Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-3129: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 928 "Kultūras informācijas sistēmu centra nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz:
1) Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmo daļu, kas nosaka, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums;
2) Koncepciju „Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizatoriskais modelis” (apstiprināta ar Ministru kabineta 2013.gada 19.februāra rīkojumu Nr.57) (turpmāk – Koncepcija), kas nosaka daļēji centralizēta valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) pārvaldības modeļa ieviešanu;
3) Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 7.jūlija rīkojumu Nr.490) 4.4.10. rīcības virziena „Racionāls valsts pārvaldes tehnoloģiju atbalsts” 4.4.10.1. rīcības apakšvirziena „Cilvēkresursi – IKT prasmju un kompetenču konsolidācija” noteikto nepieciešamo rīcību – transformēt IKT nodrošināšanas pieeju valsts pārvaldē, centralizējot vienveidīgu vairāku iestāžu atbalstam nepieciešamo IKT koplietošanas pakalpojumu sniegšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši Koncepcijai ieviest daļēji centralizētu IKT pārvaldības modeli Kultūras ministrijā un tās padotības iestādēs (turpmāk – kultūras resors), nosakot Kultūras informācijas sistēmu centru (turpmāk – Centrs) par kultūras resora IKT organizāciju, kas kultūras resorā nodrošina IKT resursu un informācijas sistēmu pārvaldību, uzturēšanu un attīstību. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Kultūras resora daļēji centralizēts IKT pārvaldības modelis tiks ieviests ar 2024.gada 1.janvāri.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
IKT resursi kultūras resorā šobrīd tiek pārvaldīti daļēji decentralizēti, katrai iestādei nodrošinot tās rīcībā esošo IKT resursu pārvaldību atbilstoši to kompetencei un pieejamajiem budžeta un cilvēkresursiem.

Atsevišķus IKT pakalpojumus daļai Kultūras ministrijas padotības iestāžu centralizēti nodrošina Kultūras ministrijas Informācijas un tehnoloģiju atbalsta nodaļa (piemēram, darbstaciju un standartprogrammatūras uzturēšanu, grāmatvedības un lietvedības sistēmu izmantošanu).

Dažas koplietošanas sistēmas (Nacionālā muzeju krājuma kopkataloga informācijas sistēma, kultūras statistikas sistēma – elektroniskā datubāze „Latvijas kultūras datu portāls” u.c.) veido un uztur Centrs, vienlaikus sniedzot IKT pakalpojumus arī kultūras iestādēm, kas nav Kultūras ministrijas padotībā.

Datu glabāšanas pakalpojumus Kultūras ministrijas padotības iestādēm daļēji nodrošina Latvijas Nacionālā bibliotēka, izmantojot tās rīcībā esošo datu centru, tehniku un cilvēkresursus.

Kopumā kultūras resora IKT resursu pārvaldība raksturojama kā sadrumstalota, uz ko 2019.gadā norādījusi arī Valsts kontrole (2019.gada 21.maija revīzijas ziņojums Nr.2.4.1-12/2017 „Vai valsts pārvaldē tiek noteikta vienota IKT infrastruktūras pārvaldība, lai nodrošinātu tās efektīvu izmantošanu?”). Līdz ar to kultūras resorā nepieciešams īstenot mērķtiecīgu nozares IKT resursu pārvaldības sistēmas reorganizāciju atbilstoši Koncepcijā noteiktajam, uzlabojot IKT pārvaldības efektivitāti un racionālāk izmantojot šim nolūkam pieejamos līdzekļus un resursus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2011.gadā Kultūras ministrija sagatavoja informatīvo ziņojumu „Par informācijas tehnoloģiju infrastruktūras optimizācijas un pārvaldīšanas modeli Kultūras ministrijā un padotības iestādēs” (izskatīts Ministru kabineta 2011.gada 19.jūlija sēdē (prot. Nr.44 19.§)). Tajā izvirzīts mērķis samazināt kopējos budžeta izdevumus informācijas tehnoloģiju (turpmāk – IT) sistēmu uzturēšanai visas nozares ietvaros un izveidot vienotu datu un kompetenču centru kultūras nozares atbalstam Latvijā uz esošo datu centru bāzes. Informatīvajā ziņojumā uzsvērts, ka Kultūras ministrijas padotībā atrodas liels skaits nelielu iestāžu, kurām ir ierobežota kapacitāte un kompetence IKT resursu pārvaldībai, līdz ar to primāri jāizskata iespējas centralizēt pamata IT resursu – darbstaciju, standartprogrammatūras un to licenču, e-pasta utt. – pārvaldību, sniegt lietotāju attālinātu atbalstu, kā arī centralizēti nodrošināt iespēju izmantot grāmatvedības un lietvedības sistēmas. Laikā no 2011.gada minētajā informatīvajā ziņojumā noteiktie uzdevumi ir izpildīti daļēji – lai arī vairums uzdevumu ir izpildīti, nav izpildīti vai daļēji izpildīti uzdevumi, kas prasa būtiskus finanšu un cilvēkresursus, piemēram, nav notikusi plānotā pāreja uz viena datu centra izmantošanu.

Kopš 2011.gada Kultūras ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu IKT resursi ir būtiski pieauguši, piemēram, Latvijas Nacionālās bibliotēkas jaunās ēkas projekta īstenošanas ietvaros ir izveidotas un aprīkotas datu centra telpas, piesaistot Eiropas Savienības struktūrfondu investīcijas, ir attīstītas nozaru informācijas sistēmas (piemēram, muzeju un arhīvu nozarēs), veikta kultūras mantojuma digitalizācija un radītas digitalizēto krājumu pārvaldībai un pieejamības nodrošināšanai nepieciešamās informācijas sistēmas, Latvijas Nacionālais arhīvs uzsācis pieņemt elektroniskos dokumentus. Līdz ar to nepieciešamība efektīvi pārvaldīt kultūras resora rīcībā esošos IKT resursus ir tikai pieaugusi.

2013.gadā Ministru kabinets atbalstīja Koncepciju, kas paredz ieviest daļēji centralizētu valsts IKT resursu pārvaldības modeli. Tajā noteikts, ka katrā resorā jāveido IKT pārvaldības organizācija, kas nodrošina resora iestāžu pamatdarbības procesu automatizāciju ar resora rīcībā esošajiem informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursiem.

Koncepcijas ieviešanas izpildi 2018.gadā vērtēja Valsts kontrole, 2019.gada 21.maijā publicējot revīzijas ziņojumu Nr.2.4.1-12/2017 „Vai valsts pārvaldē tiek noteikta vienota IKT infrastruktūras pārvaldība, lai nodrošinātu tās efektīvu izmantošanu?”. Revīzijas ietvaros Valsts kontrole veica situācijas izvērtējumu arī kultūras resorā, secinot, ka IKT resursu pārvaldība resorā ir tikai daļēji centralizēta, proti, lai gan Kultūras ministrijas Informācijas un tehnoloģiju atbalsta nodaļas reglamentā ir iekļauti uzdevumi saistībā ar kopīgu IKT plānošanu un pārraudzību resorā, tomēr faktiski vairākas resora iestādes (tostarp Centrs, Latvijas Nacionālā bibliotēka un Latvijas Nacionālais arhīvs) ir kā atsevišķas resora IKT organizācijas, kuras pašas apzina vajadzības un plāno savas iestādes IKT resursu attīstību, tajā skaitā savas IKT infrastruktūras pārvaldību. Ziņojumā secināts, ka kultūras resorā netiek izmantots vienots datortīkls, tiek izmantoti atšķirīgi e-pasta risinājumi, vairākas iestādes patstāvīgi uztur savas specifiskās IT sistēmas. Tāpat secināts, ka Kultūras ministrijā nav izveidota IKT padome. Būtisks secinājums saistīts ar to, ka nozarē netiek izmantots vienots datu centrs, neraugoties uz to, ka 2014.gadā ir izveidots Latvijas Nacionālās bibliotēkas datu centrs, kas pilnībā spētu apkalpot visas nozares vajadzības, taču tā vietā kultūras resors kopumā izmanto 15 dažādas serveru telpas, no kurām daļa neatbilst drošības prasībām.

2018.gadā sabiedrība ar ierobežotu atbildību „PriceWaterhouseCooper” Kultūras ministrijas uzdevumā veica Centra funkciju auditu, kurā tika secināts, ka Centrs īsteno funkcijas un uzdevumus, kas nav tiešā veidā atbilstošas tā nolikumam, tā veiktās funkcijas un uzdevumi tiek dublēti citās Kultūras ministrijas padotības iestādēs, Centra pakalpojumu klāsts un kvalitāte nav atbilstoša to klientu vajadzībām, Centra īstenoto funkciju kvalitāte ir uzlabojama un tā darbinieku kompetence un kapacitāte nav optimāla tā funkciju un uzdevumu īstenošanai. Ziņojumā identificēto problēmu risināšanai ieteikti divi alternatīvi risinājumi – Centru likvidēt un tā funkcijas nodot Kultūras ministrijai un tās padotības iestādēm, vai stiprināt Centra kapacitāti, tajā skaitā nosakot to par kultūras nozares IT pakalpojumu centru.

2019.gada nogalē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vērsās pie ministrijām, aicinot tās saskaņā ar valsts IKT pārvaldības organizatorisko modeli, kā arī ievērojot Valsts kontroles lietderības revīzijā konstatēto, nostiprināt IKT pārvaldību nozaru ministriju līmenī, tai skaitā izveidot IKT padomes un atspoguļot nozaru darbības un pārvaldības digitalizācijas un IKT atbalsta aspektus izstrādājamos nozaru politikas plānošanas dokumentos.

Kultūras ministrijas IKT padome tika izveidota 2019.gada 24.oktobrī, uzdodot tai koordinēti risināt jautājumus, kas saistīti ar Kultūras ministrijas, tās padotībā esošo iestāžu un valsts kapitālsabiedrību, kurās Kultūras ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja (turpmāk – kapitālsabiedrības), IKT infrastruktūras un digitālo pakalpojumu uzturēšanu un attīstību, tajā skaitā noteikt un īstenot vienotu attīstības stratēģiju IKT jomā kultūras resorā, noteikt kultūras resora darbībai nepieciešamo IKT resursu attīstības prioritātes un atbalstīt kapitālsabiedrības to IKT resursu attīstīšanā. IKT padome veic kultūras resora IKT stratēģiskās attīstības principu formulēšanu, izvērtē kultūras resora un kapitālsabiedrību IKT stratēģijas un prioritātes, pārrauga kultūras resora IKT resursus un budžetu, apzina un izvērtē investīciju vajadzības IKT resursu un digitālo pakalpojumu uzturēšanai un attīstībai, sniedz priekšlikumus un atzinumus par nepieciešamajiem pasākumiem kultūras resora un kapitālsabiedrību IKT resursu un digitālo pakalpojumu pārvaldībai, attīstībai un uzturēšanai, sniedz konsultatīvu atbalstu kapitālsabiedrībām IKT jomā, izvērtē iespējas īstenot centralizētus iepirkumus kultūras resora un kapitālsabiedrību IKT resursu uzturēšanai un attīstībai un sniedz priekšlikumus atzinumiem par normatīvo aktu un attīstības plānošanas dokumentu projektiem, kas saistīti ar IKT jomu.

2020.gada 17.jūlijā kultūras ministrs izdeva rīkojumu Nr.2.5-1-106 „Par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pārvaldību kultūras resorā”, kura mērķis bija nodrošināt efektīvu IKT pārvaldību kultūras resorā. Ar rīkojumu tika noteikts, ka Latvijas Nacionālā bibliotēka nodrošina skaitļošanas infrastruktūras (datu centra) koplietošanas pakalpojumus kultūras resoram, savukārt Centrs tiek noteikts par kultūras resora IKT pārvaldības organizāciju Koncepcijas izpratnē, izņemot attiecībā uz datu centra resursiem un pakalpojumiem. Ar minēto rīkojumu Centram tika uzdots izstrādāt priekšlikumus par Centra īstenotajām funkcijām, uzdevumiem un aktivitātēm, kas nav tieši saistītas ar IKT resursu pārvaldību un IKT pakalpojumu sniegšanu un atbilst citu kultūras resora iestāžu kompetencei, kā arī izstrādāt detalizētu kultūras resora IKT resursu pārvaldības un pakalpojumu sniegšanas konsolidācijas plānu. Minētais plāns tika saskaņots Kultūras ministrijas IKT padomē 2020.gada 11.novembrī. Lai nodrošinātu minētajā Kultūras ministrijas rīkojumā noteikto uzdevumu izpildi, Kultūras ministrija, veidojot 2022.gada valsts budžetu, stiprināja Centra un Latvijas Nacionālās bibliotēkas kapacitāti, izveidojot 20 jaunas amata vietas IKT funkciju veikšanai.

Lai izvērtētu Centra pakalpojumu, kas nav saistīti ar IKT resursu pārvaldību un pakalpojumu sniegšanu, pārcelšanas iespējas uz citām Kultūras ministrijas padotības iestādēm, ar kultūras ministra 2021.gada 28.janvāra rīkojumu Nr.2.5-1-8 „Par darba grupas izveidi atsevišķu Kultūras informācijas sistēmu centra pakalpojumu nodošanai citām Kultūras ministrijas padotības iestādēm” tika izveidota darba grupa, kas izvērtēja Centra pakalpojumu, kas nav saistīti ar IKT resursu pārvaldību un pakalpojumu sniegšanu, pārcelšanu uz citām Kultūras ministrijas padotības iestādēm, un rekomendēja datu bāžu abonēšanas pakalpojumu no Centra nodot Latvijas Nacionālajai bibliotēkai. Ar kultūras ministra 2023.gada 19.jūlija rīkojumu Nr.2.5-1-126 „Par grozījumiem Kultūras ministrijas 2020.gada 17.jūlija rīkojumā Nr.2.5-1-106 „Par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pārvaldību kultūras resorā”” uzdots nodrošināt Centra abonēto datu bāžu pakalpojuma pārcelšanu uz Latvijas Nacionālo bibliotēku līdz 2023.gada 30.decembrim.

2021.gada 19.oktobrī Ministru kabinets izskatīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu „Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju” (prot. Nr.70 34.§). Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka daļēji centralizētās IKT pārvaldības modelis paredz IKT koplietošanas pakalpojumu nodrošināšanu ar specializētu koplietošanas pakalpojumu sniedzēju palīdzību, kas var nodrošināt tādus IKT koplietošanas atbalsta pakalpojumus kā skaitļošanas infrastruktūras un datorizēto darba vietu nodrošināšana, sistēmu uzturēšana, datu pārraides tīklu un citu telekomunikāciju risinājumu nodrošināšana, IKT drošības nodrošināšana, kas var tikt iekļauti skaitļošanas infrastruktūras vai datorizēto darba vietu nodrošinājuma pakalpojumu sniedzēju pakalpojumu tvērumos.

Lai izvērtētu esošo IKT pakalpojumu sniegšanas praksi Kultūras ministrijā, Centrā un Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, Kultūras ministrija 2022.gadā uzdeva sabiedrībai ar ierobežotu atbildību „RXE” veikt izvērtējumu par IKT pakalpojumu sniegšanu kultūras resorā, balstoties uz Information Technology Infrastructure Library (ITIL) metodoloģiju, un sniegt rekomendācijas IKT pakalpojumu procesu pārvaldības uzlabošanai. Sagatavotajā ziņojumā secināts, ka IKT pārvaldības struktūra procesu un tehnoloģiju līmenī kultūras resorā ir sadalīta, tajā skaitā iztrūkst vienotu plānu, mērķu, vīzijas, kā arī vienotas atskaitīšanās, tādēļ primāri nepieciešama procesu un rīku vienādošana, savstarpējās aizvietojamības plānošana, un pēc tam var pieņemt lēmumus par darbinieku pārcelšanu vai sadali, izvēloties funkcionālo vadītāju un procesu vadītājus, kam ir nepieciešamās pilnvaras darboties horizontāli – vadot un pārraugot darbus starpiestāžu līmenī. Ziņojumā secināts, ka primāri nepieciešams izbūvēt nepārtrauktas procesu un pakalpojumu uzlabošanas procesu, vienotu pakalpojumu katalogu un izvēlēties vienotu pieteikumu pārvaldības sistēmu. Tāpat secināts, ka kultūras resorā nav vienotas IKT pakalpojumu portfeļa pārvaldības, tādēļ nepieciešams centralizēti sākt pārvaldīt un apdzīvot pakalpojumu sarakstu, papildinot to arī ar e-pakalpojumiem, kuri tiek sniegti nozarē, kā arī ar IT saistītiem pakalpojumiem, kas tiek sniegti gala patērētājiem muzejos, bibliotēkās un arhīvos (līdz pat lasītājam). Ziņojumā secināts, ka katra izvērtētā organizācija īsteno atšķirīgu pieeju pieteikumu pārvaldībā, kā arī lieto dažādus rīkus to apstrādei, tādēļ nepieciešams ieviest vienotu pakalpojumu un pieteikumu pārvaldības risinājumu, izmantojot šablonpieteikumus un šablonatbildes, un nodrošinot pieteicējiem pašapkalpošanās iespējas. Konstatēts, ka kopumā iestādēs trūkst izpratnes par nepārtrauktu pakalpojumu un procesu pilnveidošanu, process nav vadīts, tādēļ nepieciešams izstrādāt procesu pakalpojumu un procesu novērtēšanai un analīzei, uzlabojumu plānošanai, kā arī secināts, ka IKT pakalpojumu finanšu vadība šobrīd nav saistīta ar organizācijas finanšu vadību un budžeta plānošanu, tādēļ nepieciešams noteikt vienotus principus cenas noteikšanai un izmaksu plānošanai. Ņemot vērā konstatēto, ziņojumā ietverti vairāki ieteikumi, kuru īstenošanas priekšnoteikums ir centralizēta IKT pakalpojumu un resursu pārvaldība.

2023.gadā Centrs uzsācis īstenot projektu „IKT vienota pārvaldība un digitālie risinājumi kultūras nozares institūcijām” (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023.gada 2.marta rīkojumu Nr.117 „Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta „IKT vienota pārvaldība un digitālie risinājumi kultūras nozares institūcijām” pases apstiprināšanu”), ar kura palīdzību tiks īstenoti kultūras ministra 2020.gada 17.jūlija rīkojumā Nr.2.5-1-106 „Par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pārvaldību kultūras resorā” dotie uzdevumi, to izpildei piesaistot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 2 084 000 euro apmērā.

Ar kultūras ministra 2023.gada 19.jūlija rīkojumu Nr.2.5-1-126 „Par grozījumiem Kultūras ministrijas 2020.gada 17.jūlija rīkojumā Nr.2.5-1-106 „Par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pārvaldību kultūras resorā”” uzdots veikt Centra reorganizāciju, nodrošinot nepieciešamo resursu pārdali starp Kultūras ministriju, Centru, Latvijas Nacionālo bibliotēku un citām Kultūras ministrijas padotības iestādēm atbilstoši kultūras resora IKT resursu pārvaldības un pakalpojumu sniegšanas konsolidācijas plānam. Savukārt 2023.gada 28.novembrī kultūras ministre izdeva rīkojumu Nr.2.5-1-199 „Par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu funkcijas centralizāciju Kultūras ministrijas resorā”, ar kuru uzdots veikt nepieciešamos pasākumus, lai Centrs ar 2024.gada 1.janvāri nodrošinātu centralizētu IKT pakalpojumu sniegšanu visam kultūras resoram, tostarp nodrošinot, ka tiek pieņemti nepieciešamie grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.928 „Kultūras informācijas sistēmu centra nolikums” (turpmāk – Nolikums), Ministru kabineta 2006.gada 30.maija noteikumos Nr.436 „Latvijas Nacionālās bibliotēkas nolikums” un Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 „Kultūras ministrijas nolikums”, un ar 2024.gada 1.janvāri pārceltas no Kultūras ministrijas un tās padotības iestādēm uz Centru minētā rīkojuma pielikumā norādītās amata vietas un noteiktajā kārtībā veikta finansējuma pārdale no Kultūras ministrijas un tās padotības iestādēm uz Centru, lai ar 2024.gada 1.janvāri nodrošinātu centralizētās IKT pakalpojumu funkcijas finansēšanu un rīkojuma pielikumā norādītajās pārceltajās amata vietās nodarbināto darbinieku atlīdzību no Centra budžeta.

Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Nolikumā, lai noteiktu Centra funkcijas un uzdevumus kā kultūras resora IKT organizācijas funkcijas īstenotājam atbilstoši Koncepcijā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Nolikuma 2.punkts, ar kuru noteikts Centra darbības mērķis, kā arī Nolikuma 3. un 4. punkts, kas nosaka Centra funkcijas un uzdevumus, un Nolikuma 5. punkts, kas nosaka Centra tiesības, tiek precizēti atbilstoši Centra darbības jaunajam saturam, pildot kultūras resora IKT organizācijas funkcijas atbilstoši Koncepcijā noteiktajam.

Nolikuma 2.punktā noteikts Centra darbības mērķis – nodrošināt IKT centralizētu pārvaldību kultūras nozarē.

Nolikuma 3.punkts nosaka jaunās Centra funkcijas:
1) pārvaldīt, uzturēt un attīstīt kultūras resora IKT koplietošanas infrastruktūru un aprīkojumu (3.1.apakšpunkts);
2) pārvaldīt, uzturēt, izstrādāt un attīstīt kultūras resora informācijas sistēmas un elektroniskos pakalpojumus (3.2.apakšpunkts).

Nolikuma 4.punkts nosaka uzdevumus, kurus Centrs veiks Centra jauno funkciju izpildei:
1) īsteno kultūras resora IKT attīstības politiku (4.1.apakšpunkts);
2) sniedz priekšlikumus par IKT attīstības politikas īstenošanai nepieciešamo valsts budžeta finansējumu (4.2.apakšpunkts);
3) plāno kultūras resora IKT resursu, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu iegādei, attīstīšanai un uzturēšanai nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu (4.3.apakšpunkts);
4) plāno un īsteno kultūras resora IKT resursu un informācijas sistēmu iegādi, tostarp centralizētos iepirkumus, ieviešanu, izstādi, attīstību un uzturēšanu (4.4.apakšpunkts);
5) plāno un īsteno kultūras resora IKT drošības pasākumus, tajā skaitā personas datu aizsardzību (4.5.apakšpunkts);
6) nodrošina kultūras resora IKT resursu un informācijas sistēmu pieejamību un darbības nepārtrauktību (4.6.apakšpunkts);
7) nodrošina kultūras resora sniegto elektronisko pakalpojumu pieejamību fiziskām un juridiskām personām (4.7.apakšpunkts);
8) sniedz atbalstu kultūras resora IKT resursu, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu lietotājiem (4.8.apakšpunkts);
9) piedalās normatīvo aktu projektu izstrādē un politikas plānošanas dokumentu sagatavošanā kultūras resora IKT resursu, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu lietošanas jomā, kā arī sniedz atzinumus par citu institūciju izstrādātajiem normatīvo aktu projektiem (4.9.apakšpunkts);
10) atbilstoši kompetencei īsteno Eiropas Savienības fondu un citu finanšu instrumentu finansētus IKT projektus un nodrošina to ilgtspēju (4.10.apakšpunkts);
11) organizē un vada mācības, seminārus un konferences centra kompetencē esošajos jautājumos, kā arī piedalās starptautisko organizāciju rīkotos pasākumos Centra kompetencē esošajos jautājumos (4.11.apakšpunkts);
12) veic citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus (4.12.apakšpunkts).

Projekts paredz precizēt Nolikuma 5.5.apakšpunktu, nosakot Centram tiesības atbilstoši kompetencei sadarboties ar valsts un pašvaldību iestādēm, tostarp sniegt ar IKT jomu saistītus pakalpojumus, Eiropas Savienības institūcijām, ārvalstu valsts pārvaldes iestādēm un starptautiskajām organizācijām, tostarp iesaistīties starptautiskos projektos, nevalstiskajām organizācijām un privātpersonām Centra darbības jautājumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
2018.gadā sabiedrība ar ierobežotu atbildību „PriceWaterhouseCooper” Kultūras ministrijas uzdevumā veica Centra funkciju auditu, kurā tika secināts, ka Centrs īsteno funkcijas un uzdevumus, kas nav tiešā veidā atbilstošas Nolikumam, tā veiktās funkcijas un uzdevumi tiek dublēti citās Kultūras ministrijas padotības iestādēs, Centra pakalpojumu klāsts un kvalitāte nav atbilstoša to klientu vajadzībām, Centra īstenoto funkciju kvalitāte ir uzlabojama un tā darbinieku kompetence un kapacitāte nav optimāla tā funkciju un uzdevumu īstenošanai. Ziņojumā identificēto problēmu risināšanai ieteikti divi alternatīvi risinājumi – Centru likvidēt un tā funkcijas nodot Kultūras ministrijai un tās padotības iestādēm, vai stiprināt Centra kapacitāti, tajā skaitā nosakot to par kultūras nozares IT pakalpojumu centru. Risinājums, kas paredz Centra likvidāciju un tā funkciju nodošanu Kultūras ministrijai un tās padotības iestādēm, izvērtējot atzīts par mazāk lietderīgu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Koncepcija „Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizatoriskais modelis” (apstiprināta ar Ministru kabineta 2013.gada 19.februāra rīkojumu Nr.57)
Apraksts
Par optimālo modeli valsts IKT pārvaldībai Koncepcijā izvirzīts daļēji centralizēts modelis, kas paredz nacionālas un resoru līmeņa kompetences un atbildības noteikšanu tajā.
Nosaukums
Valsts kontroles 2019.gada 21.maija revīzijas ziņojums Nr.2.4.1-12/2017 „Vai valsts pārvaldē tiek noteikta vienota IKT infrastruktūras pārvaldība, lai nodrošinātu tās efektīvu izmantošanu?”
Apraksts
Atzīts, ka valstiskā līmenī jau vairākus gadus ir atzīts, ka IKT pakalpojumu pārvaldības centralizācija ir viens no labas IKT pārvaldības un vadības elementiem, kas ilgtermiņā sniegtu finansiālus ieguvumus. Tomēr jau kopš 2010.gada aizsāktā politika IKT optimizācijai nav rezultējusies ar vērā ņemamiem panākumiem, un revīzijas izlasē iekļautajos resoros pirms 8 gadiem uzsāktā IKT optimizācija ir apstājusies. 
Nosaukums
Kultūras ministrijas pakļautībā esošās tiešās pārvaldes iestādes „Kultūras informācijas sistēmu centrs” funkciju audits (2018, SIA PricewaterhouseCoopers)
Apraksts
Audita otrais scenārijs piedāvā veikt Centra funkciju paplašināšanu, Centram kļūstot par kultūras nozares IT pakalpojumu centru un kultūras mantojuma digitālā satura izplatīšanas kompetences centru, pārņemot nozares datortehnikas apkalpošanas vadību un sniedzot IT drošības un personas datu aizsardzības pakalpojumus nozarē.
Nosaukums
Izvērtējums par IKT pakalpojumu sniegšanu kultūras resorā, balstoties uz Information Technology Infrastructure Library (ITIL) metodoloģiju (2022, SIA RXE).
Apraksts
Secinājums, ka nav nepieciešams veidot atsevišķas amata vietas, taču nepieciešams pārstrukturēt jau esošās, nodrošinot tiesību un atbildību paplašināšanu resora līmenī. 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Kultūras ministrijas e-pakalpojumu lietotāji
  • Kultūras informācijas sistēmu centra e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Nacionālā bibliotēkas e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Nacionālā arhīva e-pakalpojumu lietotāji
  • Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Nacionālā kultūras centra e-pakalpojumu lietotāji
  • Nacionālā kino centra e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Nacionālā mākslas muzeja e-pakalpojumu lietotāji
  • Mākslu izglītības kompetences centra "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola" e-pakalpojumu lietotāji
  • Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas e-pakalpojumu lietotāji
  • Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas e-pakalpojumu lietotāji
  • Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskolas e-pakalpojumu lietotāji
  • Jelgavas mūzikas vidusskolas e-pakalpojumu lietotāji
  • Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja e-pakalpojumu lietotāji
  • Rundāles pils muzeja e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja e-pakalpojumu lietotāji
  • Memoriālo muzeju apvienības e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Nacionālais vēstures muzeja e-pakalpojumu lietotāji
  • Rakstniecības un mūzikas muzeja e-pakalpojumu lietotāji
  • Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta e-pakalpojumu lietotāji
  • Latvijas Neredzīgo bibliotēkas e-pakalpojumu lietotāji
  • Mākslu izglītības kompetences centra "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola" e-pakalpojumu lietotāji
  • Mākslu izglītības kompetences centra "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola" e-pakalpojumu lietotāji
  • Mākslu izglītības kompetences centra "Nacionālā mākslu vidusskola" e-pakalpojumu lietotāji
  • Mākslu izglītības kompetences centra "Ventspils Mūzikas vidusskola" e-pakalpojumu lietotāji
Ietekmes apraksts
Pārejot uz centralizētu IKT pakalpojumu pārvaldību, uzlabosies saņemamo e-pakalpojumu kvalitāte.
Juridiskās personas
  • Kultūras ministrija
  • Jelgavas mūzikas vidusskola.
  • Kultūras informācijas sistēmu centrs
  • Latvijas Nacionālā bibliotēka
  • Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskola
  • Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola
  • Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskola
  • Latvijas Nacionālais arhīvs
  • Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde,
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs
  • Nacionālais kino centrs
  • Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
  • Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs
  • Rundāles pils muzejs
  • Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs
  • Memoriālo muzeju apvienība
  • Latvijas Nacionālais vēstures muzejs
  • Rakstniecības un mūzikas muzejs
  • Īpaši aizsargājamais kultūras piemineklis – Turaidas muzejrezervāts
  • Latvijas Neredzīgo bibliotēka
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Nacionālā mākslu vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola"
Ietekmes apraksts
Pārejot uz centralizētu IKT pakalpojumu pārvaldību, uzlabosies saņemamo IKT pakalpojumu kvalitāte.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai Centrs ar 2024.gada 1.janvāri nodrošinātu centralizētu IKT pakalpojumu sniegšanu kultūras resoram, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks veikta finansējuma pārdale no Kultūras ministrijas un tās padotības iestādēm uz Centru. IKT pakalpojumu centralizācija tiks veikta Kultūras ministrijas esošā budžeta ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lai Centrs ar 2024.gada 1.janvāri nodrošinātu centralizētu IKT pakalpojumu sniegšanu kultūras resoram, ar 2024.gada 1.janvāri šādas amata vietas tiks pārceltas no Kultūras ministrijas un tās padotības iestādēm uz Centru:

1. Kultūras ministrijas:
1.1. Informācijas un tehnoloģiju atbalsta nodaļas vadītāja (21.3.saime, IVA.līmenis, 14.mēnešalgu grupa) amata vieta;
1.2. Informācijas un tehnoloģiju atbalsta nodaļas informācijas sistēmu administratora (21.5.saime, V.līmenis, 12.mēnešalgu grupa) 3 (trīs) amata vietas;
1.3. Informācijas un tehnoloģiju atbalsta nodaļas informācijas sistēmu administratora (0,5 slodze, 21.5.saime, V.līmenis, 12.mēnešalgu grupa) vakantā amata vieta;
1.4. Kultūrpolitikas departamenta referenta (kultūras datu jautājumos) (37.saime, I.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta.

2. Latvijas Nacionālā arhīva:
2.1. Informācijas tehnoloģiju nodaļas informācijas sistēmu atbalsta speciālista (21.2.saime, II.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta;
2.2. Informācijas tehnoloģiju nodaļas vecākā datorsistēmu un datortīkla administratora (21.5.saime, III.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) 2 (divas) amata vietas;
2.3. Informācijas tehnoloģiju nodaļas datubāzu administratora (21.2.saime, II.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta.

3. Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes Administratīvās daļas datorsistēmu administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

4. Latvijas Neredzīgo bibliotēkas Skaņu ierakstu un IT nodaļas datorsistēmu tehniķa (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

5. Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja Biroja nodaļas datortīkla administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

6. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Ārzemju mākslas departamenta datorsistēmu administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

7. Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja Saimnieciski tehniskā departamenta informācijas sistēminženiera (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

8. Memoriālo muzeju apvienības Administrācijas vadošā IKT speciālista (21.3.saime, I.līmenis, 10.mēnešalgu grupa) amata vieta.

9. Alfrēda Kalniņa Cēsu mūzikas vidusskolas informācijas sistēmu administratora (0,5 slodze, 21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

10. Jelgavas Mūzikas vidusskolas datorsistēmu un datortīkla administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

11. Mākslu izglītības kompetences centra „Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola” Administratīvās nodaļas informācijas sistēmu administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) 2 (divas) amata vietas.

12. Mākslu izglītības kompetences centra „Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola” datorsistēmas tehniķa (21.5.saime, III.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta.

13. Mākslu izglītības kompetences centra „Nacionālā Mākslu vidusskola”:
13.1. Informācijas tehnoloģiju nodaļas datorsistēmu un datortīklu administratora (0,95 slodze, 21.5.saime, III.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta;
13.2. Informācijas tehnoloģiju nodaļas datorsistēmu un datortīklu administratora (0,90 slodze, 21.5.saime, III.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta;
13.3. Informācijas tehnoloģiju nodaļas datorsistēmu un datortīklu administratora (0,7 slodze, 21.5.saime, III.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta;
13.4. Informācijas tehnoloģiju nodaļas datorsistēmu un datortīklu administratora (0,5 slodze, 21.5.saime, III.līmenis, 9.mēnešalgu grupa) amata vieta.

14. Mākslu izglītības kompetences centra „Rīgas dizaina un mākslas vidusskola” datortīkla uzturēšanas administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

15. Mākslu izglītības kompetences centra „Ventspils mūzikas vidusskola” datoru tīkla uzturēšanas administratora (21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

16. Staņislava Broka Daugavpils mūzikas vidusskolas datorsistēmu un datortīkla administratora (0,5 slodze, 21.5.saime, II.līmenis, 8.mēnešalgu grupa) amata vieta.

Lai nodrošinātu minēto amata vietu pārcelšanu uz Centru, Kultūras ministrija 2024.gada ietvaros normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā esošā finansējuma ietvaros veiks finansējuma pārdali no valsts budžeta programmām 20.00.00 „Kultūrizglītība” un 97.00.00 „Nozares vadība un plānošana” uz valsts budžeta programmu 21.00.00 „Kultūras mantojums”.
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 30.maija noteikumos Nr.436 „Latvijas Nacionālās bibliotēkas nolikums””

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Centrs nodrošinās kultūras resora IKT centralizētu pārvaldību kultūras nozarē, Centrs pārtrauks sniegt pakalpojumus, kas nav saistīti ar IKT resursu pārvaldību un pakalpojumu sniegšanu. Tādēļ datu bāžu abonēšanas pakalpojumus no Centra pārņems Latvijas Nacionālā bibliotēka. Līdz ar to vienlaikus nepieciešamas precizēt Latvijas Nacionālās bibliotēkas nolikumu.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 „Kultūras ministrijas nolikums””

Pamatojums un apraksts
Kultūras ministrijas nolikums kā vienu no uzdevumiem Kultūras ministrijas funkciju izpildei nosaka veidot, uzturēt un attīstīt Kultūras ministrijas funkciju izpildei un kultūras pārvaldībai nepieciešamās informācijas un sakaru sistēmas. Ņemot vērā, ka Centrs nodrošinās kultūras resora IKT centralizētu pārvaldību kultūras nozarē, Centrs pēc būtības pārņems šīs funkcijas izpildi. Atbilstoši Koncepcijai Kultūras ministrijas kompetencē būs kultūras resora IKT politikas veidošana un politikas ieviešanas pārraudzība. Līdz ar to vienlaikus nepieciešams precizēt Kultūras ministrijas nolikumu.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras informācijas sistēmu centrs, Kultūras ministrija, Latvijas Nacionālais arhīvs, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Nacionālais kino centrs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Jelgavas mūzikas vidusskola, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs, Rundāles pils muzejs, Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Memoriālo muzeju apvienība,, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs, Rakstniecības un mūzikas muzejs, Īpaši aizsargājamais kultūras piemineklis – Turaidas muzejrezervāts, Latvijas Neredzīgo bibliotēka, Mākslu izglītības kompetences centrs “Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola”, Mākslu izglītības kompetences centrs “Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola”, Mākslu izglītības kompetences centrs “Nacionālā mākslu vidusskola”, Mākslu izglītības kompetences centrs “Ventspils Mūzikas vidusskola”, Mākslu izglītības kompetences centrs “Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola”, Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskola, Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola, Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskola
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Kultūras ministrijas IKT padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Kultūras ministrijas IKT padomes 2020.gada 11.novembra sēde. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Kultūras resora IKT resursu pārvaldības un pakalpojumu sniegšanas konsolidācijas plāns un Projektā paredzētais risinājums konceptuāli saskaņots Kultūras ministrijas IKT padomes, kuras uzdevums ir koordinēti risināt jautājumus, kas saistīti ar Kultūras ministrijas, tās padotībā esošo iestāžu un valsts kapitālsabiedrību, kurās Kultūras ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, IKT resursu un digitālo pakalpojumu uzturēšanu un attīstību, un kuru veido pārstāvji no Kultūras ministrijas, Centra, Latvijas Nacionālās bibliotēkas, Latvijas Nacionālā arhīva, Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Mākslu izglītības kompetences centra „Nacionālā mākslu vidusskola” un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets”, 2020.gada 11.novembra sēdē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Kultūras informācijas sistēmu centrs
  • Latvijas Nacionālā bibliotēka
  • Latvijas Nacionālais arhīvs
  • Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
  • Nacionālais kino centrs
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs
  • Jelgavas mūzikas vidusskola
  • Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
  • Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs
  • Rundāles pils muzejs
  • Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs
  • Memoriālo muzeju apvienība
  • Latvijas Nacionālais vēstures muzejs
  • Rakstniecības un mūzikas muzejs
  • Īpaši aizsargājamais kultūras piemineklis – Turaidas muzejrezervāts
  • Latvijas Neredzīgo bibliotēka
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Nacionālā mākslu vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola"
  • Mākslu izglītības kompetences centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola"
  • Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskola
  • Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola
  • Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskola

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Tiks veikta Centra iekšējā reorganizācija, izveidojot jaunu Centra struktūru, atbilstoši kultūras ministres 2023.gada 28.novembra rīkojumā Nr.2.5-1-199 „Par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu funkcijas centralizāciju Kultūras ministrijas resorā” noteiktajam, ar 2024.gada 1.janvāri minētā rīkojuma pielikumā norādītās amata vietas pārceļot no Kultūras ministrijas un tās padotības iestādēm uz Centru, pārskatot amata aprakstus un noteiktajā kārtībā veicot finansējuma pārdali no Kultūras ministrijas un tās padotības iestādēm uz Centru, lai ar 2024.gada 1.janvāri nodrošinātu centralizētās IKT pakalpojumu funkcijas finansēšanu un rīkojuma pielikumā norādītajās pārceltajās amata vietās nodarbināto darbinieku atlīdzību no Centra budžeta.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Centra funkcijas un uzdevumi tiks mainīti, Centrs uzņemoties kultūras resora IKT organizācijas funkcijas atbilstoši Koncepcijai, vienlaikus atsakoties no funkcijām, kas nav saistītas ar IKT resursu pārvaldību un pakalpojumu sniegšanu.

Jaunās Centra funkcijas būs:
1) pārvaldīt, uzturēt un attīstīt Kultūras ministrijas un tās padotības iestāžu IKT koplietošanas infrastruktūru un aprīkojumu;
2) pārvaldīt, uzturēt, izstrādāt un attīstīt kultūras resora informācijas sistēmas un elektroniskos pakalpojumus.

Jaunie Centra uzdevumi būs:
1) īstenot kultūras resora IKT attīstības politiku;
2) sniegt priekšlikumus par IKT attīstības politikas īstenošanai nepieciešamo valsts budžeta finansējumu;
3) plānot kultūras resora IKT resursu, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu iegādei, attīstīšanai un uzturēšanai nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu;
4) plānot un īstenot kultūras resora IKT resursu un informācijas sistēmu iegādi, tostarp centralizētos iepirkumus, ieviešanu, izstādi, attīstību un uzturēšanu;
5) plānot un īstenot kultūras resora IKT drošības pasākumus, tajā skaitā personas datu aizsardzību;
6) nodrošināt kultūras resora IKT resursu un informācijas sistēmu pieejamību un darbības nepārtrauktību;
7) nodrošināt kultūras resora sniegto elektronisko pakalpojumu pieejamību fiziskām un juridiskām personām;
8) sniegt atbalstu kultūras resora IKT resursu, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu lietotājiem;
9) piedalīties normatīvo aktu projektu izstrādē un politikas plānošanas dokumentu sagatavošanā kultūras resora IKT resursu, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu lietošanas jomā, kā arī sniegt atzinumus par citu institūciju izstrādātajiem normatīvo aktu projektiem;
10) atbilstoši kompetencei īstenot Eiropas Savienības fondu un citu finanšu instrumentu finansētus IKT projektus un nodrošināt to ilgtspēju;
11) organizēt un vadīt mācības, seminārus un konferences centra kompetencē esošajos jautājumos, kā arī piedalīties starptautisko organizāciju rīkotos pasākumos Centra kompetencē esošajos jautājumos;
12) veikt citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Ieviešot IKT pakalpojumu centralizētu pārvaldību, Kultūras ministrijas un tās padotības iestāžu iekšējie procesi tiks efektivizēti.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Ieviešot IKT pakalpojumu centralizētu pārvaldību, tiks veicināta kultūras resora iekšējo procesu digitalizācija.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Ieviešot IKT pakalpojumu centralizētu pārvaldību, kultūras resora iekšējie procesi tiks optimizēti.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot IKT pakalpojumu centralizētu pārvaldību, tiks veicināta esošo kultūras resora sniegto e-pakalpojumu kvalitāte un pieejamība un veicināta publisko pakalpojumu digitalizācija.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot IKT pakalpojumu centralizētu pārvaldību, tiks uzlabota un efektivizēta kultūras resora IKT pārvaldība un veicināta IKT attīstība.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts atbilst Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 7.jūlija rīkojumu Nr.490) 4.4.10. rīcības virziena „Racionāls valsts pārvaldes tehnoloģiju atbalsts” 4.4.10.1. rīcības apakšvirziena „Cilvēkresursi – IKT prasmju un kompetenču konsolidācija” noteiktajai nepieciešamajai rīcībai – transformēt IKT nodrošināšanas pieeju valsts pārvaldē, centralizējot vienveidīgu vairāku iestāžu atbalstam nepieciešamo IKT koplietošanas pakalpojumu sniegšanu.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz, ka viens no Centra uzdevumiem ir plānot un īstenot IKT drošības pasākumus, tajā skaitā personas datu aizsardzību, līdz ar to rezultātā tiks pilnveidota personas datu aizsardzība kultūras resorā.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi