25-TA-1665: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Farmācijas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 10. jūnija sēdes protokols Nr. 23 45. § "Informatīvais ziņojums "Par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālo laboratoriju" 2. punkts.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra regula (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - regula 2019/6)
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts ar mērķi nodrošināt veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi, uzraudzību un kontroli, ieviešot regulas 2019/6 55., 56., 57., 74. un 91. panta prasības par informācijas nodošanu attiecīgās Eiropas Savienības (turpmāk – ES) datubāzēs un datu par antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem apkopošanu un ziņošanu, kā arī nodrošināt veterināro zāļu kvalitātes kontroli šim nolūkam noteiktā veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālā laboratorijā, ieviešot regulas 2019/6 29., 123. un 128. pantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) nodrošina veterināro zāļu aprites uzraudzību un kontroli, uzrauga cilvēkiem paredzēto zāļu lietošanu dzīvniekiem, kā arī apkopo veterināro zāļu pārdošanas datus un ziņo tos Eiropas Zāļu aģentūrai.
Regula 2019/6 paredz pienākumu dalībvalstīm nodrošināt automatizētu datu reģistrēšanu un ziņošanu centralizētās datubāzēs par veterināro zāļu apriti saskaņā ar šādiem nosacījumiem:
1) regulas 2019/6 55. pants paredz izveidot ES veterināro zāļu datubāzi, nosakot, ka jāizveido elektronisks datu apmaiņas mehānisms, kas paredz datu apmaiņu ar valstu sistēmām, kā arī paredz formātu elektronisku iesniegumu iesniegšanai pēc principa “informāciju ievadi vienreiz”. Eiropas Komisijas 2021. gada 8. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2021/16, ar ko nosaka nepieciešamos pasākumus un praktisko kārtību attiecībā uz Savienības veterināro zāļu datubāzi (turpmāk– Savienības zāļu datubāze), paredz tehniskos nosacījumus, lai nodrošinātu, ka zāļu datubāze tiek izstrādāta ar mērķi izvairīties no dubultas datu ievadīšanas dažādās ES un dalībvalstu informācijas sistēmās, tādējādi nodrošinot, ka ikvienam informācijas veidam ir viens avots un ka dati tiek ievadīti tikai vienu reizi, kā rezultātā samazinot administratīvo slogu gan valstu kompetentajām iestādēm, gan uzņēmējiem, gan nozares profesionāļiem, kas šīs datubāzes izmanto;
2) regulas 2019/6 74. pants paredz izveidot ES farmakovigilances datubāzi, kas ir savstarpēji savienota ar Savienības zāļu datu bāzi un tiek veidota kā datu apstrādes tīkls, kas ļauj pārsūtīt datus starp dalībvalstīm, Eiropas Zāļu aģentūru un Eiropas Komisiju (turpmāk– EK);
3) regulas 2019/6 91. pants paredz izveidot ES datubāzi, kas aptver veterināro zāļu ražošanu, importu un vairumtirdzniecību, paredzot gan elektronisku datu iesniegšanas formātu, gan ES dalībvalstu informācijas apmaiņas mehānismus ar Savienības zāļu datubāzi un citām ES datubāzēm;
4) regulas 2019/6 57. pants, ņemot vērā antimikrobiālās rezistences radītos riskus cilvēku un dzīvnieku veselībai un dzīvībai, paredz ES dalībvalstu pienākumu iegūt, uzkrāt un apkopot datus par antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu pārdošanas apjomu un zāļu lietošanu dzīvniekiem un ziņot tos Eiropas Zāļu aģentūrai. Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem, paredz dalībvalstu pienākumu izstrādāt daļēji vai pilnībā automatizētas pastāvīgas datu vākšanas sistēmas, lai apkopotu datus par antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem, kā arī programmatūras risinājumus, kas atvieglo šādu datu vākšanu un atbalsta kvalitātes nodrošināšanu, validēšanu un kvalitātes kontroli.
Regulas 2019/6 29. pants paredz pienākumu veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas pretendentam pēc kompetentās iestādes pieprasījuma iesniegt ES references laboratorijai, oficiālajai zāļu kontroles laboratorijai vai kādai dalībvalsts minētajā nolūkā nozīmētai laboratorijai paraugus, kas ir vajadzīgi, lai testētu veterinārās zāles nolūkā nodrošināt, ka ražotāja izmantotā un pieteikuma dokumentos aprakstītā kontroles metodika ir apmierinoša, regulas 2019/6 123. pants paredz pienākumu dalībvalsts kompetentajai iestādei veikt veterināro zāļu apritē iesaistīto personu kontroli, tostarp ražoto un izplatīto zāļu kvalitātes kontroli, kuras ietvaros ir jāņem veterināro zāļu paraugi un jānosūta neatkarīgai kvalitātes kontrolei oficiālajā laboratorijā vai kādā laboratorijā, ko šim nolūkam nozīmējusi dalībvalsts, regulas 2019/6 128. pants paredz pienākumu imunoloģisko veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas turētājam pēc pieprasījuma attiecīgās zāles iesniegt oficiālā zāļu kontroles laboratorijā kvalitātes kontrolei, ja tas nepieciešams ar cilvēku vai dzīvnieku veselību saistītu iemeslu dēļ.
Latvijā līdz šim nebija noteikta oficiālā laboratorija, kas veic veterināro zāļu kvalitātes kontroli. Izpildot Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 5 11.§ “Grozījumi Farmācijas likumā” 4. punktu, Zemkopības ministrija iesniedza Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālās laboratorijas noteikšanu, lai nodrošinātu veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi. Saskaņā ar Ministru kabineta 10.06.2025. sēdes protokola Nr. 23 45. § “Informatīvais ziņojums "Par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālo laboratoriju 2. punktu, Ministru kabinets atbalstīja Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" (turpmāk – institūts BIOR) pilnvarošanu īstenot veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālās laboratorijas uzdevumus un riska zinātnisko novērtēšanu veterināro zāļu jomā atbilstoši ziņojumā minētajam. Zemkopības ministrijai tika uzdots pienākums izstrādāt likumprojektu "Grozījumi Farmācijas likumā", kurā jānosaka institūts BIOR par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālo laboratoriju.
Regula 2019/6 paredz pienākumu dalībvalstīm nodrošināt automatizētu datu reģistrēšanu un ziņošanu centralizētās datubāzēs par veterināro zāļu apriti saskaņā ar šādiem nosacījumiem:
1) regulas 2019/6 55. pants paredz izveidot ES veterināro zāļu datubāzi, nosakot, ka jāizveido elektronisks datu apmaiņas mehānisms, kas paredz datu apmaiņu ar valstu sistēmām, kā arī paredz formātu elektronisku iesniegumu iesniegšanai pēc principa “informāciju ievadi vienreiz”. Eiropas Komisijas 2021. gada 8. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2021/16, ar ko nosaka nepieciešamos pasākumus un praktisko kārtību attiecībā uz Savienības veterināro zāļu datubāzi (turpmāk– Savienības zāļu datubāze), paredz tehniskos nosacījumus, lai nodrošinātu, ka zāļu datubāze tiek izstrādāta ar mērķi izvairīties no dubultas datu ievadīšanas dažādās ES un dalībvalstu informācijas sistēmās, tādējādi nodrošinot, ka ikvienam informācijas veidam ir viens avots un ka dati tiek ievadīti tikai vienu reizi, kā rezultātā samazinot administratīvo slogu gan valstu kompetentajām iestādēm, gan uzņēmējiem, gan nozares profesionāļiem, kas šīs datubāzes izmanto;
2) regulas 2019/6 74. pants paredz izveidot ES farmakovigilances datubāzi, kas ir savstarpēji savienota ar Savienības zāļu datu bāzi un tiek veidota kā datu apstrādes tīkls, kas ļauj pārsūtīt datus starp dalībvalstīm, Eiropas Zāļu aģentūru un Eiropas Komisiju (turpmāk– EK);
3) regulas 2019/6 91. pants paredz izveidot ES datubāzi, kas aptver veterināro zāļu ražošanu, importu un vairumtirdzniecību, paredzot gan elektronisku datu iesniegšanas formātu, gan ES dalībvalstu informācijas apmaiņas mehānismus ar Savienības zāļu datubāzi un citām ES datubāzēm;
4) regulas 2019/6 57. pants, ņemot vērā antimikrobiālās rezistences radītos riskus cilvēku un dzīvnieku veselībai un dzīvībai, paredz ES dalībvalstu pienākumu iegūt, uzkrāt un apkopot datus par antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu pārdošanas apjomu un zāļu lietošanu dzīvniekiem un ziņot tos Eiropas Zāļu aģentūrai. Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem, paredz dalībvalstu pienākumu izstrādāt daļēji vai pilnībā automatizētas pastāvīgas datu vākšanas sistēmas, lai apkopotu datus par antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem, kā arī programmatūras risinājumus, kas atvieglo šādu datu vākšanu un atbalsta kvalitātes nodrošināšanu, validēšanu un kvalitātes kontroli.
Regulas 2019/6 29. pants paredz pienākumu veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas pretendentam pēc kompetentās iestādes pieprasījuma iesniegt ES references laboratorijai, oficiālajai zāļu kontroles laboratorijai vai kādai dalībvalsts minētajā nolūkā nozīmētai laboratorijai paraugus, kas ir vajadzīgi, lai testētu veterinārās zāles nolūkā nodrošināt, ka ražotāja izmantotā un pieteikuma dokumentos aprakstītā kontroles metodika ir apmierinoša, regulas 2019/6 123. pants paredz pienākumu dalībvalsts kompetentajai iestādei veikt veterināro zāļu apritē iesaistīto personu kontroli, tostarp ražoto un izplatīto zāļu kvalitātes kontroli, kuras ietvaros ir jāņem veterināro zāļu paraugi un jānosūta neatkarīgai kvalitātes kontrolei oficiālajā laboratorijā vai kādā laboratorijā, ko šim nolūkam nozīmējusi dalībvalsts, regulas 2019/6 128. pants paredz pienākumu imunoloģisko veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas turētājam pēc pieprasījuma attiecīgās zāles iesniegt oficiālā zāļu kontroles laboratorijā kvalitātes kontrolei, ja tas nepieciešams ar cilvēku vai dzīvnieku veselību saistītu iemeslu dēļ.
Latvijā līdz šim nebija noteikta oficiālā laboratorija, kas veic veterināro zāļu kvalitātes kontroli. Izpildot Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 5 11.§ “Grozījumi Farmācijas likumā” 4. punktu, Zemkopības ministrija iesniedza Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālās laboratorijas noteikšanu, lai nodrošinātu veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi. Saskaņā ar Ministru kabineta 10.06.2025. sēdes protokola Nr. 23 45. § “Informatīvais ziņojums "Par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālo laboratoriju 2. punktu, Ministru kabinets atbalstīja Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" (turpmāk – institūts BIOR) pilnvarošanu īstenot veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālās laboratorijas uzdevumus un riska zinātnisko novērtēšanu veterināro zāļu jomā atbilstoši ziņojumā minētajam. Zemkopības ministrijai tika uzdots pienākums izstrādāt likumprojektu "Grozījumi Farmācijas likumā", kurā jānosaka institūts BIOR par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālo laboratoriju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regula 2019/6 paredz nosacījumus veterināro zāļu novērtēšanai, reģistrēšanai un datu ziņošanai ES datubāzēs izmantojot elektroniskas datu apmaiņas sistēmas, sekojot principam “ievadi datus vienreiz”. Līdz šim dienesta veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmu risinājums nenodrošināja pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā – kā veterinārās zāles ražo, laiž tirgū, importē un eksportē, piegādā, izplata, kā attiecībā uz tām īsteno farmakovigilanci, kā tās kontrolē un lieto, kā arī netika nodrošināta pilnvērtīga integrācija ar ES un Eiropas Zāļu aģentūras datubāzēm. Līdz ar to dienests nevarēja pilnvērtīgi izpildīt regulas 2019/6 un uz šīs regulas pamata izdoto normatīvo aktu prasības.
Risinājuma apraksts
Farmācijas likumā jāizdara šādi grozījumi:
a) Farmācijas likumā jāizdara šādi grozījumi:
1) jāprecizē likuma 5. panta 21.punkts, papildinot Ministru kabinetam doto pilnvarojumu noteikt kārtību veterināro zāļu aprites statistikas veidošanai ar datu vākšanu par dzīvniekiem lietotām zālēm, jo regulas 2019/6 57. pants nosaka pienākumu dalībvalstīm vākt datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm, kas ietver gan veterinārās zāles, gan cilvēkiem paredzētās zāles. Līdz šim dienests informāciju par veterināro izplatīšanu vāc un apkopo saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumiem Nr. 336 "Informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtība veterināro zāļu aprites jomā", kuros ir noteiktas prasības veterināro zāļu ražotājiem, importētājiem, izplatītājiem vairumtirdzniecībā un veterinārajām aptiekām ziņot dienestam datus par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm, kā arī ir noteikta kārtība, kādā dienests apkopo datus un veido statistiku par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm. Tiks papildinātas prasības Ministru kabineta noteikumos, ietverot nosacījumus personām, kas ziņo datus par zāļu lietošanas dzīvniekiem, prasības ziņojamiem datiem, ziņošanas veidu un termiņiem, kā arī dienesta pienākumu nodrošināt datu ziņošanas iespēju, apkopot datus un veidot statistiku, tostarp, precizēts pienākums veterināro zāļu ražotājiem, importētājiem, izplatītājiem, veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzējiem, veterinārmedicīniskās prakses iestādēm un dzīvnieku īpašniekiem (turētājiem);
2) jaunā redakcijā jāizsaka 12. panta pirmās daļas otrais punkts, jo veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma ietver Latvijas Republikas veterināro zāļu reģistru, veterināro zāļu reģistrācijas numuru un kodu piešķiršanu, datubāzes par novērotajām veterināro zāļu izraisītajām blakusparādībām, veterināro zāļu klīnisko izpēti un lietošanas novērojumiem uzturēšanu, nodrošinot veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi un uzraudzību. Tāpat tiek nodrošināta integrācija ar ES un Eiropas Zāļu aģentūras datubāzēm un izpildīta regulas 2019/6 un pakārtoto regulu prasība nodrošināt pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā, automatizējot datu apstrādes un kontroles procesus izpildi;
3) jāprecizē 12. panta pirmās daļas trešais punkts, papildinot dienesta kompetenci statistikas datu vākšanā un apkopošanā arī ar datu vākšanu par cilvēkiem paredzēto, jo īpaši antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu, lietošanu dzīvniekiem. Regulas 2019/6 57. pants paredz dalībvalstīm vākt datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm, kas ietver gan veterinārās zāles, gan cilvēkiem paredzētās zāles. Ministru kabineta noteikumos par veterināro zāļu statistikas veidošanu tiks noteikts veterināro zāļu ražotāju, importētāju, izplatītāju, praktizējošu veterinārārstu, veterinārmedicīniskās prakses iestāžu un dzīvnieku īpašnieku (turētāju) pienākums sniegt datus dienestam;
5) likums jāpapildina ar 22.1 pantu, kurā nosaka veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas un veterinārās e–veselības informācijas sistēmas kā valsts informācijas sistēmas izveides mērķi, pamatuzdevumus un pārvaldnieku, kas ir Pārtikas un veterinārais dienests. Veterinārās e–veselības informācijas sistēmas izveides vispārējais mērķis ir datu vākšanas sistēmas izstrāde par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām, kā arī šo datu ziņošana Eiropas Zāļu aģentūrai. Lai to nodrošinātu, ir izstrādātas valsts datu vākšanas sistēmas, kas nodrošina datu vākšanu par veterināro antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām, par sertificētajiem veterinārārstiem, kā arī datu par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem iesniegšanu Eiropas Zāļu aģentūrā, izpildot regulas 2019/6 prasības.
Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma izveidota ar mērķi uzkrāt un atjaunot informāciju par Latvijā reģistrētām veterinārajām zālēm, par veterinārajām zālēm, ko atļauts izplatīt paralēlajā tirdzniecībā, par ievestām valstī nereģistrētām veterinārajām zālēm, par veterināro zāļu klīniskajiem pētījumiem, par farmakovigilances uzraudzību, par labas ražošanas un izplatīšanas prakses uzraudzību, par izplatītajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām un aptiekās izgatavotajām veterinārajām zālēm, un citu ar veterināro zāļu apriti saistītu informāciju, lai nodrošinātu veterināro zāļu aprites uzraudzības sistēmas pilnīgu digitalizāciju un nodrošinātu regulas 2019/6 prasības par vienotas ES veterināro zāļu datubāzes un ražotāju un vairumtirgotāju datubāzes un farmakovigilances datubāzes uzturēšanu un datu apmaiņu ar ES veterināro zāļu datubāzi, Eiropas Zāļu aģentūras klasifikatoru datubāzi “Vielas, produkti, organizācijas un atsauces” un citām ES datubāzēm.
Veterinārās e–veselības informācijas sistēma savienota ar Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmu, Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmām un saņem datus no Zāļu valsts aģentūras atvērtajiem datiem, tādējādi nodrošinot veterināro zāļu aprites un dzīvniekiem lietoto cilvēkiem paredzēto zāļu izsekojamību un principa “datus ievada vienreiz” realizāciju. Veterinārajā e–veselības informācijas sistēmā un veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmā varēs autorizēties, izmantojot portāla “Latvija.lv” autentifikācijas līdzekļus un tajās ievadītajiem dokumentiem ir juridisks spēks.
a) Farmācijas likumā jāizdara šādi grozījumi:
1) jāprecizē likuma 5. panta 21.punkts, papildinot Ministru kabinetam doto pilnvarojumu noteikt kārtību veterināro zāļu aprites statistikas veidošanai ar datu vākšanu par dzīvniekiem lietotām zālēm, jo regulas 2019/6 57. pants nosaka pienākumu dalībvalstīm vākt datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm, kas ietver gan veterinārās zāles, gan cilvēkiem paredzētās zāles. Līdz šim dienests informāciju par veterināro izplatīšanu vāc un apkopo saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumiem Nr. 336 "Informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtība veterināro zāļu aprites jomā", kuros ir noteiktas prasības veterināro zāļu ražotājiem, importētājiem, izplatītājiem vairumtirdzniecībā un veterinārajām aptiekām ziņot dienestam datus par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm, kā arī ir noteikta kārtība, kādā dienests apkopo datus un veido statistiku par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm. Tiks papildinātas prasības Ministru kabineta noteikumos, ietverot nosacījumus personām, kas ziņo datus par zāļu lietošanas dzīvniekiem, prasības ziņojamiem datiem, ziņošanas veidu un termiņiem, kā arī dienesta pienākumu nodrošināt datu ziņošanas iespēju, apkopot datus un veidot statistiku, tostarp, precizēts pienākums veterināro zāļu ražotājiem, importētājiem, izplatītājiem, veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzējiem, veterinārmedicīniskās prakses iestādēm un dzīvnieku īpašniekiem (turētājiem);
2) jaunā redakcijā jāizsaka 12. panta pirmās daļas otrais punkts, jo veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma ietver Latvijas Republikas veterināro zāļu reģistru, veterināro zāļu reģistrācijas numuru un kodu piešķiršanu, datubāzes par novērotajām veterināro zāļu izraisītajām blakusparādībām, veterināro zāļu klīnisko izpēti un lietošanas novērojumiem uzturēšanu, nodrošinot veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi un uzraudzību. Tāpat tiek nodrošināta integrācija ar ES un Eiropas Zāļu aģentūras datubāzēm un izpildīta regulas 2019/6 un pakārtoto regulu prasība nodrošināt pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā, automatizējot datu apstrādes un kontroles procesus izpildi;
3) jāprecizē 12. panta pirmās daļas trešais punkts, papildinot dienesta kompetenci statistikas datu vākšanā un apkopošanā arī ar datu vākšanu par cilvēkiem paredzēto, jo īpaši antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu, lietošanu dzīvniekiem. Regulas 2019/6 57. pants paredz dalībvalstīm vākt datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm, kas ietver gan veterinārās zāles, gan cilvēkiem paredzētās zāles. Ministru kabineta noteikumos par veterināro zāļu statistikas veidošanu tiks noteikts veterināro zāļu ražotāju, importētāju, izplatītāju, praktizējošu veterinārārstu, veterinārmedicīniskās prakses iestāžu un dzīvnieku īpašnieku (turētāju) pienākums sniegt datus dienestam;
5) likums jāpapildina ar 22.1 pantu, kurā nosaka veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas un veterinārās e–veselības informācijas sistēmas kā valsts informācijas sistēmas izveides mērķi, pamatuzdevumus un pārvaldnieku, kas ir Pārtikas un veterinārais dienests. Veterinārās e–veselības informācijas sistēmas izveides vispārējais mērķis ir datu vākšanas sistēmas izstrāde par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām, kā arī šo datu ziņošana Eiropas Zāļu aģentūrai. Lai to nodrošinātu, ir izstrādātas valsts datu vākšanas sistēmas, kas nodrošina datu vākšanu par veterināro antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām, par sertificētajiem veterinārārstiem, kā arī datu par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem iesniegšanu Eiropas Zāļu aģentūrā, izpildot regulas 2019/6 prasības.
Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma izveidota ar mērķi uzkrāt un atjaunot informāciju par Latvijā reģistrētām veterinārajām zālēm, par veterinārajām zālēm, ko atļauts izplatīt paralēlajā tirdzniecībā, par ievestām valstī nereģistrētām veterinārajām zālēm, par veterināro zāļu klīniskajiem pētījumiem, par farmakovigilances uzraudzību, par labas ražošanas un izplatīšanas prakses uzraudzību, par izplatītajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām un aptiekās izgatavotajām veterinārajām zālēm, un citu ar veterināro zāļu apriti saistītu informāciju, lai nodrošinātu veterināro zāļu aprites uzraudzības sistēmas pilnīgu digitalizāciju un nodrošinātu regulas 2019/6 prasības par vienotas ES veterināro zāļu datubāzes un ražotāju un vairumtirgotāju datubāzes un farmakovigilances datubāzes uzturēšanu un datu apmaiņu ar ES veterināro zāļu datubāzi, Eiropas Zāļu aģentūras klasifikatoru datubāzi “Vielas, produkti, organizācijas un atsauces” un citām ES datubāzēm.
Veterinārās e–veselības informācijas sistēma savienota ar Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmu, Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmām un saņem datus no Zāļu valsts aģentūras atvērtajiem datiem, tādējādi nodrošinot veterināro zāļu aprites un dzīvniekiem lietoto cilvēkiem paredzēto zāļu izsekojamību un principa “datus ievada vienreiz” realizāciju. Veterinārajā e–veselības informācijas sistēmā un veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmā varēs autorizēties, izmantojot portāla “Latvija.lv” autentifikācijas līdzekļus un tajās ievadītajiem dokumentiem ir juridisks spēks.
Problēmas apraksts
Regulā 2019/6 noteikti augsti veterināro zāļu kvalitātes, drošuma un iedarbīguma standarti, lai risinātu kopīgas problēmas sabiedrības un dzīvnieku veselības un vides aizsardzībā ES. Veterinārās zāles var laist ES tirgū, ja tām ir piešķirta tirdzniecības atļauja un ir pierādīta to kvalitāte, drošums un iedarbīgums. Veterināro zāļu kvalitāte ir kontrolējama ikvienā veterināro zāļu aprites posmā no novērtēšanas un ražošanas līdz piegādei galalietotājam, lai garantētu drošu, iedarbīgu un kvalitatīvu veterināro zāļu pieejamību dzīvniekiem. Regulā 2019/6 paredzēti pienākumi valstu kompetentajam iestādēm, tirdzniecības atļaujas turētājiem un ražotājiem nodrošināt veterināro zāļu kvalitātes kontroli. Savukārt oficiālajai laboratorijai ir jāsniedz atbalsts valstu kompetentajām iestādēm, kontrolējot veterināro zāļu kvalitāti. Oficiālās laboratorijas izvēle ir katras ES dalībvalsts pārziņā, lemjot kā visefektīvāk nodrošināt regulā 2019/6 noteikto prasību izpildi. Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 5. punktā noteikta dienesta kompetence nodrošināt veterināro zāļu kvalitātes kontroli, bet šobrīd nav noteikta oficiālā laboratorija.
Risinājuma apraksts
Farmācijas likums jāpapildina ar 12.1 pantu, paredzot, ka institūts BIOR pilda veterināro zāļu oficiālās kontroles laboratorijas funkcijas, veic riska zinātnisko novērtēšanu veterināro zāļu jomā un sadarbībā ar dienestu nodrošina veterināro zāļu kvalitātes kontroli. Institūts BIOR nepieciešamības gadījumā sadarbosies ar Zāļu Valsts aģentūras laboratoriju vai citu akreditētu laboratoriju, kas darbojas Vispārējā Eiropas Oficiālo zāļu kontroles laboratoriju tīklā. Veterināro zāļu paraugus kvalitātes kontrolei institūtā BIOR varēs iesniegt arī tirdzniecības atļaujas īpašnieki (turētāji), fiziskas un juridiskas personas, kas saņēmušas dienesta atļauju veterināro zāļu paralēlajai tirdzniecībai vai valstī nereģistrētu veterināro zāļu ievešanas un izplatīšanas vai lietošanas atļauju, citas fiziskas un juridiskas personas, kā arī citu valstu kompetentās iestādes. Institūtam BIOR, pildot oficiālās laboratorijas uzdevumus, ir jāveic:
1) veterināro zāļu analīzi, kā arī par veterināro zāļu izejvielām izmantotu aktīvo vielu analīzi. Ja institūts BIOR neveic kādu veterināro zāļu analīzi, tas nosūta attiecīgo veterināro zāļu paraugu uz kādu no oficiālajām laboratorijām vai, ja nepieciešams, sniedz norādījumus veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas īpašniekam (turētājam) par laboratoriju, uz kuru sūtīt veterināro zāļu paraugu;
2) veterināro zāļu kvalitātes kontroli (visos veterināro zāļu aprites posmos);
3) veterināro zāļu testēšanu aizdomu gadījumos par viltojumiem, kā arī sniedz testa rezultātos pamatotus pierādījumus par viltotām veterinārajām zālēm;
4) laboratoriskos izmeklējumus veterināro zāļu reģistrēšanas pieteikumam, farmakovigilances gadījumu izvērtēšanai, kvalitātes defektu izmeklēšanai un inspekcijām (veterināro zāļu labas ražošanas prakses atbilstības kontrolei);
5) citus izmeklējumus.
Veterināro zāļu kvalitātes kontrole būs maksas pakalpojums, tādēļ jādod pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt samaksu par institūta BIOR valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros veikto veterināro zāļu kvalitātes kontroli.
1) veterināro zāļu analīzi, kā arī par veterināro zāļu izejvielām izmantotu aktīvo vielu analīzi. Ja institūts BIOR neveic kādu veterināro zāļu analīzi, tas nosūta attiecīgo veterināro zāļu paraugu uz kādu no oficiālajām laboratorijām vai, ja nepieciešams, sniedz norādījumus veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas īpašniekam (turētājam) par laboratoriju, uz kuru sūtīt veterināro zāļu paraugu;
2) veterināro zāļu kvalitātes kontroli (visos veterināro zāļu aprites posmos);
3) veterināro zāļu testēšanu aizdomu gadījumos par viltojumiem, kā arī sniedz testa rezultātos pamatotus pierādījumus par viltotām veterinārajām zālēm;
4) laboratoriskos izmeklējumus veterināro zāļu reģistrēšanas pieteikumam, farmakovigilances gadījumu izvērtēšanai, kvalitātes defektu izmeklēšanai un inspekcijām (veterināro zāļu labas ražošanas prakses atbilstības kontrolei);
5) citus izmeklējumus.
Veterināro zāļu kvalitātes kontrole būs maksas pakalpojums, tādēļ jādod pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt samaksu par institūta BIOR valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros veikto veterināro zāļu kvalitātes kontroli.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Jā. Izstrādājot informatīvo ziņojumu "Par veterināro zāļu kvalitātes kontroles oficiālo laboratoriju”, kas izskatīts Ministru kabineta 2025. gada 10 jūnija sēdē (protokola Nr. 23 45. §), tika izvērtēta informācija par Zāļu valsts aģentūrai nepieciešamajiem resursiem un finansējumu kā alternatīvais variants, vērtējot oficiālās laboratorijas uzdevumu izpildes iespējas. Minētais variants netika piedāvāts tālākai izvērtēšanai, jo institūts BIOR pildīs oficiālās laboratorijas uzdevumus esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas izveidošanas kopējās izmaksas - 661 000 EUR. Turpmākās uzturēšanas izmaksas: pirmajā gadā pēc izveidošanas - 66 100 EUR (10% no izveidošanas izmaksām), otrajā gadā pēc izveidošanas - 46 270 EUR (7%), trešajā un nākamajos gados - 33 050 EUR (5%).
Veterinārās e–veselības informācijas sistēmas kopējās izmaksas - 2600000 EUR. Turpmākās uzturēšanas izmaksas: pirmajā gadā - 260 000 EUR (10%), otrajā gadā - 182 000 EUR, trešajā un nākamajos gados - 130 000 EUR (5%).
Institūts BIOR veterināro zāļu oficiālās kvalitātes kontroles laboratorijas uzdevums veiks esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Veterinārās e–veselības informācijas sistēmas kopējās izmaksas - 2600000 EUR. Turpmākās uzturēšanas izmaksas: pirmajā gadā - 260 000 EUR (10%), otrajā gadā - 182 000 EUR, trešajā un nākamajos gados - 130 000 EUR (5%).
Institūts BIOR veterināro zāļu oficiālās kvalitātes kontroles laboratorijas uzdevums veiks esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" (23-TA-1430)
Pamatojums un apraksts
Paredz nosacījumus veterinārās e-veselības informācijas sistēmas pārzinim, noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, iekļaujamo informāciju un tās apjomu, kārtību, kādā informāciju apstrādā un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Dienesta funkcijas un uzdevumi tiks paplašināti:
a) dienestam jāuztur un jāpilnveido divas jaunas informācijas sistēmas - veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmu un veterinārās e-veselības informācijas sistēma. Ir jānodrošina, ka datu apmaiņa starp veterināro zāļu informācijas sistēmu un Savienības veterināro zāļu datu bāzi tiek īstenota atbilstoši regulā 2021/16 noteiktajām prasībām;
b) dienestam jāvāc, jāapkopo un jāanalizē dati par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālajām zālēm, kā arī jāizpilda regulā 2019/6, regulā 2021/578 un regulā 2022/209 noteiktās prasības šo datu vākšanai; c) dienests sadarbībā ar institūtu BIOR veiks risku analīzē balstītu veterināro zāļu kvalitātes kontroli.
Institūta BIOR uzdevumi tiks paplašināti, lai izpildītu veterināro zāļu oficiālās kvalitātes kontroles laboratorijas uzdevumus.
a) dienestam jāuztur un jāpilnveido divas jaunas informācijas sistēmas - veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmu un veterinārās e-veselības informācijas sistēma. Ir jānodrošina, ka datu apmaiņa starp veterināro zāļu informācijas sistēmu un Savienības veterināro zāļu datu bāzi tiek īstenota atbilstoši regulā 2021/16 noteiktajām prasībām;
b) dienestam jāvāc, jāapkopo un jāanalizē dati par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālajām zālēm, kā arī jāizpilda regulā 2019/6, regulā 2021/578 un regulā 2022/209 noteiktās prasības šo datu vākšanai; c) dienests sadarbībā ar institūtu BIOR veiks risku analīzē balstītu veterināro zāļu kvalitātes kontroli.
Institūta BIOR uzdevumi tiks paplašināti, lai izpildītu veterināro zāļu oficiālās kvalitātes kontroles laboratorijas uzdevumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Tiks veikta vairāku dienesta iekšējo procesu digitalizācija. Piemēram, tiks digitalizēti labas ražošanas prakses un labas izplatīšanas prakses uzraudzības procesi; arī farmakovigilances uzraudzības procesi. Katram dienesta veterināro zaļu jomas ekspertam sistēmā tiks nodrošināta sava darba vide.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Tiks veikta vairāku dienesta iekšējo procesu optimizācija. Piemēram, sistēma tiks apkopota visa informācija par praktizējošiem veterinārārstiem, kas līdz šim glabājās piecās dažādās Excel tabulās dažādos dienesta departamentos.
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
