Anotācija (ex-ante)

22-TA-2459: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" un tās stratēģisko mērķi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Likums) 7.panta pirmajai daļai publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā un atbilstību šā likuma 4.panta nosacījumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saglabāt valsts līdzdalību valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" (turpmāk - VSIA "Latvijas proves birojs") un noteikt kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VSIA "Latvijas proves birojs" ir 100% valsts kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļu turētājs ir Finanšu ministrija.
VSIA "Latvijas proves birojs" tika izveidota, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 9.novembra rīkojumu Nr.762 “Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” dibināšanu” (turpmāk – Rīkojums Nr.762), vienlaikus likvidējot Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo Valsts proves uzraudzības inspekciju. Saskaņā ar Rīkojuma Nr.762 2.punktu VSIA “Latvijas proves birojs” dibināšanas mērķis ir nodrošināt valsts proves uzraudzību saskaņā ar likuma “Par valsts proves uzraudzību“ 5.pantu. VSIA “Latvijas proves birojs” saskaņā ar likuma “Par valsts proves uzraudzību“ 15.panta otro daļu un ar Finanšu ministriju 2021.gada 23.decembrī noslēgto Pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu ir deleģēta šādu pārvaldes uzdevumu izpilde:
1. uzrauga dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasību ievērošanu;
2. nosaka dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provi, veic sastāva analīzi, ekspertīzi, kontrolanalīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
3. zīmogo ar Latvijas proves iestādes zīmogu un proves zīmogu, veic proves iestāžu zīmogu un proves zīmogu ekspertīzi;
4. veic dārgakmeņu un citu juvelierizstrādājumos izmantojamo vērtīgo akmeņu ekspertīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
5.reģistrē vietas, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personiskos zīmogus;
6. izdara pārbaudes vietās, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, attiecībā uz marķēšanas, obligātās provēšanas, zīmogošanas, uzglabāšanas un preču drošuma prasību ievērošanu, atlasa izstrādājumus laboratoriskai ekspertīzei un sagatavo pārbaudes aktus par pārbaudēs konstatēto;
7. novērtē dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu kausējuma sastāvu attiecībā uz atbilstību preču drošuma prasībām.

VSIA “Latvijas proves birojs” saskaņā ar likuma “Par Konvenciju par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu un tās grozījumiem“ 2.pantu ir pilnvarotā iestāde noteikto uzdevumu izpildei un šā uzdevuma izpildē tā atrodas Finanšu ministrijas pārraudzībā. Lai nodrošinātu iepriekš minēto uzdevumu izpildi atbilstošā kvalitātē, VSIA “Latvijas proves birojs” ir ieviesta, akreditēta un sekmīgi uzturēta kvalitātes vadības sistēma atbilstoši LVS EN ISO/IEC 17025:2018 “Testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju kompetences vispārīgās prasības”. Atsevišķu pārvaldes uzdevumu izpildei no valsts budžeta tiek saņemts finansējums 86722 euro apmērā. Pārējo uzdevumu izpildi nodrošina VSIA “Latvijas proves birojs” par saviem finanšu līdzekļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta septītā daļa nosaka, ka publiska persona, kas dibinājusi kapitālsabiedrību vai ieguvusi līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, pārvērtē līdzdalību tajā saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantu un Likumu. Saskaņā ar Likuma 7.panta otro daļu lēmumu par publiskas personas līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībās pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija. Lēmumā ietver vērtējumu attiecībā uz atbilstību Likuma 4.panta nosacījumiem un vispārējo stratēģisko mērķi. Likuma 1.panta pirmās daļas 14.punkta a) apakšpunkts nosaka, ka publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets.
Ar Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2022.gada 7.jūlija sanāksmes protokola Nr.4 10.punktu pieņemts zināšanai, ka Ministru kabineta lēmums par valsts līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībā un vispārējais stratēģiskais mērķis ir noformējams rīkojuma veidā, savukārt vērtējums attiecībā uz kapitālsabiedrības atbilstību Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta nosacījumiem ir iekļaujams anotācijā. 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1.panta pirmās daļas 18.punktu vispārējie stratēģiskie mērķi izriet no tiesību aktiem un politikas plānošanas dokumentiem. Ievērojot minēto, VSIA “Latvijas proves birojs” vispārējais stratēģiskais mērķis izriet no likuma “Par valsts proves uzraudzību” 2.panta, kas nosaka, ka proves uzraudzības sistēmas mērķis ir aizsargāt valsts un patērētāju intereses, realizējot likuma 15.panta otrās daļas pārvaldes uzdevumus, kā arī ietver ESAO Vadlīnijās par valsts uzņēmumu korporatīvo pārvaldību noteikto par efektīvu resursu sadali un maksimālu vērtību sabiedrībai. Tāpat vispārējā stratēģiskajā mērķī noteiktais par izcilas uzņēmējdarbības vides veicināšanu pastarpināti izriet no Latvijas Nacionālā attīstības plānā 2021.-2027.gadam noteiktā 226.rīcības virziena “Kapitāls un uzņēmējdarbības vide”, iesaistoties tādas tiesiskās, administratīvās un finanšu vides veidošanā, kura veicina konkurētspējīgas uzņēmējdarbības attīstību visā Latvijas teritorijā, kā arī 129.rīcības virziena “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”, nodrošinot publiskajā sektorā radīto zināšanu pārnesi  mazajiem uzņēmumiem un radošajai industrijai, realizējot sadarbību ar Latvijas augstskolām tādējādi veicinot cilvēkresursu attīstību. Vienlaicīgi stratēģiskais mērķis izriet no ES patērētāju tiesību aizsardzības programmā “Stratēģija par labu patērētajiem” noteiktajiem principiem.
VSIA “Latvijas proves birojs” vispārējais stratēģiskais mērķis noteikts, izvērtējot šādus apsvērumus:
- pakalpojums vai prece ir objektīvi nepieciešama sabiedrības grupām (atbilstība sabiedrības vajadzībām) – sniegtie pakalpojumi ir vērsti uz sabiedrībai svarīgu tiesību nodrošināšanu, t.i. patērētāju tiesībām saņemt kvalitatīvu, drošu preci, kā arī nodrošināt godīgu konkurenci starp tirgus dalībniekiem. Pakalpojumu svarīgumu sabiedrībai papildus apliecina Eiropas Savienība Tiesas spriedumi (Lieta C-293/93, C-481/12, C-525/14), kā arī Somijas valdības pasūtītā pētījuma par provēšanas pakalpojumiem rezultāti (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163706);
- pakalpojums vai prece tiek nodrošināts sociāli atbildīgā veidā, ievērojot patērētāju interešu un tiesību aizsardzību, nodrošinot sabiedrisko kārtību un drošību – VSIA “Latvijas proves birojs” sniedz klientu vajadzībām atbilstošus, kvalitatīvus komercpakalpojumus, kuru mērķis ir veicināt patērētāju tiesības, pakalpojumi tiek sniegti, ievērojot nediskriminējošu politiku visiem sabiedrības pārstāvjiem, neradot drošības vai vides riskus;
- pakalpojumam vai precei ir būtiska ietekme uz personas ikdienu un dzīves kvalitāti – sniegtie pakalpojumi nodrošina patērētājiem iespējas saņemt drošu un izvirzītajām prasībām (provei, dārgakmeņu aprakstiem) atbilstošu preci. Dārgmetālu izstrādājumiem raksturīga kultūrvēsturiska ietekme uz personas ikdienas dzīvi – dārgmetālu izstrādājumi sabiedrībā lielā mērā asociējas ar ceremoniāla rakstura preci, kas tiek pasniegta vai dāvināta īpašos gadījumos vai atzīmējot īpašus notikumus vai sasniegumus, piemēram, bērna dzimšanu, kristības, sadarināšanos, kāzas, jubilejas. Atsevišķos gadījumos šie izstrādājumi sabiedrībā identificē cilvēka statusu, piemēram, laulību vai piederību pie organizācijas (dažādi žetoni, apbalvojumi). Ņemot vērā minēto, kā arī individuāla cilvēka ierobežotās iespējas novērtēt izstrādājumu kvalitāti, dārgmetālu un dārgakmeņu kvalitātes kritērijus, ir svarīgi nodrošināt šādu preču kvalitātes un tirgus uzraudzību, nodrošinot trešās puses testēšanu. Uzraudzības sistēma nodrošina patērētājiem bez priekšzināšanām un speciālām prasmēm būt pārliecinātam, ka viņš netiks apkrāpts, kā arī uzticība preču kvalitātei, veicina tirgus attīstību;
- tā nav luksusa prece vai pakalpojums – VSIA "Latvijas proves birojs" sniegtie pakalpojumi nav uzskatāmi par luksusa pakalpojumu, bet ir vērsti uz patērētāju pamattiesību nodrošināšanu.
Izvērtējot VSIA “Latvijas proves birojs” sasniegtos ekonomiskos rādītājus (lūdzam skatīt informatīvo ziņojumu “Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” un tās stratēģisko mērķi” (22-TA-2229)), secināms, ka VSIA "Latvijas proves birojs" darbība, t.sk. sniegtie komercpakalpojumi, ir konkurētspējīgi un pieprasīti tirgū. Sabiedrības veiksmīgo darbību raksturo arī VSIA “Latvijas proves birojs” peļņas daļas izlietošana dividendēs saskaņā ar Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumiem Nr.806 “Kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), prognozē un nosaka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu un veic maksājumus valsts budžetā par valsts kapitāla izmantošanu”.
Pamatā veiksmīgu komercdarbību raksturo šādi rādītāji (2017.gads - 2021.gads):
- Neto apgrozījums pieaudzis par 56% (11,2% vidēji gadā);
- Pakalpojumu eksports ES komersantiem: 34 reizes (no 3252 euro līdz 110335 euro);
- Peļņa no 2017. gada līdz 2021.gadam: 223849 euro;
- Izmaksāts dividendēs no 2017. gada līdz 2021.gadam: 68530 euro;
- Ieguldīts pamatlīdzekļos no 2017. gada līdz 2021.gadam: 404007 euro.
Ņemot vērā minēto, secināms, ka VSIA “Latvijas proves birojs” līdzšinējā darbība ir pilnībā sevi attaisnojusi, un tās statuss kā kapitālsabiedrībai – dārgmetālu, dārgakmeņu un tos izstrādājumu testēšanas pakalpojumu sniedzējam, ir atbilstošākais valsts iesaistei šajā jomā. Kapitālsabiedrība, ņemot vērā tās juridisko formu, savā darbībā var aktīvāk iesaistīties tirgū un kompensēt īslaicīgu tirgus kritumus ar aktīvāku darbību pakalpojumu eksportā, tādējādi neradot zaudējumus īpašniekam. Īpaši svarīgi ir kapitālsabiedrības spēja investēt tehnoloģijās veicinot produktivitāti un pakalpojumu kvalitāti, kā arī iespēja investīcijas veikt īstajā laikā un apjomā, kas būtu problemātiski darbojoties citā statusā. 

Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmajai daļai publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no šādiem nosacījumiem:
1) tiek novērsta tirgus nepilnība — situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
2) publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
3) tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.
Veicot VSIA “Latvijas proves birojs” ekonomisko izvērtējumu (pievienots informatīvā ziņojuma “Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” un tās stratēģisko mērķi” (22-TA-2229) pielikumā), secināms, ka pastāv tirgus nepilnība, jo faktiski tirgus (piedāvājums) neeksistē, bet pastāv pieprasījums pēc konkrēta pakalpojuma. Vienlaikus, izvērtējot līdzdalību VSIA “Latvijas proves birojs”, ir būtiski ņemt vērā, ka tā darbība valsts proves uzraudzības jomā izriet no normatīvajiem aktiem, t.sk. no likuma “Par valsts proves uzraudzību” un likuma “Par Konvenciju par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu un tās grozījumiem”, proti, VSIA “Latvijas proves birojs” ir pilnvarotā iestāde Konvencijas par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu  5.panta pirmajā punktā noteikto uzdevumu izpildei, kā arī tā veic likuma “Par valsts proves uzraudzību” 15.panta otrajā daļā noteiktos uzdevumus.
Tādējādi Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktā tirgus nepilnība pastāv un ar VSIA “Latvijas Proves birojs” darbību tiek novērsta, jo līdzīgus pakalpojumus nesniedz neviena cita Latvijas testēšanas laboratorija.
Ņemot vērā Pārresoru koordinācijas centra izstrādāto “Valsts līdzdalības vispārējo stratēģisko mērķu noteikšanas vadlīniju” 32.punktu, “valsts vai pašvaldība ir tiesīga noteikt, kuram pakalpojumam vai precei piešķirams statuss „stratēģiski svarīgs”. Jēdziens “stratēģiski svarīgs” ir saturiski mainīgs un galvenokārt izriet no ilgtermiņa attīstības plānošanas dokumentos noteiktajiem mērķiem, kā arī normatīvajiem aktiem, it sevišķi, ar Satversmē nostiprinātajiem valsts pastāvēšanas pamatiem, personas pamattiesībām un valsts pienākumiem”. Vienlaikus Konkurences padomes informatīvā materiāla “Priekšnoteikumi publiskas personas līdzdalībai kapitālsabiedrībā un tās izvērtēšana” 20.punktā noteikts, ka jēdzienu “stratēģiski svarīgas preces vai pakalpojumi” raksturo tas, ka tās skar ievērojamu sabiedrības daļu, nodrošinot pakalpojumus, kuru kvalitāte un kvantitāte ir svarīga tautsaimniecības nozaru funkcionēšanai”.
Valsts līdzdalība VSIA “Latvijas proves birojs” ir nepieciešama, lai:
1. nodrošinātu patērētāju tiesību ievērošanu attiecībā uz dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu izstrādājumu kvalitāti;
2. nodrošinātu patērētāju tiesību ievērošanu attiecībā uz dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu izstrādājumu preču drošības prasībām;
3. nodrošinātu godīgas konkurences nosacījumus tirgus dalībniekiem;
4. nodrošinātu valsts kompetenci dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu ekspertīžu jomā tiesībsargājošajām institūcijām.
5. nodrošinātu vienkāršotu Latvijas uzņēmumu piekļuvi citu ES, EEZ vai Konvencijas par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu dalībvalstu tirgiem.
Saskaņā ar likuma “Par valsts proves uzraudzību” 2.pantu šā likuma mērķis ir aizsargāt valsts un patērētāju intereses dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu izmantošanas jomā. Ņemot vērā, ka minētais likums nosaka Latvijas Republikā izgatavoto un ievesto (importēto) dārgmetālu izstrādājumu proves noteikšanas, zīmogošanas un marķēšanas prasības, proves zīmogus, ar kādiem šos izstrādājumus zīmogo, kā arī regulē valsts proves uzraudzību, un tas ir attiecināms uz visām personām, kuras veic saimniecisko darbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, kā arī likumā definēti VSIA “Latvijas proves birojs” uzdotie pārvaldes uzdevumi, secināms, ka valsts līdzdalības saglabāšana VSIA “Latvijas proves birojs” ir atbilstoša arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2.punktam, jo tā ir vērsta uz patērētāju tiesību aizsardzību, preču drošuma nodrošināšanu, godīgas konkurences nodrošināšanas, eksporta un tirgus attīstības veicināšanu, ko nenodrošina tirgus. VSIA “Latvijas proves birojs” sniegtie pakalpojumi atvieglo preču eksportu uz citām valstīm, sniedz garantijas veicot finanšu ieguldījumus dārgmetālos, dārgakmeņos, kā arī veicina sabiedrības uzticamību dārgmetālu tirdzniecības sistēmai.
Vienlaikus vēršama uzmanība, ka privātā sektora komersantu iesaiste tiek nodrošināta, organizējot publiskos iepirkumus VSIA “Latvijas proves birojs” regulāri veic iepirkuma procedūras tehnoloģiskā aprīkojuma (laboratorijas iekārtas, optiskās iekārtas un spektrometri) iepirkumiem, piemēram, instrumentalizācijas plāna ieviešanai. VSIA "Latvijas proves birojs" sadarbojas ar nozares uzņēmumiem nodrošinot iekārtu demonstrācijas un dodot atsauksmes par uzņēmumu darbību, tādējādi tiek veicināta privātā sektora komersantu plašāka iesaiste tādu pakalpojumu nodrošināšanā, attiecībā uz kuriem nevar tikt konstatēta tirgus nepilnības esamība, kā arī pakalpojumu saņemšana iepirkumu rezultātā, pastāvot konkurencei, var nodrošināt iespēju pakalpojumus iegūt par zemāku cenu, tādējādi ietaupot resursus. 
Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka valsts līdzdalības saglabāšana VSIA “Latvijas proves birojs” ir atbilstoša Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1.un 2.punktam, jo tiek novērsta tirgus nepilnība un publiskas personas darbības rezultātā tiek radīti pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.

Finanšu ministrija ir veikusi valsts līdzdalības pārvērtēšanu VSIA "Latvijas proves birojs", kas detalizēti atspoguļots informatīvajā ziņojumā “Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” un tās stratēģisko mērķi” (22-TA-2229) un ierosina saglabāt valsts līdzdalību, kā arī noteikt vispārējo stratēģisko mērķi - nodrošināt sabiedrības un valsts intereses, veidojot sakārtotu, drošu un uzticamu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu tirgu, veicinot izcilu uzņēmējdarbības vidi un testēšanas pakalpojumu pieejamību visiem tirgus dalībniekiem saskaņā ar augstākajiem kvalitātes standartiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kapitālsabiedrības juridiskā statusa izvērtējums un alternatīvo variantu izvērtējums iekļauts informatīvajā ziņojumā “Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” un tās stratēģisko mērķi” (22-TA-2229). Izvērtējumā secināts, ka ir būtiski negatīvi faktori citiem alternatīviem risinājumiem, līdz ar to ir saglabājama pašreizējā situācija, t.i. saglabājams pašreizējais juridiskais statuss (kapitālsabiedrība) un valsts līdzdalība VSIA “Latvijas proves birojs”.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Kapitalsabiedrības līdzdalības izvērtējums iekļauts informatīvajā ziņojumā “Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” un tās stratēģisko mērķi” (22-TA-2229).

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts ir saistīts un skatāms vienlaikus ar Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par valsts līdzdalības pārvērtēšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” un tās stratēģisko mērķi” (22-TA-2229).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
VSIA “Latvijas proves birojs” vispārējais stratēģiskais mērķis izriet no likuma “Par valsts proves uzraudzību” 2.panta, kas nosaka, ka proves uzraudzības sistēmas mērķis ir aizsargāt valsts un patērētāju intereses, realizējot likuma 15.panta otrās daļas pārvaldes uzdevumus, kā arī ietver ESAO Vadlīnijās par valsts uzņēmumu korporatīvo pārvaldību noteikto par efektīvu resursu sadali un maksimālu vērtību sabiedrībai. Tāpat vispārējā stratēģiskajā mērķī noteiktais par izcilas uzņēmējdarbības vides veicināšanu pastarpināti izriet no Latvijas Nacionālā attīstības plānā 2021.-2027.gadam noteiktā 226.rīcības virziena “Kapitāls un uzņēmējdarbības vide”, iesaistoties tādas tiesiskās, administratīvās un finanšu vides veidošanā, kura veicina konkurētspējīgas uzņēmējdarbības attīstību visā Latvijas teritorijā, kā arī 129.rīcības virziena “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”, nodrošinot publiskajā sektorā radīto zināšanu pārnesi  mazajiem uzņēmumiem un radošajai industrijai, realizējot sadarbību ar Latvijas augstskolām tādējādi veicinot cilvēkresursu attīstību. 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi