24-TA-3262: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 572 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas zvejas un akvakultūras produktu apstrādē""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 572 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas zvejas un akvakultūras produktu apstrādē""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumus Nr. 572 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas zvejas un akvakultūras produktu apstrādē"", paredzot atbalstu visu akvakultūras produktu apstrādei, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulas (ES) 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (turpmāk – regula 1379/2013) 5. panta b) apakšpunktā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr. 572 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas zvejas un akvakultūras produktu apstrādē"" (turpmāk – noteikumi Nr. 572) paredz atbalstu Pārtikas un veterinārajā dienestā (turpmāk – PVD) atzītiem zvejas produktu apstrādes uzņēmumiem vai PVD atzītiem zivju blakusproduktu pārstrādes uzņēmumiem, kas projektā paredz ieguldījumus zivju blakusproduktu pārstrādei tikai cilvēku patēriņam, PVD reģistrētām fiziskām vai juridiskām personām, kas mājas apstākļos apstrādā zvejas produktus, esošiem komersantiem, kas veido jaunu zvejas produktu apstrādes uzņēmumu, jaundibinātiem komersantiem, kas veido jaunu zvejas produktu apstrādes uzņēmumu, kuru pirmais pārskata vai taksācijas gads vēl nav beidzies, vai fiziskām vai juridiskām personām, kas plāno mājas apstākļos apstrādāt zvejas produktus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar regulas 1379/2013 5. panta b) apakšpunktu akvakultūras produkti ir jebkādā akvakultūras darbībā iegūti ūdens organismi jebkurā to dzīves cikla posmā vai no tiem iegūti produkti, kas norādīti regulas 1379/2013 I pielikumā. Spēkā esošo noteikumu Nr. 572 5. punktā atbalsta pretendentu sarakstā nav iekļauti, tādi uzņēmumi, kas vēlas veikt ieguldījumus, lai apstrādātu regulas 1379/2013 I pielikumā minētos akvakultūras produktus – "e) Jūras un citas aļģes", līdz ar to šobrīd pieejamais atbalsts neietver visu akvakultūras produktu veidu apstrādi.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to tiek papildināts noteikumu projekts ar definīciju, kas ir akvakultūras produkti atsaucoties uz regulas 1379/2013 5. panta b) apakšpunktu un attiecīgi ar jauniem atbalsta pretendentiem - jaundibinātiem komersantiem, kas projektā paredz ieguldījumus akvakultūras produktu apstrādei un kuru pirmais pārskata vai taksācijas gads vēl nav beidzies, kā arī komersantiem, kas projektā paredz ieguldījumus akvakultūras produktu apstrādei, kuri atbilstoši reģistrēti Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā. Attiecīgi noteikumu projektā arī ir grozīti punkti, kuros ir nepieciešams pievienot atsauces uz jaunajiem atbalsta pretendentiem.
Lauku atbalsta dienestam izvērtējot pasākuma īstenošanas pieredzi un ņemot vērā līdzīgu nosacījumu arī citos investīciju pasākumos, papildus arī noteikumu projektā tiek precizēta summa, sākot ar kuru ir nepieciešams iesniegt kredītiestādes, līzinga sabiedrības vai krājaizdevumu sabiedrības lēmumu par kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts, vai dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību, ja projekta īstenošanā pretendents plāno ieguldīt privātos (izņemot kredītu) naudas līdzekļus.
Lauku atbalsta dienestam izvērtējot pasākuma īstenošanas pieredzi un ņemot vērā līdzīgu nosacījumu arī citos investīciju pasākumos, papildus arī noteikumu projektā tiek precizēta summa, sākot ar kuru ir nepieciešams iesniegt kredītiestādes, līzinga sabiedrības vai krājaizdevumu sabiedrības lēmumu par kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts, vai dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību, ja projekta īstenošanā pretendents plāno ieguldīt privātos (izņemot kredītu) naudas līdzekļus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Atzītiem zvejas produktu apstrādes uzņēmumiem vai PVD atzītiem zivju blakusproduktu pārstrādes uzņēmumiem, kas projektā paredz ieguldījumus zivju blakusproduktu pārstrādei tikai cilvēku patēriņam, PVD reģistrētām fiziskām vai juridiskām personām, kas mājas apstākļos apstrādā zvejas produktus, esošiem komersantiem, kas veido jaunu zvejas produktu apstrādes uzņēmumu, jaundibinātiem komersantiem, kas veido jaunu zvejas produktu apstrādes uzņēmumu, kuru pirmais pārskata vai taksācijas gads vēl nav beidzies, vai fiziskām vai juridiskām personām, kas plāno mājas apstākļos apstrādāt zvejas produktus. Jaundibinātiem komersantiem, kas projektā paredz ieguldījumus akvakultūras produktu apstrādei un kuru pirmais pārskata vai taksācijas gads vēl nav beidzies, komersantiem, kas projektā paredz ieguldījumus akvakultūras produktu apstrādei, un atbilstoši reģistrēti Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā.
Ietekmes apraksts
Projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz minētajiem atbalsta pretendentiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināta no sākotnēji plānotā finansējuma.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
02013R1379
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regula (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regula (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 1379/2013
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 1379/2013 5. panta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Informācija tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
