22-TA-2427: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai paredzētu veikt lielgabarīta un smagsvara pārvadājumus, turpmāk optimāli sabalansējot biznesa vajadzības (liberalizācija jeb piemērošanas iespēju paplašināšana) un procesuālo kārtību (vienkāršība, tiešums, precizitāte, viennozīmīgums, sadarbība).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš ir noteikts saistībā ar noteiktām prasībām Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem", kas paredz sistēmas pārkārtošanu jaunajam procesam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumu Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" (turpmāk - Noteikumi Nr.343) redakcija ir spēkā no 2010.gada. Laika gaitā būtiski mainījušās autopārvadājumu nozares vajadzības un pats process, vairākus līdzšinējos procesuālos principus padarot par laikam neatbilstošiem (morāli novecojuši, neviennozīmīgi piemērojami, konkurenci kropļojoši un pārkāpumus provocējuši). Lai gan laika gaitā Noteikumos Nr.343 tika veikti selektīvie grozījumi, tomēr patreiz ir vajadzība ne tikai veikt daudzas konkrētās izmaiņas, bet arī būtiski uzlabot tā struktūru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan Noteikumu Nr.343 redakcija paredz tikai nedalāmu lielgabarītu un smagsvara kravu pārvadājumus (turpmāk - LSP), Noteikumos Nr.343 ir paredzēti arī atsevišķi izņēmumi, piemēram, kokvedējiem, cementa, dolomīta akmens kravu pārvadājumiem, kas rada nevienlīdzīgus apstākļus pārvadājumu tirgū. Nepieciešams veikt kravu pārvadājumu liberalizāciju, pieļaujot veikt arī citu dalāmu kravu LSP pārvadājumus. Ilgtermiņa atļaujās šiem pārvadājumiem, nosakot maksimāli pieļaujamo faktisko masu līdz 46 t atbilstoši transportlīdzekļu ass kompozīcijām.
Ministru kabineta 2008.gada 28.decembra noteikumu Nr.1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem" redakcija neparedz lineāru pārvadājumu cenu pieaugumu pēc principa, jo smagāks, jo dārgāks. Cenu pieaugums apstājas jau pie 46-48 t faktiskās masas, kā rezultātā veidojas vienāda pārvadājumu cena pie 46.01 t un, piemēram, 200 t pārvadājumiem. Nepieciešams izveidot lineāru cenu proporcionālu pieaugumu atbilstoši faktiskai masai ar cenas pieauguma soli ik pa 10 t.
Pašreiz nav atļauti paaugstinātās veiktspējas LSP sastāvi dalāmo kravu pārvadājumiem. Lai paaugstinātu Latvijas pārvadātāju spējas konkurencē ar ziemeļvalstu pārvadātājiem, kā arī, lai samazinātu izmešus uz pārvadājamo kravas vienību, veicot intermodālos pārvadājumus, jāparedz atsevišķas LSP atļaujas pārvadājumiem ar Eiropas Modulārās sistēmas (EMS) transportlīdzekļu sastāviem (L=25,25 m un faktisko masu līdz 60 t).
Pašreizējais liegums izmantot valsts vietējos autoceļus LSP ar ilgtermiņa atļaujām vispārējā kārtā, rada tiesiskā nihilisma risku no regulējuma subjektu puses, nostādot viņus bezizejas situācijā. Lai optimizētu LSP kravu pārvadājumus, ilgtermiņa atļaujās jāparedz arī pārvadājumi pa valsts vietējiem autoceļiem, paredzot ierobežojumus atsevišķos posmos, kas būtu jāatspoguļo VSIA "Latvijas Valsts ceļ" tīmekļa vietnē, interekatīvajā kartē - https://lvceli.lv/#_ierobežojumi_smagajam_transportam
Atbilstoši Noteikumu Nr.343 redakcijai visas LSP atļaujas ir jāsaskaņo ar ceļa īpašnieku (pašvaldībām) vai to pilnvarotām personām, kas pie nebūtiskiem LSP kravu pārvadājumiem, rada nevajadzīgu administratīvo slogu. Nepieciešams noteikt minimālos LSP gabarītus, pie kuriem šāds saskaņojums būtu veicams, piem H=4,5 m, W=3,49 m, L=22 m un faktiskā masa 52 t.
Noteikumu Nr. 343 redakcija paredz ilgtermiņa atļaujas izsniegšanu tikai uz termiņu, kas nepārsniedz iegādātās autoceļu lietošanas nodeva (vinjetes) termiņu. Šāds risinājums būtiski ierobežo kravu pārvadātājus, kad ilgtermiņā plānoti pārvadājumi gan pa ceļiem, kur šāds maksājums ir nepieciešams, gan pa ceļiem, kur autoceļu lietošanas nodevas (vinjetes) nav nepieciešamas. Kā rezultātā pārvadātāji bieži vien ir spiesti iegādāties divas LSP atļaujas. Pamatojoties uz minēto, ir nepieciešams svītrot Noteikumu Nr. 343 13.1 punktu.
Lai veiktu precīzu izsniegto LSP transportlīdzekļu atļauju uzskaiti, nepieciešams svītrot Noteikumu Nr. 343 10.punktu, kas paredz bez termiņa ierobežojuma atļaujas izsniegšanu. Tāpat grozījumu projekta 18. punkts paredz atrunāt gadījumus saistībā ar atļaujas atkārtotu izsniegšanu un vai atkārtotas atļaujas neizsniegšanu. Praksē, kad izsniegt atkārtotu atļauju nevar, tās saņēmējam tiek atmaksāta valsts nodeva (atmaksu veic VID saskaņā ar LVC pamatojumu).
Ministru kabineta 2008.gada 28.decembra noteikumu Nr.1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem" redakcija neparedz lineāru pārvadājumu cenu pieaugumu pēc principa, jo smagāks, jo dārgāks. Cenu pieaugums apstājas jau pie 46-48 t faktiskās masas, kā rezultātā veidojas vienāda pārvadājumu cena pie 46.01 t un, piemēram, 200 t pārvadājumiem. Nepieciešams izveidot lineāru cenu proporcionālu pieaugumu atbilstoši faktiskai masai ar cenas pieauguma soli ik pa 10 t.
Pašreiz nav atļauti paaugstinātās veiktspējas LSP sastāvi dalāmo kravu pārvadājumiem. Lai paaugstinātu Latvijas pārvadātāju spējas konkurencē ar ziemeļvalstu pārvadātājiem, kā arī, lai samazinātu izmešus uz pārvadājamo kravas vienību, veicot intermodālos pārvadājumus, jāparedz atsevišķas LSP atļaujas pārvadājumiem ar Eiropas Modulārās sistēmas (EMS) transportlīdzekļu sastāviem (L=25,25 m un faktisko masu līdz 60 t).
Pašreizējais liegums izmantot valsts vietējos autoceļus LSP ar ilgtermiņa atļaujām vispārējā kārtā, rada tiesiskā nihilisma risku no regulējuma subjektu puses, nostādot viņus bezizejas situācijā. Lai optimizētu LSP kravu pārvadājumus, ilgtermiņa atļaujās jāparedz arī pārvadājumi pa valsts vietējiem autoceļiem, paredzot ierobežojumus atsevišķos posmos, kas būtu jāatspoguļo VSIA "Latvijas Valsts ceļ" tīmekļa vietnē, interekatīvajā kartē - https://lvceli.lv/#_ierobežojumi_smagajam_transportam
Atbilstoši Noteikumu Nr.343 redakcijai visas LSP atļaujas ir jāsaskaņo ar ceļa īpašnieku (pašvaldībām) vai to pilnvarotām personām, kas pie nebūtiskiem LSP kravu pārvadājumiem, rada nevajadzīgu administratīvo slogu. Nepieciešams noteikt minimālos LSP gabarītus, pie kuriem šāds saskaņojums būtu veicams, piem H=4,5 m, W=3,49 m, L=22 m un faktiskā masa 52 t.
Noteikumu Nr. 343 redakcija paredz ilgtermiņa atļaujas izsniegšanu tikai uz termiņu, kas nepārsniedz iegādātās autoceļu lietošanas nodeva (vinjetes) termiņu. Šāds risinājums būtiski ierobežo kravu pārvadātājus, kad ilgtermiņā plānoti pārvadājumi gan pa ceļiem, kur šāds maksājums ir nepieciešams, gan pa ceļiem, kur autoceļu lietošanas nodevas (vinjetes) nav nepieciešamas. Kā rezultātā pārvadātāji bieži vien ir spiesti iegādāties divas LSP atļaujas. Pamatojoties uz minēto, ir nepieciešams svītrot Noteikumu Nr. 343 13.1 punktu.
Lai veiktu precīzu izsniegto LSP transportlīdzekļu atļauju uzskaiti, nepieciešams svītrot Noteikumu Nr. 343 10.punktu, kas paredz bez termiņa ierobežojuma atļaujas izsniegšanu. Tāpat grozījumu projekta 18. punkts paredz atrunāt gadījumus saistībā ar atļaujas atkārtotu izsniegšanu un vai atkārtotas atļaujas neizsniegšanu. Praksē, kad izsniegt atkārtotu atļauju nevar, tās saņēmējam tiek atmaksāta valsts nodeva (atmaksu veic VID saskaņā ar LVC pamatojumu).
Risinājuma apraksts
Precizēt un sistematizēt Lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma jomas regulējumu, atbilstoši aktuālajām vajadzībām. Notiks procesa liberalizēšana, ļaujot izvēlēties plašākā pārvadājuma opciju diapazonā un nepieļaujot atsevišķu pārvadājuma veidu diskriminēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pārvadātāji
Ietekmes apraksts
Atvieglo un uzlabo lielgabarītu un smagsvara atļaujas saņemšanu pārvadātājam.
Juridiskās personas
- pārvadātāji
Ietekmes apraksts
Atvieglo un uzlabo lielgabarītu un smagsvara atļaujas saņemšanu pārvadātājam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumi Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem".
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts tiek virzīts saskaņošanai institūcijām vienlaikus ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem"".
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/dff182ac-3e6a-4ce7-a2ad-1d8224acf95a
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par noteikumu projektu tika saņemti priekšlikumi no Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācijas, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "AUTTRA" un no Pētera Ziemaņa, kas pēc būtības ir ņemti vērā un ietverti noteikumu projektā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi