembrim vai oktobrim (ieskaitot). Pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana negatīvi ietekmēs ne tika 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Savukārt Vidzemes un Kurzemes plānošanas reģions nevarēs segt visas jau šobrīd uzņemtās līgumsaistības ar pašvaldībām par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām, jo pašvaldību iesniegtās pakalpojumu sniegšanas prognozes cenu izmaiņu dēļ pārsniedz projektā šobrīd pieejamo finansējumu.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminēto problēmu ar finansējuma iztrūkumu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām, Labklājības ministrija ir radusi iespēju pārdalīt 9.2.2.1.pasākumam finansējuma ietaupījumus no diviem citiem Labklājības ministrijas pārziņas darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) pasākumiem.
Līdz ar to noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1.pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 2 392 552 euro, t.i., no 46 056 430 euro līdz 48 448 982 euro.
9.2.2.1.pasākumama papildu piešķirtais finansējums tiek pārdalīts no šādiem DP pasākumiem:
1) 681 013 euro apmērā no 9.1.4.4.pasākuma “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” (turpmāk – 9.1.4.4.pasākums), kurā izveidojies finansējuma ietaupījums, jo atsevišķas projekta darbības objektīvu apsvērumu dēļ netiek īstenotas atbilstoši sākotnēji plānotajam, īpaši attiecībā uz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. 2023.gadā secināts, ka Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kuri par savu uzturēšanās vietu ir izvēlējušies Latviju, ir mazāks kā tas tika prognozēts 2022. gada sākumā un attiecīgi 9.1.4.4.pasākuma projektā sociālā mentora pakalpojuma Ukrainas civiliedzīvotājiem saņēmušo personu skaits ir ievērojami mazāks kā sākotnēji plānots. Tāpat izmēģinājumprojektā atbalsta pasākumu nodrošināšanai bezpajumtniekiem tika iesaistītas par 55 personām mazāk kā sākotnēji plānots, jo nācās saskarties ar izaicinājumiem mājokļa pieejamības nodrošināšanā, kas ir būtisks aspekts mērķa grupas personu pilnvērtīgai iesaistei izmēģinājumprojektā un atbalsta sniegšanā;
2) 1 711 539 euro apmērā no 9.1.1.1.pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” (turpmāk – 9.1.1.1.pasākums), kurā izveidojies finansējuma ietaupījums, jo mērķa grupas faktiskais pieprasījums piedāvātajiem pakalpojumiem ir zemāks kā plānots. Novērots arī salīdzinoši ar citiem pasākuma īstenošanas gadiem zemāks darba devēju pieprasījums subsidēto darba vietu izveidei, kā arī zemāks kā sākotnēji plānots darba devēju noteiktā atalgojuma apjoms subsidētajā darba vietā nodarbinātajai mērķa grupai.
Attiecīgi noteikumu projekts paredz, ka pēc papildu finansējuma pārdales 9.2.2.1.pasākuma kopējais attiecināmais finansējums būs 48 448 982 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums 41 438 365 euro un valsts budžeta finansējums – 7 010 617 euro.
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1.pasākumam pārdalāmā finansējuma veido 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023.gadā projektā ir plānots kā 100% ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1.pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.53% (par 0.53%).
Vienlaikus noteikumu projekts paredz noteikt, ka ESF intensitāte var būt mainīga un ir apgriezti proporcionāla nacionālā publiskā līdzfinansējuma īpatsvaram projektā. Izmaiņas 9.2.2.1.pasākuma ESF intensitātē attieksies tikai uz tiem 9.2.2.1.pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots ir 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums, t.i., uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu 9.2.2.1.pasākuma projektiem (sīkāku informāciju skat. anotācijas 3.sadaļā). Savukārt administratīvā sloga mazināšanai un lai nebūtu jāveic iepriekš iesniegto maksājumu pieprasījumu pārrēķins, mainītā ESF intensitāte piemēroja abu šo projektu veiktajiem izdevumiem 2023.gadā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Pēc 9.2.2.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājuma tiek precizētas arī plānošanas reģionu 9.2.2.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma kvotas:
Pārdalot 9.2.2.1.pasākum iztrūkstošo finansējumu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nepārtraukšanai, 9.2.2.1.pasākuma ietvaros sasniedzamie uzraudzības rādītāji netiek pārskatīti un mainīti. Papildu finansējuma pārdale veicinās jau noteikto sasniedzamo 9.2.2.1.pasākuma uzraudzības rādītāju izpildi.
Pēc papildu finansējuma pārdales tiks rosināti grozījumi Zemgales, Latgales, Kurzemes un Vidzemes plānošanas reģionu vienošanās par projektu īstenošanu, paredzot projektos papildu piešķirto 9.2.2.1.pasākuma finansējumu atbilstoši jaunajām 9.2.2.1.pasākuma attiecināmā finansējuma kvotām. Minētie vienošanās grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē.
[1] Kurzemes plānošanas reģiona projektā pieejams mazāks kopējā attiecināmā finansējuma apmērs, ņemot vērā konstatētos neatbilstoši veiktos izdevumus 309 euro apmērā
Līdz ar to noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1.pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 2 392 552 euro, t.i., no 46 056 430 euro līdz 48 448 982 euro.
9.2.2.1.pasākumama papildu piešķirtais finansējums tiek pārdalīts no šādiem DP pasākumiem:
1) 681 013 euro apmērā no 9.1.4.4.pasākuma “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” (turpmāk – 9.1.4.4.pasākums), kurā izveidojies finansējuma ietaupījums, jo atsevišķas projekta darbības objektīvu apsvērumu dēļ netiek īstenotas atbilstoši sākotnēji plānotajam, īpaši attiecībā uz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. 2023.gadā secināts, ka Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kuri par savu uzturēšanās vietu ir izvēlējušies Latviju, ir mazāks kā tas tika prognozēts 2022. gada sākumā un attiecīgi 9.1.4.4.pasākuma projektā sociālā mentora pakalpojuma Ukrainas civiliedzīvotājiem saņēmušo personu skaits ir ievērojami mazāks kā sākotnēji plānots. Tāpat izmēģinājumprojektā atbalsta pasākumu nodrošināšanai bezpajumtniekiem tika iesaistītas par 55 personām mazāk kā sākotnēji plānots, jo nācās saskarties ar izaicinājumiem mājokļa pieejamības nodrošināšanā, kas ir būtisks aspekts mērķa grupas personu pilnvērtīgai iesaistei izmēģinājumprojektā un atbalsta sniegšanā;
2) 1 711 539 euro apmērā no 9.1.1.1.pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” (turpmāk – 9.1.1.1.pasākums), kurā izveidojies finansējuma ietaupījums, jo mērķa grupas faktiskais pieprasījums piedāvātajiem pakalpojumiem ir zemāks kā plānots. Novērots arī salīdzinoši ar citiem pasākuma īstenošanas gadiem zemāks darba devēju pieprasījums subsidēto darba vietu izveidei, kā arī zemāks kā sākotnēji plānots darba devēju noteiktā atalgojuma apjoms subsidētajā darba vietā nodarbinātajai mērķa grupai.
Attiecīgi noteikumu projekts paredz, ka pēc papildu finansējuma pārdales 9.2.2.1.pasākuma kopējais attiecināmais finansējums būs 48 448 982 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums 41 438 365 euro un valsts budžeta finansējums – 7 010 617 euro.
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1.pasākumam pārdalāmā finansējuma veido 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023.gadā projektā ir plānots kā 100% ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1.pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.53% (par 0.53%).
Vienlaikus noteikumu projekts paredz noteikt, ka ESF intensitāte var būt mainīga un ir apgriezti proporcionāla nacionālā publiskā līdzfinansējuma īpatsvaram projektā. Izmaiņas 9.2.2.1.pasākuma ESF intensitātē attieksies tikai uz tiem 9.2.2.1.pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots ir 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums, t.i., uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu 9.2.2.1.pasākuma projektiem (sīkāku informāciju skat. anotācijas 3.sadaļā). Savukārt administratīvā sloga mazināšanai un lai nebūtu jāveic iepriekš iesniegto maksājumu pieprasījumu pārrēķins, mainītā ESF intensitāte piemēroja abu šo projektu veiktajiem izdevumiem 2023.gadā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Pēc 9.2.2.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājuma tiek precizētas arī plānošanas reģionu 9.2.2.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma kvotas:
Plānošanas reģions | Esošā 9.2.2.1.pasākuma finansējuma kvota, EUR | Izmaiņas, EUR | Jaunā 9.2.2.1.pasākuma finansējuma kvota, EUR | Piezīmes |
Rīga | 11 325 758 | -752 000 | 10 573 758 | Finansējuma ietaupījums, kas radies Rīgas plānošanas reģiona projektā, tiek pārdalīts Vidzemes plānošanas reģiona projektam |
Vidzeme | 10 775 249 | +804 552 | 11 579 801 | Iekšējā pārdale no Rīgas plānošanas reģiona projekta (752 000 euro), papildu iztrūkstošais finansējums 52 552 euro apmērā - no 9.1.4.4.pasākuma |
Kurzeme | 7 703 004 | +240 000 | 7 943 0041 | Papildu nepieciešamais finansējums tiek pārdalīts no 9.1.4.4.pasākuma |
Zemgale | 8 656 350 | +1 100 000 | 9 756 350 | Papildu nepieciešamais finansējums tiek pārdalīts no 9.1.1.1.pasākuma |
Latgale | 7 596 069 | +1 000 000 | 8 596 069 | Papildu nepieciešamais finansējums tiek pārdalīts no 9.1.4.4.pasākuma (388 461 euro) un 9.1.1.1.pasākuma (611539 euro). |
KOPĀ | 46 056 430 | +2 392 552 | 48 448 982 |
Pārdalot 9.2.2.1.pasākum iztrūkstošo finansējumu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nepārtraukšanai, 9.2.2.1.pasākuma ietvaros sasniedzamie uzraudzības rādītāji netiek pārskatīti un mainīti. Papildu finansējuma pārdale veicinās jau noteikto sasniedzamo 9.2.2.1.pasākuma uzraudzības rādītāju izpildi.
Pēc papildu finansējuma pārdales tiks rosināti grozījumi Zemgales, Latgales, Kurzemes un Vidzemes plānošanas reģionu vienošanās par projektu īstenošanu, paredzot projektos papildu piešķirto 9.2.2.1.pasākuma finansējumu atbilstoši jaunajām 9.2.2.1.pasākuma attiecināmā finansējuma kvotām. Minētie vienošanās grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē.
[1] Kurzemes plānošanas reģiona projektā pieejams mazāks kopējā attiecināmā finansējuma apmērs, ņemot vērā konstatētos neatbilstoši veiktos izdevumus 309 euro apmērā
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Daļa no 9.2.2.1.pasākuma papildu pārdalāmā finansējuma (9.1.1.1. pasākuma pārdalāmais finansējums pilnā apmērā un 9.1.4.4.pasākuma pārdalāmais finansējums 423 892 euro apmērā) ir Covid-19 pandēmijas izraisīto seku mazināšanai plānotais finansējums, kurš arī 9.2.2.1.pasākuma ietvaros tiks novirzīts pandēmijas seku mazināšanai, ņemot vērā, ka pieaugošais pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiesm sociālajiem pakalpojumiem daļēji ir skaidrojams arī ar Covid-19 pandēmijas ietekmi, proti, pandēmijas laikā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu saņemšana 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām bija ļoti ierobežota vai pakalpojumu saņemšana atsevišķos pandēmijas posmos nebija vispār iespējama.
Vienlaikus ar MK noteikumu projektu tiek virzīti attiecīgi grozījumi arī 9.1.1.1. un 9.1.4.4. pasākuma īstenošanas MK noteikumos (skat. detālāku informāciju anotācijas 4. sadaļā).
Vienlaikus ar MK noteikumu projektu tiek virzīti attiecīgi grozījumi arī 9.1.1.1. un 9.1.4.4. pasākuma īstenošanas MK noteikumos (skat. detālāku informāciju anotācijas 4. sadaļā).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
- Pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem.
- Bērni ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskie pārstāvji
Ietekmes apraksts
9.2.2.1.pasākuma finansējuma palielinājums ļaus nepārtraukt un turpināt sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām (pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem) līdz sākotnēji 9.2.2.1.pasākuma projektos plānotajam pakalpojumu sniegšanas perioda noslēgumam (atkarībā no plānošanas reģiona 2023.gada augusts/septembris/oktobris).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
11 425 134
2 290 400
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
11 425 134
2 290 400
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
13 441 334
2 392 552
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
13 441 334
2 392 552
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 016 200
-102 152
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-2 016 200
-102 152
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-102 152
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-102 152
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 313 šobrīd 9.2.2.1. pasākuma projektiem pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 46 056 430 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 39 147 965 euro un valsts budžeta finansējums – 6 908 465 euro.
Finansējums 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanai tiek plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts budžeta apakšprogrammas 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekti (2014–2020)” (turpmāk – valsts budžeta apakšprogramma) ietvaros, kurā budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma īstenošanai nepieciešamie publiskā (ESF un valsts budžeta) finansējuma līdzekļi attiecīgajā gadā. Atbilstoši minētās valsts budžeta apakšprogrammas datiem, plānošanas reģionu projektu īstenošanai 2023.gadā šobrīd ir plānots finansējums 13 441 334 euro, tai skaitā ESF finansējums 11 425 134 euro un VB finansējums 2 016 200 euro.
Noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 2 392 552 euro, tai skaitā ESF finansējumu 2 290 4001 euro, un valsts budžeta finansējumu – 102 152 euro.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.2.2.1. pasākuma projekta kopējais attiecināmais finansējums būs 48 448 982 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 41 438 365 euro un valsts budžeta finansējums – 7 010 617 euro.
Ņemot vērā šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā 2023.gadam plānoto kopējo finansējumu un plānoto 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājumu, valsts budžeta apakšprogrammā 2023. gadam tiks plānots šāds finansējums 15 833 886 euro, tai skaitā ESF finansējumu 13 715 534 euro, un valsts budžeta finansējumu – 2 118 352 euro.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 9.2.2.1 .pasākuma projektiem nepieciešamo finansējumu 2023.gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Savukārt pēc KP VIS (uz 11.07.2023.) informācijas plānošanas reģioni 9.2.2.1pasākuma projektos 2023.gadā plāno finansējumu šādā apmērā – 22 934 462 euro, tai skaitā ESF finansējumu 19 494 293 euro un VB finansējumu 3 440 169 euro.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanas plānošanas reģioni KP VIS 9.2.2.1.pasākuma projektos 2023.gadam varēs plānot kopējo attiecināmo finansējumu 25 327 014 euro, tai skaitā ESF finansējumu 21 784 693 euro un VB finansējumu 3 542 569 euro.
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1.pasākumam pārdalāmā finansējuma (1 711 539 euro) veido 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023.gadā 9.1.1.1.pasākuma projektā ir plānots kā 100% ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1.pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.53% (par 0.53%).
Paaugstinātā ESF intensitāte būs attiecināma tikai uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu 9.2.2.1.pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots pilnā vai daļējā apmērā tiek plānots 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums. Paaugstinātā intensitāte šajos projektos būs pielietojama tikai attiecībā uz 2023.gada maksājuma pieprasījumiem, kas sadarbības iestādē tiks iesniegti pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās. Uz iepriekšējiem maksājuma pieprasījumiem intensitātes izmaiņas nav piemērojamas.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā plānošanas reģioni KP VIS varēs plānot šādas projekta kopējās attiecināmās izmaksas un ESF intensitāti:
Rīgas plānošanas reģions (samazinājums par ietaupījumu 752 000 euro) – kopējās attiecināmās izmaksas 10 573 758 euro, t.sk., ESF finansējums 8 987 694.30 euro (85%) un VB finansējums 1 586 063.70 euro (15%);
Vidzemes plānošanas reģions (pārdale no Rīgas plānošanas reģiona 752 000 euro un papildu finansējums 52 552 euro no 9.1.4.4.pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 11 579 801 euro, t.sk., ESF finansējums 9 842 830.85 euro (85%) un VB finansējums 1 736 970.15 euro (15%);
Kurzemes plānošanas reģions (papildu finansējums 240 000 euro no 9.1.4.4.pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 7 942 694.77 euro2, t.sk., ESF finansējums 6 751 290.55 euro (85%) un VB finansējums 1 191 404.22 euro (15%);
Zemgales plānošanas reģions (papildu ESF finansējums 1 100 000 euro no 9.1.1.1. pasākuma) - kopējās attiecināmās izmaksas 9 756 350 euro, t.sk., ESF finansējums 8 457 897.43 euro (86.69%) un VB finansējums 1 298 452.57 euro (13.31%);
Latgales plānošanas reģions (papildu finansējums kopumā 1 000 000 euro apmērā, tai skaitā papildu finansējums 388 461 euro no 9.1.4.4.pasākuma un papildu ESF finansējums 611 539 euro no 9.1.1.1.pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 8 596 069 euro, t.sk., ESF finansējums 7 398 389.50 EUR (86.07%) un VB finansējums 1 197 679.50 EUR (13.93%).
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās KP VIS tiks ierosināti 9.1.1.1.pasākuma un 9.1.1.4.pasākuma projektu, kā arī visu piecu plānošanas reģionu projektu grozījumi. Valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums 2023. gadam tiks precizēts atbilstoši projektos plānotajam.
[1] Daļai no papildu finansējuma 1 711 538 euro apmērā finansējuma avots ir 9.1.1.1.pasākums, kura projektā 2023.gadā finansējums ir plānots 100% ESF daļā. Attiecīgi arī veicot pārdales 9.2.2.1.pasākuma finansējums šajā daļā tiek palielināts par 100% ESF finansējumu
[2] Kopējās attiecināmās izmaksas, kas samazinātas par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem 309.23 euro apmērā
Finansējums 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanai tiek plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts budžeta apakšprogrammas 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekti (2014–2020)” (turpmāk – valsts budžeta apakšprogramma) ietvaros, kurā budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma īstenošanai nepieciešamie publiskā (ESF un valsts budžeta) finansējuma līdzekļi attiecīgajā gadā. Atbilstoši minētās valsts budžeta apakšprogrammas datiem, plānošanas reģionu projektu īstenošanai 2023.gadā šobrīd ir plānots finansējums 13 441 334 euro, tai skaitā ESF finansējums 11 425 134 euro un VB finansējums 2 016 200 euro.
Noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 2 392 552 euro, tai skaitā ESF finansējumu 2 290 4001 euro, un valsts budžeta finansējumu – 102 152 euro.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.2.2.1. pasākuma projekta kopējais attiecināmais finansējums būs 48 448 982 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 41 438 365 euro un valsts budžeta finansējums – 7 010 617 euro.
Ņemot vērā šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā 2023.gadam plānoto kopējo finansējumu un plānoto 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājumu, valsts budžeta apakšprogrammā 2023. gadam tiks plānots šāds finansējums 15 833 886 euro, tai skaitā ESF finansējumu 13 715 534 euro, un valsts budžeta finansējumu – 2 118 352 euro.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 9.2.2.1 .pasākuma projektiem nepieciešamo finansējumu 2023.gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Savukārt pēc KP VIS (uz 11.07.2023.) informācijas plānošanas reģioni 9.2.2.1pasākuma projektos 2023.gadā plāno finansējumu šādā apmērā – 22 934 462 euro, tai skaitā ESF finansējumu 19 494 293 euro un VB finansējumu 3 440 169 euro.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanas plānošanas reģioni KP VIS 9.2.2.1.pasākuma projektos 2023.gadam varēs plānot kopējo attiecināmo finansējumu 25 327 014 euro, tai skaitā ESF finansējumu 21 784 693 euro un VB finansējumu 3 542 569 euro.
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1.pasākumam pārdalāmā finansējuma (1 711 539 euro) veido 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023.gadā 9.1.1.1.pasākuma projektā ir plānots kā 100% ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1.pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.53% (par 0.53%).
Paaugstinātā ESF intensitāte būs attiecināma tikai uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu 9.2.2.1.pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots pilnā vai daļējā apmērā tiek plānots 9.1.1.1.pasākuma finansējuma ietaupījums. Paaugstinātā intensitāte šajos projektos būs pielietojama tikai attiecībā uz 2023.gada maksājuma pieprasījumiem, kas sadarbības iestādē tiks iesniegti pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās. Uz iepriekšējiem maksājuma pieprasījumiem intensitātes izmaiņas nav piemērojamas.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā plānošanas reģioni KP VIS varēs plānot šādas projekta kopējās attiecināmās izmaksas un ESF intensitāti:
Rīgas plānošanas reģions (samazinājums par ietaupījumu 752 000 euro) – kopējās attiecināmās izmaksas 10 573 758 euro, t.sk., ESF finansējums 8 987 694.30 euro (85%) un VB finansējums 1 586 063.70 euro (15%);
Vidzemes plānošanas reģions (pārdale no Rīgas plānošanas reģiona 752 000 euro un papildu finansējums 52 552 euro no 9.1.4.4.pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 11 579 801 euro, t.sk., ESF finansējums 9 842 830.85 euro (85%) un VB finansējums 1 736 970.15 euro (15%);
Kurzemes plānošanas reģions (papildu finansējums 240 000 euro no 9.1.4.4.pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 7 942 694.77 euro2, t.sk., ESF finansējums 6 751 290.55 euro (85%) un VB finansējums 1 191 404.22 euro (15%);
Zemgales plānošanas reģions (papildu ESF finansējums 1 100 000 euro no 9.1.1.1. pasākuma) - kopējās attiecināmās izmaksas 9 756 350 euro, t.sk., ESF finansējums 8 457 897.43 euro (86.69%) un VB finansējums 1 298 452.57 euro (13.31%);
Latgales plānošanas reģions (papildu finansējums kopumā 1 000 000 euro apmērā, tai skaitā papildu finansējums 388 461 euro no 9.1.4.4.pasākuma un papildu ESF finansējums 611 539 euro no 9.1.1.1.pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 8 596 069 euro, t.sk., ESF finansējums 7 398 389.50 EUR (86.07%) un VB finansējums 1 197 679.50 EUR (13.93%).
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās KP VIS tiks ierosināti 9.1.1.1.pasākuma un 9.1.1.4.pasākuma projektu, kā arī visu piecu plānošanas reģionu projektu grozījumi. Valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums 2023. gadam tiks precizēts atbilstoši projektos plānotajam.
[1] Daļai no papildu finansējuma 1 711 538 euro apmērā finansējuma avots ir 9.1.1.1.pasākums, kura projektā 2023.gadā finansējums ir plānots 100% ESF daļā. Attiecīgi arī veicot pārdales 9.2.2.1.pasākuma finansējums šajā daļā tiek palielināts par 100% ESF finansējumu
[2] Kopējās attiecināmās izmaksas, kas samazinātas par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem 309.23 euro apmērā
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi MK 2014.gada 23.decembra noteikumos Nr.835 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi”" (23-TA-1671)
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz daļēji atbrīvot 9.1.1.1.pasākumā konstatēto finansējuma ietaupījumu 1 711 539 euro apmērā un tas tiek pārdalīts 9.2.2.1.pasākuma finansējuma iztrūkuma segšanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.2. Grozījumi MK 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr.102 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi” (23-TA-1759)
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz atbrīvot 9.1.4.4.pasākumā konstatēto finansējuma ietaupījumu 681 013 euro apmērā un tas tiek pārdalīts 9.2.2.1.pasākuma finansējuma iztrūkuma segšanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaikus vai pēc tiesību akta projekta 23-TA-1671 un 23-TA-1759 virzības izskatīšanai MK sēdē.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts kā steidzams
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Plānošanas reģioni
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts veicinās personu ar invaliditāti tiesības saņemt to individuālajām vajadzībām atbilstošus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus līdz 9.2.2.1.pasākuma projektos sākotnēji plānotajām pakalpojumu sniegšanas perioda beigām – atkarībā no plānošanas reģiona līdz 2023.gada augustam/septembrim/oktobrim.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nepārtraukšanas 9.2.2.1.pasākuma projektos pozitīvi ietekmēs personas sociālo prasmju pilnveidi, funkcionālo spēju uzlabošanos un sociālekonomisko situāciju kopumā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi