Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-178: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumos Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Noteikumu projekts ir Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu. Noteikumu projektā ietvertas tiesību normas, kas paredz papildināt darbību loku, pagarināt par sešiem mēnešiem pasākuma īstenošanas periodu un attiecīgi palielināt pieejamo finansējumu. 
Noteikumu projekts stāsies spēkā indikatīvi 2022. gada 1. ceturksnī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumu projekta mērķis ir stiprināt atbalstu sociālajiem uzņēmumiem, ieviešot jaunu darbību -  pasākumus sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai, kā arī pagarinot atbalstu (par sešiem mēnešiem) sociālajiem uzņēmumiem. Minētā nodrošināšanai tiek palielināts 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk - 9.1.1.3. pasākums) finansējums par 3 463 562 euro (veicot pārdali 9.1.1. specifiskā mērķa ietvaros).

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Noteikumu projekts paredz:

 1)  precizēt pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības, papildinot tās ar pasākumiem sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai. 
 Šobrīd Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumi Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"  (turpmāk - MK noteikumi Nr.467) paredz šādas galvenās darbības:
 1) sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumi par sociāliem uzņēmumiem, to nozīmi;
 2) sociālo uzņēmumu atbalsta sistēmas izstrāde;
 3) sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanas veicināšana;
 4) sociālo uzņēmumu atbalsta instrumentu piemērošana un pasākuma dalībnieku, sociālo uzņēmumu un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānu īstenošana;
 5) konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem, lai palīdzētu izstrādāt biznesa plānu;
 6) atbalsts sociālajiem uzņēmumiem, kas nodarbina personas ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem;
 7) pasākuma starprezultātu novērtēšana un priekšlikumu izstrāde tiesiskā ietvara un atbalsta pilnveidošanai, kā arī pasākuma dalībnieku un sociālo uzņēmumu darbības izvērtēšana;
 8) pieredzes apmaiņas pasākumi par sociālo uzņēmējdarbību.

 Lai arī Latvijā ir izveidots sociālās uzņēmējdarbības juridiskais ietvars, sociālo uzņēmumu veiksmīgai darbībai un attīstībai ļoti svarīga ir pati ekosistēma, kurā darbojas šie uzņēmumi – informācijas apmaiņa ar valsti, biznesa un sociālajiem partneriem, sadarbība ar pašvaldībām, iespēja attīstīt sociālajai uzņēmējdarbībai nepieciešamās prasmes un kompetences, latviešu diasporas ārvalstīs iesaistīšana Latvijas sociālajā uzņēmējdarbībā vai tās atbalstīšanā, reģionālo un nozaru partnerību veidošana un citas sociālajiem uzņēmumiem svarīgas norises. Ņemot vērā, ka Latvijā ir attīstīts nevalstisko organizāciju sektors, kas nodarbojas ar minētajām aktivitātēm, LM piedāvā sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas nostiprināšanā un attīstībā iesaistīt Latvijas nevalstiskās organizācijas, iepirkuma procedūrā izvēloties pakalpojuma sniedzējus, kuriem jau šobrīd ir pieredze sociālās uzņēmējdarbības veicināšanā. Minētās darbības īstenošanai indikatīvi nepieciešamais finansējums ir 200 000 euro, tās ietvaros atbilstoši zemāk aprakstītajam plānam paredzēts finansēt sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas nostiprināšanas un attīstības pasākumus trīs darbības virzienos: darbs ar publisko sektoru, sociālo uzņēmumu kapacitātes stiprināšana un sabiedrības un privātā sektora informēšana par sociālās uzņēmējdarbības konceptu.
 Turpmāk sniegts detalizēts plāna izklāsts, proti, darbs ar publisko sektoru tiks organizēts šādos virzienos (orientējošs aktivitāšu saraksts, kas tiks precizēts iepirkuma procesa gaitā):
-    pašvaldību un reģionu kapacitātes stiprināšana sociālās uzņēmējdarbības attīstībai vietējā mērogā, tai skaitā: izpratnes veicināšana par sociāli atbildīgiem publiskajiem iepirkumiem un šādu iepirkumu veicināšana, rīkojot reģionālos pasākumus par sociāli atbildīgiem un publiskajiem iepirkumiem, sniedzot individuālas konsultācijas pašvaldībām un sociālajiem uzņēmējiem, izplatot skaidrojošos materiālus;
-    sociālo uzņēmumu sektora interešu aizstāvība, lai veicinātu sociālās ekonomikas iekļaušanu citu jomu plānošanas dokumentos un aktivitātēs, tai skaitā: tikšanās, sociālās uzņēmējdarbības ideju popularizēšana, atzinumu sniegšana par dokumentu projektiem, proaktīva sadarbības veidošana ar ieinteresētajām organizācijām;
-    atbalsta mehānismu izpēte un iepazīšanās ar starptautiskajiem finanšu instrumentiem, kas darbojas sociālās uzņēmējdarbības jomā ārvalstīs.
 Sociālo uzņēmumu kapacitātes stiprināšanai tiks rīkotas šādas aktivitātes:
-    sociālo uzņēmumu sistemātiska apmācība (akseleratori/inkubatori), lai veicinātu ilgtspējīgu sociālo uzņēmumu veidošanos un sociāli atbildīgas iniciatīvas, tai skaitā: akselerācijas un inkubācijas programmas (mācību programmas, metodoloģiju, materiālu izveidošana un  pilnveidošana), nodrošinot mācības divos līmeņos. Pirmajā līmenī tiks organizēts ideju akselerators jaunu uzņēmumu veidošanai, savukārt otrajā līmenī paredzēta esošo sociālo uzņēmumu kapacitātes celšana;
-    mentoringa un konsultatīvā atbalsta tīkla veidošana individuālām un grupu konsultācijām, tai skaitā: zināšanu pilnveidošana ar izglītojošiem tiešsaistes vai klātienes pasākumiem un sociālo uzņēmumu ilgtspējības stiprināšana, balstoties uz regulāru sadarbību ar atbalsta sniedzējiem;
-    nacionālo un starptautisko kontaktu veidošana, kas ļaus Latvijas sociālajiem uzņēmumiem dalīties ar pieredzi un mācīties no sekmīgiem Latvijas un ārvalstu uzņēmumiem, tai skaitā: nacionālo un starptautisko semināru un konferenču organizēšana sadarbībā ar sociālo uzņēmumu ārvalstu partneriem, nacionālo un starptautisko pieredzes apmaiņas programmu un vizīšu rīkošana sociālajiem uzņēmējiem un nacionāla un starptautiska sociālo uzņēmumu tīkla veidošana zināšanu un pieredzes apmaiņai un savstarpējās sadarbības veicināšanai;
-    individuālais atbalsts sociālajiem uzņēmējiem par sociālās ietekmes mērīšanu, tai skaitā: sociālo uzņēmēju prasmju un zināšanu stiprināšana sociālās ietekmes mērīšanā un izvērtēšanā, pasaules pieredzes pētīšana sociālajā uzņēmējdarbībā, vērtēšanas kritēriju metodoloģijas un rīku pilnveidošana, ar kuriem uzņēmumi, sabiedrība un valsts institūcijas varēs novērtēt sociālo uzņēmumu darbības un konkrētu iniciatīvu ietekmi, kā arī Latvijas sociālo uzņēmumu aptauja par sociālās ietekmes mērīšanu. 
Sabiedrības un privātā sektora informēšana par sociālās uzņēmējdarbības konceptu notiks šādos virzienos:
-    sabiedrības informēšanas pasākumi – semināri, konferences, vebināri, diskusijas (šie pasākumi jau šobrīd ir iekļauti projektā);
-    latviešu diasporas iesaistīšana Latvijas sociālo uzņēmumu atbalstīšanā un darbības veicināšanā;
-    biznesa jomas (uzņēmumu, augsta līmeņa profesionāļu) izpratnes veicināšana par sociālo ekonomiku, tai skaitā: tikšanās ar biznesa inkubatoriem, izpratnes veicināšana par uzņēmumu radīto sociālo ietekmi;
-    sociālo investīciju piesaistes iespēju veicināšana, tai skaitā: darbs ar sociālajiem uzņēmējiem iespējamo investīciju piesaistei no vienas puses un investoru piesaiste un informēšana par sociālās uzņēmējdarbības sektoru no otras puses.
  Plānots, ka pasākumi tiks organizēti gan klātienes, gan arī tiešsaistes formātā, piedaloties 10-50 dalībniekiem katrā pasākumā. Prognozēts, ka kopējais organizēto pasākumu astronomisko stundu skaits būs 100 stundas.
 Lai noteiktu sociālās uzņēmējdarbības nostiprināšanas un attīstības pasākumiem nepieciešamo indikatīvo finansējumu, LM veica tirgus izpēti par analoģisku pasākumu izmaksām. Balstoties uz tirgus izpētes rezultātiem, tika sastādīta indikatīva tāme, paredzot segt izmaksas projekta vadībai, tiešsaistes un klātienes pasākumu organizēšanai, informatīvo materiālu izstrādei, ekspertu un lektoru piesaistei, vizīšu un tikšanos organizēšanai un citām darbībām. Aprēķins (200 000 euro) ir indikatīvs, jo precīzu tāmi iesniegs pretendenti iepirkuma gaitā atbilstoši piedāvātajam pasākumu plānam tehniskās specifikācijas ietvaros. Plāns tiks apstiprināts un publicēts pēc saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma izvēlēšanās. Plānoto pasākumu īstenošanai tiks veikti 2 – 4 iepirkumi (iepirkumu daļas), sadalot tos atbilstoši pasākumu tematikai, kas tiks aprakstīta iepirkuma tehniskajā  specifikācijā. Pasākumu sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai īstenošanā potenciāli pastāv neliels risks, ka nebūs iespējams iekļauties 9.1.1.3. īstenošanai paredzētajā laikā – līdz 2023. gada 30. jūnijam. Lai to mazinātu, finansējuma saņēmējs rūpīgi izstrādās tehnisko specifikāciju (t.sk. uzdos pretendentiem detalizēti izstrādāt un pamatot veicamās aktivitātes), saskaņojot tās ar pretendenta kapacitāti. Tāpat arī paredzēts samazināt risku, pagarinot 9.1.1.3. pasākuma un projekta īstenošanas laiku par 6 mēnešiem līdz 2023. gada 31. decembrim (skatīt zemāk).
 Noteikumu projektā plānotās izmaksas (t.sk. ārvalstu komandējumu izmaksas) sakaru nodibināšanai un pieredzes apmaiņai starp Latvijas un ārvalstu sociālajiem uzņēmumiem paredzētas pakalpojuma līguma ietvaros. Ņemot vērā, ka sociālo uzņēmumu skaits Latvijā tuvojas diviem simtiem, šādu kontaktu veidošanai var izvēlēties piemērotākos kandidātus, kuriem pieredzes apmaiņa un sakaru veidošana dos attiecīgajā uzņēmuma attīstības posmā vislielāko labumu. Vienlaikus tiks izvērtēta arī iespēja  sociālajiem uzņēmumiem piedalīties Peer 2 Peer pasākumos un citās aktivitātēs. 
 Jaunā darbība atbilst darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" atbalstāmajai darbībai "atbalsts sociālās uzņēmējdarbības īstenošanai un darbavietu izveidei".
Vienlaikus noteikumu projekts paredz tehniski precizēt MK noteikumus Nr.467, salāgojot 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa nosaukumu ar darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" minēto redakciju;

  2) pagarināt projekta īstenošanas periodu par sešiem mēnešiem.
  Šobrīd atbilstoši MK noteikumiem Nr.467 9.1.1.3 pasākuma īstenošanas periods ir noteikts līdz 2023. gada 30. jūnijam.  9.1.1.3. pasākuma īstenošanas periodu nepieciešams pagarināt par sešiem mēnešiem (līdz 2023. gada 31. decembrim). Minētais nepieciešams, lai stiprinātu sociālo uzņēmumu ekosistēmu un nodrošinātu uzsākto biznesa plānu pabeigšanu, kuru īstenošana pagarināta (vai uz laiku pārtraukta) saistībā ar daudzu uzņēmumu darbības ierobežojumiem Covid-19 izraisītās pandēmijas ietekmē. Tāpat arī projekta īstenošanas termiņa pagarinājums, piesaistot papildu finansējumu, nepieciešams, lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu ilgāk (līdz 2022. gada 2.-3.ceturksnim) un lielākam skaitam sociālo uzņēmumu (tai skaitā nodrošinot darbību pēctecību, konsultētajiem sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem);

  3) palielināt kopējo attiecināmo finansējumu.
   Šobrīd atbilstoši MK noteikumiem Nr.467 9.1.1.3. pasākumam pieejamais finansējums ir 13 620 206 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums –  11 577 175 euro un valsts budžeta (turpmāk – VB) finansējums –  2 043 031 euro.
  Lai saglabātu izveidoto sociālo uzņēmumu ekosistēmu un turpinātu sniegt atbalstu sociālajiem uzņēmumiem, tai skaitā, nodrošinot finanšu atbalstu (granta veidā), ir nepieciešams piesaistīt papildu finansējumu 3 463 562 euro apmērā atbalsta turpināšanai.
 Covid-19 izplatības un ar to saistīto ierobežojumu ietekmē, kā arī tuvojoties finanšu atbalsta pieteikumu pieņemšanas perioda beigām (biznesa plāna īstenošanas ilgums – līdz 2 gadiem, 9.1.1.3. pasākuma projekta īstenošanas periods – līdz 2023. gada 30. jūnijam, papildus – plānu vērtēšanas periods) 2021. gadā ir būtiski pieaudzis iesniegto sociālo uzņēmumu finanšu atbalsta pieteikumu skaits. Saskaņā ar sadarbības partnera (turpmāk – Altum) sniegto informāciju 2021. gada 31. augustā bija noslēgti finanšu atbalsta (granta) līgumi par kopējo summu 8 013 882 euro, atlikušais finansējums jaunām līgumsaistībām – 1 826 930 euro. Ņemot vērā piešķirtos grantus, par kuriem līgumi vēl nav noslēgti, kā arī saņemtos pieteikumus, kas šobrīd ir izskatīšanā, to kopējā summa pārsniedza pieejamo finansējumu par 0,85 miljoniem euro un 2021. gada 8. jūlijā Altum pārtrauca jaunu pieteikumu pieņemšanu no sociālajiem uzņēmumiem. Tomēr sociālie uzņēmumi turpina interesēties par iespējām saņemt finanšu atbalstu granta veidā.  Minētais grants ir devis iespēju Latvijā izveidoties un attīstīties sociālās uzņēmējdarbības videi. Tā ir nozīmīga iespēja attīstīt savu darbību (esošajiem uzņēmumiem) un uzsācējiem iesākt darbību šajā nišā. Daudzi sociālie uzņēmēji uzsver, ka bez šī finanšu atbalsta iecerētās idejas, visticamāk, nemaz nebūtu īstenojuši (piemēram, savu darbību nebūtu uzsākusi “RB Cafe”, kas nodarbina personas ar invaliditāti). Daļa sociālo uzņēmēju atzīst, ka iecerētās idejas bez grantu atbalsta būtu īstenojuši, bet tas prasītu ilgāku laiku, pat vairākus gadus. Saskaņā ar 9.1.1.3. pasākuma projekta ietvaros veiktās aptaujas rezultātiem 23 no 24 respondentiem, kuri sniedza vērtējumu par to, vai grants ir pozitīvi ietekmējis uzņēmuma turpmāko darbību, atbildēja apstiprinoši (9.1.1.3. pasākuma “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” starprezultātu novērtēšana un priekšlikumu izstrāde tiesiskā ietvara un atbalsta pilnveidošanai – https://www.lm.gov.lv/lv/media/14466/download).  Tāpat arī šobrīd piešķirto grantu skaita dinamika ir sasniegusi savu augstāko punktu (2019.gadā tika piešķirti 26 granti, 2020.gada – 38, savukārt 2021.gadā (līdz septembra vidum) piešķirti 36 granti). Lai saglabātu pozitīvo dinamiku un sociālo ietekmi, ir jāturpina sniegt atbalsts uzņēmējiem biznesa plānu īstenošanai. Vienlaikus projekta sadarbības partnera akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" mājas lapā1 ir publicēts paziņojums, ka ar līdz šim iesniegtajiem projektiem ir sasniegts grantiem pieejamais finansējuma apjoms un jauni projektu pieteikumi netiek pieņemti.
1 https://www.altum.lv/lv/pakalpojumi/uznemumiem/socialas-uznemejdarbibas-programma/par-programmu/

Ņemot vērā minēto, nepieciešams palielināt 9.1.1.3. pasākuma pieejamo finansējumu par 3 463 562 euro. Rezultātā kopējais pasākuma finansējums sastādīs 17 083 768 euro (13 620 206 + 3 463 562),  t.sk. Eiropas Sociālā fonda finansējums – 14 521 202 euro un valsts budžeta finansējums – 2 562 566 euro.
  Papildu finansējuma apmērs (dotācijām sociālajiem uzņēmumiem, t.sk. uzsācējiem 3 000 000 euro + pasākumiem sociālo uzņēmumu ekosistēmas atbalstam 200 000 euro + atbalsta darbībām, t.sk. administrēšanai projekta pagarinājuma periodā - 263 562 euro) aprēķināts, balstoties uz jaunas atbalstāmās darbības indikatīvajām izmaksām, prognozēto grantu pieteikumu plūsmu un Altum kapacitāti grantu pieteikumu izvērtēšanā, un to veido:
 - jaunas darbības - pasākumiem sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai (indikatīvās izmaksas - 200 000 euro);
 - papildu atbalsts sociālajiem uzņēmumiem un sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem (indikatīvi  3 000 000 euro). Minētais finansējums ļaus papildus atbalstīt indikatīvi 41 sociālā uzņēmuma biznesa plānu (pieņemot, ka vidējais granta apmērs paliek nemainīgs, kāds tas bija laikā kopš pēdējo granta maksimālā apmēra grozījumu veikšanas – 66 667 euro) un 6 sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju iesniegtos biznesa plānus (ņemot vērā, ka maksimālais pieejamais granta apmērs ir 50 000 euro un 6 sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānus plānots īstenot no pašreiz pieejamā finansējuma 250 000 euro apmērā);
 - atbalsta darbību un administrēšanas izmaksas, pagarinot pasākuma īstenošanas periodu par sešiem mēnešiem (indikatīvi - 263 562 euro), t.sk. precizējot 9.1.1.3. pasākuma projekta sadarbības partnerim noteikto īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu slieksni (palielinot to par 75 000 euro).
 Saskaņā ar MKN Nr. 467 19.1.2. apakšpunktu sadarbības partnerim Altum ir noteikts limits projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām, proti, tas šobrīd nedrīkst pārsniegt 994 348 euro. Ņemot vērā  pasākumam papildu plānoto finansējumu, plānoto atbalstīto sociālo uzņēmumu skaita palielinājumu un projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu, nepieciešams attiecīgi palielināt arī minēto izmaksu limitu, nosakot to 1 069 348 euro apmērā.
  Pagarinot projekta īstenošanas periodu par sešiem mēnešiem (līdz 2023. gada 31. decembrim), tiks attiecīgi pagarināti darba līgumi projekta vadības un īstenošanas (sadarbības partnera) personālam.  Projekta personālam papildus nepieciešamais finansējums ir 171 250 euro (85 000 finansējuma saņēmēja personālam + 86 250 Altum personālam), kas sastāv no izmaksām:
 1) finansējuma saņēmēja personālam:
 - no šobrīd projektā apstiprinātajām 9,3 slodzēm darba līgumi tiks pagarināti  6,3 slodzēm;
 - vienas slodzes vidējā atlīdzība mēnesī (kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām (turpmāk - VSAO) iemaksām) ir 1 955 euro;
 - kopējās izmaksas finansējuma saņēmēja atlīdzībām 2023. gada otrajā pusgadā ir 1 955 euro × 6,3 slodzes × 6 mēneši = 73 900 euro;
 - nepieciešamais papildu finansējums finansējuma saņēmēja personālam ir 73 900 euro, plus 15% netiešās attiecināmās izmaksas (73 900 + 15% ≈ 85 000 euro);
 2) sadarbības partnera personālam:
 - salīdzinot ar šobrīd projektā apstiprinātajām 5,5 slodzēm iesaistīto darbinieku skaits palielināsies līdz 6 slodzēm, kas ir saistīts ar līdz šim saņemto un pēc pieņemšanas atjaunošanas plānoto pieteikumu plūsmas palielināšanos, un darba līgumi tiks pagarināti par 6 mēnešiem;
 - vienas slodzes vidējā atlīdzība mēnesī (kopā ar VSAO iemaksām) ir 2 083 euro;
 - kopējais mēneša slodžu skaits 2023. gada otrajā pusgadā ir 6 mēn.× 6 slodzes = 36 mēneša slodzes;
 - kopējās izmaksas sadarbības partnera atlīdzībām 2023. gada 2. pusgadā ir 2 083 euro × 36 ≈ 75 000 euro;
- nepieciešamais papildu finansējums finansējuma saņēmēja personālam ir 75 000 euro, plus 15% netiešās attiecināmās izmaksas (75 000 + 15% = 86 250 euro). 
   Lai nodrošinātu 9.1.1.3. pasākumam nepieciešamo finansējumu 3 463 562 euro apmērā, jāveic attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr. 835[1]. 
 Minētais finansējums ir 9.1.1.1. pasākuma finanšu ietaupījums, kas veidojies no Covid 19 pandēmijas seku mazinošiem pasākumiem (pagaidu nodarbinātības pasākums - algoti pagaidu sabiedriskie darbi (turpmāk - APSD)) paredzētā finansējuma, no 2022. gada turpinot APSD īstenošanu ierobežotākā apmērā - no nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļiem, novirzot finansējumu tām pašvaldībām, kurās ir vērojams augsts ilgstošo bezdarbnieku un citu mērķa grupu īpatsvars reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā. 
 Vienlaikus atbilstoši papildu plānotajam finansējumam paredzēts palielināt 9.1.1.3. pasākuma uzraudzības rādītāju vērtības, kas tiks ietvertas MK noteikumu Nr. 467 nākamajos grozījumos (plānots virzīt saskaņošanai pēc darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumu Nr. 8 apstiprināšanas MK sēdē). 
 Palielinot finansējumu un pagarinot grantu piešķiršanas periodu, iznākuma rādītāja - atbalstīto sociālo uzņēmumu skaits - vērtība jāpalielina par 47 (no 147 līdz 194). Minēto vērtības palielinājumu veido grantu piešķiršana 41 sociāliem uzņēmumiem un 6 sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem (plānots, ka no 20 konkursa uzvarētājiem grantu pieteikumus iesniegs 16 sociālās uzņēmējdarbības uzsācēji, no kuriem 12 projekti saņems labvēlīgu Altum lēmumu, tai skaitā 6 projekti no pašreiz pieejamā finansējuma un 6 projekti no paredzētā finansējuma summas palielinājuma. Pieņēmumi balstīti uz iepriekšējā konkursa rezultātiem, kad projektus Altum iesniedza 8 uzsācēji, no kuriem grantu saņēma 1 uzsācējs. Bet, ņemot vērā to, ka pēdējos gados tika īstenoti vairāki pasākumi, lai palīdzētu uzsācējiem uzlabot savas zināšanas (mācības, vebināri, mācību materiāli), prognozēts, ka turpmāk tiks saņemts divreiz vairāk pieteikumu ar labāku kvalitāti, kas pozitīvi ietekmēs grantu saņēmēju skaitu).
 Vienlaikus, palielinoties uzņēmumu skaitam, prognozēts, ka palielināsies arī darbā pieņemto bezdarbnieku skaits, tostarp ilgstošo bezdarbnieku, kas iesaistīti pasākumā. Šī uzraudzības rādītāja vērtību plānots palielināt no 65 līdz 70 bezdarbniekiem. Līdzšinējā projekta īstenošanas gaita (uz 2021. gada 31. augustu atbalstīto bezdarbnieku skaits bija 49) rāda, ka laikā no pasākuma dalībnieku finansēšanas sākuma 2018. gadā atbalstīto bezdarbnieku skaits ir bijis vidēji 1 bezdarbnieks mēnesī. Līdz ar to rādītāju plānots palielināt par 5 bezdarbniekiem, ņemot vērā projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu, vienlaikus rēķinoties, ka atbalsta sniegšana varētu beigties orientējoši vienu mēnesi pirms projekta noslēguma. Minētais rādītājs ir salīdzinoši neliels, jo sociālo uzņēmumu normatīvais regulējums paredz dažāda veida sociālos uzņēmumus atkarībā no sociālā mērķa sasniegšanas veida (darba integrācijas uzņēmumi, kas nodarbina mērķa grupu pārstāvjus; uzņēmumi, kas sniedz pakalpojumus sabiedrības grupām, kuras ietekmē sabiedrībai būtiskas problēmas; uzņēmumi, kas veic visai sabiedrībai nozīmīgas aktivitātes, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālo ietekmi) un atbilstoši statistikai 2021. gada 30. septembrī darba integrācijas sociālo uzņēmumu skaits bija 27% no kopējā sociālo uzņēmumu skaita (193). Un šie 27% jeb 53 darba integrācijas sociālie uzņēmumi nodarbina dažādu mērķa grupu pārstāvjus. Bezdarbnieki, kuriem ir apgādājamie, bezdarbnieki, kas vecāki par 54 gadiem, un ilgstošie bezdarbnieki atbilstoši MK 2018. gada 27. marta noteikumiem Nr.173 "Noteikumi par sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām un sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas, reģistrēšanas un uzraudzības kārtību" ir viena no 13 mērķa grupām, kas arī izskaidro situāciju, ka katras mērķa grupas pārstāvju skaits, kuri ir iesaistīti projektā, ir neliels.
 Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā informācija par grozījumiem tiks ievietota LM un Altum tīmekļvietnē, tādējādi informējot par paredzētajām izmaiņām arī grantu saņēmējus.


[1] MK 2014. gada 23. decembra noteikumi Nr.835 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” (turpmāk - 9.1.1.1. pasākums) īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 835)

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MKN Nr.467 paredzētās 9.1.1.3. pasākuma atbalstāmās darbības, pieejamais finansējums, kā arī pasākuma īstenošanas periods neatbilst aktuālajām sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas vajadzībām, t.sk. lai mazinātu Covid 19 ierobežojumu negatīvās ietekmes sekas uz sociālo uzņēmumu darbību (skat. arī informāciju iepriekšējā sadaļā).  
Risinājuma apraksts
Risinot iepriekš minētās problēmas, noteikumu projektā ietverta darbību papildināšana ar  pasākumiem sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai, 9.1.1.3. pasākuma īstenošanas termiņa pagarināšana, kā arī tiek palielināts kopējais pasākumam pieejamais finansējums (skat. arī informāciju iepriekšējās sadaļās).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts tiek virzīts pirms darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumu Nr.8 oficiālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju. Vienlaikus š.g. 20.decembrī saņemts  Eiropas Komisijas neoficiāls viedoklis, ka pašreiz nav konceptuālu iebildumu finansējuma pārdalei no 9.1.1.1.pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" uz 9.1.1.3. pasākumu.
 Gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos darbības programmas "izaugsme un nodarbinātība" grozījumu Nr.8. priekšlikumus, t.sk. par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū” finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, LM attiecīgi plānos turpmākās rīcības konkrētā SAM/ pasākuma ietvaros.
 Plānotās darbības sociālo uzņēmumu ekosistēmas atbalstam alternatīvu finanšu resursu trūkuma dēļ netiks nodrošinātas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz 9.1.1.3. pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju vērtību sasniegšanu, jo tas paredz daudzpusīgāku un ilgāku atbalstu sociālajiem uzņēmumiem sabiedrības veselības krīzes periodā.
   Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz LM kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs, kā arī sadarbības partneris ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 9.1.1.3. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). 
LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka LM kā finansējuma saņēmējs uzņemas papildu līgumsaistības projektā Nr. 9.1.1.3/15/I/001 “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai”, palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu pēc tam, kad ir stājušies spēkā projekta Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” vienošanās grozījumi, kas paredz kopējā attiecināmā finansējuma samazināšanu (MK noteikumu Nr. 835 grozījumiem pievienots MK protokollēmuma projekts, kas paredz NVA kā finansējuma saņēmējam iesniegt projekta grozījumus, samazinot finansējumu,  ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc minēto noteikumu grozījumu spēkā stāšanās (indikatīvi š.g. decembrī)). Vienlaikus LM ir ierosinājusi grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumos Nr.468 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.2. pasākuma “Ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumi” īstenošanas noteikumi”, kas paredz samazināt pasākuma kopējo finansējumu par neatbilstoši veiktām izmaksām pēc projekta darbību pabeigšanas  44 256 euro apmērā (izskatīti MK 2021. gada 14. decembra  sēdē). Tādējādi minētais finansējums valsts budžeta ietvaros faktiski tiks segts divas reizes, proti: 1) priekšfinansējot 9.1.1.2 pasākuma projekta īstenošanu un attiecīgi sedzot radušos šī projekta neatbilstoši veiktos izdevumus; 2) pārdalot jeb piešķirot šos pašus izdevumus 9.1.1.3 pasākumam.
Tāpat arī saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.47.apakšpunktu plānots atļaut CFLA pagarināt projekta Nr.9.1.1.3/15/I/001 īstenošanas termiņu vēl par sešiem mēnešiem.
Vienlaikus LM ir informējusi NVA par 9.1.1.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma samazinājumu, norādot, ka šis finansējums nav izmantojams un pārdalāmais finansējums tiks novirzīts projektam Nr.9.1.1.3/15/I/001 “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai”. 
Visas 9.1.1.3. pasākuma investīcijas ietvertas intervences kodā Nr.109 “Aktīva iekļaušana, tostarp lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību un uzlabotu nodarbināmību”.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Fiziskas personas, kuras plāno uzsākt sociālo uzņēmējdarbību, nelabvēlīgākā situācijā esošie bezdarbnieki – ilgstošie bezdarbnieki, gados vecāki bezdarbnieki (vecāki par 54 gadiem), bezdarbnieki, kuriem ir apgādājamie, un bezdarbnieki ar invaliditāti, personas ar garīga rakstura traucējumiem, sociālās atstumtības riskam pakļautās iedzīvotāju grupas atbilstoši noteikumiem par sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām un sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas, reģistrēšanas un uzraudzības kārtību.
Ietekmes apraksts
9.1.1.3. pasākuma īstenošanas termiņa pagarināšana, atbalsta darbību paplašināšana un pieejamā finansējuma palielināšana pozitīvi ietekmēs minētās mērķa grupas personas, nodrošinot tām nodarbinātības atbalstu, t.sk. darba integrācijas sociālajos uzņēmumos.
Juridiskās personas
  • Sociālie uzņēmumi.
Ietekmes apraksts
Sociālais uzņēmums Sociālā uzņēmuma likuma izpratnē ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kurai minētajā likumā noteiktajā kārtībā piešķirts sociālā uzņēmuma statuss un kura veic labvēlīgu sociālo ietekmi radošu saimniecisko darbību (piemēram, sociālo pakalpojumu sniegšana, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, izglītības veicināšana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība vai kultūras daudzveidības nodrošināšana).   Noteikumu projekta paredzētās izmaiņas labvēlīgi ietekmēs sociālos uzņēmumus, tādējādi netieši atbalstot arī mazos vai mikrouzņēmumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta paredzētās izmaiņas labvēlīgi ietekmēs sociālos uzņēmumus, tādējādi netieši atbalstot arī vidējos, mazos vai mikrouzņēmumus.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Grozījumi pozitīvi ietekmēs projekta mērķa sasniegšanu, jo, pateicoties papildu finansējumam, termiņa pagarinājumam un papildu atbalstam, turpināsies finanšu atbalsta sniegšana sociālajiem uzņēmumiem (t.sk. darba integrācijas), kas palielinās nodarbinātības iespējas  sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām, nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem, personām ar invaliditāti un personām ar garīga rakstura traucējumiem.
Saskaņā ar statistikas datiem uz 2021. gada 30. septembri apjomīgākā sociālo uzņēmumu darbības joma ir darba integrācija, kurā darbojas 27 % no reģistrētajiem uzņēmumiem.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 181 743
578 000
1 306 842
2 738 563
0
1 967 718
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 181 743
578 000
1 306 842
2 738 563
0
1 967 718
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 566 757
680 000
1 537 462
3 221 839
0
2 314 962
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 566 757
680 000
1 537 462
3 221 839
0
2 314 962
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-385 014
-102 000
-230 620
-483 276
0
-347 244
0
3.1. valsts pamatbudžets
-385 014
-102 000
-230 620
-483 276
0
-347 244
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-102 000
-483 276
-347 244
0
5.1. valsts pamatbudžets
-102 000
-483 276
-347 244
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.467 šobrīd 9.1.1.3. pasākuma ietvaros projektam (projekts Nr. 9.1.1.3/15/I/001 “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai”) pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 13 620 206 euro, t.sk. ESF finansējums – 11 577 175 euro un VB finansējums – 2 043 031 euro.
 MK noteikumu Nr. 467 grozījumu projekts paredz palielināt pasākuma ietvaros projektam pieejamo maksimālo kopējo attiecināmo finansējumu par 3 463 562 euro (2 944 027 euro ESF finansējums, 519 535 euro VB finansējums), līdz ar to pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās pasākuma ietvaros projektam pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums būs 17 083 768 euro (14 521 202 euro ESF finansējums, 2 562 566 euro VB finansējums).
 2015. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 4 015 euro, t.sk. ESF finansējums 3 413 euro un VB finansējums 602 euro.
 2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 214 430 euro, t.sk. ESF finansējums 182 266 euro un VB finansējums 32 164 euro.
 2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 477 852 euro, t.sk. ESF finansējums 406 174 euro un VB finansējums 71 678 euro.
 2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 1 687 412 euro, t.sk. ESF finansējums 1 434 300 euro un VB finansējums 253 112 euro.
 2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 2 468 746 euro, t.sk. ESF finansējums 2 098 434 euro un VB finansējums 370 312 euro.
 2020. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 1 910 293 euro, t.sk. ESF finansējums 1 623 749 euro un VB finansējums 286 544 euro.
 Valsts budžeta apakšprogrammā 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014–2020)”:
 2021. gadā projektam atbilstoši vidēja termiņa budžeta ietvaram apstiprināts finansējums 2 566 757 euro, t.sk. ESF finansējums 2 181 743 euro un VB finansējums 385 014 euro, kas atbilst projekta finansēšanas plānā norādītajam.
 Projekta finansēšanas plānā finansējums ir paredzēts 3 246 757 euro, t.sk. ESF finansējums 2 759 743 euro, VB finansējums 487 014 euro. Valsts budžetā papildus finansējums 680 000 euro apmērā tiks pārdalīts no citiem labklājības nozares projektu ietaupījumiem.
2022. gadā projektam atbilstoši vidēja termiņa budžeta ietvaram apstiprināts finansējums 1 537 462 euro, t.sk. ESF finansējums 1 306 842 euro un VB finansējums 230 620 euro.
 Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās tiks ierosināti projekta grozījumi.
2022. gadā projekta kopējais finansējums indikatīvi plānots 4 759 301 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 4 045 405 euro, VB finansējums 713 896 euro.
2023. gadā
 Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 2023. gadam projekta publiskais finansējums indikatīvi plānots 2 314 962 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 1 967 718 euro un VB finansējums 347 244 euro.
 2023. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā finansējums nebija paredzēts.
Pēc grozījumu MK noteikumos Nr. 467 un projekta grozījumu apstiprināšanas, Labklājības ministrija 2022.gadam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Finanšu ministrijā iesniegs pieprasījumu apropriācijas pārdalei no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt par nepieciešamo finansējumu 2023.gadam iesniegs priekšlikumu bāzes izdevumu precizēšanai, sagatavojot valsts pamatbudžeta izdevumu bāzi 2023.-2025.gadam.
 Grozījumi MK noteikumos Nr. 468 un MK noteikumos Nr.835 paredz samazināt 9.1.1.1. pasākuma un 9.1.1.2. pasākuma kopējo finansējumu, novirzot to 9.1.1.3. pasākumam, lai nodrošinātu papildu atbalstu sociālajiem uzņēmumiem, proti, 44 256 euro (no 9.1.1.2.) + 3 419 306 euro (no 9.1.1.1) = 3 463 562 euro, kas tiek pārdalīts uz 9.1.1.3. pasākumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
 
Cita informācija
Jāatzīmē, ka projekta kopējais plānotais finansējums valsts budžetā neatbilst projekta kopējam plānotajam finansējumam, kas norādīts projekta finansēšanas plānā.
 Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts.
 Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās tiks ierosināts veikt attiecīgus grozījumus projektā, t.sk. projekta finansēšanas plānā.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr.835 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” īstenošanas noteikumi” (2021. gada 30. septembrī novirzīts saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
MK noteikumu Nr.835 grozījumi paredz samazināt 9.1.1.1. pasākumam "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" pieejamo finansējumu, t.sk. 3 463 562 euro novirzot sociālo uzņēmumu ekosistēmas atbalstam 9.1.1.3. pasākuma ietvaros. Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaikus ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 835. 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumos Nr. 468 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.2. pasākuma "Ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumi" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 26.oktobrī novirzīts atkārtotai saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz, veicot starppārdali uz 9.1.1.1. pasākumu, novirzīt 44 256 euro atbalsta stiprināšanai un pagarināšanai sociālajiem uzņēmumiem 9.1.1.3. pasākuma ietvaros.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013)
Apraksts
Atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1407/2013 kā de minimis atbalsts  tiek piešķirtas mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas – finanšu atbalsts (dotācijas veidā) pasākuma dalībniekiem un sociālajiem uzņēmumiem atbalstāmās darbības "sociālo uzņēmumu atbalsta instrumentu piemērošana un pasākuma dalībnieku, sociālo uzņēmumu un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānu īstenošana" ietvaros, konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem atbalstāmās darbības  "konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem, lai palīdzētu izstrādāt biznesa plānu"ietvaros, kā arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu darba devēja daļas kompensācija un vienreizēja darba algas kompensācija atbalstāmās darbības "atbalsts sociālajiem uzņēmumiem, kas nodarbina personas ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem" ietvaros.
 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpums, pasākuma dalībniekam vai sociālajam uzņēmumam ir pienākums atmaksāt attiecīgajam atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, kopā ar procentiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190/45) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014)
Apraksts
Atbilstoši Komisijas regulai Nr. 717/2014 kā de minimis atbalsts  tiek piešķirtas mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas – finanšu atbalsts (dotācijas veidā) pasākuma dalībniekiem un sociālajiem uzņēmumiem atbalstāmās darbības "sociālo uzņēmumu atbalsta instrumentu piemērošana un pasākuma dalībnieku, sociālo uzņēmumu un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānu īstenošana" ietvaros, konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem atbalstāmās darbības  "konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem, lai palīdzētu izstrādāt biznesa plānu"ietvaros, kā arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu darba devēja daļas kompensācija un vienreizēja darba algas kompensācija atbalstāmās darbības "atbalsts sociālajiem uzņēmumiem, kas nodarbina personas ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem" ietvaros.
 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 717/2014 prasību pārkāpums, pasākuma dalībniekam vai sociālajam uzņēmumam ir pienākums atmaksāt attiecīgajam atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, kopā ar procentiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/9) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
Apraksts
Atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1408/2013 kā de minimis atbalsts  tiek piešķirtas mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas – finanšu atbalsts (dotācijas veidā) pasākuma dalībniekiem un sociālajiem uzņēmumiem atbalstāmās darbības "sociālo uzņēmumu atbalsta instrumentu piemērošana un pasākuma dalībnieku, sociālo uzņēmumu un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānu īstenošana" ietvaros, konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem atbalstāmās darbības  "konsultācijas sociālajiem uzņēmumiem, lai palīdzētu izstrādāt biznesa plānu"ietvaros, kā arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu darba devēja daļas kompensācija un vienreizēja darba algas kompensācija atbalstāmās darbības "atbalsts sociālajiem uzņēmumiem, kas nodarbina personas ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem" ietvaros.
 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 1408/2013 prasību pārkāpums, pasākuma dalībniekam vai sociālajam uzņēmumam ir pienākums atmaksāt attiecīgajam atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, kopā ar procentiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 1407/2013 
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiesību akta normas pārņemtas pilnībā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190/45) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 717/2014 
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiesību akta normas pārņemtas pilnībā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/9) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 1408/2013
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiesību akta normas pārņemtas pilnībā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas – CFLA. Projekta finansējuma saņēmējs – LM.
Nevalstiskās organizācijas
LM regulāri (reizi 1–2 mēnešos) tiekas ar sociālajā uzņēmējdarbībā iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām, proti, ar Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociāciju (biedrība), "New Door" (biedrība) un Ārvalsts organizācijas Stiftelsen Reach for Change pārstāvniecību (ārvalsts organizācijas pārstāvniecība). Tikšanās reizēs tiek pārrunātas aktualitātes, ministrijas virzīto normatīvo aktu saturs, kā arī tiek uzklausīti nevalstisko organizāciju ieteikumi. Tāpat arī nevalstiskās organizācijas iesūta savus priekšlikumus un piedalās dokumentu projektu apspriešanas sanāksmēs.
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.lm.gov.lv/lv/grozijumi-ministru-kabineta-2015-gada-11-augusta-noteikumos-nr-467-0

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrība tika aicināta līdzdarboties noteikumu projektu izstrādē, ievietojot noteikumu projektu LM tīmekļa vietnē www.lm.gov.lv un aicinot līdz 2021. gada 3. septembrim  sabiedrības pārstāvjus:
  1) rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektiem to izstrādes stadijā – nosūtot uz elektronisko pasta adresi: atbildiga.iestade@lm.gov.lv;
  2) klātienē.
  Līdz noteikumu projekta novirzīšanai saskaņošanai TAP 2021. gada 24. septembrī (t.sk. līdz 2021. gada 3. septembrim) par noteikumu projektu sabiedrības viedoklis netika saņemts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
 Saskaņā ar statistikas datiem par sociālajiem uzņēmumiem uz 2021. gada 31. augustu sadalījumā pēc darbības veida un sociālās ietekmes mērķa 28% sociālo uzņēmumu ir darba integrācijas sociālie uzņēmumi, kas nodarbina mērķa grupu darbiniekus, 20% sociālo uzņēmumu darbojas izglītības jomā, 17% – sporta, veselības veicināšanas un medicīnas jomā, 10% iekļaujošas pilsoniskās sabiedrības un kultūras daudzveidības jomā, 9% sociālo uzņēmumu sniedz atbalstu sociālās atstumtības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām, 5% sniedz sociālos pakalpojumus, 4% darbojas vides aizsardzības jomā un 7% citās jomās. Pasākuma īstenošanas laikā procentuālais sadalījums pēc sociālo uzņēmumu darbības veida nav būtiski mainījies. Prognozēts, ka arī turpmāk saglabāsies šāda tendence, tādējādi projekts pozitīvi ietekmēs iedzīvotāju sociālo situāciju.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz diasporu, jo tas paredz iespēju iesaistīt diasporu  Latvijas sociālajā uzņēmējdarbībā vai tās atbalstīšanā.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi