Anotācija (ex-ante)

23-TA-719: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Elektronisko sakaru likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2022. gada 25. novembra Īstenošanas lēmums (ES) 2023/468, ar ko groza Lēmumu 2007/116/EK, izveidojot papildu rezervēto numuru, kas sākas ar “116” (turpmāk - Komisijas Īstenošanas lēmums) paredz, ka dalībvalstis veic visus nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu to, ka no 2023. gada 30. aprīļa kompetentais valsts regulators var piešķirt numuru, kas pielikumā ir iekļauts sarakstā saskaņotajiem pakalpojumiem ar sociālo vērtību.
Minētais pielikums ir papildināts ar numuru “116016”, ko nepieciešams rezervēt kā palīdzības tālruņa numuru, kas paredzēts sievietēm, kas cietušas no vardarbības.

Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 19. panta trešās daļas 2. apakšpunktu elektronisko sakaru komersants, kas sniedz balss sakaru pakalpojumu, nodrošina bezmaksas izsaukumus uz Eiropas elektronisko sakaru pakalpojumu īsajiem numuriem "116XXX". Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 60.pantu Regulators nosaka Nacionālo numerācijas plānu. Elektronisko sakaru likuma 62. pantā noteiktas atbildīgās ministrijas, kuru pārziņā ir attiecīgā "116XXX" sērijas numura pakalpojuma nodrošināšana.

Lai veiktu grozījumu Elektronisko sakaru likuma 62.pantā, papildinot to ar numuru "116016", bija jānosaka atbildīgā ministrija par šī numura saturisko pakalpojumu nodrošināšanu. Ņemot vērā, ka daži no esošajiem "116XXX" numuriem ir savstarpēji saistīti, un atkarībā no katras situācijas apstākļiem var būt nepieciešama konsultācija par atšķirīgiem jautājumiem, bija nepieciešams vienoties par numura "116016" atbildīgo ministriju. Diskusijas rezultātā tika panākta vienošanās, ka par atbildīgo ministriju nosakāma Labklājības ministrija.

Pēc Likumprojekta pieņemšanas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (turpmāk - Regulators) veiks attiecīgu grozījumu Regulatora 2022. gada 27.septembra lēmumā Nr.1/33 “Nacionālais numerācijas plāns”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt tiesisko regulējumu numura "116016" rezervēšanai saskaņotajam pakalpojumam ar sociālo vērtību.
Spēkā stāšanās termiņš
30.04.2023.
Pamatojums
Komisijas Īstenošanas lēmums paredz, ka no 2023. gada 30. aprīļa Regulators var piešķirt numuru "116016" .

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Numurs "116016" nav rezervēts Nacionālajā numerācijas plānā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Elektronisko sakaru likumā nav noteikta atbildīgā ministrija par "116016" sērijas numura pakalpojuma nodrošināšanu.
Risinājuma apraksts
Elektronisko sakaru likuma 62.pantā ir noteiktas atbildīgās ministrijas par pakalpojuma nodrošināšanu īsajiem numuriem diapazonā "116XXX", ko lieto, lai sniegtu Eiropas Savienībā saskaņotos elektronisko sakaru pakalpojumus ar sociālo vērtību.

Apspriežoties ar Elektronisko sakaru likuma 62.pantā minētajām ministrijām (Iekšlietu, Tieslietu, Labklājības un Veselības) konstatēts, ka par palīdzības numura "116016" nodrošināšanu kā atbildīgā nosakāma Labklājības ministrija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc numura "116016" tehniskas rezervēšanas paredzama saturiska ieviešana saskaņā ar Eiropas Komisijas priekšlikumu direktīvai.
Būtiski norādīt, ka Komisijas Īstenošanas lēmums paredz numura 116016 (Palīdzības tālrunis vardarbībā cietušajām sievietēm) tehnisku rezervēšanu. Komisijas Īstenošanas lēmumā ir paredzēts, ka palīdzības dienesta numurs 116016 tiek rezervēts, lai sniegu iespēju sievietēm, kas cietušas no vardarbības, saņemt palīdzību un atbalstu, informāciju par viņu tiesībām un iespējām tās izmantot un vērsties attiecīgajās organizācijās.

2022.gada 8.martā Komisija publicēja priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē apkarošanu (turpmāk – Direktīvas priekšlikums). Direktīvas priekšlikuma mērķis ir efektīvi apkarot vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē visā Eiropas Savienībā, nosakot kriminālatbildību un sankcijas par attiecīgiem nodarījumiem, stiprinot cietušo aizsardzību un tiesu iestāžu pieejamību, nodrošinot atbalstu cietušajām personām, kā arī sekmējot prevenciju, koordināciju un sadarbību šajos jautājumos. Direktīvas priekšlikuma 31.pants paredz ieviest palīdzības tālruni vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē upuru atbalstam, kam jābūt pieejamam visu gadu 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā un bez maksas. Šobrīd Direktīvas priekšlikuma izskatīšana turpinās Eiropas Savienības Padomes ar tiesu iestāžu sadarbību krimināllietās saistītu jautājumu darba grupā. Darba grupas diskusijās vienošanās arī par tālruņa saturu un darbības apjomu vēl nav panākta, līdz ar to ir iespējamas izmaiņas arī attiecībā uz tālruņa "116016" ieviešanu Latvijā. Par Direktīvas priekšlikumu vēl jāpanāk vienošanās Eiropas Savienības Padomē un pēc tam trialoga sarunās Eiropas Parlamentā.

Latvijā šobrīd jau ir pieejami vairāki bezmaksas tālruņi ar sociālo vērtību, kas sniedz konsultācijas un psihoemocionālo palīdzību arī vardarbības ģimenē, tostarp, vardarbības pret sievieti gadījumos:
-116006 (Palīdzības dienests noziegumu upuriem);
-116111 (Diennakts Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis);
-116123 (Diennakts Krīzes tālrunis).

Šobrīd bezmaksas tālruņu (116006, 116111, 116123) darbību nodrošina Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes”. Uz minētajiem bezmaksas tālruņu numuriem zvanot, ir iespēja saņemt juridisku, psiholoģisku un informatīvu atbalstu krīzes situācijā (116123) un noziegumos cietušiem (116006). Savukārt Bērnu un pusaudžu diennakts uzticības tālruni (116111) nodrošina Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, uz kuru zvanot bērniem, jauniešiem un viņu ģimenēm  ir iespējas saņemt atbalstu dažādās krīzes situācijās. Šie tālruņi jau ir atpazīstami sabiedrībā, un pašlaik, ņemot vērā arī ar bezmaksas palīdzības tālruņu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas, jauna tālruņa ieviešana netika plānota, tomēr nākotnē tāda vajadzība varētu rasties un ir prognozējama attiecībā uz numuru 116016.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz budžetu nav veikta.
Nav paredzēta ietekme uz pašvaldību budžetu.
Valsts budžetā izdevumu apmērs var atšķirties atkarībā no palīdzības numura "116016" pakalpojuma nodrošināšanas risinājuma.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai jāveic grozījums ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes 2022. gada 27. septembra lēmumu Nr. 1/33 "Nacionālais numerācijas plāns" apstiprinātā Nacionālā numerācijas plāna 1. pielikuma 3. tabulā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023D0468
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 25.novembra Īstenošanas lēmums (ES) 2023/468, ar ko groza lēmumu 2007/116/EK, izveidojot papildu rezervēto numuru, kas sākas ar “116”.
Apraksts
Ar Komisijas Īstenošanas lēmumu ir papildināts lēmuma 2007/116/EK pielikums, kurā papildus iekļauts numurs "116016".

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 25.novembra Īstenošanas lēmums (ES) 2023/468, ar ko groza lēmumu 2007/116/EK, izveidojot papildu rezervēto numuru, kas sākas ar “116”.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Īstenošanas lēmuma 1.pants un ar to saistītais pielikums.
Elektronisko sakaru likuma 62.panta 3.punkts Projekta redakcijā;
Pārņemtas daļēji
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai jāveic grozījums ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes 2022. gada 27. septembra lēmumu Nr. 1/33 "Nacionālais numerācijas plāns" apstiprinātā Nacionālā numerācijas plāna 1. pielikuma 3. tabulā.
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Īstenošanas lēmuma 2.pants
Elektronisko sakaru likuma 62.panta 3.punkts Projekta redakcijā;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/0935d800-74e9-40d3-82c8-b4ca31966b5e/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Par palīdzības tālruņa "116016" pakalpojuma nodrošināšanu atbildīgā tiks noteikta Labklājības ministrija.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi