Anotācija (ex-ante)

23-TA-502: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešamība noteikt jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizēt atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas (Bērna medicīnisko karti, ko iesniedz izglītības iestādei un bērnu aprūpes iestādei, Profilaktiskās potēšanas karti, Patologanatomiskās izmeklēšanas protokolu, Atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai, kā arī dzemdes kakla vēža skrīningtestēšanas un Skrīningmamogrāfijas kartes).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtībā nepieciešami, lai noteiktu jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizētu atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.08.2023.
Pamatojums
Ministru kabineta noteikumos nepieciešams norādīt datumu, līdz kuram var tikt iegādātas veidlapas, kurās tiks veiktas izmaiņas. Veidlapas, kuras iegādātas ārstniecības iestādē līdz 1.augustam, varēs izmantot vēl līdz š.g. 31.decembrim, lai ārstniecības iestādes var plānot veidlapu nomaiņu un pakāpeniski sagatavoties veidlapu jaunās redakcijas izmantošanai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr.265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" (turpmāk tekstā- MK noteikumi Nr.265) nosaka ārstniecības iestāžu medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību, kas ir saistoša visām Latvijas Republikas ārstniecības iestādēm.
Grozījumi medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtībā nepieciešami, lai noteiktu jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizētu atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas (61., 77., 89., 90. un 91.pielikumu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2023. gada 13. janvārī Ministru kabineta pieņemto lēmumu par ministrijām atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem Veselības ministrijai tika piešķirti papildu finanšu līdzekļi pieejamības un kvalitātes uzlabošanai paliatīvās aprūpes pakalpojumiem mājās kā daļai no uzlabojamiem veselības aprūpes pakalpojumiem onkoloģijas jomā.
Tādējādi, ņemot vērā piešķirtos papildu valsts budžeta līdzekļus, ar 2023.gada 28.marta grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” paredzēts ar 2023.gada 1.oktobri ieviest jaunu pakalpojumu - mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, tādējādi attīstot uz pacientu centrētu paliatīvo aprūpi personas dzīvesvietā.
Minētā pakalpojuma sniegšanas medicīnisko dokumentu lietvedības kārtības nodrošināšanai nepieciešams noteikt jaunu dokumentācijas veidlapu, attiecīgi iekļaujot pakalpojuma nodrošināšanā nepieciešamo specifisko informāciju.
Risinājuma apraksts
Izstrādāta jauna medicīniskās dokumentācijas veidlapa "Pacienta karte mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumam pacienta dzīvesvietā" (ar noteikumu projektu noteikts kā jauns pielikums Nr.106), ņemot vērā speciālistu gūto pieredzi un rezultātus no pilotprojekta, ko Veselības ministrija no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim īstenoja Liepājas pilsētā un Dienvidkurzemes novadā ar mērķi pilotēt jaunu uz pacientu orientētu pakalpojuma veidu paliatīviem pacientiem viņu dzīvesvietās mobilo brigāžu veidā.
Ņemot vērā paliatīvās aprūpes pacientu specifiku un ierobežoto dzīvildzi, ar noteikumu projektu vienlaikus tiek noteikts, ka attiecīgā jaunā veidlapa būs jāuzglabā 15 gadus pēc pēdējā veiktā ieraksta.
Vienlaikus skaidrojam, ka noteikumi, kas nosaka ārstniecības iestāžu medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību (attiecīgi MK noteikumi Nr.265), ir saistoši tikai ārstniecības iestādēm, un tos aizpilda ārstniecības personas (MK noteikumu Nr.265 1., 2. un 26.punkts), tādējādi veidlapa 106.pielikumā par mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā sniegšanu paredzēta tikai ārstniecības personu darbam un neparedz sociālā aprūpes un psihosociālā atbalsta norises atspoguļojumu, lai gan jaunieviešamais pakalpojums plānots kā integrēts pakalpojums, kas sastāv gan no veselības aprūpes daļas, gan sociālās komponentes.
Attiecīgo 106.pielikumā ietverto veidlapu līdzvērtīgi pārējai medicīniskai dokumentācijai aizpilda tikai aprūpē iesaistītās ārstniecības personas. Veidlapas saturošo pirmreizējās izvērtēšanas protokolu aizpilda, pirmreizēji uzsākot ārstniecību ārstniecības iestādē, kas nodrošina attiecīgo veselības aprūpes pakalpojumu, un to paraksta komandas ārsts kā galvenais atbildīgais par ārstniecības komandas darbu. Savukārt turpmākās ārstniecības ietvaros veiktās veselības aprūpes/ ārstniecības dokumentācijai izmantojams veidlapā ietvertais regulārās izvērtēšanas protokols, to aizpildot regulāro/periodisko apmeklējumu laikā (katrā vizītes reizē) pie pacienta dzīvesvietā. Gan pirmreizējās, gan regulārās novērtēšanas protokoli ir ieliekami kopējā jaunizveidotajā Pacienta kartē mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumam pacienta dzīvesvietā un veido vienotu dokumentāciju.
MK noteikumos Nr. 265 ietverto medicīnisko dokumentāciju var sagatavot gan papīra, gan elektroniskā veidā, ja vien konkrētā dokumentācija neparedz izņēmuma gadījumus. Ja medicīniskais dokuments aizpildāms elektroniski, tam jābūt sagatavotam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par elektroniskajiem dokumentiem. Attiecīgi šādas prasības attiecināmas arī uz jaunieviešamo 106.pielikuma veidlapu.
Veidlapas uzglabāšanas nosacījumi ir vienlīdzīgi citiem medicīniskajiem ierakstiem, kas noteikti MK noteikumos Nr.265, un to saturam, aizsardzībai un kvalitātei jāatbilst normatīvajā regulējumā noteiktajam, tajā skaitā, ka ārstniecības iestādei jānodrošina medicīnisko ierakstu uzglabāšana noteiktu laika periodu, kā arī, ka pacienta ārstniecības procesā iesaistītām ārstniecības personām ārstniecības iestādes darba laikā jānodrošina, ka pacienta medicīniskajiem ierakstiem un tajos ietvertajai informācijai nevar piekļūt ārstniecības procesā neiesaistītas personas (MK noteikumu Nr.265 23.punkts). Saskaņā ar MK noteikumos Nr.265 noteikto, ārpus ārstniecības iestādes darba laika pacienta medicīniskos ierakstus un tajos ietverto informāciju uzglabā atsevišķā slēdzamā telpā vai slēdzamos skapjos, kas nodrošināti pret ārstniecības procesā neiesaistītu personu piekļūšanu, un telpas vai skapju atslēgas glabā atbildīgā persona. Tādējādi ārstniecības iestādei, kas sniedz veselības aprūpes pakalpojumus, tajā skaitā mobilos paliatīvos pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, jāizpilda prasības arī attiecībā uz medicīnisko ierakstu uzglabāšanu un datu aizsardzību
Problēmas apraksts
Pašreizējā patologanatomiskā protokola versija (MK noteikumu Nr.265 77.pielikums) detalizēti neatspoguļo vairāku orgānu un sistēmu makroskopisku aprakstu, tai skaitā gremošanas sistēmas, muskuļaudu, kaulu un locītavu sistēmas pārmaiņas. Turklāt, atbilstoši jaunākām atziņām ir jāpapildina apraksts par kardiovaskulāru un plaušu sistēmu, vēl jo vairāk, ka kardiovaskulārās slimības ir vadošais nāves iemesls ne tikai Latvijā, bet arī visā Eiropas Savienībā (ES). Vienlaikus pašreizējā protokola versijā maz ir aprakstīta dažādu orgānu un sistēmu onkoloģiskās pārmaiņas, kas ir it īpaši svarīgi ne tikai onkoloģisko diagnožu noteikšanā un aprakstā, bet arī statistikas nolūkos. Tāpat jāpapildina patologanatomiskās izmeklēšanas protokols ar informāciju, lai noteiktu nāves iemeslu personām, kuru nāves cēlonis nav saistīts ar vardarbīgu nāvi.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams aktualizēt patologanatomiskās izmeklēšanas protokolu, lai noteiktu nāves iemeslu personām, kuru nāves cēlonis nav saistīts ar vardarbīgu nāvi. Pēdējā patologanatomiskā protokola versija tika izstrādāta pirms 30 gadiem, un, ņemot vērā jaunākās atziņas un starptautisko patologu biedrību rekomendācijas, nepieciešams izstrādāt jaunu patologanatomiskas izmeklēšanas protokolu, tajā iekļaujot informāciju par dažādu audu un orgānu makroskopisko, mikroskopisko izmeklēšanu un slēdziena noformēšanu.
Tādējādi MK noteikumu Nr.265 77.pielikums “Patologanatomiskās izmeklēšanas protokols” izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
No 2022. gada 1. jūlija dzemdes kakla vēža skrīningā mainīta izmeklējuma metode mērķa grupai no 30 gadu vecuma, esošo šķidruma citoloģijas izmeklējumu aizstājot ar cilvēka papilomas vīrusa (CPV) noteikšanas testu. Ņemot vērā izmeklējuma metodes maiņu, nepieciešams veikt izmaiņas arī Ministru kabineta noteikumu Nr.265 90.pielikumā “Dzemdes kakla citoloģiskā materiāla skrīningtestēšanas karte”, papildinot to ar skrīningtestēšanas karti, kas attiecas uz CPV izmeklējumu.
2022. gada 1. jūlijā krūts vēža skrīninga izmeklējumu kodēšanai tika mainīta novērtējumu sistēma, ieviešot datu vadības risinājumu pēc BI-RADS (Breast Imaging Reporting and Data System). Vienlaicīgi līdz 2022.gada 31.decembrim tika noteikts pārejas periods, kad izmeklējuma rezultātus bija iespējams kodēt arī ar līdz tam spēkā esošo “R” vērtēšanas sistēmu vai BI-RADS. Savukārt no 2023.gada 1.janvāra mamogrāfijas izmeklējumu rezultātu atspoguļošanai tiek pielietota tikai BI-RADS sistēma. Atbilstoši ieviestajām izmaiņām ir nepieciešams veikt labojumus arī Ministru kabineta noteikumu Nr.265 91.pielikumā “Skrīningmamogrāfijas karte”, mainot izmeklējuma rezultātu iespējamos kodus: B0, B1, B2, B4, B5.
Attiecīgi no 2022.gada 1.jūlija un 2023.gada 1.janvāra ir mainītas testēšanas metodes un vērtējumi laboratorijās, kā arī laboratorijā izmantojamā metode. Līdz ar to jāveic precizējumi attiecīgajās veidlapās: MK noteikumu Nr.265 90. un 91.pielikumā.
Risinājuma apraksts
Precizētas un aktualizētas MK noteikumu Nr.265 90. un 91.pielikuma veidlapas.
Problēmas apraksts
Nepieciešams aktualizēt un papildināt MK noteikumu Nr.265 61.pielikumā "Profilaktiskās potēšanas karte" infekcijas slimību uzskaitījumu, pret kurām vakcinē bērnus no valsts budžeta līdzekļiem, ar rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju, vējbakām un cilvēka papilomas vīrusu infekciju.
Risinājuma apraksts
Aktualizēta un papildināta MK noteikumu Nr.265 61.pielikuma "Profilaktiskās potēšanas karte" infekcijas slimību uzskaitījumu sadaļa ar tām infekcijas slimībām, pret kurām vakcinē bērnus no valsts budžeta līdzekļiem (ar rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju, vējbakām un cilvēka papilomas vīrusu infekciju).
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.265 89.pielikums "Atzinums tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai" tiek izdots saskaņā ar un pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi”.
Attiecīgajā MK noteikumu Nr.265 89.pielikumā atzinuma izsniedzēja paraksta daļā paredzēts paraksts tikai ārstējošajam ārstam, savukārt Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” 5.1.apakšpunkts paredz, ka atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" var iesniegt ne tikai ar ārstējošā ārsta, bet arī ergoterapeita atzinumu. Saskaņā ar Ārstniecības likumā noteikto, ergoterapeits ir funkcionālais speciālists, kas attiecīgi gan saskaņā ar Ārstniecības likumu, gan likumu "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" ir atsevišķa profesija no ārsta, līdz ar to nepieciešams precizēt atzinuma paraksta personas daļu.

Vienlaikus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” paredz atsevišķas situācijas, kad persona tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai var pieteikties un tos saņemt steidzamības kārtā. Lai atvieglotu šādu gadījumu identifikāciju, nepieciešams veidlapu papildināt ar iespēju norādīt tehniskā palīglīdzekļa saņemšanas steidzamību.
Risinājuma apraksts
Precizēta MK noteikumu Nr.265 89.pielikuma "Atzinums tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai" veidlapas paraksta daļa, aizstājot ārstējošā ārsta paraksta nosaukumu ar parakstu ārstniecības personai, kas aizpildījusi atzinumu, nenosaucot konkrētu profesiju vai specialitāti, tā kā šādu atzinumu tik un tā izsniedz saskaņā ar Tehnisko palīglīdzekļu noteikumiem, kur attiecīgi tiek noteikts arī tas, kuras profesijas speciālisti izsniedz šādu atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai.

Tāpat veidlapa papildināta ar norādi par tehniskā palīglīdzekļa steidzamību.
Problēmas apraksts
Vienlaikus nepieciešams aktualizēt MK noteikumu Nr.265 51.pielikumā "Bērna medicīniskā karte (veidlapa Nr. 026/u)" ietverto informāciju, kas paredzēta iesniegšanai izglītības iestādē vai bērnu aprūpes iestādē, tajā iestājoties, tādējādi nodrošinot izglītības iestādei saistošas un nepieciešamas informācijas sniegšanu no ģimenes ārsta.
Bērna medicīniskajai kartei ir jāsatur tāds informācijas apjoms, kas nepieciešams izglītības iestādei un bērnu aprūpes iestādei piemērota izglītības procesa un atbalsta pasākumu nodrošināšanai, kā arī piemērotas pirmās palīdzības sniegšanai. Tādējādi Bērna medicīniskā karte satur gan norādes par antropometriskajiem rādītājiem (kas nepieciešams skolas vides, piemēram, galdu un krēslu, piemērošanai), rekomendācijas izglītības iestādei/ bērnu aprūpes iestādei, kā arī norādījumus sporta un citām nodarbībām, ēdienkartei un īpašiem apstākļiem, kas jānodrošina izglītības iestādei vai bērnu aprūpes iestādei, kā arī izglītojamā vecāku kontakttālruni, lai nepieciešamības gadījumā var sazināties ar bērna vecākiem/likumiskajiem pārstāvjiem ar veselību saistītos jautājumos, tajā skaitā informēt par sniegto pirmo palīdzību.
Vienlaikus nepieciešams samazināt (ar kartes saturu) nelietderīgi iesniedzamās informācijas apjomu, kas izglītības iestādei izglītības procesa nodrošināšanā nav saistošs un aktuāls pašreizējai situācijai, piemēram, svītrot prasību Bērna medicīniskai kartei iesniegšanas brīdī pievienot Profilaktiskās potēšanas kartes kopiju. Vakcinācijas statusa uzraudzību un vakcināciju pamatā veic ģimenes ārsti vai citas līdzvērtīgas ārstniecības iestādes, savukārt izglītības iestādēs vakcinācijas uzraudzība un vakcinācijas process netiek veikti, līdz ar to nav saistoša arī informācijas iesniegšana par veikto profilaktisko potēšanu. Turklāt Bērna medicīnisko karti saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumiem Nr.11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" izglītības iestādē iesniedz, tikai tajā iestājoties, līdz ar ko izglītības iestādei tik un tā nav pieejama aktuālākā informācijas par izglītojamā vakcinācijas statusu pēc kāda laika perioda, tā kā vakcinācija tiek veikta citur- ārstniecības iestādē. Tādējādi Profilaktiskās potēšanas kartes kopijas iesniegšanai nav tālāk izmantojama mērķa, vienlaikus radot nepamatotu administratīvo slogu ārstam kopijas sagatavošanā un Bērna medicīniskās kartes aizpildīšanā.


 
Risinājuma apraksts
Aktualizēta un precizēta MK noteikumu Nr.265 51.pielikumā ietvertā "Bērna medicīniskā karte (veidlapa Nr. 026/u)", kas paredzēta iesniegšanai, iestājoties izglītības iestādē vai bērnu aprūpes iestādē.Tāpat noteikumu projekta 35.4. apakšpunktā tiek svītrots 51. pielikums, kas nozīmē, ka medicīniskos ierakstus, kas norādīti minētā pielikuma dokumentos, kā rezultātā izglītības iestāde bērna medicīnisko karti (veidlapu Nr. 026/u) glabās kamēr bērns apgūst izglītību konkrētajā mācību iestādē, tādējādi mazinot slogu izglītības iestādēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības personu darbu, kas izmanto attiecīgās veidlapas, kuru saturā tiek veiktas izmaiņas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Patologu Asociācija
Cits
NRC "Vaivari"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Netika saņemti pieteikumi vai iebildumi uz sabiedrisko apspriedi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Netika saņemti pieteikumi uz sabiedrisko apspriedi

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Grozījumi skar atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas. Par izmaiņām tiks informētas ārstniecības personas, kuru darbs saistīts ar attiecīgajām veidlapām.
Noteikumu projekts neskar institūciju darba reorganizāciju vai likvidāciju.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi