Anotācija (ex-ante)

24-TA-473: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 460 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 460 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 460).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta būtiskākais mērķis ir atsauču uz Komisijas 2023.gada 18.decembra Regulu (ES) Nr.1407/2013 par Līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk- Regula Nr.1407/2013) aizstāšana ar atsaucēm uz Komisijas 2023.gada 13.decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.2023/2813), kā arī citu nosacījumu precizēšana, lai nosacījumi būtu skaidrāki, mazinātos birokrātiskais slogs un tiktu veicināta programmas apguve.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – Altum) MK noteikumu Nr. 460 ietvaros līdz šim brīdim kopumā iesniegti 79 pieteikumi. No iesniegtajiem pieteikumiem - kapitāla atlaide rezervēta 37 pieteikumiem, 18 pieteikumi tiek precizēti, savukārt 24 tiek izskatīti un notiek to vērtēšana Altum.
Kopumā rezervētais kapitāla atlaides apmērs 12 842 666 EUR apmērā (vidējais rezervētās kapitāla atlaides apmērs 337 964 EUR).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) MK noteikumu Nr. 460 2.2. apakšpunktā definēts, ka māja šo noteikumu izpratnē ir ēka, kas kā dzīvojamā māja ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, ja tajā ir vismaz trīs dzīvojamo telpu grupas. Nereti uz zemesgabala ir reģistrētas divas ēkas, kas saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu tiek uzskatītas par vienu dzīvojamo māju (katra māja atsevišķi nav sadalīta dzīvokļu īpašumos, tām ir kopīgi inženiertīkli u.c. iezīmes), tomēr Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā tās tiek reģistrētas kā divas mājas un tai katrai atsevišķi būtu jāizpilda MK noteikumu Nr. 25. un 26. punkta prasības, kas pēc savas būtības nav samērīgi un tehniski iespējams.
2) MK noteikumu Nr. 460 2.3. apakšpunktā noteikts, ka dzīvokļu īpašnieki ir šo noteikumu izpratnē dzīvokļa īpašumos sadalītu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki un dzīvokļa īpašumos nesadalītu dzīvojamo māju kopīpašnieki, kuru īpašumtiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā. Ņemot vērā, ka atsevišķos gadījumos māja pieder vienam īpašniekam, papildus šai normai nepieciešams noteikt, ka dzīvokļu īpašnieks var būt arī persona, kura ir mājas vienīgais dzīvokļu īpašnieks, kura īpašumtiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā.
3) Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 460 2.7. apakšpunktu pilnvarota persona ir juridiska persona, tai skaitā dzīvokļu īpašnieku biedrība vai energoservisa kompānija, kuru dzīvokļu īpašnieki vai dzīvokļu īpašnieku kopība pilnvarojuši viņu vārdā īstenot energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, kā arī slēgt līgumus un parakstīt ar tiem saistītos darījuma dokumentus par atbalsta saņemšanu un izpildīt šos līgumus. Savukārt saskaņā ar MK noteikumu Nr. 460 15. punktu atbalstu sabiedrība “Altum” sniedz dzīvokļu īpašniekiem, noslēdzot civiltiesisku līgumu ar pilnvaroto personu par projekta īstenošanu. Ņemot vērā, ka atsevišķos gadījumos māja pieder vienam īpašniekam – juridiskai personai, nepieciešams skaidri definēt, ka  juridiskā persona, kurai pieder visi dzīvokļi, pati var slēgt līgumu ar Altum par atbalsta saņemšanu un attiecīgi veikt pilnvarotās personas funkcijas un uzņemties pilnvarotās personas pienākumus un atbildību. Gadījumos, ja māja pieder vienam īpašniekam – fiziskai personai, tai jāpilnvaro juridiska persona viņas vārdā īstenot energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, kā arī slēgt līgumus un parakstīt ar tiem saistītos darījuma dokumentus par atbalsta saņemšanu un izpildīt šos līgumus.
Līdzvērtīgi MK noteikumu Nr. 460 2.3. apakšpunktā nepieciešams noteikt, ka ar dzīvokļu īpašnieku saprotams arī mājas vienīgais dzīvokļu īpašnieks.
4) Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 460 6.2.1. apakšpunktu noteikts šāds mērķis - līdz 2024. gada 30. septembrim Altum apstiprināt projektus vismaz 40 097 400 euro apmērā no 1.2.1.1.i. investīcijai "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma.
Komisijas lēmumā, ar ko apstiprina grozījumus Darbības kārtībā, par kuru vienojušās Eiropas Komisija un Latvijas Republika saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, minētais mērķis izteikts sekojošā redakcijā: "Apstiprināti projekti par vismaz 40 097 400 EUR". Lai nodrošinātu atbilstīgas redakcijas izmantošanu, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 460 6.2.1. apakšpunktā, salāgojot to ar Eiropas Komisijas apstiprināto.
5) Viennozīmīgai MK noteikumu izpratnei nepieciešams skaidri noteikt, no kādiem līdzekļiem tiks segtas izmaksas, kas pārsniedz šo noteikumu 26. punktā noteikto projekta attiecināmo izmaksu ierobežojumu.
6) MK noteikumu Nr. 460 27. punkts nosaka, ja uz zemes vienības vienā adresē ir divas vai vairākas daudzdzīvokļu mājas, projekta pieteikumu iesniedz par katru māju atsevišķi. Tomēr ir situācijas, kad uz vienas zemes vienības ir divas vai vairākas daudzdzīvokļu mājas, kas ir savstarpēji saistītas un ir reģistrētas zemesgrāmatā kā kopīpašums – šādā gadījumā nepieciešams paredzēt iespēju iesniegt vienu kopīgu projekta pieteikumu.
Atbilstoši Civillikuma 1068.panta pirmajai un otrajai daļai rīkoties ar kopīpašuma priekšmetu, kā visumā, tā arī noteiktās atsevišķās daļās, drīkst tikai ar visu kopīpašnieku piekrišanu; bet ja kāds no viņiem rīkojas atsevišķi, tad šī rīcība ne vien nav spēkā, bet arī uzliek pēdējam pienākumu atlīdzināt pārējiem zaudējumus, kas viņiem ar to nodarīti. Neviens atsevišķs kopīpašnieks nevar bez visu pārējo piekrišanas ne apgrūtināt kopīpašuma priekšmetu ar lietu tiesībām, ne atsavināt to visā tā sastāvā vai pa daļām, ne arī kaut kādi to pārgrozīt. Tādēļ katram kopīpašniekam ir tiesība protestēt pret tādu viena vai visu pārējo kopīpašnieku rīcību, un šo tiesību viņam nevar atņemt ar balsu vairākumu.
Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 15.panta otro un trešo daļu dzīvokļu īpašnieku kopība par tās saistībām atbild ar savu mantu. Dzīvokļu īpašnieku kopības sastāvā ir visi attiecīgās dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki. Ja uz dzīvokļu īpašnieku kopīpašumā esoša zemesgabala atrodas vairākas dzīvojamās mājas, dzīvokļu īpašnieku kopību veido visu šo dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki.
7) MK noteikumu Nr. 460 31.7. apakšpunktā noteikts, ka citi pasākumi, ja tie ir nepieciešami daudzdzīvokļu mājas energoefektivitātes uzlabošanai un sasniegto rezultātu ilgtspējai, nepārsniedz 20 % no projekta attiecināmajām izmaksām. Šāda attiecināmo izmaksu pozīcijas ierobežojuma iekļaušana būtiski sarežģī tāmju sagatavošanu, projekta īstenošanu un izmaksu ierobežojuma uzraudzīšanu projekta īstenošanas laikā.
Papildus norādām, ka, MK noteikumu Nr. 460 26. punkts nosaka izmaksu ierobežojumu- 5000 EUR uz primārās enerģijas ietaupījumu 1 MWh/gadā, tādējādi nodrošinot, ka pasākuma ietvaros tiek atbalstītas pasākumu izmaksas, kas saistītas ar energoefektivitātes uzlabošanu vai rezultātu ilgtspējas nodrošināšanu.
8) Nepieciešams precizēts MK noteikumu Nr. 460 32.punktu, norādot periodu, kurā jāievēro nosacījumi attiecībā uz saražotās enerģijas izmantošanu pašpatēriņam.
9) Ņemot vērā, ka Atveseļošanas fonda investīciju ieviešanas termiņš ir līdz 2026. gada 31. augustam, nepieciešams skaidri noteikt, līdz kuram brīdim Altum var pieņemt lēmumus par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu, nosakot tādu termiņu, lai būtu iespējams iekļauties Atveseļošanas fonda investīciju ieviešanas termiņā.
10) Saskaņā ar Regulu Nr.1407/2013 atbalstu var piešķirt līdz 2024.gada 30.jūnijam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, kas iegūta nodrošinot 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" īstenošanu, tiek ierosināts veikt šādas izmaiņas MK noteikumos Nr. 460:
1) Definēt, ka ar terminu “māja” saprotam triju vai vairāku dzīvokļu māju, kas noteikta saskaņā ar būvju klasifikācijas noteikumiem. Šāda pieejas izmantošana nodrošinās lielāku elastību un pieļaus iesniegtos projektus vērtēt pēc būtības nevis pēc ēku skaita, kas reģistrētas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
2) Definēt, ka ar dzīvokļu īpašniekiem saprotam arī personas, kuras ir mājas vienīgais dzīvokļu īpašnieks, kuras īpašumtiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā.
3) Noteikts, ka situācijās, kad visa māja ir juridiskas personas īpašumā, tad šī juridiskā persona var pati veikt pilnvarotās personas funkcijas. Papildus MK noteikumu Nr. 460 2.3. apakšpunktā noteikts, ka ar dzīvokļu īpašnieku saprotams arī mājas vienīgais dzīvokļu īpašnieks.
4)Lai nodrošinātu vienotu pieeju, MK noteikumu Nr. 460 6.2.1. apakšpunktā tiek svītrota piebilde "no šo noteikumu 8. punktā noteiktā finansējuma", tādējādi nodrošinot, ka ar Eiropas Komisiju saskaņotā redakcija ir atbilstīga MK noteikumu Nr. 460 redakcijai.
5) Noteikts, ka izmaksas, kas pārsniedz uz katriem projekta attiecināmo izmaksu 5000 euro panākto primārās enerģijas ietaupījumu 1 MWh/gadā, tiek segtas no līdzekļiem, kas nav saistītas ar Atveseļošanas fonda finansējumu, piemēram, no pašu līdzekļiem vai saņemot aizdevumu Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumu Nr. 481 "Atbalsta programmas nosacījumi būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās, to teritoriju labiekārtošanai un daudzdzīvokļu mājām noteikto atsavināmo zemju izpirkšanai" ietvaros.
6) Ja uz zemes vienības vienā adresē ir divas vai vairākas daudzdzīvokļu mājas, kas ir reģistrētas zemesgrāmatā kā kopīpašums, nepieciešams noteikt, ka šādos gadījumos ir pieļaujams iesniegt vienu kopīgu projekta pieteikumu. Visos citos gadījumos - par katru daudzdzīvokļu māju iesniedz atsevišķu projekta pieteikumu.
7) MK noteikumu Nr. 460 31.7. apakšpunktā tiek veikti grozījumi, paredzot, ka citu pasākumu izmaksas, kas saistītas ar energoefektivitātes uzlabošanu vai rezultātu ilgtspējas nodrošināšanu,  ir pilnībā attiecināmas investīciju ietvaros. Veicot šādas izmaiņas, tiktu veicināta 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" noteikto mērķu sasniegšana, kā arī netiktu ierobežota atbalsta saņēmēja iespēja ēkas atjaunošanā ieviest efektīvākos risinājumus, kas nodrošinātu energoefektivitātes mērķu sasniegšanu.  
Norādām, ka MK noteikumu Nr. 460 31.7. apakšpunktā noteiktie citi pasākumi ietver tādus pasākumus, kā piemēram:
*pagraba šķūnīšu pārbūvi, ja tā saistīta ar energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem;
*jumta, parapetu un ar to saistīto elementu atjaunošanu;
*karoga turētāju, numurzīmes, informatīvās plāksnes un citu ar fasādi saistīto elementu demontāžu, montāžu, ja minētie darbi saistīti ar fasādes energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem;
*inženiertīklu izvadu atjaunošanu virs jumta, ja tiek veikta jumta atjaunošana;
*citus pasākumus, kas nodrošina energoefektivitātes paaugstināšanu un sasniegto rezultātu ilgtspēju.
 Citu pasākumu, ja tie ir nepieciešami mājas energoefektivitātes uzlabošanai un sasniegto rezultātu ilgtspējai, 20 % no projekta attiecināmajām izmaksām ierobežojuma svītrošana būtiski atvieglos dokumentu izstrādi, to iesniegšanu un saskaņošanu Altum, līdz ar to veicinās ātrāku projekta īstenošanu un MK noteikumos Nr. 460 noteikto rādītāju sasniegšanu.
Ņemot vērā, ka līdz šim brīdim 79 projektiem sagatavotas tāmes ar 20% izmaksu ierobežojumu, situācijās, kad Altum ir rezervējusi kapitāla atlaidi, pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai noslēgusi aizdevuma vai atbalsta līgumu līdz šo grozījumu spēkā stāšanās dienai,  pilnvarotajai personai projekta izdevumu kopsavilkums un kontroltāme nav jāprecizē atbilstoši šo grozījumu prasībām un to nav nepieciešams pārstrādāt.
Savukārt kapitāla atlaides piemērošanas brīdī,Altum visu projekta ietvaros (tajā skaitā, kuriem kontroltāmes šobrīd sagatavotas un Altum apstiprinātas) veikto izmaksu atbilstību vērtēs bez 20 % citu izmaksu ierobežojuma.
8) Ņemot vērā, ka Atveseļošanas fonda investīcijas ieviešanas termiņš ir līdz 2026. gada 31. augustam, tiek noteikts, ka sabiedrība "Altum" pieņem lēmumus par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu līdz brīdim, kamēr pieejams MK noteikumos Nr. 460 8. punktā noteiktais Atveseļošanas fonda finansējums, bet ne vēlāk kā līdz 2025. gada 1. martam.
9)Precizēts MK noteikumu Nr. 460 32.punkts, norādot, ka periods, kurā jāievēro nosacījumi attiecībā uz saražotās enerģijas izmantošanu pašpatēriņam ir attiecināms uz amortizācijas periodu. Vienlaikus skaidrojam, ka atbilstoši nacionāliem normatīviem aktiem grāmatvedībā minimālais termiņš kādu var noteikt amortizācijas periodam ir 5 gadi.
Vēršam uzmanību, ka minētai nosacījums attiecībā uz saražotās enerģijas izmantošanu pašpatēriņam ir attiecināms uz komercdarbības atbalsta izslēgšanu un ir noteikts ar ES regulējumu, savukārt veids vai procedūra kādā dalībvalsts vai atbalsta programmas autors izvēlas konkrētā nosacījuma pārbaudi nav regulēts un ir katras dalībvalsts nacionāla izvēle.
Par pašpatēriņu MK noteikumu Nr. 460 izpratnē uzskatāma vismaz 80 % no koplietošanas iekārtu saražotās enerģijas izmantošana koplietošanas enerģijas pašpatēriņam (gan koplietošanas telpās, gan arī dzīvojamo māju apkalpojošās inženierkomunikāciju sistēmās, iekārtās) gada griezumā. Lai Altum pārliecinātos par pašpatēriņa nosacījuma izpildi visā uzraudzības periodā, pilnvarotā persona, iesniedzot pieteikumu kapitāla atlaides rezervācijai, iesniedz:
             1) informāciju par dzīvojamās mājas esošo elektroenerģijas patēriņu koplietošanas
             telpās un inženierkomunikāciju sistēmās, iekārtās, MWh gadā;
             2) informāciju par uzstādāmo iekārtu - invertora iestatīto jaudu (kW) un iekārtas
             vidējo ģenerēto enerģijas apjomu, MWh gadā.
Ņemot vērā, ka koplietošanas enerģijas pašpatēriņš koplietošanas telpās un dzīvojamo māju apkalpojošās inženierkomunikāciju sistēmās daudzdzīvokļu mājās ikgadēji ir praktiski nemainīgs, pašpatēriņa nosacījuma izpilde visā iekārtas amortizācijas periodā tiek izvērtēta jau sākotnēji, kad tiek vērtēts pieteikums kapitāla rezervācijai (atbalstot tādu elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanu, kuru saražotais apjoms nepārsniedz dzīvojamās mājas esošo koplietošanas elektroenerģijas patēriņu). Tāpat arī projekta pilnvarotā persona iesniedzot pieteikumu kapitāla atlaides rezervācijai, papildus iesniedz apliecinājumu, ka tiks nodrošināts 80% saražotās enerģijas pašpatēriņš visā iekārtu amortizācijas periodā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, pašpatēriņa nosacījuma izpilde saturiski tiek izvērtēta un apliecināta iesniedzot pieteikumu kapitāla atlaides rezervācijai, kā arī pilnvarotai personai pašdeklarējot attiecīgo nosacījumu izpildi.
10) Lai pēc 2024.gada 30.jūnija varētu piešķirt de minimis atbalstu, MK noteikumos Nr. 460 nepieciešams precizēt esošās atsauces. Papildus skaidroja, ka MK noteikumu Nr. 460 85. punktā ietvertais trīs gadu periodu saprotams kā laika periods no konkrēta datuma, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, līdz konkrētam datumam pirms trim gadiem, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam;

Ietvertie risinājumi neparedz veikt grozījumus jau esošos līgumos, kas noslēgti starp pilnvaroto personu un Altum.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Atbalsts tiks sniegts daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem. Atbalstu sniedz kā aizdevumu, garantiju vai sabiedrības "Altum" paralēlo aizdevumu ar kapitāla atlaidi pamatsummas pilnīgam vai daļējam samazinājumam un atbalstu tehniskās dokumentācijas sagatavošanai dzīvokļu īpašniekiem energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu projektu īstenošanai.
Juridiskās personas
  • Būvniecības nozare (t.sk. būvniecības uzņēmumi), pašvaldības, biedrības, kapitālsabiedrības, kas ir iesaistītas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanā un apsaimniekošanā.
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā Noteikumu projektā noteiktos pienākumus, tas ietekmē juridiskās personas, kas iesaistītas daudzdzīvokļu māju atjaunošanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkts
Noteikumu projekta 10. punkts (noteikumu 52.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Vispārīga atsauce uz Regulu Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 12. punkts (noteikumu 76. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr.  2023/2831  4. panta 6. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 14. punkts (noteikumu 81.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punkts
Noteikumu projekta 15. punkts (noteikumu 81.6. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Vispārīga atsauce uz Regulu Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 16. punkts (noteikumu 82.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831  5. panta 1. un 2. punkta
Noteikumu projekta 17. punkts (noteikumu 82.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 17. punkts (noteikumu 82.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c), d), e) un f) apakšpunkti
Noteikumu projekta 18. punkts (noteikumu 83. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunkti
Noteikumu projekta 19. punkts (noteikumu 84. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 20. punkts (noteikumu 85. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 20. punkts (noteikumu 85. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 8. punkts
Noteikumu projekta 21. punkts (noteikumu 85.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 9. punkts
Noteikumu projekta 21. punkts (noteikumu 85.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Vispārīga atsauce uz Regulu Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 24. punkts (noteikumu 90. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība Noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar 1.2.1.1.i. investīciju tiks sekmēta viena no Nacionālā attīstības plāna mērķu izpildēm: esošais dzīvojamais fonds līdz 2050. gadam atbilstu augstiem energoefektivitātes, būvniecības, drošības un labiekārtotības standartiem.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ēku atjaunošana labvēlīgi ietekmē pašvaldību teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek samazināts enerģijas patēriņš, būvniecībā tiek izmantoti energoefektīvi materiāli.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
1.2.1.1.i.investīcijas ietvaros līdz 2026.gada 31.augustam kopējais primārās enerģijas samazinājums daudzdzīvokļu mājās ar uzlabotu energoefektivitāti ir 14 423 MWh gadā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi