Anotācija (ex-ante)

21-TA-637: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta piektā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt prasības un kārtību tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem,
prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (turpmāk - reģistrs).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2019. gada 19. decembra grozījumiem no Ceļu satiksmes likuma (turpmāk - Likums) tika izslēgts 43.6 pants “Īpatnības administratīvo pārkāpumu lietās attiecībā uz pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli”, jo atbilstošais regulējums ietverts Administratīvās atbildības likuma 162. un 163. pantā. Uz iepriekš minētā panta pamata bija izdoti Ministru kabineta 2014. gada 15. aprīļa noteikumi Nr. 200 "Tehnisko līdzekļu (fotoiekārtu vai videoiekārtu) izmantošanas kārtība", kas pēc grozījumu izdarīšanas Likumā zaudēja spēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams izdot jaunus noteikumus, kas nosaka prasības un kārtību tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei reģistrā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteiktas vispārīgas prasības tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem, kā arī sabiedrības informēšanai par vietām, tostarp ceļu posmiem, kur uzstādīti stacionārie tehniskie līdzekļi. 
Vienlaikus noteikumu projekts nosaka prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem reģistrā.

Atbilstoši iepriekš minētajam, noteikumu projekta 6. punkts paredz reģistrā iesniegt dažāda veida informāciju par fiksēto pārkāpumu, kas nepieciešama, lai tiktu nodrošināta vispārīga reģistra automatizēta darbība, tostarp reģistrā varētu tikt veikta informācijas apstrāde, kā arī veikta informācijas par attiecīgo pārkāpumu veidu atlase un tālāk nosūtīšanai policijai fiksētā pārkāpuma kvalificēšanai un lēmuma sagatavošanai.
Noteikumu projektā 6.1. apakšpunktā noteikta informācijas par fiksētā pārkāpuma grupas atbilstoši Likumam vai Autoceļu lietošanas nodevas likumam (piemēram, transportlīdzekļu izkārtojuma uz brauktuves noteikumu pārkāpšana, braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana, autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu utml.) iesniegšana reģistrā, kas paredzēta kā orientējoša norāde, lai reģistrā būtu iespējams sākotnēji atlasīt un vispārīgi grupēt informāciju par fiksētajiem pārkāpumiem, vienlaicīgi šāda vispārīga orientējoša norāde ļauj arī policijai pārkāpumu lēmumu sagatavošanas procesā jau sākotnēji fiksētos pārkāpumus grupēt atbilstoši to grupai, atvieglojot informācijas fiksētā pārkāpuma kvalificēšanu un lēmumu par fiksēto pārkāpumu sagatavošanu.
Noteikumu projekta 6.2. un 6.3. apakšpunkts paredz iesniegt reģistrā informāciju par fiksētā pārkāpumu izdarīšanas vietu, datumu un laiku, savukārt noteikumu projekta 6.4. un 6.5.apakšpunkts paredz iesniegt reģistrā fiksētā pārkāpuma izdarījušā transportlīdzekļa attēlu, kā arī numurzīmes valstspiederības koda un valsts numurzīme teksta formā iesniegšanu reģistrā. Noteikumu projekta 6.2., 6.3., 6.4. un 6.5.apakšpunktā reģistrā iesniegtā informācija ļauj vispārīgi noteikt fiksētā pārkāpuma izdarīšanas vietu un identificēt fiksētā pārkāpuma izdarījušo transportlīdzekli.
Savukārt noteikumu projekta 6.6., 6.7., 6.8., 6.9., 6.10 un 6.11. apakšpunktā paredzēts reģistrā iesniegt no tehniskajiem līdzekļiem saņemtas detalizētas informācijas par fiksēto pārkāpumu saņemšanu, kas sniedz policijai informāciju, kas nepieciešama lēmumu par fiksēto pārkāpumu sagatavošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa turētāji vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašnieki vai valdītāji.
Ietekmes apraksts
Policija, valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", valsts vai pašvaldības ceļu pārvaldītāji, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa turētāju vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašnieku vai valdītāju.
Juridiskās personas
  • Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa turētāji vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašnieki vai valdītāji, bet, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā), – komersanti, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību.
Ietekmes apraksts
Policija, valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", valsts vai pašvaldības ceļu pārvaldītāji, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa turētāju vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašnieku vai valdītāju, bet, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā), – komersantu, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Valsts policija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Rīgas pilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1  apakšpunktam sabiedrībai tika dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par Noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.sam.gov.lv/lv/jaunums/ministru-kabineta-noteikumi-prasibas-un-kartiba-tehnisko-lidzeklu-uzstadisanai-uz-celiem-un-prasibas-informacijas-nosutisanai-un-sanemsanai-no-tehniskiem-lidzekliem-apstradei-transportlidzeklu-un-vaditaju-valsts-registra

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās līdzdalības procesā netika saņemti priekšlikumi un viedokļi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • pašvaldības policijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Policija, valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", valsts vai pašvaldības ceļu pārvaldītāji, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa turētāju vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašnieku vai valdītāju, bet, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā), – komersantu, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Policija, valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", valsts vai pašvaldības ceļu pārvaldītāji, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa turētāju vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašnieku vai valdītāju, bet, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā), – komersantu, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi