Anotācija (ex-ante)

22-TA-2682: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Artūra Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 203. punkts  - Turpināsim līdzdarboties NATO kolektīvās aizsardzības sistēmā un tās mērķu ieviešanā, kā arī aktīvi piedalīsimies ES ārējās un drošības politikas iniciatīvās, tādējādi nodrošinot adekvātu ieguldījumu Latvijas drošības garanta attīstībā. Turpināsim stiprināt pastāvīgu NATO sabiedroto ilgtermiņa klātbūtni Latvijā, tostarp attīstot daudznacionālas divīzijas štāba izveidi Latvijā, kā arī turpināsim dalību starptautiskajās misijās un operācijās un ātrās reaģēšanas spēkos;
  Rīcības plāna tās īstenošanai 203.3. apakšpunkts -  Nodrošināt Latvijas karavīru dalību ANO, NATO, ES un koalīcijas spēku operācijās, NATO ātrās reaģēšanas spēkos, ES kaujas grupās un Apvienotajos reaģēšanas spēkos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saeimas lēmuma "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) misijā Irākā (NATO Mission Iraq)" projekts sagatavots, lai varētu pagarināt Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) karavīru dalību NATO misijā Irākā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2018. gada jūlijā pēc NATO samita Briselē tika pieņemts lēmums uzsākt apmācības misiju Irākā, izveidojot NATO misiju – NATO Mission Iraq (turpmāk – NMI). NMI darbība pilnvērtīgi tika uzsākta 2018. gada oktobrī.
NMI īstenošanā iesaistītas visas trīsdesmit NATO dalībvalstis un trīs partnervalstis (Austrālija, Somija un Zviedrija).
NMI ir apmācību un padomdošanas misija, kas neietver kaujas uzdevumu funkcijas. Misijas galvenie uzdevumi ir atbalsta sniegšana un padomdošana efektīvai, ilgtspējīgai, pārskatāmai un visaptverošai Irākas valsts aizsardzības un drošības institūciju un civilā sektora izveidei. Tas dod ieguldījumu Irākas spējai efektīvi cīnīties pret terorismu, jo sevišķi cīņā pret teroristisko grupu ISIL/Daesh, nepieļaut terorisma atdzimšanu valstī un veicina Irākas spēju stabilizēt valsti kopumā. NMI personāls konsultē Irākas drošības iestāžu amatpersonas un tos spēkus, kas atrodas tiešā Irākas valdības pakļautībā. Visas NMI darbības tiek veiktas ar Irākas valdības piekrišanu, pilnībā ievērojot Irākas suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šobrīd misija sastāv no vairākiem simtiem militāro un civilo padomnieku un atbalsta elementu, un tās vadību ir uzņēmusies Itālija.
Drošības situācija Irākā vēl joprojām ir vērtējama kā nestabila un trausla. .
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Drošības situācija Irākā vēl joprojām ir vērtējama kā nestabila un trausla. Neskatoties uz to, ka Irākas spējas ir ievērojami uzlabojušās, tomēr Irākas valdībai ir nepieciešams arī turpmāks atbalsts.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā šī brīža reģionālo politisko dinamiku, NMI ir būtisks instruments kā celt Irākas valdības un drošības spēku kapacitāti, lai stabilizētu situāciju valstī. Tāpēc ir svarīgi pagarināt NBS dalību šajā misijā, turpinot pilnveidot mūsu karavīru kaujas spējas, kā arī turpināt taktisko sadarbību un veicināt savstarpējo savietojamību NATO ietvaros.
Saskaņā ar 2020.gada 17.septembra Saeimas lēmumu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)”, NBS piedalās misijā kopš 2020. gada novembra.
Šobrīd NBS misijā piedalās 2 karavīru sastāvā, kuri pilda pienākumus NMI misijas štābā Bagdādē, savukārt ar 2023. gada februāri NBS atgriezīsies pie sākotnējiem uzdevumiem  - nodrošināt misijas spēku aizsardzību, fokusējoties uz bāzes aizsardzības nodrošināšanu un NMI padomnieku drošas pārvietošanās nodrošināšanu misijas rajonā - ar kuriem tika uzsākta NBS dalība šajā misijā. Uz misijas rajonu papildus tiks nosūtīta vada lieluma vienība 30 karavīru sastāvā, kas integrēsies Dānijas kontingenta sastāvā, un ar kuru ir arī noslēgta tehniskā vienošanās, atrunājot visus ar misiju saistītos nodrošinājuma jautājumus.
Attiecībā uz NBS spēku statusu Irākas Republikas teritorijā, NATO ar Irākas Republikas valdību  ir noslēgta vienošanās, kurā ir noregulēti ar NATO personāla statusu Irākas Republikas teritorijā saistītie jautājumi.
Ņemot vērā notikumu dinamisko attīstību, Irākas spēju attīstības vajadzības un attiecīgi turpmākās misijas vajadzības, Aizsardzības ministrija, ja nepieciešams, var izskatīt NBS kontingenta palielināšu līdz 40 karavīriem.
NBS dalība operācijā turpināsies saskaņā ar “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” 1. panta pirmās daļas 1. punkta nosacījumiem – tā ir dalība starptautiskā miera uzturēšanas operācijā, kuras mērķis ir atjaunot un uzturēt mieru konflikta zonās un kurās iesaistītajam personālam nav tiesību piedalīties karadarbībā, izņemot gadījumus, kad tas ir nepieciešams pašaizsardzības nolūkā.
Ņemot vērā NBS plānoto uzdevumu raksturu un Latvijas apņemšanos pildīt saistības attiecībā pret NATO un saviem partneriem, NBS dalību misijā ar Saeimas lēmumu nepieciešams pagarināt uz laiku līdz 2024. gada 1. novembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" ietvaros no starptautiskajām operācijām paredzētajiem līdzekļiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts

Saskaņā ar 2020.gada 17.septembra Saeimas lēmumu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)”, kopš 2020. gada novembra NBS piedalās misijā līdztekus visām pārējām NATO dalībvalstīm, apliecinot apņemšanos piedalīties cīņā pret terorismu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi