25-TA-436: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts sagatavots, ievērojot:
1) Ministru kabineta 2023. gada 5.decembra noteikumu "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi"Nr. 721 (turpmāk - ANM noteikumi)14.2. un 14.6. apakšpunktu, kas nosaka, ka ir veicama:
a) valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas – “Latvijas Organiskās sintēzes institūts” (turpmāk – OSI) un valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas “Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs” (turpmāk – BMC) apvienošanās;
b) valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas “Fizikālās enerģētikas institūta” (turpmāk – FEI) konsolidācija ar valsts zinātnisko institūtu – atvasinātu publisku personu “Elektronikas un datorzinātņu institūts” (turpmāk – EDI);
2) 16.04.2025. Ministru kabineta rīkojumu Nr. 211 "Par atvasinātas publiskas personas – valsts zinātniskā institūta "Fizikālās enerģētikas institūts" pievienošanu atvasinātai publiskai personai – valsts zinātniskajam institūtam "Elektronikas un datorzinātņu institūts"" (turpmāk - MK rīkojums Nr.211), kas nosaka, ka ar 31.12.2025. reorganizē Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) padotībā esošo FEI, pievienojot to IZM padotībā esošajam EDI;
c)14.10.2025. Ministru kabineta rīkojumu Nr. 663 "Par atvasinātu publisku personu – valsts zinātniskā institūta "Latvijas Organiskās sintēzes institūts" un valsts zinātniskā institūta "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs" – apvienošanu un atvasinātas publiskas personas – valsts zinātniskā institūta "Nacionālais pētniecības un inovāciju institūts" – izveidi" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 663), kas paredz, ka ar 31.05.2026. reorganizē IZM pārraudzībā esošo OSI un BMC, tos apvienojot un uz to bāzes izveidojot jaunu IZM pārraudzībā esošu valsts zinātnisko institūtu – atvasinātu publisku personu “Nacionālais pētniecības un inovāciju institūts” (turpmāk -NPII).
1) Ministru kabineta 2023. gada 5.decembra noteikumu "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi"Nr. 721 (turpmāk - ANM noteikumi)14.2. un 14.6. apakšpunktu, kas nosaka, ka ir veicama:
a) valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas – “Latvijas Organiskās sintēzes institūts” (turpmāk – OSI) un valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas “Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs” (turpmāk – BMC) apvienošanās;
b) valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas “Fizikālās enerģētikas institūta” (turpmāk – FEI) konsolidācija ar valsts zinātnisko institūtu – atvasinātu publisku personu “Elektronikas un datorzinātņu institūts” (turpmāk – EDI);
2) 16.04.2025. Ministru kabineta rīkojumu Nr. 211 "Par atvasinātas publiskas personas – valsts zinātniskā institūta "Fizikālās enerģētikas institūts" pievienošanu atvasinātai publiskai personai – valsts zinātniskajam institūtam "Elektronikas un datorzinātņu institūts"" (turpmāk - MK rīkojums Nr.211), kas nosaka, ka ar 31.12.2025. reorganizē Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) padotībā esošo FEI, pievienojot to IZM padotībā esošajam EDI;
c)14.10.2025. Ministru kabineta rīkojumu Nr. 663 "Par atvasinātu publisku personu – valsts zinātniskā institūta "Latvijas Organiskās sintēzes institūts" un valsts zinātniskā institūta "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs" – apvienošanu un atvasinātas publiskas personas – valsts zinātniskā institūta "Nacionālais pētniecības un inovāciju institūts" – izveidi" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 663), kas paredz, ka ar 31.05.2026. reorganizē IZM pārraudzībā esošo OSI un BMC, tos apvienojot un uz to bāzes izveidojot jaunu IZM pārraudzībā esošu valsts zinātnisko institūtu – atvasinātu publisku personu “Nacionālais pētniecības un inovāciju institūts” (turpmāk -NPII).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar jaunizveidota valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas –, kas izveidots uz divu reorganizētu valsts zinātnisko institūtu bāzes, izveides dienu, noteikt, ka to vada direktora pienākumu izpildītājs līdz tiek ievēlēta jauna zinātniskā padome, kura konkursa kārtībā atlasa un noslēdz darba līgumu ar direktoru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreizējā normatīvā regulējuma situācija.
Zinātniskās darbības likuma (turpmāk - ZDL) 21.2 panta sestā daļa nosaka, ka valsts zinātniskie institūti "Elektronikas un datorzinātņu institūts", "Fizikālās enerģētikas institūts", "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs", "Latvijas Organiskās sintēzes institūts", "Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts" un "Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava", kā arī Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" ir valsts zinātniskie institūti — atvasinātas publiskas personas.
MK rīkojums Nr. 211 nosaka, ka ar 2025. gada 31. decembri reorganizē EDI, pievienojot to IZM padotībā esošajam EDI, kas ir FEI funkciju, personāla, tiesību, saistību, prasību, finanšu līdzekļu, krājumu, lietvedības, arhīvu, materiālo un nemateriālo vērtību un kustamās mantas pārņēmējs.
MK rīkojums Nr. 663 paredz, ka ar 2026. gada 31. maiju reorganizē IZM pārraudzībā esošo OSI un BMC, tos apvienojot un uz šo institūtu bāzes izveidojot jaunu IZM pārraudzībā esošu NPII, kas būs OSI un BMC funkciju, personāla, tiesību, saistību, prasību, finanšu līdzekļu, krājumu, informācijas sistēmu, lietvedības, arhīvu, materiālo un nemateriālo vērtību, kā arī nekustamo īpašumu un kustamās mantas pārņēmējs.
3. ZDL 22.pants nosaka, ka zinātnisko institūtu pārvalda zinātniskā institūta zinātnieku koleģiāla institūcija – zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors. Jaundibinātā augstskolā jaunievēlēto satversmes sapulci sasauc rektora pienākumu izpildītājs.
4. ZDL 24. pants nosaka, ka zinātnisko institūtu pārvalda zinātniskā institūta zinātnieku koleģiāla institūcija – zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors.
Zinātniskās darbības likuma (turpmāk - ZDL) 21.2 panta sestā daļa nosaka, ka valsts zinātniskie institūti "Elektronikas un datorzinātņu institūts", "Fizikālās enerģētikas institūts", "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs", "Latvijas Organiskās sintēzes institūts", "Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts" un "Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava", kā arī Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" ir valsts zinātniskie institūti — atvasinātas publiskas personas.
MK rīkojums Nr. 211 nosaka, ka ar 2025. gada 31. decembri reorganizē EDI, pievienojot to IZM padotībā esošajam EDI, kas ir FEI funkciju, personāla, tiesību, saistību, prasību, finanšu līdzekļu, krājumu, lietvedības, arhīvu, materiālo un nemateriālo vērtību un kustamās mantas pārņēmējs.
MK rīkojums Nr. 663 paredz, ka ar 2026. gada 31. maiju reorganizē IZM pārraudzībā esošo OSI un BMC, tos apvienojot un uz šo institūtu bāzes izveidojot jaunu IZM pārraudzībā esošu NPII, kas būs OSI un BMC funkciju, personāla, tiesību, saistību, prasību, finanšu līdzekļu, krājumu, informācijas sistēmu, lietvedības, arhīvu, materiālo un nemateriālo vērtību, kā arī nekustamo īpašumu un kustamās mantas pārņēmējs.
3. ZDL 22.pants nosaka, ka zinātnisko institūtu pārvalda zinātniskā institūta zinātnieku koleģiāla institūcija – zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors. Jaundibinātā augstskolā jaunievēlēto satversmes sapulci sasauc rektora pienākumu izpildītājs.
4. ZDL 24. pants nosaka, ka zinātnisko institūtu pārvalda zinātniskā institūta zinātnieku koleģiāla institūcija – zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Problēmas būtība:
1.Lai arī ZDL 21. panta sestās daļas 1. punkts un septīto daļa paredz, ka lēmumu par valsts zinātniskā institūta — atvasinātas publiskas personas (turpmāk VZI APP) reorganizāciju, apvienojot to ar citu VZI APP, bet uz reorganizējamo institūtu bāzes izveidojot jaunu VZI APP, pieņem Ministru kabinets, taču ZDL nav atrunāts jautājums, kas skar tieši šādu jaunizveidotu VZI APP, lai tā ar tās izveides datumu uzreiz pārņemtu un turpinātu reorganizēto VZI APP darbību, bez pārtraukuma, nodrošinot reorganizēto zinātnisko institūtu darbības kontinuitāti.
Šajā gadījumā nav ZDL regulējuma kas nodrošina nekavējošu tieši šāda jaunizveidota VZI APP vadību, jo nav atrunāts kā ieceļ direktora pienākumu izpildītāju, kurš, kamēr nav konkursa kārtībā iecelts direktors, vada un organizē šādu jaunizveidotu institūtu, tostarp arī organizē jaunā institūta darbinieku kopsapulces sasaukšanu un jaunas zinātniskās padomes ievēlēšanu, kā arī šādas padomes pirmās sēdes sasaukšanu un vēl citas nianses, kas nodrošinātu jaunā VZI APP darbības kontinuitāti uzreiz ar tā izveides datumu.
Vēršama uzmanība, ka ZDL paredz gan direktora pienākumu izpildītāju, bet tikai, izveidojot zinātnisko institūtu — valsts aģentūru. ZDL 24.panta astotā daļa paredz, ka pēc zinātniskā institūta — valsts aģentūras — izveidošanas ministrs, kura pārraudzībā atrodas attiecīgais zinātniskais institūts, ieceļ direktora pienākumu izpildītāju uz laiku, kamēr amatā nav stājies zinātniskās padomes ievēlētais direktors. Pārējos gadījumos direktora pienākumu izpildītāju ieceļ zinātniskā institūta izveidotājs.
Lai varētu izpildīt MK rīkojumā Nr. 663 dibinātājas, kas ir valsts, noteiktos uzdevumus, ir nepieciešams veikt grozījumus ZDL, papildinot to ar attiecīgu regulējumu.
2. Problemātisks ir ZDL 22.pants, kas nosaka, ka “Zinātnisko institūtu pārvalda zinātniskā institūta zinātnieku koleģiāla institūcija — zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors.”
Panta redakcija pašlaik sašaurina zinātniskā institūta zinātniskajā padomē ievēlējamo personu loku, nosakot, ka zinātniskā padome sastāv tikai no zinātniskā institūta zinātniekiem. Tas ierobežo iespēju ievēlēt zinātniskajā padomē arī ārējos locekļus, kas vienlaikus izpilda arī eksperta darbu zinātniskās padomes darbībā.
Izpētot augstākās pārvaldības institūciju sastāvus ārvalstu zinātniskās institūcijās, ir novērojama tendence, ka tās sastāvu veido arī ārējie locekļi un eksperti. Piemēram, Barselonas Zinātnes un tehnoloģijas institūta, SciLifeLab Zviedrijā, un Frānsisa Krika institūta Londonā lēmējinstitūcijas sastāv tikai no ārējiem locekļiem, proti, universitāšu pārstāvjiem, valsts amatpersonām, politikas veidotājiem un industrijas pārstāvjiem. Savukārt, gadījumos, kur novērota arī zinātnisko institūtu iekšējo locekļu dalība, ir redzams, ka lielu daļu no sastāva veido ārējie locekļi, kā, piemēram, Vācijas Helmholca Vides pētniecības centra un Francijas Pastēra institūta galveno lēmējorgānu gadījumos.
Grozījums ZDL 22.pantā dotu rīcības brīvību zinātniskajiem institūtiem noteikt zinātniskajā padomē ievēlamo locekļu sastāvu pēc veicamās zinātniskās darbības un iekšējo procesu attīstības vajadzībām. Pie tam grozījums, izslēdzot vārdus "zinātniskā institūta", neietekmētu citu zinātnisko institūtu jau ievēlēto zinātnisko padomju sastāvu, kā arī jaunu padomju sastāvu, jo varēs to veidot tikai no zinātniskā institūta zinātniekiem (kā tas ir pašlaik) vai veidot sastāvu, iekļaujot arī ārējos locekļus.
3. ZDL 28. pants neparedz gadījumu, ka zinātnisko institūtu – atvasinātu publisko personu –, kas izveidots saskaņā ar šā likuma 21. panta sestās daļas 1. punktu, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrē un piešķir zinātniskās institūcijas statusu ar jaunā institūta izveidošanas dienu, kas noteikts Ministru kabineta lēmumā, pie nosacījumu, ka institūts ir izpildījis šā panta otrajā daļā noteikto par attiecīgas dokumentācijas iesniegšanu reģistrā.
4. No ZDL 21.2 panta sestās daļas izslēdzams FEI ar 31.12.2025. un BMC un OSI - ar 31.05.2026.
1.Lai arī ZDL 21. panta sestās daļas 1. punkts un septīto daļa paredz, ka lēmumu par valsts zinātniskā institūta — atvasinātas publiskas personas (turpmāk VZI APP) reorganizāciju, apvienojot to ar citu VZI APP, bet uz reorganizējamo institūtu bāzes izveidojot jaunu VZI APP, pieņem Ministru kabinets, taču ZDL nav atrunāts jautājums, kas skar tieši šādu jaunizveidotu VZI APP, lai tā ar tās izveides datumu uzreiz pārņemtu un turpinātu reorganizēto VZI APP darbību, bez pārtraukuma, nodrošinot reorganizēto zinātnisko institūtu darbības kontinuitāti.
Šajā gadījumā nav ZDL regulējuma kas nodrošina nekavējošu tieši šāda jaunizveidota VZI APP vadību, jo nav atrunāts kā ieceļ direktora pienākumu izpildītāju, kurš, kamēr nav konkursa kārtībā iecelts direktors, vada un organizē šādu jaunizveidotu institūtu, tostarp arī organizē jaunā institūta darbinieku kopsapulces sasaukšanu un jaunas zinātniskās padomes ievēlēšanu, kā arī šādas padomes pirmās sēdes sasaukšanu un vēl citas nianses, kas nodrošinātu jaunā VZI APP darbības kontinuitāti uzreiz ar tā izveides datumu.
Vēršama uzmanība, ka ZDL paredz gan direktora pienākumu izpildītāju, bet tikai, izveidojot zinātnisko institūtu — valsts aģentūru. ZDL 24.panta astotā daļa paredz, ka pēc zinātniskā institūta — valsts aģentūras — izveidošanas ministrs, kura pārraudzībā atrodas attiecīgais zinātniskais institūts, ieceļ direktora pienākumu izpildītāju uz laiku, kamēr amatā nav stājies zinātniskās padomes ievēlētais direktors. Pārējos gadījumos direktora pienākumu izpildītāju ieceļ zinātniskā institūta izveidotājs.
Lai varētu izpildīt MK rīkojumā Nr. 663 dibinātājas, kas ir valsts, noteiktos uzdevumus, ir nepieciešams veikt grozījumus ZDL, papildinot to ar attiecīgu regulējumu.
2. Problemātisks ir ZDL 22.pants, kas nosaka, ka “Zinātnisko institūtu pārvalda zinātniskā institūta zinātnieku koleģiāla institūcija — zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors.”
Panta redakcija pašlaik sašaurina zinātniskā institūta zinātniskajā padomē ievēlējamo personu loku, nosakot, ka zinātniskā padome sastāv tikai no zinātniskā institūta zinātniekiem. Tas ierobežo iespēju ievēlēt zinātniskajā padomē arī ārējos locekļus, kas vienlaikus izpilda arī eksperta darbu zinātniskās padomes darbībā.
Izpētot augstākās pārvaldības institūciju sastāvus ārvalstu zinātniskās institūcijās, ir novērojama tendence, ka tās sastāvu veido arī ārējie locekļi un eksperti. Piemēram, Barselonas Zinātnes un tehnoloģijas institūta, SciLifeLab Zviedrijā, un Frānsisa Krika institūta Londonā lēmējinstitūcijas sastāv tikai no ārējiem locekļiem, proti, universitāšu pārstāvjiem, valsts amatpersonām, politikas veidotājiem un industrijas pārstāvjiem. Savukārt, gadījumos, kur novērota arī zinātnisko institūtu iekšējo locekļu dalība, ir redzams, ka lielu daļu no sastāva veido ārējie locekļi, kā, piemēram, Vācijas Helmholca Vides pētniecības centra un Francijas Pastēra institūta galveno lēmējorgānu gadījumos.
Grozījums ZDL 22.pantā dotu rīcības brīvību zinātniskajiem institūtiem noteikt zinātniskajā padomē ievēlamo locekļu sastāvu pēc veicamās zinātniskās darbības un iekšējo procesu attīstības vajadzībām. Pie tam grozījums, izslēdzot vārdus "zinātniskā institūta", neietekmētu citu zinātnisko institūtu jau ievēlēto zinātnisko padomju sastāvu, kā arī jaunu padomju sastāvu, jo varēs to veidot tikai no zinātniskā institūta zinātniekiem (kā tas ir pašlaik) vai veidot sastāvu, iekļaujot arī ārējos locekļus.
3. ZDL 28. pants neparedz gadījumu, ka zinātnisko institūtu – atvasinātu publisko personu –, kas izveidots saskaņā ar šā likuma 21. panta sestās daļas 1. punktu, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrē un piešķir zinātniskās institūcijas statusu ar jaunā institūta izveidošanas dienu, kas noteikts Ministru kabineta lēmumā, pie nosacījumu, ka institūts ir izpildījis šā panta otrajā daļā noteikto par attiecīgas dokumentācijas iesniegšanu reģistrā.
4. No ZDL 21.2 panta sestās daļas izslēdzams FEI ar 31.12.2025. un BMC un OSI - ar 31.05.2026.
Risinājuma apraksts
1. Nepieciešams izslēgt no ZDL 21.2 panta sestās daļas vārdus "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs", "Latvijas Organiskās sintēzes institūts" "Fizikālās enerģētikas institūts".
2. Papildināms ir ZDL 21.2 pantu ar 3.1 daļu, nosakot, ka VZI APP, kas izveidots saskaņā ar ZDL likuma 21. panta sestās daļas 1.punktu, direktora pienākumu izpildītājs paraksta nolikumu un budžetu, kuru izskata un apstiprina šā VZI APP jaunievēlētā zinātniskā padome.
4. Nepieciešams izslēgt no ZDL 22.pantā vārdus "zinātniskā institūta".
5. ZDL 23.pants ir papildināms ar trešo daļu, nosakot, ka VZI APP, kas izveidota saskaņā ar ZDL 21. panta sestās daļas 1.punktu, pirmo zinātnieku pilnsapulci un jaunievēlētās zinātniskās padomes pirmo sēdi sasauc direktora pienākumu izpildītājs.
6. ZDL 24.pants būtu papildināms ar 6.1 daļu, atrunājot, ka pēc MK lēmuma par VZI APP izveidošanu saskaņā ar ZDL 21. panta sestās daļas 1. punktu, ministrs, kura pārraudzībā atrodas attiecīgais VZI APP, ieceļ tā direktora pienākumu izpildītāju, kas pilda direktora pienākumus līdz brīdim, kad amatā stājas VZI APP zinātniskās padomes ievēlēts direktors, bet ne ilgāk kā vienu gadu.
7. ZDL 28.pants ir papildināms ar 5.2 pantu, nosakot, ka VZI APP, kas izveidots saskaņā ar ZDL 21. panta sestās daļas 1.punktu, reģistrē zinātnisko institūciju reģistrā ar tā izveidošanas dienu, kas noteikts Ministru kabineta lēmumā, ja šāds zinātniskais institūts ir izpildījis ZDL 28.panta panta otrajā daļā noteiktās prasības.
8. ZDL pārejas noteikumi ir papildināmi ar ar 47. un 48. punktu šādi:
47.Grozījums par šā likuma 21.2 panta trešās daļas vārdu "Fizikālās enerģētikas institūts" izslēgšanu stājas spēkā 2025.gada 31.decembrī.
Grozījums par šā likuma 21.2 panta trešās daļas vārdu "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs" un vārdu "Latvijas Organiskās sintēzes institūts" izslēgšanu stājas spēkā 2026. gada 31. maijā.
2. Papildināms ir ZDL 21.2 pantu ar 3.1 daļu, nosakot, ka VZI APP, kas izveidots saskaņā ar ZDL likuma 21. panta sestās daļas 1.punktu, direktora pienākumu izpildītājs paraksta nolikumu un budžetu, kuru izskata un apstiprina šā VZI APP jaunievēlētā zinātniskā padome.
4. Nepieciešams izslēgt no ZDL 22.pantā vārdus "zinātniskā institūta".
5. ZDL 23.pants ir papildināms ar trešo daļu, nosakot, ka VZI APP, kas izveidota saskaņā ar ZDL 21. panta sestās daļas 1.punktu, pirmo zinātnieku pilnsapulci un jaunievēlētās zinātniskās padomes pirmo sēdi sasauc direktora pienākumu izpildītājs.
6. ZDL 24.pants būtu papildināms ar 6.1 daļu, atrunājot, ka pēc MK lēmuma par VZI APP izveidošanu saskaņā ar ZDL 21. panta sestās daļas 1. punktu, ministrs, kura pārraudzībā atrodas attiecīgais VZI APP, ieceļ tā direktora pienākumu izpildītāju, kas pilda direktora pienākumus līdz brīdim, kad amatā stājas VZI APP zinātniskās padomes ievēlēts direktors, bet ne ilgāk kā vienu gadu.
7. ZDL 28.pants ir papildināms ar 5.2 pantu, nosakot, ka VZI APP, kas izveidots saskaņā ar ZDL 21. panta sestās daļas 1.punktu, reģistrē zinātnisko institūciju reģistrā ar tā izveidošanas dienu, kas noteikts Ministru kabineta lēmumā, ja šāds zinātniskais institūts ir izpildījis ZDL 28.panta panta otrajā daļā noteiktās prasības.
8. ZDL pārejas noteikumi ir papildināmi ar ar 47. un 48. punktu šādi:
47.Grozījums par šā likuma 21.2 panta trešās daļas vārdu "Fizikālās enerģētikas institūts" izslēgšanu stājas spēkā 2025.gada 31.decembrī.
Grozījums par šā likuma 21.2 panta trešās daļas vārdu "Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs" un vārdu "Latvijas Organiskās sintēzes institūts" izslēgšanu stājas spēkā 2026. gada 31. maijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Skaidrojam, ka Zinātniskās darbības likuma (ZDL) 21.2 panta sestajā daļā minētie valsts zinātniskie institūti tika ienesti ar likumu “Grozījumi Zinātniskās darbības likumā” (Pieņemts: 21.06.2007.Stājas spēkā: 20.07.2007.), ar mērķi, mainīt tiem juridisko statusu no valsts zinātniskais institūts – publiska aģentūra uz valsts zinātniskais institūts - atvasināta publiska persona, vienlaikus ar pārejas noteikumu nosakot, ka 21.2 panta sestajā daļā minētie valsts zinātniskie institūti - atvasinātas publiskas personas ir attiecīgu valsts zinātnisko institūtu – publisku aģentūru tiesību un saistību pārņēmēji.
Turpmāk saskaņā ar ZDL 21.2 panta pirmo un piekto daļu zinātnisko institūtu — atvasinātu publisku personu — izveido ar Ministru kabineta lēmumu un valsts zinātnisko institūtu — valsts aģentūru — ar Ministru kabineta lēmumu var pārveidot par valsts zinātnisko institūtu — atvasinātu publisku personu.
ievērojot minēto, nav nepieciešams papildināt minētā likuma 21.2 panta sesto daļu ar Nacionālais pētniecības un inovāciju institūtu, jo ZDL paredz, ka zinātnisko institūtu — atvasinātu publisku personu izveido un līdz ar to atvasinātas publiskas personas statusu nosaka ar Ministru kabineta lēmumu, bet ne ar likumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nav ietekmes uz valsts budžetu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo divu VZI APP apvienošanās un jauna VZI APP izveide un ar to saistītie jautājumi (piem., direktora p.i. iecelšana; jauna VZI APP budžeta un nolikuma parakstīšana, ko veic direktora p.i.) ir attiecīgas nozares ministriju kompetencē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Latvijas Zinātnes padome
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
Nav nosakāms uz šodienu, bet noteikti tās budžeta ietvaros
Latvijas Zinātnes padome
Nav nosakāms uz šodienu, bet noteikti tās budžeta ietvaros
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
